Sida 2 av 5
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 13:15
av Honkan
Legato skrev: ↑10 sep 2023 13:09
Honkan skrev: ↑10 sep 2023 13:07
I volvos fall är det enligt min mening inte sant i alla fall tidigare… men de kanske har lyckats bättre nu med sin luftfjädring , det var min point , klart man vill ha luftfjädring om det höjer komfort och känsla men med marginell skillnad så är det ju inte värt det.
"Marginell skillnad"? Nej, det var inte ditt påstående nyss. Ditt påstående var att det är
bättre utan luftfjädring i en stor och tung SUV. Jag väntar fortfarande på exempel.
BMW X5 hade jag förut och provade på med och utan luftfjädring innan köp och jag gillar mer ett fast uppträdande , bilen kränger för mycket med luftfjädring i min mening.
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 13:23
av SwedishAdvocate
taliz skrev: ↑10 sep 2023 13:15
SwedishAdvocate skrev: ↑10 sep 2023 13:09
taliz skrev: ↑10 sep 2023 12:57
...] Förövrigt, varför skulle just tidigare XC90-kunder vara intresserade av EX90?
Jag tror iom bytet av drivlina så sonderar man marknaden mer än annars.
Det är ju inte för inte som Model Y är "Sveriges nya V70".
Hade varit intressant att se hur det förhöll sig i en alternativ verklighet där det inte rådde en i princip total avsaknad av eldrivna kombibilar...
Det saknas ju även i princip helt vanliga bilar som inte är SUV/Crossover, men som har halvkombilucka. Har inte testat själv, men i4 ska ju tydligen vara lite 'trång' i baksätet. Och Model S är ju rätt mkt dyrare än en Model Y. i4 är är väl även den dyrare än en Y.
Det är en avsaknad av en anledning. Folk köper inte kombis längre.
Volvo har ju inte lagt ner kombis på flera marknader pga hög efterfrågan direkt...
Jag orkar inte gräva fram försäljningsstatistik. Kan ju dock konstatera att ID.7, BMW i5 och eldrivna Audi A6 kommer som kombi. Och även kommande eldrivna 'C-klass' från Merca. Vore väl konstigt om det inte kommer ngt från Skoda också. Och 'vilken torsdag som helst' finns det ju eldrivna kombis från Opel/Peugeot.
Volvo Cars/Polestar är ju numera kinaägt, och de har väl numera även sin huvudsakliga försäljning i Kina, så vad Volvo Cars bygger för bilar för europeiska och amerikanska marknaderna kommer ju bli därefter...
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 13:33
av Fredrik j
Legato skrev: ↑10 sep 2023 12:55
Fredrik j skrev: ↑10 sep 2023 11:33
Legato skrev: ↑10 sep 2023 09:55
Men visst, får de ordning på leveranser så kommer den säkert sälja bra i Sverige. Det är ju en Volvo...
Fossilvarianten av Volvo XC90 säljs ju inte i så många exemplar i Sverige. Dock producerar ju Volvo knappt 100 000 av dom per år så det är väl i resten av världen dom säljer.
Varför skulle kunder som nu kör XC90 inte vara intresserade av EX90 när det blir dags för elbil?
Ehh va? XC90 säljs ungefär 2500 av årligen i Sverige. Det är ungefär 2,5% av produktionen givet 100k totalt.
Svenska bilmarknaden är ungefär 0,35% av den globala bilmarknaden.
XC90 säljer då ungefär 600% bättre i Sverige än den säljer genomsnittligt globalt.
Högst oklart hur du drog din slutsats i den sista meningen också, har aldrig påstått motsatsen.
Jag tolkade ditt inlägg som att Volvo huvudsakligen säljer i Sverige och då av något nationalistiska, traditionella skäl. Att man utanför Sverige skulle få problem mot t.ex. model X.
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 13:37
av taliz
SwedishAdvocate skrev: ↑10 sep 2023 13:23
taliz skrev: ↑10 sep 2023 13:15
SwedishAdvocate skrev: ↑10 sep 2023 13:09
taliz skrev: ↑10 sep 2023 12:57
...] Förövrigt, varför skulle just tidigare XC90-kunder vara intresserade av EX90?
Jag tror iom bytet av drivlina så sonderar man marknaden mer än annars.
Det är ju inte för inte som Model Y är "Sveriges nya V70".
