Har också 21” men jag såg att min bil hade 2,9 bar bak och 2,8 fram. Är 3.0 bar på alla däck något som rekommenderas? Kanske får ännu bättre förbrukning då om jag fyller på lite?Tellus skrev:Åkte också till norra Öland, runt på Öland och hem. Går sjukt snålt. Original 21" med 3.0 barMattias82 skrev:Första långresan till Böda på Öland från Stockholm c.
Resa A är hela resan, och sista laddningen är från Kalmar till Böda. Höll mig till hastighetsbegränsning 99% av resan och körde mjukt. 3-4 omkörningar gjordes dock och då gick det undan![]()
Två vuxna två barn (6 år och 2 år) och fullt packat fram och bak.
Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Moderator: Redaktion
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Tesla har nog hamnat rätt nära sweetspoten när det gäller däckstryck.Mattias82 skrev:Har också 21” men jag såg att min bil hade 2,9 bar bak och 2,8 fram. Är 3.0 bar på alla däck något som rekommenderas? Kanske får ännu bättre förbrukning då om jag fyller på lite?
Historiskt har det brukats rekommendera att ha lite mer tryck än i bilarna än tillverkaren rekommenderar, dels för förbrukningen och dels för att om man kollade trycket sällan så hade man lite marginal.
För din tesla kan du nog lägga på aaningens tryck. Jag gör det för att säkerställa att inte ha för lågt tryck kalla dagar. 3.0 bar blir nog bra om 2.9 är rekommendationen.
Viktigt att veta:
-Angivet däckstryck refererar till kalla däck, dvs en bil som inte körts på nån timme. Det räcker med någon kilometer körning för att värma däcken med högre tryck som följd. Däcken håller runt 0.2bar högre tryck under landsvägskörning än kalla däck, så på resan ska vi se högre tryck än rekommendationen.
- Ytterlufttemperaturen påverkar cirka 0.1 bar per 10 grader( högre tryck varmare dagar). Vi har ju säkert 15 graders variation varma och kalla dagar på sommaren så där bör man ta höjd gör att inte ha för lågt tryck när det är dåligt väder.
Vintertid blir det alldeles för lågt tryck om man justerar trycket i garaget i +20C och sedan tar ut bilen i kylan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9787
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
På väg hem efter Midsommar hade jag 3,4 bar i däcken (+31 grader). 2,9 bar med kalla däck.AAKEE skrev:Tesla har nog hamnat rätt nära sweetspoten när det gäller däckstryck.Mattias82 skrev:Har också 21” men jag såg att min bil hade 2,9 bar bak och 2,8 fram. Är 3.0 bar på alla däck något som rekommenderas? Kanske får ännu bättre förbrukning då om jag fyller på lite?
Historiskt har det brukats rekommendera att ha lite mer tryck än i bilarna än tillverkaren rekommenderar, dels för förbrukningen och dels för att om man kollade trycket sällan så hade man lite marginal.
För din tesla kan du nog lägga på aaningens tryck. Jag gör det för att säkerställa att inte ha för lågt tryck kalla dagar. 3.0 bar blir nog bra om 2.9 är rekommendationen.
Viktigt att veta:
-Angivet däckstryck refererar till kalla däck, dvs en bil som inte körts på nån timme. Det räcker med någon kilometer körning för att värma däcken med högre tryck som följd. Däcken håller runt 0.2bar högre tryck under landsvägskörning än kalla däck, så på resan ska vi se högre tryck än rekommendationen.
- Ytterlufttemperaturen påverkar cirka 0.1 bar per 10 grader( högre tryck varmare dagar). Vi har ju säkert 15 graders variation varma och kalla dagar på sommaren så där bör man ta höjd gör att inte ha för lågt tryck när det är dåligt väder.
Vintertid blir det alldeles för lågt tryck om man justerar trycket i garaget i +20C och sedan tar ut bilen i kylan.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
2,9 bar på alla fyra skall det vara ser jag. Hur är det att köra på 3.0 på alla? Kanske inte är så märkbart men man kanske kommer någon mil längre då?
