Sida 2 av 4

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 24 jun 2025 08:13
av Klintan
RDS med TA för alla medier.

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 24 jun 2025 08:59
av Fredrik j
Hur är det? Har Tesla 360-kamera ännu?

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 24 jun 2025 09:56
av roffe_s
Fredrik j skrev: 24 jun 2025 08:59
Hur är det? Har Tesla 360-kamera ännu?
Nej, inte vad jag vet. I alla fall har ingen av mina bekanta det i sina bilar.

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 24 jun 2025 11:50
av manneson
Fredrik j skrev: 23 jun 2025 21:34
manneson skrev: 23 jun 2025 20:55
Fredrik j skrev: 23 jun 2025 20:32
hanst skrev: 23 jun 2025 19:32
Alltså, det har gått flera minuter utan att någon har nämnt något om en regnsensor 😉
Det är så självklara saker. Har ju funnits på alla bilar i 15-20år.
Och fortfarande fungerar de inte.
Alla bilar jag haft med regnsensor får jag slå igång manuellt om rutan är blöt när jag startar. Sen får jag justera känsligheten för att få dem att torka optimalt, varje gång det regnar.
Hade nästan fungerat lite bra utan.
Ge fan i och slå på dom då.
Notera ordet "nästan". Fördelen är att den går igång av sig självt om det börjar regna när jag kör. Då behöver jag "bara" justera känsligheten. Sedan stänger den av sig själv om det slutar.
Så jag sparar åtminstone ett drag i spaken. 🤷‍♂️

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 24 jun 2025 13:34
av frippe
manneson skrev: 24 jun 2025 11:50
Fredrik j skrev: 23 jun 2025 21:34
manneson skrev: 23 jun 2025 20:55
Fredrik j skrev: 23 jun 2025 20:32
hanst skrev: 23 jun 2025 19:32
Alltså, det har gått flera minuter utan att någon har nämnt något om en regnsensor 😉
Det är så självklara saker. Har ju funnits på alla bilar i 15-20år.
Och fortfarande fungerar de inte.
Alla bilar jag haft med regnsensor får jag slå igång manuellt om rutan är blöt när jag startar. Sen får jag justera känsligheten för att få dem att torka optimalt, varje gång det regnar.
Hade nästan fungerat lite bra utan.
Ge fan i och slå på dom då.
Notera ordet "nästan". Fördelen är att den går igång av sig självt om det börjar regna när jag kör. Då behöver jag "bara" justera känsligheten. Sedan stänger den av sig själv om det slutar.
Så jag sparar åtminstone ett drag i spaken. 🤷‍♂️
På Tesla kan du inte justera känsligheten på läge auto? Då sköter den sig helt själv. Däremot kan du justera intervallen eller hur snabbt de ska torka vid konstant torkare. På den gamla varianten när det faktiskt fanns en regnsensor i bilen kunde du justera känsligheten lite.

Och, den är inte heller på slagen per automatik, enbart vid användande av AP eller om den varit igång tidigare.

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 24 jun 2025 14:08
av Arctic Drifter
  • Möjlighet att ansluta två mobiler samtidigt via Bluetooth.

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 24 jun 2025 14:32
av Maw
Arctic Drifter skrev: 24 jun 2025 14:08
  • Möjlighet att ansluta två mobiler samtidigt via Bluetooth.
Oj, det kunde redan min VW Sharan från 2014 vill jag minnas

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 25 jun 2025 11:33
av Arctic Drifter
Maw skrev: 24 jun 2025 14:32
Arctic Drifter skrev: 24 jun 2025 14:08
  • Möjlighet att ansluta två mobiler samtidigt via Bluetooth.
Oj, det kunde redan min VW Sharan från 2014 vill jag minnas
Jag har haft en BMW X5 årsmodell 2013 som hade detta. Så Tesla har fortfarande potential att utvecklas :D

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 25 jun 2025 16:05
av Freez
Maw skrev: 24 jun 2025 14:32
Arctic Drifter skrev: 24 jun 2025 14:08
  • Möjlighet att ansluta två mobiler samtidigt via Bluetooth.
Oj, det kunde redan min VW Sharan från 2014 vill jag minnas
Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.

Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).

"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.

Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.

Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 25 jun 2025 16:12
av backe
Freez skrev: 25 jun 2025 16:05
Maw skrev: 24 jun 2025 14:32
Arctic Drifter skrev: 24 jun 2025 14:08
  • Möjlighet att ansluta två mobiler samtidigt via Bluetooth.
Oj, det kunde redan min VW Sharan från 2014 vill jag minnas
Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.

Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).

"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.

Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.

Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."
Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.
Menar du att Tesla kan ha många telefoner aktiva samtidigt? Texten du klistrar in från någon manual verkar inte antyda att det är mer än en telefon i taget åtminstone.

På min MEB så kan man ha många(inte testat mer än 4-5 stycken) alternativa telefoner, och man kan ha en via Carplay och en annan via bluetooth samtidigt.

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 25 jun 2025 18:02
av Fredrik j
Freez skrev: 25 jun 2025 16:05
Maw skrev: 24 jun 2025 14:32
Arctic Drifter skrev: 24 jun 2025 14:08
  • Möjlighet att ansluta två mobiler samtidigt via Bluetooth.
Oj, det kunde redan min VW Sharan från 2014 vill jag minnas
Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.

Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).

"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.

Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.

Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."
Ja, man kan koppla upp många telefoner via bluetooth i min förra dieselvolvo. Precis som det går att göra i en polestar2 också. Man kan dock bara ringa på en åt gången. Man behöver växla mellan dom

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 25 jun 2025 21:34
av Freez
backe skrev: 25 jun 2025 16:12
Freez skrev: 25 jun 2025 16:05
Maw skrev: 24 jun 2025 14:32
Arctic Drifter skrev: 24 jun 2025 14:08
  • Möjlighet att ansluta två mobiler samtidigt via Bluetooth.
Oj, det kunde redan min VW Sharan från 2014 vill jag minnas
Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.

Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).

"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.

Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.

Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."
Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.
Menar du att Tesla kan ha många telefoner aktiva samtidigt? Texten du klistrar in från någon manual verkar inte antyda att det är mer än en telefon i taget åtminstone.

På min MEB så kan man ha många(inte testat mer än 4-5 stycken) alternativa telefoner, och man kan ha en via Carplay och en annan via bluetooth samtidigt.
Nej en i taget. Man behöver växla mellan enheter som de flesta bilar. Jag svarade specifikt på inlägget om VW Sharan. Har väldigt svårt att tro att den klarade 2 telefoner samtidigt.

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 25 jun 2025 21:37
av Freez
Fredrik j skrev: 25 jun 2025 18:02
Freez skrev: 25 jun 2025 16:05
Maw skrev: 24 jun 2025 14:32
Arctic Drifter skrev: 24 jun 2025 14:08
  • Möjlighet att ansluta två mobiler samtidigt via Bluetooth.
Oj, det kunde redan min VW Sharan från 2014 vill jag minnas
Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.

Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).

"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.

Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.

Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."
Ja, man kan koppla upp många telefoner via bluetooth i min förra dieselvolvo. Precis som det går att göra i en polestar2 också. Man kan dock bara ringa på en åt gången. Man behöver växla mellan dom
Så funkar det även med Tesla.

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 25 jun 2025 21:43
av daz_meatball
spacecoin skrev: 22 jun 2025 12:10
ReNewAble skrev: 22 jun 2025 10:25
spacecoin skrev: 21 jun 2025 21:47
Carplay
Aa
HUD
Kooperativ styrning (byta fil utan att slå av AP)
Level 3 autonomi (eyes off)
Tyst kupe
Panelpassning
Vattentätning
Massagestolar
Byta fil utan att slå av AP har Tesla om man köper till EAP.
Inte om du vill byta fil själv med ratten. Jag har FSD, och tycker att filbyten funkar sådär med blinkers. Segt och misslyckas för ofta. Verkligen inte värt 40/80 papp.
Fungerar utmärkt nu har inte haft några problem med min nya Juniper så lätt värt 40 papp kan jag tycka.

