Köpråd Model S, upp till ca 500K

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 422
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av DanneB »

Model S är en superhärlig bil och har en själv. Dock inga barn, så kan inte ge några råd där.
Däremot kan jag väl ge rådet att ha en buffert, för eventuella reperationer i framtiden.
Har inte haft mycket på de mil jag kört, men om det dyker upp något, kommer det bli dyrt.
Premiumbil med premiumpris på delar och reperationer hos Tesla.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Skyltspurtaren »

Nu e jag stor Tesla-fan (hänger ju här!) men med de kraven hade jag nog gått för en ID.4 för under 500k. Exempel:
https://www.atteviks.se/bilar-i-lager/v ... rmance-id/
Användarvisningsbild
Pacmanson
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 06 dec 2022 16:31

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Pacmanson »

Tack, men jag försöker hitta något vettigt närmare 400K :)
Användarvisningsbild
Elvis21
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 sep 2021 16:33

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Elvis21 »

Du kan kolla in min också viewtopic.php?t=31700

Verkar pricka in det mesta.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av SwedishAdvocate »

Pacmanson skrev: 25 dec 2022 19:46
God fortsättning.

S P85+ tidig 2014 utan AP - vad kom mer i September uppdateringen det året?
Nu tror jag väl mig klara mig utan AP, men är Farthållaren som fanns innan AP icke-smart utan adaptiv förmåga till framförvarande bil?

När blir icke-CCS ett problem? Är alla pre-CCS bilar exkluderade från SuC supersnabbladdning?
God fortsättning.

Jag kan tyvärr inte svaren på dina frågor... Har ett vagt minne om att Tesla har ett antal pre-CCS laddare på några av sina Superchargerstationer kvar. Eller så har de bytt ut alla de här nu. Jag vet som sagt inte. Tror t.ex. att det var någon som för kanske några månader sedan kom fram till Teslas laddare kanske uppe vid Sälen någonstans med låg batterinivå i en äldre Model S. Och där gick det inte att ladda för att han inte hade CCS... Men som sagt – Allt det här får du dubbelkolla. Om ingen svarar i den här tråden så borde ju Tesla kunna svara på den här frågan om CCS...

Ett tips tror jag kan vara att skapa nya individuella trådar för de frågor som du har kvar. På sätt och vis ryms de ju inom "köpråd", men å andra sidan är ju köpråd också ganska brett... Tror iallafall att det kan hjälpa för att få fler svar.

Annars tror jag vidare även att det finns trådar på forumet som har svaren på de här frågorna (kan ju dock vara bra att kolla datumen på trådar om CCS -- det kan ju ha ändrat sig sen dess...).

Om jag vore dig skulle jag testa att söka lite...

Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera (Kan i och för sig ha blivit bättre i och med forumflytten, men det har jag inte testat...). Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan.

Och vill man t.ex. söka efter "Model S" som ett sökord enligt det ovanstående, så underlättar det att sätta det inom citationstecken även i Google. Annars kommer man hitta alla trådar som handlar om "Model" – dvs även trådar om Model 3, Y och X. Men det kände du säkert till...  ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2270
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av frippe »

Alla äldre model s går att uppgradera så de kan klara ccs, kostar cirka. 3300kr. Klart värt att göra då det öppnar upp för betydligt fler laddplatser.

Däremot är de laddare du kan se i navigatorn de du kan ladda på. Flera av teslas SuC som fanns före v3 kom har kvar laddhandsken för de äldre bilarna.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Pacmanson
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 06 dec 2022 16:31

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Pacmanson »

Sökandet efter den perfekta (nåja) pendlarbilen har nu begåvats med ett köp av en MS P85+ 2014 (fri SuC).
Det var mysigt att lära känna nyinköpta bilen under de fyra timmarna det tog att åka hem från säljar-orten. Svårt att vara lätt på foten när det blev väldigt glest i trafiken på de torra fina vägarna :o

Jag har bara läst gott om P85 med pluschassit så ser redan fram emot att jobbpendla 15 mil om dagen :D

:P :P
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Jaegaern »

Pacmanson skrev: 30 dec 2022 21:01
Sökandet efter den perfekta (nåja) pendlarbilen har nu begåvats med ett köp av en MS P85+ 2014 (fri SuC).
Det var mysigt att lära känna nyinköpta bilen under de fyra timmarna det tog att åka hem från säljar-orten. Svårt att vara lätt på foten när det blev väldigt glest i trafiken på de torra fina vägarna :o

Jag har bara läst gott om P85 med pluschassit så ser redan fram emot att jobbpendla 15 mil om dagen :D

:P :P
Kul att höra!

Sneglat på de äldre performancemodellerna, men vill ju inte hamna i ett reparationsträsk. Vore kul att höra lite anekdoter från dig och andra hur de håller och kör.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Bjelke »

Grattis då :)
Det största orosmolnet skulle väl vara batteriet som blir av med sin garanti, och
dom där länkarmarna men det sitter kanske nya eller bättre på just dom bilarna? Plus-
chassit liksom…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bjelke skrev: 31 dec 2022 10:13
Grattis då :)
Det största orosmolnet skulle väl vara batteriet som blir av med sin garanti, och
dom där länkarmarna
men det sitter kanske nya eller bättre på just dom bilarna? Plus-
chassit liksom… [Min understrykn.]
Länkarmarna känns väl som en rätt bra idé att byta förebyggande om det inte redan är gjort...

