Sida 2 av 4
Re: Årlig bromsservice
Postat: 15 mar 2024 23:19
av Elix747
mikebike skrev: ↑15 mar 2024 19:44
Elix747 skrev: ↑15 mar 2024 19:13
Gjorde bromsservice förra veckan på Tesla SC.
Första bromsservice på SC efter nästan 20000 mil.
Bromsvätska ok. Rengöring och mindre justering. Oken var ok. Bara att köra vidare. Ganska bra efter så lång körsträcka.
Kostade?
Bromsservice inkl kontroll bromsvätska 2650kr
Gjorde även:
Byte kupefilter 846kr
Byte knapp på bagagelucka bak 592kr
Re: Årlig bromsservice
Postat: 05 maj 2024 16:51
av AAKEE
Tellus skrev: ↑03 mar 2024 14:46
Bromsservice onödig enligt mig, gör några hårda bromsningar i neutral per månad så håller sig skivorna fina och med jämnt slitage.
Gjort bromsservice på min MSP, 10 månader sedan uthämtning.
Här är övre glidpinnarna rengjorda, den yttre nedre delvis rengjord och den nedre inre orörd. Det var korrosion på samtliga, de inre var värre drabbade. Detta efter bara en vinter. Det torde gå att anta att glidpinnarna inte vart infettade utan kunnat rosta fritt.
Hade man inte tagit hand om det här så hade det nog inte sett så fint ut efter 3 år.
Bromsservice är inte onödigt. (Brembobromsarna är antagligen mindre fältmässiga än vanliga Volvobromsar.)
Re: Årlig bromsservice
Postat: 05 maj 2024 19:04
av Elof
Har provat metoden att strunta i bromsservice. Nu har något börjat kärva så att ena främre bromsskivans yttre del inte nyps av klossen. Dags för service då, tänkte jag. Pinnarna har dock ärgat fast nå jävulskt. Vet inte riktigt hur jag ska få ut dem. Måste nog ta in oken på operationsbordet.
Bilen 5 år gammal Model 3.
Slutsats: serva bromsarna oftare än vart 5:e år om du kör i saltslask.
Re: Årlig bromsservice
Postat: 05 maj 2024 19:41
av granlundii
Fick problem med att bromsoket började kärva då jag körde i B-läge (regen) alltför flitigt och därför använde bromsarna för lite. Ledde till att ett år gamla bromsbelägg måste bytas ut och oket smörjas. Kör efter det i huvudsak i D-läget så att bromsarna får jobba mera regelbundet. Fungerar bättre, men jag håller fortfarande lite extra koll så att problemet inte återuppstår.
Har inte tänkt börja med årlig bromsservice, men det lönar nog sig att ha lite extra koll på bromsarna, speciellt med regen och så.
Re: Årlig bromsservice
Postat: 05 maj 2024 21:37
av AAKEE
Bakre oken, förutom att de inte alls är större än den tidigare versionen och bara har en fake-framsida (fjortis-trim på en bil för 1.5M liksom

), så har de en väldigt stor yta med helt ren aluminium. Det funkar ju inte alls på saltade vägar.
Det var ganska tjockt med svart ärg/korrosion/skit/bromsdamm. Den ytan har ingen direkt funktion så det är hål i huvudet att ha den olackerad. Hade ingen värmetålig i vettig kulör, men nästa gång blir det till att ta bort all korrosion och måla ytan, annars kommer bakre oken inte se kul ut efter en vinter till.
Det var redan så gravt att det inte var så lätt att få bort all rost och det har krupit korrosion under den röda färgen.
Re: Årlig bromsservice
Postat: 05 maj 2024 22:05
av Elof
AAKEE skrev: ↑05 maj 2024 21:37
Ser ut som att klossen inte svarvat jämnt över ytan? Rostantydan på yttern.
Re: Årlig bromsservice
Postat: 05 maj 2024 22:20
av AAKEE
Elof skrev: ↑05 maj 2024 22:05
AAKEE skrev: ↑05 maj 2024 21:37
Ser ut som att klossen inte svarvat jämnt över ytan? Rostantydan på yttern.