Hade varit intressant att se hur det förhöll sig i en alternativ verklighet där det inte rådde en i princip total avsaknad av eldrivna kombibilar...
Det saknas ju även i princip helt vanliga bilar som inte är SUV/Crossover, men som har halvkombilucka. Har inte testat själv, men i4 ska ju tydligen vara lite 'trång' i baksätet. Och Model S är ju rätt mkt dyrare än en Model Y. i4 är är väl även den dyrare än en Y.
Det är en avsaknad av en anledning. Folk köper inte kombis längre.
Volvo har ju inte lagt ner kombis på flera marknader pga hög efterfrågan direkt...
Jag orkar inte gräva fram försäljningsstatistik. Kan ju dock konstatera att ID.7, BMW i5 och eldrivna Audi A6 kommer som kombi. Och även kommande eldrivna 'C-klass' från Merca. Vore väl konstigt om det inte kommer ngt från Skoda också. Och 'vilken torsdag som helst' finns det ju eldrivna kombis från Opel/Peugeot.
Volvo Cars/Polestar är ju numera kinaägt, och de har väl numera även sin huvudsakliga försäljning i Kina, så vad Volvo Cars bygger för bilar för europeiska och amerikanska marknaderna kommer ju bli därefter...
Det säljs forfarande cabrioleter..
Kombis har gått från att vara en volymprodukt till en marginalprodukt.
Att Volvo, som kanske kan sägas vara urmodern till kombi, själva lägger ner dem och bara säljer SUVs är väl ett tydligt tecken på var marknaden finns nu.
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 13:37
av Fredrik j
taliz skrev: ↑10 sep 2023 12:57
Förövrigt, varför skulle just tidigare XC90-kunder vara intresserade av EX90?
Jag tror iom bytet av drivlina så sonderar man marknaden mer än annars.
Det är ju inte för inte som Model Y är "Sveriges nya V70".
Därför att bilarna påminner om varandra.
Jag frågade varför inte skulle vara det?
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 13:40
av taliz
Fredrik j skrev: ↑10 sep 2023 13:37
taliz skrev: ↑10 sep 2023 12:57
Förövrigt, varför skulle just tidigare XC90-kunder vara intresserade av EX90?
Jag tror iom bytet av drivlina så sonderar man marknaden mer än annars.
Det är ju inte för inte som Model Y är "Sveriges nya V70".
Därför att bilarna påminner om varandra.
Jag frågade varför inte skulle vara det?
Tycker du Model Y påminner om V70?
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 13:42
av SwedishAdvocate
taliz skrev: ↑10 sep 2023 13:37
SwedishAdvocate skrev: ↑10 sep 2023 13:23
taliz skrev: ↑10 sep 2023 13:15
SwedishAdvocate skrev: ↑10 sep 2023 13:09
taliz skrev: ↑10 sep 2023 12:57
...] Förövrigt, varför skulle just tidigare XC90-kunder vara intresserade av EX90?
Jag tror iom bytet av drivlina så sonderar man marknaden mer än annars.
Det är ju inte för inte som Model Y är "Sveriges nya V70".
Hade varit intressant att se hur det förhöll sig i en alternativ verklighet där det inte rådde en i princip total avsaknad av eldrivna kombibilar...
Det saknas ju även i princip helt vanliga bilar som inte är SUV/Crossover, men som har halvkombilucka. Har inte testat själv, men i4 ska ju tydligen vara lite 'trång' i baksätet. Och Model S är ju rätt mkt dyrare än en Model Y. i4 är är väl även den dyrare än en Y.
Det är en avsaknad av en anledning. Folk köper inte kombis längre.
Volvo har ju inte lagt ner kombis på flera marknader pga hög efterfrågan direkt...
Jag orkar inte gräva fram försäljningsstatistik. Kan ju dock konstatera att ID.7, BMW i5 och eldrivna Audi A6 kommer som kombi. Och även kommande eldrivna 'C-klass' från Merca. Vore väl konstigt om det inte kommer ngt från Skoda också. Och 'vilken torsdag som helst' finns det ju eldrivna kombis från Opel/Peugeot.
Volvo Cars/Polestar är ju numera kinaägt, och de har väl numera även sin huvudsakliga försäljning i Kina, så vad Volvo Cars bygger för bilar för europeiska och amerikanska marknaderna kommer ju bli därefter...
