Sida 2 av 10

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 14:02
av TiborBlomhall
Alla som har kört VW ID.3, ID.4 eller ID.7 Tourer på vintern har ändå vant sig vid noll bakåtsikt ;)

Då är tom en suddig kamerabild med progressiva glasögon bättre.
Arvidsjaur_08~2.jpg

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 14:24
av SwedishAdvocate
TiborBlomhall skrev: 23 nov 2024 14:02
Alla som har kört VW ID.3, ID.4 eller ID.7 Tourer på vintern har ändå vant sig vid noll bakåtsikt ;)

Då är tom en suddig kamerabild med progressiva glasögon bättre. […
:?:

Alla de där bilarna har väl vindrutetorkare och eluppvärmd bakruta – eller?…

Vet inte hur det är med ID.3, ID.4 eller ID.7, men t.ex. Golf Mk7 har kamera som fälls in i VW-loggan. Skyddar rätt bra. Bor man i södra Sverige så behöver en sån kameralins knappt rengöras på ~6 år om man kan stå ut med lite skit i ena hörnet… ;)

Tror för övrigt inte man bryr sig så mkt om bakåtsikten om man typ kör vinterrally på en avstängd halkbana…  ;)

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 14:31
av TiborBlomhall
De har både eluppvärmning och bakrutetorkare men så pass underdimensionerade att de inte har en chans mot snöröken som fäster sig. Det blir nåt slags baksug så all smuts och snö slungas på bakrutan.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 14:37
av SwedishAdvocate
TiborBlomhall skrev: 23 nov 2024 14:31
De har både eluppvärmning och bakrutetorkare men så pass underdimensionerade att de inte har en chans mot snöröken som fäster sig. Det blir nåt slags baksug så all smuts och snö slungas på bakrutan.
Ok.

Har inte testat att köra en PS4, men tror ändå jag föredrar en bil med riktig bakruta. Och personligen så skulle jag kunna leva med att bakrutan snöar igen ~15(?) ggr per år…

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 14:37
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: 23 nov 2024 14:24
TiborBlomhall skrev: 23 nov 2024 14:02
Alla som har kört VW ID.3, ID.4 eller ID.7 Tourer på vintern har ändå vant sig vid noll bakåtsikt ;)

Då är tom en suddig kamerabild med progressiva glasögon bättre. […
:?:

Alla de där bilarna har väl vindrutetorkare och eluppvärmd bakruta – eller?…

Vet inte hur det är med ID.3, ID.4 eller ID.7, men t.ex. Golf Mk7 har kamera som fälls in i VW-loggan. Skyddar rätt bra. Bor man i södra Sverige så behöver en sån kameralins knappt rengöras på ~6 år om man kan stå ut med lite skit i ena hörnet… ;)

Tror för övrigt inte man bryr sig så mkt om bakåtsikten om man typ kör vinterrally på en avstängd halkbana…  ;)
Jag vet inte men gissar att en Polestar 4 visar backkameran på skärmen. När man backar. När ju VW har kameran utfälld.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 14:44
av AAKEE
TiborBlomhall skrev: 23 nov 2024 14:31
De har både eluppvärmning och bakrutetorkare men så pass underdimensionerade att de inte har en chans mot snöröken som fäster sig. Det blir nåt slags baksug så all smuts och snö slungas på bakrutan.
Exakt.

Vilken random kombi som helst bygger på en rätt tjock snövägg vintertid under rätt förhållanden.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 14:52
av 69Qwerty69
Vad är fördelen med att inte ha någon bakruta som hos PS4?