Bilen har stått en del sista veckorna, och ingen som bromsat till dem.
Jag brukar bromsa ordentligt en eller ett par ggr per vecka i vanliga fall. Då brukar skivorna hållas rena och fina.
Har gjort det efter brommservixxen och montering sommarhjul. Kollade inte men räknar med att de är rensvarvade nu (#Plaid #Dragstrip mode #Sommarkul)

Re: Årlig bromsservice
Postat: 10 maj 2024 21:25
av Jedis
AAKEE skrev: ↑05 maj 2024 16:51
Gjort bromsservice på min MSP, 10 månader sedan uthämtning.
Här är övre glidpinnarna rengjorda, den yttre nedre delvis rengjord och den nedre inre orörd. Det var korrosion på samtliga, de inre var värre drabbade. Detta efter bara en vinter. Det torde gå att anta att glidpinnarna inte vart infettade utan kunnat rosta fritt.
Hade man inte tagit hand om det här så hade det nog inte sett så fint ut efter 3 år.
Bromsservice är inte onödigt. (Brembobromsarna är antagligen mindre fältmässiga än vanliga Volvobromsar.)
Lite förvånad över att glidpinnarna inte är av rostfritt stål, även ATE's billiga flytande enkelkolvsok brukar ha rostfritt stål i glidpinnarna.
Re: Årlig bromsservice
Postat: 11 maj 2024 11:30
av rollo
Kan också vara bra att göra en bromspolering av och till.
Programmet finns under servicemode och körs lämpligen på en glest trafikerad väg.
Re: Årlig bromsservice
Postat: 11 maj 2024 16:05
av AAKEE
rollo skrev: ↑11 maj 2024 11:30
Kan också vara bra att göra en bromspolering av och till.
Programmet finns under servicemode och körs lämpligen på en glest trafikerad väg.
Det går även bra att bara lägga in friläget (om man inte har/använder track mode).
Re: Årlig bromsservice
Postat: 12 maj 2024 20:12
av Arn
Hur bedömer ni denna rost på bromsarna bak? Bromsarna fram är rostfria. Provade att bromsa lite i stadstrafik men rosten verkade inte försvinna. Skulle besiktningen göra någon anmärkning på detta? Kan det påverka bromsverkan vid denna grad?
Re: Årlig bromsservice
Postat: 13 maj 2024 00:29
av AAKEE
Arn skrev: ↑12 maj 2024 20:12
Hur bedömer ni denna rost på bromsarna bak? Bromsarna fram är rostfria. Provade att bromsa lite i stadstrafik men rosten verkade inte försvinna. Skulle besiktningen göra någon anmärkning på detta? Kan det påverka bromsverkan vid denna grad?
Det är lite svårt att se på bilden, men det ser inte oöverstigligligt ut.
Det måste dock nötas bort och bromsar tar alltid mer fram på bilar.
-Kör landsvägsfart (”+” om du har möjlighet).
-Kolla att du inte har någon bakom.
-lägg i friläge.
- Bromsa, relativt hårt tills bilen nästan står still (krävs för att få bakbromsarna att nöta på sig.
- Repetera flera grr. Bromsarna blir varma så efter ~ 5ggr bör du köra med landsvägsfart en stund för att kyla. Varmt är dock bra så inte kyla mycket mellan de fem första.
Gå ut och kika efter fem bromsningar, troligen behöver du några till.
Re: Årlig bromsservice
Postat: 16 maj 2024 15:48
av Xanthopteryx
Om man har parkeringsboms som nyttjar vanliga bromsbelägg (och inte har separat) så man kan köra och hålla inne parkeringsbromsen en liten stund. Då nöter den rent fint ganska snabbt.
Re: Årlig bromsservice
Postat: 16 maj 2024 17:25
av Nicke Nyfiken
Xanthopteryx skrev: ↑16 maj 2024 15:48
Om man har parkeringsboms som nyttjar vanliga bromsbelägg (och inte har separat) så man kan köra och hålla inne parkeringsbromsen en liten stund. Då nöter den rent fint ganska snabbt.