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2829
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Körde scanmytesla; 79.1kWh full pack, 78,8 when new 
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4398
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
NEO skrev:Körde scanmytesla; 79.1kWh full pack, 78,8 when new
Cellerna har svällt i värmen
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor 14,8kWp, 34kWh, DC Charger
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
De som postat räckvidd i tråden har exakt samma som min 2020 3P med 4000mil. Kommer man Stockholm Jönköping med +25km/h?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Gjorde nyss en tripp till Tässla i Vallentuna från Södermalm. Körde lugnt 99% av resan fram och tillbaka som var på 63km
30, 50, 60, 70 och 80-vägar
MYP
Om jag laddar till 100% och kör till 0%, kommer jag 52.5 mil? Räknar jag rätt då?
30, 50, 60, 70 och 80-vägar
MYP
Om jag laddar till 100% och kör till 0%, kommer jag 52.5 mil? Räknar jag rätt då?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4398
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
78-79 total kapacitet minus 3,5kWh energy buffer(från 0% till stopp). Då har du ca 75kWh till 0% indikerad.Mattias82 skrev:Gjorde nyss en tripp till Tässla i Vallentuna från Södermalm. Körde lugnt 99% av resan fram och tillbaka som var på 63km
30, 50, 60, 70 och 80-vägar
MYP
Om jag laddar till 100% och kör till 0%, kommer jag 52.5 mil? Räknar jag rätt då?
75 / 141Wh = 53,2 mil
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor 14,8kWp, 34kWh, DC Charger
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4398
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Laddade fullt idag, 477km. SMT visade 79kWh nominal remaining.
Försvann tråden om snålkörning från jobbet?
Försvann tråden om snålkörning från jobbet?
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor 14,8kWp, 34kWh, DC Charger
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Fälgarna kan mycket väl ta 10%Tellus skrev:Det är väl fortfarande EPA som visas i bilarna.
Men att det skulle skilja 50km på MYLR och MYP (525 och 475) verkar inte stämma. Fälgarna tar inte 10% mer.
Bjørn gjorde nyligen ett test under liknande förhållanden, dock med Y 2021 med "lilla" batteriet.
Räknar man på 2022 som har 4kWh till så blir resultatet
MYP 90km/t 510km
MYLR 90km/t 524km
120km/t 361km
120km/t 380km
Då blir skillnaden 2,6% i 90km/t och 5% i 120km/t, som är rimligt för fälgarna.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4398
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Nej det stämmer inte alls, Überturbine 21" är väldigt energieffektiva för sin storlek.MWall skrev:Fälgarna kan mycket väl ta 10%Tellus skrev:Det är väl fortfarande EPA som visas i bilarna.
Men att det skulle skilja 50km på MYLR och MYP (525 och 475) verkar inte stämma. Fälgarna tar inte 10% mer.
Bjørn gjorde nyligen ett test under liknande förhållanden, dock med Y 2021 med "lilla" batteriet.
Räknar man på 2022 som har 4kWh till så blir resultatet
MYP 90km/t 510km
MYLR 90km/t 524km
120km/t 361km
120km/t 380km
Då blir skillnaden 2,6% i 90km/t och 5% i 120km/t, som är rimligt för fälgarna.
Mot 20" skiljer det i princip inget, mot 19" aero ca 3%
Bara att googla
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor 14,8kWp, 34kWh, DC Charger
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4398
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Rekord i SMT och räckvidd indikering, bilen gått 600 mil och 3 månader gammal. Trodde 78,8kWh var max på LG batteriet. Aakee?
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor 14,8kWp, 34kWh, DC Charger
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9787
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Apropå hjulstorlek, kan man ändra i bilen till 19" (fast Tesla anser att bilen kräver 21") och ändras indikerad räckvidd?Tellus skrev:Nej det stämmer inte alls, Überturbine 21" är väldigt energieffektiva för sin storlek.MWall skrev:Fälgarna kan mycket väl ta 10%Tellus skrev:Det är väl fortfarande EPA som visas i bilarna.
Men att det skulle skilja 50km på MYLR och MYP (525 och 475) verkar inte stämma. Fälgarna tar inte 10% mer.
Bjørn gjorde nyligen ett test under liknande förhållanden, dock med Y 2021 med "lilla" batteriet.
