Sida 2 av 2
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Postat: 07 jul 2022 23:46
av Mattias82
Tellus skrev:Mattias82 skrev:Första långresan till Böda på Öland från Stockholm c.
Resa A är hela resan, och sista laddningen är från Kalmar till Böda. Höll mig till hastighetsbegränsning 99% av resan och körde mjukt. 3-4 omkörningar gjordes dock och då gick det undan
Två vuxna två barn (6 år och 2 år) och fullt packat fram och bak.
Åkte också till norra Öland, runt på Öland och hem. Går sjukt snålt. Original 21" med 3.0 bar
Har också 21” men jag såg att min bil hade 2,9 bar bak och 2,8 fram. Är 3.0 bar på alla däck något som rekommenderas? Kanske får ännu bättre förbrukning då om jag fyller på lite?
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Postat: 08 jul 2022 08:21
av AAKEE
Mattias82 skrev:
Har också 21” men jag såg att min bil hade 2,9 bar bak och 2,8 fram. Är 3.0 bar på alla däck något som rekommenderas? Kanske får ännu bättre förbrukning då om jag fyller på lite?
Tesla har nog hamnat rätt nära sweetspoten när det gäller däckstryck.
Historiskt har det brukats rekommendera att ha lite mer tryck än i bilarna än tillverkaren rekommenderar, dels för förbrukningen och dels för att om man kollade trycket sällan så hade man lite marginal.
För din tesla kan du nog lägga på aaningens tryck. Jag gör det för att säkerställa att inte ha för lågt tryck kalla dagar. 3.0 bar blir nog bra om 2.9 är rekommendationen.
Viktigt att veta:
-Angivet däckstryck refererar till kalla däck, dvs en bil som inte körts på nån timme. Det räcker med någon kilometer körning för att värma däcken med högre tryck som följd. Däcken håller runt 0.2bar högre tryck under landsvägskörning än kalla däck, så på resan ska vi se högre tryck än rekommendationen.
- Ytterlufttemperaturen påverkar cirka 0.1 bar per 10 grader( högre tryck varmare dagar). Vi har ju säkert 15 graders variation varma och kalla dagar på sommaren så där bör man ta höjd gör att inte ha för lågt tryck när det är dåligt väder.
Vintertid blir det alldeles för lågt tryck om man justerar trycket i garaget i +20C och sedan tar ut bilen i kylan.
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Postat: 08 jul 2022 09:13
av mikebike
AAKEE skrev:Mattias82 skrev:
Har också 21” men jag såg att min bil hade 2,9 bar bak och 2,8 fram. Är 3.0 bar på alla däck något som rekommenderas? Kanske får ännu bättre förbrukning då om jag fyller på lite?
Tesla har nog hamnat rätt nära sweetspoten när det gäller däckstryck.
Historiskt har det brukats rekommendera att ha lite mer tryck än i bilarna än tillverkaren rekommenderar, dels för förbrukningen och dels för att om man kollade trycket sällan så hade man lite marginal.
För din tesla kan du nog lägga på aaningens tryck. Jag gör det för att säkerställa att inte ha för lågt tryck kalla dagar. 3.0 bar blir nog bra om 2.9 är rekommendationen.
Viktigt att veta:
-Angivet däckstryck refererar till kalla däck, dvs en bil som inte körts på nån timme. Det räcker med någon kilometer körning för att värma däcken med högre tryck som följd. Däcken håller runt 0.2bar högre tryck under landsvägskörning än kalla däck, så på resan ska vi se högre tryck än rekommendationen.
- Ytterlufttemperaturen påverkar cirka 0.1 bar per 10 grader( högre tryck varmare dagar). Vi har ju säkert 15 graders variation varma och kalla dagar på sommaren så där bör man ta höjd gör att inte ha för lågt tryck när det är dåligt väder.
Vintertid blir det alldeles för lågt tryck om man justerar trycket i garaget i +20C och sedan tar ut bilen i kylan.
På väg hem efter Midsommar hade jag 3,4 bar i däcken (+31 grader). 2,9 bar med kalla däck.
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Postat: 08 jul 2022 15:26
av Mattias82
2,9 bar på alla fyra skall det vara ser jag. Hur är det att köra på 3.0 på alla? Kanske inte är så märkbart men man kanske kommer någon mil längre då?
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Postat: 09 jul 2022 15:14
av NEO
Körde scanmytesla; 79.1kWh full pack, 78,8 when new
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Postat: 09 jul 2022 15:44
av Tellus
NEO skrev:Körde scanmytesla; 79.1kWh full pack, 78,8 when new
F44D3F43-7948-48EC-AD92-BBFEBA10B3BB.png
Cellerna har svällt i värmen

Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Postat: 09 jul 2022 18:51
av Remuz
De som postat räckvidd i tråden har exakt samma som min 2020 3P med 4000mil. Kommer man Stockholm Jönköping med +25km/h?