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 25 jun 2025 21:45
av Fredrik j
Freez skrev: 25 jun 2025 21:37
Fredrik j skrev: 25 jun 2025 18:02
Freez skrev: 25 jun 2025 16:05
Maw skrev: 24 jun 2025 14:32
Arctic Drifter skrev: 24 jun 2025 14:08
  • Möjlighet att ansluta två mobiler samtidigt via Bluetooth.
Oj, det kunde redan min VW Sharan från 2014 vill jag minnas
Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.

Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).

"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.

Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.

Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."
Ja, man kan koppla upp många telefoner via bluetooth i min förra dieselvolvo. Precis som det går att göra i en polestar2 också. Man kan dock bara ringa på en åt gången. Man behöver växla mellan dom
Så funkar det även med Tesla.
Ja, så trodde jag alla bilar med bluetooth fungerade.

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 25 jun 2025 22:23
av spacecoin
daz_meatball skrev: 25 jun 2025 21:43
spacecoin skrev: 22 jun 2025 12:10
ReNewAble skrev: 22 jun 2025 10:25
spacecoin skrev: 21 jun 2025 21:47
Carplay
Aa
HUD
Kooperativ styrning (byta fil utan att slå av AP)
Level 3 autonomi (eyes off)
Tyst kupe
Panelpassning
Vattentätning
Massagestolar
Byta fil utan att slå av AP har Tesla om man köper till EAP.
Inte om du vill byta fil själv med ratten. Jag har FSD, och tycker att filbyten funkar sådär med blinkers. Segt och misslyckas för ofta. Verkligen inte värt 40/80 papp.
Fungerar utmärkt nu har inte haft några problem med min nya Juniper så lätt värt 40 papp kan jag tycka.
prova okt - mars

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 25 jun 2025 22:57
av roffe_s
Angående TS fråga - Riktigt snabbladdande batterier och högspänningsdesign som medger t ex laddning 10-80% SoC på ca 15 minuter är väl en finess som Tesla saknar?

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 27 jun 2025 12:07
av Arctic Drifter
Fredrik j skrev: 25 jun 2025 21:45
Freez skrev: 25 jun 2025 21:37
Fredrik j skrev: 25 jun 2025 18:02
Freez skrev: 25 jun 2025 16:05
Maw skrev: 24 jun 2025 14:32


Oj, det kunde redan min VW Sharan från 2014 vill jag minnas
Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.

Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).

"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.

Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.

Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."
Ja, man kan koppla upp många telefoner via bluetooth i min förra dieselvolvo. Precis som det går att göra i en polestar2 också. Man kan dock bara ringa på en åt gången. Man behöver växla mellan dom
Så funkar det även med Tesla.
Ja, så trodde jag alla bilar med bluetooth fungerade.
Det jag saknar hos Tesla är att man kan ha två mobiler samtidigt ansluta, ringer det på den ena så kan man prata handsfree, ringer det på den andra så kan man ta det samtalet också via handsfree, detta UTAN att växla aktiv mobil i gränssnittet.

T.ex. har jag haft denna funktionalitet i en BMW daterad 2013. En annan tillämpning är att kidsen kan vara anslutna och streama musik via bluetooth samtidigt som min telefon är ansluten för samtal, kommer det ett samtal så avbryts musiken och jag kan ta samtalet, sen åter till musiken. Och alltså detta utan att växla mobil i gränssnittet.

Bara för att Tesla inte har det så betyder det inte att funktionaliteten inte finns hos andra bilmärken.

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 27 jun 2025 12:27
av Freez
Arctic Drifter skrev: 27 jun 2025 12:07
Fredrik j skrev: 25 jun 2025 21:45
Freez skrev: 25 jun 2025 21:37
Fredrik j skrev: 25 jun 2025 18:02
Freez skrev: 25 jun 2025 16:05


Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.

Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).

"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.

Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.

Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."
Ja, man kan koppla upp många telefoner via bluetooth i min förra dieselvolvo. Precis som det går att göra i en polestar2 också. Man kan dock bara ringa på en åt gången. Man behöver växla mellan dom
Så funkar det även med Tesla.
Ja, så trodde jag alla bilar med bluetooth fungerade.
Det jag saknar hos Tesla är att man kan ha två mobiler samtidigt ansluta, ringer det på den ena så kan man prata handsfree, ringer det på den andra så kan man ta det samtalet också via handsfree, detta UTAN att växla aktiv mobil i gränssnittet.