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 15:01
av SwedishAdvocate
69Qwerty69 skrev: 23 nov 2024 14:52
Vad är fördelen med att inte ha någon bakruta som hos PS4?
I just PS4-fallet vet jag inte. Tycker den bilen verkar vara tillräckligt stor för att det skulle kunna gå att få dit en halvkombibaklucka med bakruta. Eller var det något om att de ville flytta baksätet så pass långt bak att de inte ansåg sig få plats med den förstärkningsbalk som krävs ifall bilen även skulle ha en halvkombibaklucka med glasruta?… Så då fick de typ som Tesla med Model 3 välja mellan halvkombibaklucka och glasruta. Tesla valde glasrutan. P-star valde halvkombibakluckan.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 15:03
av chaffis75
69Qwerty69 skrev: 23 nov 2024 14:52
Vad är fördelen med att inte ha någon bakruta som hos PS4?
Vad jag förstått de ett designval som sen i praktiken gjort de onödigt med bakruta för man ser ändå inget genom den eventuellt lilla glugg som är kvar. Jag har också fattat de som att man på detta sätt kunnat spara lite takhöjd.
Sen är detta garanterat billigare men de är klart de kanske äta upp av den digitala backspegeln.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 15:08
av SwedishAdvocate
chaffis75 skrev: 23 nov 2024 15:03
69Qwerty69 skrev: 23 nov 2024 14:52
Vad är fördelen med att inte ha någon bakruta som hos PS4?
Vad jag förstått de ett designval som sen i praktiken gjort de onödigt med bakruta för man ser ändå inget genom den eventuellt lilla glugg som är kvar. Jag har också fattat de som att man på detta sätt kunnat spara lite takhöjd. [Min u.]
Sen är detta garanterat billigare men de är klart de kanske äta upp av den digitala backspegeln.
Har inte kört BMW i4. Den har ju halvkombibaklucka med glasruta. Ser man ingenting bakåt genom i4:ans bakruta? Som t.ex. ifall man har en polisbil bakom sig på en motorväg… ;)

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 15:50
av Fredrik j
69Qwerty69 skrev: 23 nov 2024 14:52
Vad är fördelen med att inte ha någon bakruta som hos PS4?
Man kan placera takbalken bakom baksätespassagerarna som får huvudutrymmet som glastaket ger samtidigt som man kan erbjuda halvkombi. Taklinjen i främsta rummet.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 16:05
av Anderzzon
Fredrik j skrev: 23 nov 2024 15:50
69Qwerty69 skrev: 23 nov 2024 14:52
Vad är fördelen med att inte ha någon bakruta som hos PS4?
Man kan placera takbalken bakom baksätespassagerarna som får huvudutrymmet som glastaket ger samtidigt som man kan erbjuda halvkombi. Taklinjen i främsta rummet.
Man kan på så sätt även ha lite större nackstöd bak (har jag hört, tänkte inte på att de var större). En annan fördel är om man som vi delar på bilen, då behöver man inte hålla på och ställa om backspegeln varje gång 8-). Den största nackdelen som jag ser det är att man inte kan kika på passagerarna i baksätet genom backspegeln.
Jag hade inte berättat för min fru att bilen saknade bakruta så när det var hennes tur att provköra så fick hon först en liten chock men sen så hon: ”Fast man ser ju ändå inget bak i Teslan, här ser man skitbra!”.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 16:12
av Erxon
Det verkar fungera utan glasruta bak på alla hantverkares Caddy’s och liknande som inte har sikt i inre backspegeln. Så vad är skillnaden?

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 16:16
av mikebike
Anderzzon skrev: 23 nov 2024 16:05
Fredrik j skrev: 23 nov 2024 15:50
69Qwerty69 skrev: 23 nov 2024 14:52
Vad är fördelen med att inte ha någon bakruta som hos PS4?
Man kan placera takbalken bakom baksätespassagerarna som får huvudutrymmet som glastaket ger samtidigt som man kan erbjuda halvkombi. Taklinjen i främsta rummet.
Man kan på så sätt även ha lite större nackstöd bak (har jag hört, tänkte inte på att de var större). En annan fördel är om man som vi delar på bilen, då behöver man inte hålla på och ställa om backspegeln varje gång 8-). Den största nackdelen som jag ser det är att man inte kan kika på passagerarna i baksätet genom backspegeln.
"Den digitala bilden kan stängas av, och displayen fungerar då som en vanlig backspegel som låter dig se passagerarna i baksätet."

