snowman skrev:OfarligTesla skrev:
Deras test är ju just verklig räckvidd, de har kört en sträcka på vintern och verkar inte ha stängt av värmen med mera. De har väl helt enkelt kört på norska vägar, brukar kunna gå väldigt långsamt där vilket ju såklart ökar förbrukningen men följer de trafiken är det fortfarande verklig räckvidd.
Att en elbil kommer längre om den lyckas ta sig upp på berget och då kan fortsätta resan nedåt, än en elbil som inte kommer hela vägen upp är vad jag skrev i mitt tidigare inlägg och vad jag menade från början när jag använde ordet "dopad". Förstår inte hur det kan vara otydligt eller behöva förklaras flertalet gånger. Eller det kanske har mer att göra med att jag skriver i Tesla-delen och inte äger en Tesla.
Tex berördes ämnet även i den ursprungliga tråden för testet -->
viewtopic.php?f=27&t=28418&start=30
Jag kan hålla med om att det kan vara en negativ sak att ha en massa berg och kullar i testslingan, då det kan slå lite olika om bilen stannar i en uppförsbacke eller nerförsbacke. Det finns ju fördelar och nackdelar med att testa bilar på "platten" och i bergen. Vissa andra kan också hävda att det, iaf. i Norge, är orealistiskt med helt platta vägar. De har helt enkelt en verklighet med berg och fjäll som avspeglas i testet som skall vara så verkligt som möjligt.
Men det sagt så är det inte "dopade" tester.
Tvärt om; troligen kommer bilarna längre om de de hade körts på platten under i övrigt liknande väderförhållanden (som också är ett stort problem vid alla dessa typer av tester, som ingen kan komma ifrån).
Jag tror inte heller att Tesla M3 hade blivit slagen av andra bilar i längd, även om testen gjorts på platten. Man kan ju ha åsikter om att det är "fel lag" eller "fel bil" som vinner, men fakta är fakta. Den är helt enkelt en väldigt energisnål och effektiv modell (med en massa andra nackdelar).
De har inga "dopade" bilar av Tesla eller andra tillverkare heller, som någon annan i tråden försökte alludera till. Detta är standard bilar som tagits direkt ur produktionslinan från alla tillverkare.
Visst kan man vara missnöjd att "sin egen bil" eller sitt "egna bilmärke" inte kom bättre i "tävlingen", men se detta som ett praktiskt resultat och verklig konsumentinformation. Inte som ett religiöst krig eller tävling som skall vinnas med alla medel. NAF testar för att ge sina medlemmar och vanliga bilister vettig information om räckvidden då WLTP och andra siffror från tillverkarna sällan ger hela sanningen.
Inga tester är perfekta, men jag tycker NAF verkligen gör oss alla en bra tjänst med dessa typ av tester, både på sommar och under vinterförhållanden, som vi alla kan ha glädje av. Testet gör ju inte din nuvarande elbil sämre på något sätt. Din nuvarande elbil kommer fungera precis lika bra denna veckan som den gjorde för dig i förra veckan innan testet genomfördes.
Ta testet för vad det är; en inom sina ramar vettig konsumentupplysning (och inte något märkesrelaterat krig från NAF).