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Postat: 16 jul 2022 12:42
av Mattias82
Gjorde nyss en tripp till Tässla i Vallentuna från Södermalm. Körde lugnt 99% av resan fram och tillbaka som var på 63km
30, 50, 60, 70 och 80-vägar
MYP
Om jag laddar till 100% och kör till 0%, kommer jag 52.5 mil? Räknar jag rätt då?
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Postat: 11 sep 2022 17:29
av Tellus
Mattias82 skrev:Gjorde nyss en tripp till Tässla i Vallentuna från Södermalm. Körde lugnt 99% av resan fram och tillbaka som var på 63km
30, 50, 60, 70 och 80-vägar
MYP
Om jag laddar till 100% och kör till 0%, kommer jag 52.5 mil? Räknar jag rätt då?
78-79 total kapacitet minus 3,5kWh energy buffer(från 0% till stopp). Då har du ca 75kWh till 0% indikerad.
75 / 141Wh = 53,2 mil
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Postat: 11 sep 2022 17:31
av Tellus
Laddade fullt idag, 477km. SMT visade 79kWh nominal remaining.
Försvann tråden om snålkörning från jobbet?
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Postat: 11 sep 2022 19:35
av MWall
Tellus skrev:Det är väl fortfarande EPA som visas i bilarna.
Men att det skulle skilja 50km på MYLR och MYP (525 och 475) verkar inte stämma. Fälgarna tar inte 10% mer.
Bjørn gjorde nyligen ett test under liknande förhållanden, dock med Y 2021 med "lilla" batteriet.
Räknar man på 2022 som har 4kWh till så blir resultatet
MYP 90km/t 510km
MYLR 90km/t 524km
120km/t 361km
120km/t 380km
Då blir skillnaden 2,6% i 90km/t och 5% i 120km/t, som är rimligt för fälgarna.
Fälgarna kan mycket väl ta 10%
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Postat: 11 sep 2022 20:50
av Tellus
MWall skrev:Tellus skrev:Det är väl fortfarande EPA som visas i bilarna.
Men att det skulle skilja 50km på MYLR och MYP (525 och 475) verkar inte stämma. Fälgarna tar inte 10% mer.
Bjørn gjorde nyligen ett test under liknande förhållanden, dock med Y 2021 med "lilla" batteriet.
Räknar man på 2022 som har 4kWh till så blir resultatet
MYP 90km/t 510km
MYLR 90km/t 524km
120km/t 361km
120km/t 380km
Då blir skillnaden 2,6% i 90km/t och 5% i 120km/t, som är rimligt för fälgarna.
Fälgarna kan mycket väl ta 10%
Nej det stämmer inte alls, Überturbine 21" är väldigt energieffektiva för sin storlek.
Mot 20" skiljer det i princip inget, mot 19" aero ca 3%
Bara att googla
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Postat: 15 sep 2022 12:28
av Tellus
Rekord i SMT och räckvidd indikering, bilen gått 600 mil och 3 månader gammal. Trodde 78,8kWh var max på LG batteriet. Aakee?
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Postat: 15 sep 2022 12:57
av mikebike
Tellus skrev:MWall skrev:Tellus skrev:Det är väl fortfarande EPA som visas i bilarna.
Men att det skulle skilja 50km på MYLR och MYP (525 och 475) verkar inte stämma. Fälgarna tar inte 10% mer.
Bjørn gjorde nyligen ett test under liknande förhållanden, dock med Y 2021 med "lilla" batteriet.
Räknar man på 2022 som har 4kWh till så blir resultatet
MYP 90km/t 510km
MYLR 90km/t 524km
120km/t 361km
120km/t 380km
Då blir skillnaden 2,6% i 90km/t och 5% i 120km/t, som är rimligt för fälgarna.
Fälgarna kan mycket väl ta 10%
Nej det stämmer inte alls, Überturbine 21" är väldigt energieffektiva för sin storlek.
Mot 20" skiljer det i princip inget, mot 19" aero ca 3%
Bara att googla
Apropå hjulstorlek, kan man ändra i bilen till 19" (fast Tesla anser att bilen kräver 21") och ändras indikerad räckvidd?
I min LR kan man ställa in 19", men man inte välja utan aerokåpor som på Model 3.
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Postat: 15 sep 2022 19:11
av AAKEE
Tellus skrev:Rekord i SMT och räckvidd indikering, bilen gått 600 mil och 3 månader gammal. Trodde 78,8kWh var max på LG batteriet. Aakee?
LG-batteriet (5L) är känt för att börja lågt och sedan öka under några månader.
Sen är det nog så att BMS inte alltid har helt rätt. Det är en annan kemi nu och BMS Programvara som uppskattar kapaciteten kanske kan vara lite off.
Svårt uttala sig exakt, men rent generellt kan ett batteriet inte öka kapaciteten, det kan bara gå åt ett håll. Jag har sett nominal full pack 79.1-79.2 på flera 5L batterier tidigare.
Om det på rikt är 79.4 ombord går bara får reda på genom att köra ut hela batteriet (100% - 0%)
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Postat: 16 sep 2022 07:26
av Tellus
Tack AAKEE
ÅkesAckumulatorKunskapEducationExpert™