vissa faktiskt

Moderator: Redaktion
Ett bärbart elverk går ioffsg på fossilt men som nödlösning så tycker jag det är en mycket bättre lösning.MWall skrev:Med den här ska man få ca 32 km (beroende på bil såklart).
Är väl inte så dumt faktiskt? Kostar den 10-20 tkr och man kan ladda den i hemmet och kanske på jobbet så klarar man ju upp mot 6 mil om dagen. Tror dock den blir lite dyrare. Lär väl vara minst 5kWh iaf?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... U-pTK0OJ5A
Jag förstår ändå inte vilket användningsfall vi talar om?MWall skrev:Med den här ska man få ca 32 km (beroende på bil såklart).
Är väl inte så dumt faktiskt? Kostar den 10-20 tkr och man kan ladda den i hemmet och kanske på jobbet så klarar man ju upp mot 6 mil om dagen. Tror dock den blir lite dyrare. Lär väl vara minst 5kWh iaf?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... U-pTK0OJ5A
Det kanske kan dämpa räckviddsångest?fth skrev:Jag tror som sagt också att det absolut fungerar att ladda några km i bilen med dom här batterierna, jag kan bara för mitt liv inte förstå varför man skulle vilja göra det.![]()
/fth
Nä, man kan spara väldigt mycket pengar på att vara lite förutseende.fth skrev:Jag förstår ändå inte vilket användningsfall vi talar om?MWall skrev:Med den här ska man få ca 32 km (beroende på bil såklart).
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... U-pTK0OJ5A![]()
Jag har svårt att se att man skall åka omkring med den här klunsen i bagaget för den osannolika situationen att man råkar glömma ladda?
Jag har också svårt att se att man skulle rulla upp den här på kontoret och smygladda i något hörn för att kompensera för att man inte har stolpe på jobbet?
Jag tror som sagt också att det absolut fungerar att ladda några km i bilen med dom här batterierna, jag kan bara för mitt liv inte förstå varför man skulle vilja göra det.![]()
/fth
Ja, det har du ju helt rätt i, som en ”delad resurs” finns det ju en viss poäng i detta, även om det förstås skulle ta rätt lång tid att få i dom där kilometrarna. En bättre lösning vore väl också egentligen att bärgningsbilarna var eldrivna och hade stöd för V2X eller vad det heter när en bil kan ladda en annan?mikebike skrev:Nä, man kan spara väldigt mycket pengar på att vara lite förutseende.![]()
Möjligen kan en sån där mojäng vara något för bärgningsbilar att låna ut om någon kört tomt på sin elbil.
fth skrev:Jag förstår ändå inte vilket användningsfall vi talar om?MWall skrev:Med den här ska man få ca 32 km (beroende på bil såklart).
Jag har svårt att se att man skall åka omkring med den här klunsen i bagaget för den osannolika situationen att man råkar glömma ladda?
Jag har också svårt att se att man skulle rulla upp den här på kontoret och smygladda i något hörn för att kompensera för att man inte har stolpe på jobbet?
Jag tror som sagt också att det absolut fungerar att ladda några km i bilen med dom här batterierna, jag kan bara för mitt liv inte förstå varför man skulle vilja göra det.![]()
/fth
Ni läste uppenbarligen inte artikeln.mikebike skrev:Nä, man kan spara väldigt mycket pengar på att vara lite förutseende.fth skrev:Jag förstår ändå inte vilket användningsfall vi talar om?MWall skrev:Med den här ska man få ca 32 km (beroende på bil såklart).
/fth![]()
Möjligen kan en sån där mojäng vara något för bärgningsbilar att låna ut om någon kört tomt på sin elbil.
Jorå, jag läste, men användningsfallet som beskrivs i artikeln är ju fullständigt absurt, jag förutsatte nästan att journalisten missförstått syftet med produkten.MWall skrev:Ni läste uppenbarligen inte artikeln.
Det var inte illa menat. Antingen är han helt enkelt väldigt glömsk eller så får en bortglömd bil extrema konsekvenser för honom. Det kan vi inte veta. Jag tror dock risken att glömma underhållsladda powerbanken är större än att glömma bilen så han borde tänkt på det.rockard skrev:Jag kan inte begripa hur det kan vara så svårt för så många att förstå att folk har olika förutsättningar, olika prioriteringar och olika behov. Bara för att du inte har ett behov betyder inte att det att ingen annan har det. Bara för att du har ett behov betyder inte det att alla andra har det.
Nej, då måste bärgningsbilen stå kvar. En "powerbank" skulle man kunna låna ut och bärgningsbilen blir inte blockerad.fth skrev:Ja, det har du ju helt rätt i, som en ”delad resurs” finns det ju en viss poäng i detta, även om det förstås skulle ta rätt lång tid att få i dom där kilometrarna. En bättre lösning vore väl också egentligen att bärgningsbilarna var eldrivna och hade stöd för V2X eller vad det heter när en bil kan ladda en annan?mikebike skrev:Nä, man kan spara väldigt mycket pengar på att vara lite förutseende.![]()
/fth
Jodå.MWall skrev:Ni läste uppenbarligen inte artikeln.mikebike skrev:Nä, man kan spara väldigt mycket pengar på att vara lite förutseende.fth skrev:Jag förstår ändå inte vilket användningsfall vi talar om?MWall skrev:Med den här ska man få ca 32 km (beroende på bil såklart).
/fth![]()
Hej! Lite sen på bollen här, men eftersom jag har både en Ecoflow Delta och en M3, måste jag ju testa det här, har ju alltid trott att det ska gå om det behövs.tommyd skrev:Jag testade nyss och det funkade tyvärr inte. Powerbanken ska klara 1800 W men bilen drog lite mer än 3000 W och då stod det "overload" på powerbanken och den slutade ladda.
Den kunde ladda några få sekunder bara. Jag provade några gånger och samma sak hände. Jag kollade i bilen om jag kunde ställa ner hur mycket den skulle dra och jag kunde ställa mellan 5-13 A. Den var redan inställd på 5 A så det betyder att powerbanken inte orkar ladda bilen tyvärr. Så jag kommer lämna tillbaka powerbanken imorrn. P.S. Jösses vad paranoida ni är att jag skulle vara nån form av bensinbils-troll eller powerbank-spammare haha.
Men nu vet ni att just den powerbanken inte funkar för en Tesla M3P så slipper fler prova i onödan om nån nu skulle få för sig att vilja prova.