Det säljs forfarande cabrioleter..
Kombis har gått från att vara en volymprodukt till en marginalprodukt.
Att Volvo, som kanske kan sägas vara urmodern till kombi, själva lägger ner dem och bara säljer SUVs är väl ett tydligt tecken på var marknaden finns nu.
Har Volvo Cars fattat beslutet att sluta med kombis? Vad har vi för källa på det?
Dessutom handlade ju allt det här om "Sveriges nya V70"... Således tycker ju faktiskt jag att det är rätt relevant att det i princip inte finns några eldrivna kombibilar varken i Sverige eller ngn annan stans.
Och som sagt: Volvo Cars är inte vad det en gång var – de har väl numera sin huvudsakliga försäljning i Kina.
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 13:43
av Fredrik j
taliz skrev: ↑10 sep 2023 13:40
Fredrik j skrev: ↑10 sep 2023 13:37
taliz skrev: ↑10 sep 2023 12:57
Förövrigt, varför skulle just tidigare XC90-kunder vara intresserade av EX90?
Jag tror iom bytet av drivlina så sonderar man marknaden mer än annars.
Det är ju inte för inte som Model Y är "Sveriges nya V70".
Därför att bilarna påminner om varandra.
Jag frågade varför inte skulle vara det?
Tycker du Model Y påminner om V70?
Nej EX90 och XC90 påminner om varandra.
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 13:45
av taliz
Fredrik j skrev: ↑10 sep 2023 13:43
taliz skrev: ↑10 sep 2023 13:40
Fredrik j skrev: ↑10 sep 2023 13:37
taliz skrev: ↑10 sep 2023 12:57
Förövrigt, varför skulle just tidigare XC90-kunder vara intresserade av EX90?
Jag tror iom bytet av drivlina så sonderar man marknaden mer än annars.
Det är ju inte för inte som Model Y är "Sveriges nya V70".
Därför att bilarna påminner om varandra.
Jag frågade varför inte skulle vara det?
Tycker du Model Y påminner om V70?
Nej EX90 och XC90 påminner om varandra.
Det var det jag menade inte spelar någon roll, genom exemplet med Y och V70.

Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 14:05
av Honkan
Varför behövs en kombi ? Hade en A6 Allroad förut när jag byte till en MYP som lastar mer med utrymmet i frunken och under bagarummet, syftet har ju varit utrymme och då faller ju kombi koncepyet lite… men A6 kommer ju och VW kommer ju med kombi så död är den inte men jag tror volvo går en smartare väg, tror man gör helt rätt som satsar på eldrivet fullt ut… model S är ju populär för man kan lasta en hel del i den utan att behöv ha en kombi.
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 14:11
av Fredrik j
taliz skrev: ↑10 sep 2023 13:45
Fredrik j skrev: ↑10 sep 2023 13:43
taliz skrev: ↑10 sep 2023 13:40
Fredrik j skrev: ↑10 sep 2023 13:37
taliz skrev: ↑10 sep 2023 12:57
Förövrigt, varför skulle just tidigare XC90-kunder vara intresserade av EX90?
Jag tror iom bytet av drivlina så sonderar man marknaden mer än annars.
Det är ju inte för inte som Model Y är "Sveriges nya V70".
Därför att bilarna påminner om varandra.
Jag frågade varför inte skulle vara det?
Tycker du Model Y påminner om V70?
Nej EX90 och XC90 påminner om varandra.
Det var det jag menade inte spelar någon roll, genom exemplet med Y och V70.
Att så många före detta Volvo-kunder köpt modelY tror jag ofta beror på att det inte finns någon eldriven xc60.
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 14:19
av Honkan
De har ju sålt en del XC40 Recharge var ju rätt prisvärda ett tag och särskilt som privatleasing har jag för mig…
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 15:08
av Legato
Honkan skrev: ↑10 sep 2023 13:15
Legato skrev: ↑10 sep 2023 13:09
Honkan skrev: ↑10 sep 2023 13:07
I volvos fall är det enligt min mening inte sant i alla fall tidigare… men de kanske har lyckats bättre nu med sin luftfjädring , det var min point , klart man vill ha luftfjädring om det höjer komfort och känsla men med marginell skillnad så är det ju inte värt det.
"Marginell skillnad"? Nej, det var inte ditt påstående nyss. Ditt påstående var att det är
bättre utan luftfjädring i en stor och tung SUV. Jag väntar fortfarande på exempel.