Det är tvärtom.
På gamla Model S (och X?) med separata p-broms-ok, funkade det fint att hålla inne p-broms-knappen medan man körde. De bakre bromsskivor blev då fint polerade så ev. rost försvann.
På bilarna som använder samma bromsbelägg för färdbroms och p-broms så går bilen in i nödbroms-läge om man trycker på p-broms-knappen medan man kör. Då ansätts alla bromsar så det blir samma effekt som att trycka på bromspedalen.
Re: Årlig bromsservice
Postat: 16 maj 2024 18:08
av Xanthopteryx
Nicke Nyfiken skrev: ↑16 maj 2024 17:25
Xanthopteryx skrev: ↑16 maj 2024 15:48
Om man har parkeringsboms som nyttjar vanliga bromsbelägg (och inte har separat) så man kan köra och hålla inne parkeringsbromsen en liten stund. Då nöter den rent fint ganska snabbt.
Det är tvärtom.
På gamla Model S (och X?) med separata p-broms-ok, funkade det fint att hålla inne p-broms-knappen medan man körde. De bakre bromsskivor blev då fint polerade så ev. rost försvann.
På bilarna som använder samma bromsbelägg för färdbroms och p-broms så går bilen in i nödbroms-läge om man trycker på p-broms-knappen medan man kör. Då ansätts alla bromsar så det blir samma effekt som att trycka på bromspedalen.
Aha. Har du testat?
De bilar jag testat på så händer inget mer än att man lägger på bromsen och när man släpper spaken/knapen så släpper den bromsen.
Problemet med separata parkeringsbromsar är att många av dessa verkar på en trumma bak och därmed gör det ingen som helst skillnad på själva skivan.
Re: Årlig bromsservice
Postat: 16 maj 2024 18:27
av AAKEE
Xanthopteryx skrev: ↑16 maj 2024 18:08
Nicke Nyfiken skrev: ↑16 maj 2024 17:25
Xanthopteryx skrev: ↑16 maj 2024 15:48
Om man har parkeringsboms som nyttjar vanliga bromsbelägg (och inte har separat) så man kan köra och hålla inne parkeringsbromsen en liten stund. Då nöter den rent fint ganska snabbt.
Det är tvärtom.
På gamla Model S (och X?) med separata p-broms-ok, funkade det fint att hålla inne p-broms-knappen medan man körde. De bakre bromsskivor blev då fint polerade så ev. rost försvann.
På bilarna som använder samma bromsbelägg för färdbroms och p-broms så går bilen in i nödbroms-läge om man trycker på p-broms-knappen medan man kör. Då ansätts alla bromsar så det blir samma effekt som att trycka på bromspedalen.
Aha. Har du testat?
De bilar jag testat på så händer inget mer än att man lägger på bromsen och när man släpper spaken/knapen så släpper den bromsen.
Problemet med separata parkeringsbromsar är att många av dessa verkar på en trumma bak och därmed gör det ingen som helst skillnad på själva skivan.
Teslan tillåter väl inte ens motoreffekt när någon broms är på?
Re: Årlig bromsservice
Postat: 16 maj 2024 18:48
av Nicke Nyfiken
Xanthopteryx skrev: ↑16 maj 2024 18:08
Nicke Nyfiken skrev: ↑16 maj 2024 17:25
Xanthopteryx skrev: ↑16 maj 2024 15:48
Om man har parkeringsboms som nyttjar vanliga bromsbelägg (och inte har separat) så man kan köra och hålla inne parkeringsbromsen en liten stund. Då nöter den rent fint ganska snabbt.
Det är tvärtom.
På gamla Model S (och X?) med separata p-broms-ok, funkade det fint att hålla inne p-broms-knappen medan man körde. De bakre bromsskivor blev då fint polerade så ev. rost försvann.
På bilarna som använder samma bromsbelägg för färdbroms och p-broms så går bilen in i nödbroms-läge om man trycker på p-broms-knappen medan man kör. Då ansätts alla bromsar så det blir samma effekt som att trycka på bromspedalen.
Aha. Har du testat?