Lite mer info om det här ifall någon missat:

viewtopic.php?t=30101
viewtopic.php?t=22894
viewtopic.php?p=690365

Annars så gratulerar så klart jag också till bilen! :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Bjelke »

Ja det är ju bra mycket billigare att byta innan dom ger upp :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
niklas12
Inlägg: 2573
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av niklas12 »

På lite äldre bilar så kommer ac-kondensorerna att behöva bytas , dessa sitter väldigt utsatt vid framhjulen och samlar på sig salt och börjar ärga då det sitter dubbla så hamnar kostnaden hos tesla på ca 20-25k
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av SwedishAdvocate »

niklas12 skrev: 01 jan 2023 12:10
På lite äldre bilar så kommer ac-kondensorerna att behöva bytas , dessa sitter väldigt utsatt vid framhjulen och samlar på sig salt och börjar ärga då det sitter dubbla så hamnar kostnaden hos tesla på ca 20-25k
Bara lekman på sånt här, men skulle det kunna hjälpa upp situationen på ngt sätt ifall man fick upp bilen på lift och kunde spola bort saltet med lite vanligt vatten efter varje vintersäsong?... Utan att det hamnade vatten 'på något annat ställe' där det kan 'ställa till' en massa problem... Då kanske det skulle kunna vara något slags förebyggande 'service item' som skulle kunna löna sig på sikt. Vad skulle en verkstad kunna tänkas ta betalt för ngt sånt här ifall man kommer på en bokad tid? Dryga 200 pix?... Om det är en vettig idé dvs... :?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
niklas12
Inlägg: 2573
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av niklas12 »

SwedishAdvocate skrev: 01 jan 2023 18:02
niklas12 skrev: 01 jan 2023 12:10
På lite äldre bilar så kommer ac-kondensorerna att behöva bytas , dessa sitter väldigt utsatt vid framhjulen och samlar på sig salt och börjar ärga då det sitter dubbla så hamnar kostnaden hos tesla på ca 20-25k
Bara lekman på sånt här, men skulle det kunna hjälpa upp situationen på ngt sätt ifall man fick upp bilen på lift och kunde spola bort saltet med lite vanligt vatten efter varje vintersäsong?... Utan att det hamnade vatten 'på något annat stället' där det kan 'ställa till' en massa problem... Då kanske det skulle kunna vara något slags förebyggande 'service item' som skulle kunna löna sig på sikt. Vad skulle en verkstad kunna tänkas ta betalt för ngt sånt här ifall man kommer på en bokad tid? Dryga 200 pix?... Om det är en vettig idé dvs... :?
Det skulle man kunna göra det är lite jobb att komma åt men absolut
Det största problemet är placeringen som gör de utsatta
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 834
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Lerumsexpressen »

Jag hade köpt en ny MG5 eller liknande om jag hade dina behov och budget.
Att pendla så mycket utan garantier på en halvmilles bil verkar väldigt riskfyllt enligt mig.
Bonus; en ny bil har vagnskadegaranti vilket ger lägre månadskostnad.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lerumsexpressen skrev: 01 jan 2023 20:42
Jag hade köpt en ny MG5 eller liknande om jag hade dina behov och budget.
Att pendla så mycket utan garantier på en halvmilles bil verkar väldigt riskfyllt enligt mig.
Bonus; en ny bil har vagnskadegaranti vilket ger lägre månadskostnad.
TS/Pacmanson har ju redan köpt en beg. Model S...

Och å andra sidan är ju just MG ett företag som är direktägt av den Kinesiska Diktaturen(!)... En del - liksom jag själv - har moraliska 'betänkligheter' kring att köpa en bil av en sådan biltillverkare... I mitt fall så pass att det är uteslutet.

Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/MG_Motor
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
sesese
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 jan 2023 19:53

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av sesese »

Känns som att det är trögt att sälja "gamla" tesla bilar nu så frågan är vilket pris folk är beredda att betala för en bil där garantin har gått ut på batteriet. Själv anser jag att 250`000kr är max max för en sådan bil vad anser ni som har koll. Vid garanti ärende på batteri får man ett nytt eller ett beg batteri?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av AAKEE »

sesese skrev: 07 jan 2023 20:28
Vid garanti ärende på batteri får man ett nytt eller ett beg batteri?
Det beror på vad som finns tillgängligt.

Det man har rätt tillenligt garantin är ett batteri som klarar 70% vid 8 år / X mil.
Så i sämstafallet får man ett batteri som precis klarar 70% vid garantins utgång, om man hadt ett så slitet att det inte höll 70%.

De allra flesta garantiåtgärderna på batterier är inte ”70%” då batteriet generellt klarar den biten.
Det vanligaste är fel som inte är själva battericellerna utan batteridatorn eller kontaktorerna(relän). I de fallen får man ett batteri som inte är sämre än det man hade innan felet uppstod.
I vissa fall finns inga beggade batterier (flongnya modeller, eller riktigt gamla som inte finns i lager. I de fallen brukar man få nytt eller ett större batteri istället).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Pacmanson
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 06 dec 2022 16:31

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Pacmanson »

Lite surt att behöva byta kylvätskevärmaren eller vad den nu heter. Bilen inne på service hos Tesla. Jag lever i föreställningen att jag hade hyfsat stor otur att den gav upp precis vid köp. Knappt 11K är uppskattad kostnad. Bilen ska vara klar imorrn :?
Batteri och drivlina är bytt sensommaren 2020, så håller tummarna för minst +10000 mil utan besvär.

Har kört fossilbil en vecka nu och blev mörkrädd att tanka full tank efter fem dagar till jobbet :shock:

Vill ha min MS med Ultra-hifi och tysk metal på internetradion nuuu! 8-)
Skriv svar