BMW X5 hade jag förut och provade på med och utan luftfjädring innan köp och jag gillar mer ett fast uppträdande , bilen kränger för mycket med luftfjädring i min mening.
Återigen, med en modern luftfjädring så ställer du in den precis som du vill ha den. Jag pratar givetvis om bilar som säljs idag, inte om hur det eventuellt var för 10-20 år sedan.
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 15:38
av cgullin
Skulle tro att om Volvo fick bestämma så skulle dom göra en kombi men dom får inte. Istället ska Zeekr komma med sin shooting break nu och om Volvo hade en kombi på marknaden skulle ingen köpa en Zeekr. Nu etablerar dom Zeekr som märke istället och sen om något år eller två kommer Voövp med sin kombi men då har Zeekr redan börjat etablerats på marknaden i Europa och så kan man sälja massor med bilar genom flera kanaler. I november får vi bussen, sen får vi en stor sedan, typ ES90 (det gillar kineserna) och sen får vi en EV90 på den karossen är min teori.
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 15:55
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: ↑10 sep 2023 14:11
taliz skrev: ↑10 sep 2023 13:45
Fredrik j skrev: ↑10 sep 2023 13:43
taliz skrev: ↑10 sep 2023 13:40
Fredrik j skrev: ↑10 sep 2023 13:37
Därför att bilarna påminner om varandra.
Jag frågade varför inte skulle vara det?
Tycker du Model Y påminner om V70?
Nej EX90 och XC90 påminner om varandra.
Det var det jag menade inte spelar någon roll, genom exemplet med Y och V70.
Att så många före detta Volvo-kunder köpt modelY tror jag ofta beror på att det inte finns någon eldriven xc60.
Jag tror att det beror på att det inte finns en eldriven V60. Tror även det finns ytterligare en eller flera faktorer.
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 16:01
av SwedishAdvocate
Honkan skrev: ↑10 sep 2023 14:05
Varför behövs en kombi ? Hade en A6 Allroad förut när jag byte till en MYP som lastar mer med utrymmet i frunken och under bagarummet, syftet har ju varit utrymme och då faller ju kombi koncepyet lite… men A6 kommer ju och VW kommer ju med kombi så död är den inte men jag tror volvo går en smartare väg, tror man gör helt rätt som satsar på eldrivet fullt ut… model S är ju populär för man kan lasta en hel del i den utan att behöv ha en kombi.
Varför behövs en SUV/Crossover?
Model S är poppis för att den har en halvkombilucka. Den i princip enda andra elbil som inte är SUV/Crossover och som också har halvkombilucka är BMW i4. Jag tror t.ex Model 3 skulle sälja mkt bättre i Sverige ifall den fanns med halvkombilucka. Eller som kombi.
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 16:06
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: ↑10 sep 2023 15:55
Fredrik j skrev: ↑10 sep 2023 14:11
taliz skrev: ↑10 sep 2023 13:45
Fredrik j skrev: ↑10 sep 2023 13:43
taliz skrev: ↑10 sep 2023 13:40
Tycker du Model Y påminner om V70?
Nej EX90 och XC90 påminner om varandra.
Det var det jag menade inte spelar någon roll, genom exemplet med Y och V70.
Att så många före detta Volvo-kunder köpt modelY tror jag ofta beror på att det inte finns någon eldriven xc60.
Jag tror att det beror på att det inte finns en eldriven V60. Tror även det finns ytterligare en eller flera faktorer.
Ja, försäljningen av XC40/C40 tyder ju på att man vill ha eldrift, inte i grunden en helt annorlunda bil än man hade innan. Även polestar2 är ju en variant på samma tema.
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 16:26
av Honkan
Kombi är väl inte optimalt när det gäller aerodynamik kanske , men jag personligen tycker ju inte kombi är särskilt snyggt men praktiskt men köper ju hellre en Model S än någon kombi i alla fall.
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 16:35
av SwedishAdvocate
Honkan skrev: ↑10 sep 2023 16:26
Kombi är väl inte optimalt när det gäller aerodynamik kanske , men jag personligen tycker ju inte kombi är särskilt snyggt men praktiskt men köper ju hellre en Model S än någon kombi i alla fall.
Helt enig om att halvkombis som Model S och BMW i4 har en aerodynamiskt effektivare formfaktor än kombibilar.