De bilar jag testat på så händer inget mer än att man lägger på bromsen och när man släpper spaken/knapen så släpper den bromsen.
Problemet med separata parkeringsbromsar är att många av dessa verkar på en trumma bak och därmed gör det ingen som helst skillnad på själva skivan.
Självklart har jag testat. Annars hade jag inte vetat.
Det jag skrev tidigare gäller Tesla. Det var kanske otydligt men tyckte det var överflödigt att skriva då vi är i Tesladelen av forumet.
Re: Årlig bromsservice
Postat: 18 maj 2024 12:21
av Arn
AAKEE skrev: ↑13 maj 2024 00:29
Arn skrev: ↑12 maj 2024 20:12
Hur bedömer ni denna rost på bromsarna bak? Bromsarna fram är rostfria. Provade att bromsa lite i stadstrafik men rosten verkade inte försvinna. Skulle besiktningen göra någon anmärkning på detta? Kan det påverka bromsverkan vid denna grad?
Det är lite svårt att se på bilden, men det ser inte oöverstigligligt ut.
Det måste dock nötas bort och bromsar tar alltid mer fram på bilar.
-Kör landsvägsfart (”+” om du har möjlighet).
-Kolla att du inte har någon bakom.
-lägg i friläge.
- Bromsa, relativt hårt tills bilen nästan står still (krävs för att få bakbromsarna att nöta på sig.
- Repetera flera grr. Bromsarna blir varma så efter ~ 5ggr bör du köra med landsvägsfart en stund för att kyla. Varmt är dock bra så inte kyla mycket mellan de fem första.
Gå ut och kika efter fem bromsningar, troligen behöver du några till.
Tack för bra svar. Jag fick tillfälle att göra två relativt kraftiga bromsningar i 80km/h men verkar inte ha blivit någon skillnad på rosten. Jag får göra som du skrev när jag har lite längre landsvägskörning.
När det gäller parkeringsbromsen så hjälper det alltså inte att aktivera den när bilen exempelvis kör i 20km/h?
Re: Årlig bromsservice
Postat: 18 maj 2024 12:41
av taliz
Arn skrev: ↑18 maj 2024 12:21
AAKEE skrev: ↑13 maj 2024 00:29
Arn skrev: ↑12 maj 2024 20:12
Hur bedömer ni denna rost på bromsarna bak? Bromsarna fram är rostfria. Provade att bromsa lite i stadstrafik men rosten verkade inte försvinna. Skulle besiktningen göra någon anmärkning på detta? Kan det påverka bromsverkan vid denna grad?
Det är lite svårt att se på bilden, men det ser inte oöverstigligligt ut.
Det måste dock nötas bort och bromsar tar alltid mer fram på bilar.
-Kör landsvägsfart (”+” om du har möjlighet).
-Kolla att du inte har någon bakom.
-lägg i friläge.
- Bromsa, relativt hårt tills bilen nästan står still (krävs för att få bakbromsarna att nöta på sig.
- Repetera flera grr. Bromsarna blir varma så efter ~ 5ggr bör du köra med landsvägsfart en stund för att kyla. Varmt är dock bra så inte kyla mycket mellan de fem första.
Gå ut och kika efter fem bromsningar, troligen behöver du några till.
Tack för bra svar. Jag fick tillfälle att göra två relativt kraftiga bromsningar i 80km/h men verkar inte ha blivit någon skillnad på rosten. Jag får göra som du skrev när jag har lite längre landsvägskörning.
När det gäller parkeringsbromsen så hjälper det alltså inte att aktivera den när bilen exempelvis kör i 20km/h?
Med kraftig menas att du bokstavligen ställer dig på pedalen, dvs bromsar så hårt det bara går. Gärna från betydligt högre fart dessutom, och många ggr.
Du ska typ hänga i säkerhetsbältet.