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 16:30
av Anderzzon
mikebike skrev: 23 nov 2024 16:16
Anderzzon skrev: 23 nov 2024 16:05
Fredrik j skrev: 23 nov 2024 15:50
69Qwerty69 skrev: 23 nov 2024 14:52
Vad är fördelen med att inte ha någon bakruta som hos PS4?
Man kan placera takbalken bakom baksätespassagerarna som får huvudutrymmet som glastaket ger samtidigt som man kan erbjuda halvkombi. Taklinjen i främsta rummet.
Man kan på så sätt även ha lite större nackstöd bak (har jag hört, tänkte inte på att de var större). En annan fördel är om man som vi delar på bilen, då behöver man inte hålla på och ställa om backspegeln varje gång 8-). Den största nackdelen som jag ser det är att man inte kan kika på passagerarna i baksätet genom backspegeln.
"Den digitala bilden kan stängas av, och displayen fungerar då som en vanlig backspegel som låter dig se passagerarna i baksätet."
Ja exakt, men det kräver en aktiv handling som känns lite konstig att göra om man bara vill snabbt snegla bak och se om dottern har somnat.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 16:33
av Fredrik j
Det borde ju öppnas möjligheter för att även visa enklare mörkerkamerabilder typ ir.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 17:03
av repulsiv
chaffis75 skrev: 23 nov 2024 15:03
Vad jag förstått de ett designval som sen i praktiken gjort de onödigt med bakruta för man ser ändå inget genom den eventuellt lilla glugg som är kvar.
Ah, som på en model 3 då..

Jag tror aldrig jag haft en bil med så dålig bakåtsikt genom bakrutan som min model 3 faktiskt.

Tur det finns parkeringshjälpmedel.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 17:20
av 69Qwerty69
En fördel kanske är att man inte blir lika bländad av bilar som ligger bakom med starka strålkastare?
Tycker att Model S innerbackspegel är rätt kass om man jämför med andra bilar jag ägt när det kommer till automatisk avbländning.

Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 17:34
av Justin Time

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 17:36
av msb
Jag har haft min P4 i tre veckor nu och för varje körning blir bilden i backspegeln skarpare. Verkar som om man har nån form av muskelminne i ögonen som lär sig fokusera. Är långsynt och har progressiva glas.
Bakåtsikten i regn och rusk är riktigt bra och jämfört med Ioniq5 så är förbättringen oändlig!

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 19:30
av ERR
msb skrev: 23 nov 2024 17:36
Jag har haft min P4 i tre veckor nu och för varje körning blir bilden i backspegeln skarpare. Verkar som om man har nån form av muskelminne i ögonen som lär sig fokusera. Är långsynt och har progressiva glas.
Bakåtsikten i regn och rusk är riktigt bra och jämfört med Ioniq5 så är förbättringen oändlig!
Hur upplever du den annars? Sugen på en men hör mycket om buggig mjukvara,men kanske är som vanligt att de med problem hörs högre än de som är nöjda.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 22:33
av msb
ERR skrev: 23 nov 2024 19:30
Hur upplever du den annars? Sugen på en men hör mycket om buggig mjukvara,men kanske är som vanligt att de med problem hörs högre än de som är nöjda.
När jag provkörde den så tyckte jag den var fantastisk. När vi hämtade den så kändes det som drömbilen. Men efter det så har deras obefintliga kundvård/information och buggar gjort mig lite mindre entusiastisk.

Jag var lite orolig för bredden men den är betydlig lättare att köra än både XC60 och Ioniq5. Vet exakt var jag har den. Den går tyst och den bakhjulsdrivna räcker gott för mig. Snål är den också jämfört med Ioniq5.
Väghållningen känns bra men vinterdäcken känns lite instabila om man ger fullgas över 100. Gissar att de är för mjuka. Får se hur den känns till sommaren.