Räknar man på 2022 som har 4kWh till så blir resultatet
MYP 90km/t 510km
MYLR 90km/t 524km
120km/t 361km
120km/t 380km
Då blir skillnaden 2,6% i 90km/t och 5% i 120km/t, som är rimligt för fälgarna.
Mot 20" skiljer det i princip inget, mot 19" aero ca 3%
Bara att googla
I min LR kan man ställa in 19", men man inte välja utan aerokåpor som på Model 3.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
LG-batteriet (5L) är känt för att börja lågt och sedan öka under några månader.Tellus skrev:Rekord i SMT och räckvidd indikering, bilen gått 600 mil och 3 månader gammal. Trodde 78,8kWh var max på LG batteriet. Aakee?
Sen är det nog så att BMS inte alltid har helt rätt. Det är en annan kemi nu och BMS Programvara som uppskattar kapaciteten kanske kan vara lite off.
Svårt uttala sig exakt, men rent generellt kan ett batteriet inte öka kapaciteten, det kan bara gå åt ett håll. Jag har sett nominal full pack 79.1-79.2 på flera 5L batterier tidigare.
Om det på rikt är 79.4 ombord går bara får reda på genom att köra ut hela batteriet (100% - 0%)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4398
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Tack AAKEE
ÅkesAckumulatorKunskapEducationExpert™
ÅkesAckumulatorKunskapEducationExpert™
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor 14,8kWp, 34kWh, DC Charger
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4398
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
382/0.88=434,09 vid full laddningIngemar S skrev: ↑03 nov 2025 08:39Kollade min MYP 2023-04, 3300 mil idag.
Visar 382 km vid 88% och 173,3 Wh/km.
Jag får det till 75,2 kWh.
Men det verkar inte vara helt stabilt, får lite olika värde olika dagar.
Någon som varför det kan pendla 1 kWh upp och ner ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag kollade min förra MYP i Augusti 2025 när den var 2 år gammal och gått 4500mil. (uttagen Aug 2023)
Då visade den 410km vid 90%
410/0.9=455,55km
En ny verkar visa 475-480km enl denna tråd
Er bil
478-434=44
44/478= 9,21% degradering om man räknar från tröskeln, men tror inte MYP hade någon degraderingströskel
78,8kWh x 0,9079= 71,54kWh kvar
Min MYP
478-455=23
23/478= 4,81 % degradering
78,8kWh x 0,9519 = 75kWh kvar
Åke, kom och hjälp oss
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor 14,8kWp, 34kWh, DC Charger
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Numera ”gamla” MYP har en konstant på 164.7 Wh/km. Konstanten syns energigrafen. Skulle kunna skilja lite då mitt värde ovan togs fram Innan energigrafen började visa konstanten.
Full range var ungefär 479-482km för 78.8kWh-batteriet.
(Degraderingströskeln ligger mot 487km och ~ drygt 80kWh eftersom MYP har 82.1 kWh Panasonicbatteri i USA.)
Räckvidden som bilen visar vid batterisymbolen vid 100% kan multipliceras med 164.7 för att få totala batterikapaciteten (inkl buffer) svaret blir i Wattimmar..
Datat från energigrafen: snitt och beräknad räckvidd (inte då från batterisymbolen) kan användas:
Snitt x beräknad räckvidd x 100/ SOC% = Wattimmar. Även här är det total kapscitet inkl. buffer.
Full range var ungefär 479-482km för 78.8kWh-batteriet.
(Degraderingströskeln ligger mot 487km och ~ drygt 80kWh eftersom MYP har 82.1 kWh Panasonicbatteri i USA.)
Räckvidden som bilen visar vid batterisymbolen vid 100% kan multipliceras med 164.7 för att få totala batterikapaciteten (inkl buffer) svaret blir i Wattimmar..
Datat från energigrafen: snitt och beräknad räckvidd (inte då från batterisymbolen) kan användas:
Snitt x beräknad räckvidd x 100/ SOC% = Wattimmar. Även här är det total kapscitet inkl. buffer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Indikerad räckvidd km MY Performance 90 / 100 %
Rättså rar= 410/0.9 x 164.7=75030 Wh
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5