T.ex. har jag haft denna funktionalitet i en BMW daterad 2013. En annan tillämpning är att kidsen kan vara anslutna och streama musik via bluetooth samtidigt som min telefon är ansluten för samtal, kommer det ett samtal så avbryts musiken och jag kan ta samtalet, sen åter till musiken. Och alltså detta utan att växla mobil i gränssnittet.

Bara för att Tesla inte har det så betyder det inte att funktionaliteten inte finns hos andra bilmärken.
Bilar med CarPlay har oftast den möjligheten dock inte alla. Min BMW X1 från 2019 klarar inte det och inte heller min fd BMW från 2012 fixade det.

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 27 jun 2025 13:35
av Fredrik j
Freez skrev: 27 jun 2025 12:27
Arctic Drifter skrev: 27 jun 2025 12:07
Fredrik j skrev: 25 jun 2025 21:45
Freez skrev: 25 jun 2025 21:37
Fredrik j skrev: 25 jun 2025 18:02


Ja, man kan koppla upp många telefoner via bluetooth i min förra dieselvolvo. Precis som det går att göra i en polestar2 också. Man kan dock bara ringa på en åt gången. Man behöver växla mellan dom
Så funkar det även med Tesla.
Ja, så trodde jag alla bilar med bluetooth fungerade.
Det jag saknar hos Tesla är att man kan ha två mobiler samtidigt ansluta, ringer det på den ena så kan man prata handsfree, ringer det på den andra så kan man ta det samtalet också via handsfree, detta UTAN att växla aktiv mobil i gränssnittet.

T.ex. har jag haft denna funktionalitet i en BMW daterad 2013. En annan tillämpning är att kidsen kan vara anslutna och streama musik via bluetooth samtidigt som min telefon är ansluten för samtal, kommer det ett samtal så avbryts musiken och jag kan ta samtalet, sen åter till musiken. Och alltså detta utan att växla mobil i gränssnittet.

Bara för att Tesla inte har det så betyder det inte att funktionaliteten inte finns hos andra bilmärken.
Bilar med CarPlay har oftast den möjligheten dock inte alla. Min BMW X1 från 2019 klarar inte det och inte heller min fd BMW från 2012 fixade det.
För just det du beskriver har vi startat en "jam session" på telefonen ansluten till Carplay.

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 28 jun 2025 09:26
av Neostar
d3marcus skrev: 21 jun 2025 20:50
Startar en inverterad tråd av Features som bara Tesla har.

Börjar med denna:

Wazenavigering i instrumentklustret (ja billigare Teslor har inget kluster alls).
Bra idé!! Verkar som detta blir en lång tråd!

- Bilnyckel, väldigt smidigt att bara låna ut.
- Autocharge, även det smidigt när man lånar ut bilen och grannen kan bara stoppa förbi ex vis Cirkle K och toppa upp.
- 22kW AC laddning
- Fysiska knappar för grundläggande funktioner (handskar, fokus på vägen, muskelminne etc)
- En långsiktighet och trovärdighet i långsiktigt prissättning, dagens upplägg ger osäkert och lågt andrahands värde
- Fin skärm framför ratten (med möjlighet att köra dubbla kartor, antingen för att se delsträckor och totalen simultant alt för att få dubbel trafikinfo ex vis bilens + Waze/Here när det är trafik kaos, ex vis Renault Zoe fixar detta)
- Knapp vid laddport för att lossa kabel (med samma handhavande vid AC som DC laddning oavsett kabel)
- Knapp vid laddport för att stänga av schema för laddning
- Geofencing vid åtlåning av bil (ex vis Leaf kan skicka meddelanden om bilen kör utanför ruta eller snabbare än xxx km/h)
- V2G support uttalad
- Kombinerad digital och fast backspegel
- Google navigering (Renault, Polestar likt et)
- Google röststyrning (Renault, Polestar likt etc)
- Långsiktigt trovärdig och vettig ledning. (Inkl successions planering)
- Större valfrihet kring färger
- Större valfrihet kring utrustnings paket
- Analog servicebok (som inte riskerar Musk tampering)

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 28 jun 2025 09:41
av Claes_B
Neostar skrev: 28 jun 2025 09:26
d3marcus skrev: 21 jun 2025 20:50
Startar en inverterad tråd av Features som bara Tesla har.