Re: Årlig bromsservice
Postat: 18 maj 2024 12:53
av Berguv
När jag gör det (för sällan tyvärr för nästan alltid barn i bilen drar jag full broms i 180… Då märker man rätt bra om den drar snett också

Re: Årlig bromsservice
Postat: 18 maj 2024 13:18
av AAKEE
Arn skrev: ↑18 maj 2024 12:21
AAKEE skrev: ↑13 maj 2024 00:29
Arn skrev: ↑12 maj 2024 20:12
Hur bedömer ni denna rost på bromsarna bak? Bromsarna fram är rostfria. Provade att bromsa lite i stadstrafik men rosten verkade inte försvinna. Skulle besiktningen göra någon anmärkning på detta? Kan det påverka bromsverkan vid denna grad?
Det är lite svårt att se på bilden, men det ser inte oöverstigligligt ut.
Det måste dock nötas bort och bromsar tar alltid mer fram på bilar.
-Kör landsvägsfart (”+” om du har möjlighet).
-Kolla att du inte har någon bakom.
-lägg i friläge.
- Bromsa, relativt hårt tills bilen nästan står still (krävs för att få bakbromsarna att nöta på sig.
- Repetera flera grr. Bromsarna blir varma så efter ~ 5ggr bör du köra med landsvägsfart en stund för att kyla. Varmt är dock bra så inte kyla mycket mellan de fem första.
Gå ut och kika efter fem bromsningar, troligen behöver du några till.
Tack för bra svar. Jag fick tillfälle att göra två relativt kraftiga bromsningar i 80km/h men verkar inte ha blivit någon skillnad på rosten. Jag får göra som du skrev när jag har lite längre landsvägskörning.
När det gäller parkeringsbromsen så hjälper det alltså inte att aktivera den när bilen exempelvis kör i 20km/h?
Från 80 km/h om man har D i och regen så laddar man mest batteriet.
Det måste inte vara stenhård bromsning, utan från hög fart (120+, om det finns…) och friläge så att all energi går till bromskraft och inget till regen. Bromsa lagom hårt. Full broms blir betydligt färre varv med bromsklossen ansatt.
Man vill absolut ibte att ABS ska jobba, då svarvar man inte av rosten kontinuerligt.
Lagom, men bestämt från hög fart.
Repetera. Låt bromsarna svalna mellan ibland.
Har man track mode får man möjlighet att se bromsarnas temperatur, varma menninte för varma är måttot.
(Brake furnishing på tex rotorbromspå en helikopter går till så).
Re: Årlig bromsservice
Postat: 18 maj 2024 13:39
av taliz
Berguv skrev: ↑18 maj 2024 12:53
När jag gör det (för sällan tyvärr för nästan alltid barn i bilen drar jag full broms i 180… Då märker man rätt bra om den drar snett också
Jag gör det var och varannan dag när jag svänger av motorvägen hemmavid. Håller fullt blås även in på avfarten och ställer mig sen på bromsen inför en skarp kurva.

Re: Årlig bromsservice
Postat: 22 maj 2024 12:10
av Arn
Jaha vänner. Vad behöver man inte göra för att behålla bromsarna fria från rost. Stå på bromspedalen vid landsvägskörning. Hur påverkas däckens livslängd av sådana panikinbromsningar?
Re: Årlig bromsservice
Postat: 22 maj 2024 15:28
av Arctic Drifter
Legato skrev: ↑15 mar 2024 22:16
Elix747 skrev: ↑15 mar 2024 19:13
Första bromsservice på SC efter nästan 20000 mil.
Kollade bromsvätskan på min efter 23k mil. Behövde inte heller bytas. Har inte heller bytt varken belägg eller skivor
Visar på att elbilar inte sliter så mycket på bromsarna, men jag har faktiskt en fossilare som passerat 28k mil med originalskivorna kvar bak. Framskivorna bytte jag vid ~24k mil.
Den bilen har dock aldrig gått i stadstrafik...
Re: Årlig bromsservice
Postat: 22 maj 2024 17:29
av taliz
Arn skrev: ↑22 maj 2024 12:10
Jaha vänner. Vad behöver man inte göra för att behålla bromsarna fria från rost. Stå på bromspedalen vid landsvägskörning. Hur påverkas däckens livslängd av sådana panikinbromsningar?
I stort sett noll påverkan, såvida du inte gör det varje gång du kör..