Men kombibilar har en aerodynamiskt effektivare formfaktor än SUVar/Crossovers som inte har ett sluttande bakparti a la Model Y.
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 16:50
av Honkan
I större suv har man ju plats med ett större batteri, men detta är bara min hypotes, men har väl gjorts massa marknadsundersökningar troligtvis
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 17:01
av Fredrik j
Det finns en stor marknad för 6/7-sitsiga bilar.
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 18:54
av Honkan
Folk har ju fått det bättre ställt och det blir fler och fler inkomst miljonärer så att sälja en dyrare större bil är nog inte så dumt, sen lägger sig volvo bra i pris av premium märkena…
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 19:30
av tesla newbie
Fredrik j skrev: ↑09 sep 2023 20:38
Elof skrev: ↑09 sep 2023 20:35
Legato skrev: ↑09 sep 2023 19:46
Personligen tycker jag en bil i den storleken utan luftfjädring är helt ointressant.
Vad är grejen med luftfjädring?
Traditionellt har det varit att stora, höga SUVar ska kunna ha mjuk fjädring utan att vältrisken ökar. Med luftfjädring kan fjädringen styvas upp om behövs.
Tveksamt om det behövs på en så bottentung bil som EX90 kan förmodas vara?
Man kan även sänka i motorvägsfart för att få bättre räckvidd.
Visst kan luftfjädring styvas upp, men det går inte tillräckligt fort för att kunna förbättra beteendet i en undanmanöver. Då behövs aktiva krängningshämmare av något slag. Antingen med någon sorts reglering på själva krängningshämmaren (BMW, Porsche), eller genom hydraulik (Rivian, McLaren). Luftfjädring har man i huvudsak för att kunna ha samma fjädringsväg och hårdhet oavsett last, genom nivåreglering. Man kan då ha en ganska mjuk grundinställning utan att riskera att fjädringen bottnar vid tung last. Dock så behöver inte fjädringen vara mjuk bara för att det är luftfjädring. Det är helt upp till tillverkaren. Man kan få minst lika bra komfort i en stålfjädring, så valet av luftfjädring bör i huvudsak baseras på om man ofta kör med tung last och/eller drar tunga släp. Gör man inte det kan man med fördel välja stålfjädring med adaptiv dämpning och få minst lika bra komfort. Dessutom är det betydligt färre saker som kan gå sönder med stålfjädring. Tycker personligen att en del luftfjädrade bilar kan bli på tok för mjuka. BMW X5 (senaste modellen) känns mycket mer som en BMW med den adaptiva stålfjädringen än med den gungiga luftfjädringen.
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 19:36
av tesla newbie
Legato skrev: ↑10 sep 2023 15:08
Honkan skrev: ↑10 sep 2023 13:15
Legato skrev: ↑10 sep 2023 13:09
Honkan skrev: ↑10 sep 2023 13:07
I volvos fall är det enligt min mening inte sant i alla fall tidigare… men de kanske har lyckats bättre nu med sin luftfjädring , det var min point , klart man vill ha luftfjädring om det höjer komfort och känsla men med marginell skillnad så är det ju inte värt det.
"Marginell skillnad"? Nej, det var inte ditt påstående nyss. Ditt påstående var att det är
bättre utan luftfjädring i en stor och tung SUV. Jag väntar fortfarande på exempel.
BMW X5 hade jag förut och provade på med och utan luftfjädring innan köp och jag gillar mer ett fast uppträdande , bilen kränger för mycket med luftfjädring i min mening.
Återigen, med en modern luftfjädring så ställer du in den precis som du vill ha den. Jag pratar givetvis om bilar som säljs idag, inte om hur det eventuellt var för 10-20 år sedan.
Nja, man kan oftast bara reglera dämpningen. Bilen kommer kränga lika mycket oavsett inställning på fjädringen, om man inte har aktiva krängningshämmare. Har man trekammarluftfjädring kan man dock också styra hårdheten på fjädringen.
https://vibracoustic-aftermarket.com/en ... r-springs/
Re: EX90 Plus
Postat: 10 sep 2023 19:39
av Honkan
Detta gör att jag är skeptisk till att beställa luftfjädring till en del bilar även om jag har råd… Volvo är ett märke som i min mening hade bättre komfort i en V90 cross country utan luftfjädring jämfört med en XC90 med luftfjädring