Börjar med denna:

Wazenavigering i instrumentklustret (ja billigare Teslor har inget kluster alls).
Bra idé!! Verkar som detta blir en lång tråd!

- Bilnyckel, väldigt smidigt att bara låna ut.
- Autocharge, även det smidigt när man lånar ut bilen och grannen kan bara stoppa förbi ex vis Cirkle K och toppa upp.
- 22kW AC laddning
- Fysiska knappar för grundläggande funktioner (handskar, fokus på vägen, muskelminne etc)
- En långsiktighet och trovärdighet i långsiktigt prissättning, dagens upplägg ger osäkert och lågt andrahands värde
- Fin skärm framför ratten (med möjlighet att köra dubbla kartor, antingen för att se delsträckor och totalen simultant alt för att få dubbel trafikinfo ex vis bilens + Waze/Here när det är trafik kaos, ex vis Renault Zoe fixar detta)
- Knapp vid laddport för att lossa kabel (med samma handhavande vid AC som DC laddning oavsett kabel)
- Knapp vid laddport för att stänga av schema för laddning
- Geofencing vid åtlåning av bil (ex vis Leaf kan skicka meddelanden om bilen kör utanför ruta eller snabbare än xxx km/h)
- V2G support uttalad
- Kombinerad digital och fast backspegel
- Google navigering (Renault, Polestar likt et)
- Google röststyrning (Renault, Polestar likt etc)
- Långsiktigt trovärdig och vettig ledning. (Inkl successions planering)
- Större valfrihet kring färger
- Större valfrihet kring utrustnings paket
- Analog servicebok (som inte riskerar Musk tampering)
Finns väl ingen bil som har alla de egenskaperna kombinerat, så varför skulle en Tesla ha det, alla bilar är ju kompromisser av olika egenskaper, hade förstås gärna sett en del av dem jag med, men fysisk nyckel kommer jag aldrig sakna att behöva.
På tal om den, du vet att du kan låna ut ditt nyckelkort? ;)

Jag har ju saker som jag hade vela ha i min Tesla med förstås.
Fartbegränsare är en sak som jag verkligen saknar, inte bara i Tesla utan i väldigt många bilar, alla har ju farthållare på ett eller annat sätt idag, men fartbegränsare är ovanligt, på många sätt en oerhört bra funktion. Det hade gjort bilen bättre, och att AP hade återupptagit filhållningen efter filbyte utan att behöva betala extra för det.

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 28 jun 2025 11:50
av Neostar
Claes_B skrev: 28 jun 2025 09:41
Neostar skrev: 28 jun 2025 09:26
d3marcus skrev: 21 jun 2025 20:50
Startar en inverterad tråd av Features som bara Tesla har.

Börjar med denna:

Wazenavigering i instrumentklustret (ja billigare Teslor har inget kluster alls).
Bra idé!! Verkar som detta blir en lång tråd!

