Model S är en superhärlig bil och har en själv. Dock inga barn, så kan inte ge några råd där.
Däremot kan jag väl ge rådet att ha en buffert, för eventuella reperationer i framtiden.
Har inte haft mycket på de mil jag kört, men om det dyker upp något, kommer det bli dyrt.
Premiumbil med premiumpris på delar och reperationer hos Tesla.
S P85+ tidig 2014 utan AP - vad kom mer i September uppdateringen det året?
Nu tror jag väl mig klara mig utan AP, men är Farthållaren som fanns innan AP icke-smart utan adaptiv förmåga till framförvarande bil?
När blir icke-CCS ett problem? Är alla pre-CCS bilar exkluderade från SuC supersnabbladdning?
God fortsättning.
Jag kan tyvärr inte svaren på dina frågor... Har ett vagt minne om att Tesla har ett antal pre-CCS laddare på några av sina Superchargerstationer kvar. Eller så har de bytt ut alla de här nu. Jag vet som sagt inte. Tror t.ex. att det var någon som för kanske några månader sedan kom fram till Teslas laddare kanske uppe vid Sälen någonstans med låg batterinivå i en äldre Model S. Och där gick det inte att ladda för att han inte hade CCS... Men som sagt – Allt det här får du dubbelkolla. Om ingen svarar i den här tråden så borde ju Tesla kunna svara på den här frågan om CCS...
Ett tips tror jag kan vara att skapa nya individuella trådar för de frågor som du har kvar. På sätt och vis ryms de ju inom "köpråd", men å andra sidan är ju köpråd också ganska brett... Tror iallafall att det kan hjälpa för att få fler svar.
Annars tror jag vidare även att det finns trådar på forumet som har svaren på de här frågorna (kan ju dock vara bra att kolla datumen på trådar om CCS -- det kan ju ha ändrat sig sen dess...).
Om jag vore dig skulle jag testa att söka lite...
Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera (Kan i och för sig ha blivit bättre i och med forumflytten, men det har jag inte testat...). Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:
site:teslaclubsweden.se
...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan.
Och vill man t.ex. söka efter "Model S" som ett sökord enligt det ovanstående, så underlättar det att sätta det inom citationstecken även i Google. Annars kommer man hitta alla trådar som handlar om "Model" – dvs även trådar om Model 3, Y och X. Men det kände du säkert till...
Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K
Postat: 26 dec 2022 22:21
av frippe
Alla äldre model s går att uppgradera så de kan klara ccs, kostar cirka. 3300kr. Klart värt att göra då det öppnar upp för betydligt fler laddplatser.
Däremot är de laddare du kan se i navigatorn de du kan ladda på. Flera av teslas SuC som fanns före v3 kom har kvar laddhandsken för de äldre bilarna.
Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K
Postat: 30 dec 2022 21:01
av Pacmanson
Sökandet efter den perfekta (nåja) pendlarbilen har nu begåvats med ett köp av en MS P85+ 2014 (fri SuC).
Det var mysigt att lära känna nyinköpta bilen under de fyra timmarna det tog att åka hem från säljar-orten. Svårt att vara lätt på foten när det blev väldigt glest i trafiken på de torra fina vägarna
Jag har bara läst gott om P85 med pluschassit så ser redan fram emot att jobbpendla 15 mil om dagen
Sökandet efter den perfekta (nåja) pendlarbilen har nu begåvats med ett köp av en MS P85+ 2014 (fri SuC).
Det var mysigt att lära känna nyinköpta bilen under de fyra timmarna det tog att åka hem från säljar-orten. Svårt att vara lätt på foten när det blev väldigt glest i trafiken på de torra fina vägarna
Jag har bara läst gott om P85 med pluschassit så ser redan fram emot att jobbpendla 15 mil om dagen
Kul att höra!
Sneglat på de äldre performancemodellerna, men vill ju inte hamna i ett reparationsträsk. Vore kul att höra lite anekdoter från dig och andra hur de håller och kör.
Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K
Postat: 31 dec 2022 10:13
av Bjelke
Grattis då
Det största orosmolnet skulle väl vara batteriet som blir av med sin garanti, och
dom där länkarmarna men det sitter kanske nya eller bättre på just dom bilarna? Plus-
chassit liksom…
Grattis då
Det största orosmolnet skulle väl vara batteriet som blir av med sin garanti, och
dom där länkarmarna men det sitter kanske nya eller bättre på just dom bilarna? Plus-
chassit liksom… [Min understrykn.]
Länkarmarna känns väl som en rätt bra idé att byta förebyggande om det inte redan är gjort...
Annars så gratulerar så klart jag också till bilen!
Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K
Postat: 01 jan 2023 11:59
av Bjelke
Ja det är ju bra mycket billigare att byta innan dom ger upp
Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K
Postat: 01 jan 2023 12:10
av niklas12
På lite äldre bilar så kommer ac-kondensorerna att behöva bytas , dessa sitter väldigt utsatt vid framhjulen och samlar på sig salt och börjar ärga då det sitter dubbla så hamnar kostnaden hos tesla på ca 20-25k
På lite äldre bilar så kommer ac-kondensorerna att behöva bytas , dessa sitter väldigt utsatt vid framhjulen och samlar på sig salt och börjar ärga då det sitter dubbla så hamnar kostnaden hos tesla på ca 20-25k
Bara lekman på sånt här, men skulle det kunna hjälpa upp situationen på ngt sätt ifall man fick upp bilen på lift och kunde spola bort saltet med lite vanligt vatten efter varje vintersäsong?... Utan att det hamnade vatten 'på något annat ställe' där det kan 'ställa till' en massa problem... Då kanske det skulle kunna vara något slags förebyggande 'service item' som skulle kunna löna sig på sikt. Vad skulle en verkstad kunna tänkas ta betalt för ngt sånt här ifall man kommer på en bokad tid? Dryga 200 pix?... Om det är en vettig idé dvs...
På lite äldre bilar så kommer ac-kondensorerna att behöva bytas , dessa sitter väldigt utsatt vid framhjulen och samlar på sig salt och börjar ärga då det sitter dubbla så hamnar kostnaden hos tesla på ca 20-25k
Bara lekman på sånt här, men skulle det kunna hjälpa upp situationen på ngt sätt ifall man fick upp bilen på lift och kunde spola bort saltet med lite vanligt vatten efter varje vintersäsong?... Utan att det hamnade vatten 'på något annat stället' där det kan 'ställa till' en massa problem... Då kanske det skulle kunna vara något slags förebyggande 'service item' som skulle kunna löna sig på sikt. Vad skulle en verkstad kunna tänkas ta betalt för ngt sånt här ifall man kommer på en bokad tid? Dryga 200 pix?... Om det är en vettig idé dvs...
Det skulle man kunna göra det är lite jobb att komma åt men absolut
Det största problemet är placeringen som gör de utsatta
Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K
Postat: 01 jan 2023 20:42
av Lerumsexpressen
Jag hade köpt en ny MG5 eller liknande om jag hade dina behov och budget.
Att pendla så mycket utan garantier på en halvmilles bil verkar väldigt riskfyllt enligt mig.
Bonus; en ny bil har vagnskadegaranti vilket ger lägre månadskostnad.
Jag hade köpt en ny MG5 eller liknande om jag hade dina behov och budget.
Att pendla så mycket utan garantier på en halvmilles bil verkar väldigt riskfyllt enligt mig.
Bonus; en ny bil har vagnskadegaranti vilket ger lägre månadskostnad.
TS/Pacmanson har ju redan köpt en beg. Model S...
Och å andra sidan är ju just MG ett företag som är direktägt av den Kinesiska Diktaturen(!)... En del - liksom jag själv - har moraliska 'betänkligheter' kring att köpa en bil av en sådan biltillverkare... I mitt fall så pass att det är uteslutet.
Känns som att det är trögt att sälja "gamla" tesla bilar nu så frågan är vilket pris folk är beredda att betala för en bil där garantin har gått ut på batteriet. Själv anser jag att 250`000kr är max max för en sådan bil vad anser ni som har koll. Vid garanti ärende på batteri får man ett nytt eller ett beg batteri?
Vid garanti ärende på batteri får man ett nytt eller ett beg batteri?
Det beror på vad som finns tillgängligt.
Det man har rätt tillenligt garantin är ett batteri som klarar 70% vid 8 år / X mil.
Så i sämstafallet får man ett batteri som precis klarar 70% vid garantins utgång, om man hadt ett så slitet att det inte höll 70%.
De allra flesta garantiåtgärderna på batterier är inte ”70%” då batteriet generellt klarar den biten.
Det vanligaste är fel som inte är själva battericellerna utan batteridatorn eller kontaktorerna(relän). I de fallen får man ett batteri som inte är sämre än det man hade innan felet uppstod.
I vissa fall finns inga beggade batterier (flongnya modeller, eller riktigt gamla som inte finns i lager. I de fallen brukar man få nytt eller ett större batteri istället).
Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K
Postat: 17 jan 2023 20:15
av Pacmanson
Lite surt att behöva byta kylvätskevärmaren eller vad den nu heter. Bilen inne på service hos Tesla. Jag lever i föreställningen att jag hade hyfsat stor otur att den gav upp precis vid köp. Knappt 11K är uppskattad kostnad. Bilen ska vara klar imorrn
Batteri och drivlina är bytt sensommaren 2020, så håller tummarna för minst +10000 mil utan besvär.
Har kört fossilbil en vecka nu och blev mörkrädd att tanka full tank efter fem dagar till jobbet
Vill ha min MS med Ultra-hifi och tysk metal på internetradion nuuu!