Infotainment fungerar precis som jag vill ha det. Tidigare använde jag CarPlay till allt. Nu är det bara Apple music som jag tar den vägen. Ljudet är det bästa jag haft i en bil. HUD fungerar bra och är stor.

Men farthållaren är opålitlig. Bromsar in för parkerade bilar eller i andra filer. Och jag använder den jämt så det måste bli bättre. Har tydligen blivit bättre i v.4.1.10 men min uppdatering gick inte igenom. Har tid hos verkstad på torsdag.
Då verkar det även som om den ska komma ihåg mina inställningar för stolen. Nu är det en ny position varje gång jag kör.
Torkarna är lite krångliga då jag vill sköta dem själv och enda sättet är att vrida från noll till auto och tillbaka för att slå ett slag.
Matrixljusen är ok. Något bättre än de jag hade i min XC60 från 2016.
Stolen går inte att vinkla lika mycket som jag skulle vilja och ratten fick gärna gå ut lite mer.

Det är den bästa bilen jag ägt men med en del irriterande småfel/egenskaper som drar ner glädjen. Som tur är verkar de sälja bra så jag förlitar mig på att de fixar det med uppdateringar.

Om du kan leva med dessa fel så är det en toppenbil.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 24 nov 2024 10:08
av TiborBlomhall
Spökbromsningar och irriterande vindrutetorkare 🤔

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 24 nov 2024 19:52
av ERR
msb skrev: 23 nov 2024 22:33
ERR skrev: 23 nov 2024 19:30
Hur upplever du den annars? Sugen på en men hör mycket om buggig mjukvara,men kanske är som vanligt att de med problem hörs högre än de som är nöjda.
När jag provkörde den så tyckte jag den var fantastisk. När vi hämtade den så kändes det som drömbilen. Men efter det så har deras obefintliga kundvård/information och buggar gjort mig lite mindre entusiastisk.

Jag var lite orolig för bredden men den är betydlig lättare att köra än både XC60 och Ioniq5. Vet exakt var jag har den. Den går tyst och den bakhjulsdrivna räcker gott för mig. Snål är den också jämfört med Ioniq5.
Väghållningen känns bra men vinterdäcken känns lite instabila om man ger fullgas över 100. Gissar att de är för mjuka. Får se hur den känns till sommaren.

Infotainment fungerar precis som jag vill ha det. Tidigare använde jag CarPlay till allt. Nu är det bara Apple music som jag tar den vägen. Ljudet är det bästa jag haft i en bil. HUD fungerar bra och är stor.

Men farthållaren är opålitlig. Bromsar in för parkerade bilar eller i andra filer. Och jag använder den jämt så det måste bli bättre. Har tydligen blivit bättre i v.4.1.10 men min uppdatering gick inte igenom. Har tid hos verkstad på torsdag.
Då verkar det även som om den ska komma ihåg mina inställningar för stolen. Nu är det en ny position varje gång jag kör.
Torkarna är lite krångliga då jag vill sköta dem själv och enda sättet är att vrida från noll till auto och tillbaka för att slå ett slag.
Matrixljusen är ok. Något bättre än de jag hade i min XC60 från 2016.
Stolen går inte att vinkla lika mycket som jag skulle vilja och ratten fick gärna gå ut lite mer.

Det är den bästa bilen jag ägt men med en del irriterande småfel/egenskaper som drar ner glädjen. Som tur är verkar de sälja bra så jag förlitar mig på att de fixar det med uppdateringar.

Om du kan leva med dessa fel så är det en toppenbil.

Tack för bra input! Får boka en provkörning och känna på den.

Kul att höra att den verkar sälja ok,det där med Polestars ekonomiska sits är ju också något som skaver lite.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 25 nov 2024 10:32
av nx00
Lycka till med din Polestar :lol:
Hoppas dom inte konkar bara.