- Bilnyckel, väldigt smidigt att bara låna ut.
- Autocharge, även det smidigt när man lånar ut bilen och grannen kan bara stoppa förbi ex vis Cirkle K och toppa upp.
- 22kW AC laddning
- Fysiska knappar för grundläggande funktioner (handskar, fokus på vägen, muskelminne etc)
- En långsiktighet och trovärdighet i långsiktigt prissättning, dagens upplägg ger osäkert och lågt andrahands värde
- Fin skärm framför ratten (med möjlighet att köra dubbla kartor, antingen för att se delsträckor och totalen simultant alt för att få dubbel trafikinfo ex vis bilens + Waze/Here när det är trafik kaos, ex vis Renault Zoe fixar detta)
- Knapp vid laddport för att lossa kabel (med samma handhavande vid AC som DC laddning oavsett kabel)
- Knapp vid laddport för att stänga av schema för laddning
- Geofencing vid åtlåning av bil (ex vis Leaf kan skicka meddelanden om bilen kör utanför ruta eller snabbare än xxx km/h)
- V2G support uttalad
- Kombinerad digital och fast backspegel
- Google navigering (Renault, Polestar likt et)
- Google röststyrning (Renault, Polestar likt etc)
- Långsiktigt trovärdig och vettig ledning. (Inkl successions planering)
- Större valfrihet kring färger
- Större valfrihet kring utrustnings paket
- Analog servicebok (som inte riskerar Musk tampering)
Finns väl ingen bil som har alla de egenskaperna kombinerat, så varför skulle en Tesla ha det, alla bilar är ju kompromisser av olika egenskaper, hade förstås gärna sett en del av dem jag med, men fysisk nyckel kommer jag aldrig sakna att behöva.
På tal om den, du vet att du kan låna ut ditt nyckelkort? ;)

Jag har ju saker som jag hade vela ha i min Tesla med förstås.
Fartbegränsare är en sak som jag verkligen saknar, inte bara i Tesla utan i väldigt många bilar, alla har ju farthållare på ett eller annat sätt idag, men fartbegränsare är ovanligt, på många sätt en oerhört bra funktion. Det hade gjort bilen bättre, och att AP hade återupptagit filhållningen efter filbyte utan att behöva betala extra för det.
Nja Renault kryssar typ alla boxar förutom geofensing.

Renault 5 har AC V2G, Scienic får det snart.

Renault har dessutom alltid haft fartbegränsare på knapp. (Plus bra adaptiv farthållare och lane assist också då så klart)

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 28 jun 2025 12:37
av daz_meatball
spacecoin skrev: 25 jun 2025 22:23
daz_meatball skrev: 25 jun 2025 21:43
spacecoin skrev: 22 jun 2025 12:10
ReNewAble skrev: 22 jun 2025 10:25
spacecoin skrev: 21 jun 2025 21:47
Carplay
Aa
HUD
Kooperativ styrning (byta fil utan att slå av AP)
Level 3 autonomi (eyes off)
Tyst kupe
Panelpassning
Vattentätning
Massagestolar
Byta fil utan att slå av AP har Tesla om man köper till EAP.
Inte om du vill byta fil själv med ratten. Jag har FSD, och tycker att filbyten funkar sådär med blinkers. Segt och misslyckas för ofta. Verkligen inte värt 40/80 papp.
Fungerar utmärkt nu har inte haft några problem med min nya Juniper så lätt värt 40 papp kan jag tycka.
prova okt - mars
Jag återkommer med rapport :)

Re: Features som inte Tesla har

Postat: 28 jun 2025 13:22
av Claes_B
Neostar skrev: 28 jun 2025 11:50
Claes_B skrev: 28 jun 2025 09:41
Neostar skrev: 28 jun 2025 09:26
d3marcus skrev: 21 jun 2025 20:50
Startar en inverterad tråd av Features som bara Tesla har.

Börjar med denna:

Wazenavigering i instrumentklustret (ja billigare Teslor har inget kluster alls).
Bra idé!! Verkar som detta blir en lång tråd!

- Bilnyckel, väldigt smidigt att bara låna ut.
- Autocharge, även det smidigt när man lånar ut bilen och grannen kan bara stoppa förbi ex vis Cirkle K och toppa upp.
- 22kW AC laddning
- Fysiska knappar för grundläggande funktioner (handskar, fokus på vägen, muskelminne etc)
- En långsiktighet och trovärdighet i långsiktigt prissättning, dagens upplägg ger osäkert och lågt andrahands värde
- Fin skärm framför ratten (med möjlighet att köra dubbla kartor, antingen för att se delsträckor och totalen simultant alt för att få dubbel trafikinfo ex vis bilens + Waze/Here när det är trafik kaos, ex vis Renault Zoe fixar detta)
- Knapp vid laddport för att lossa kabel (med samma handhavande vid AC som DC laddning oavsett kabel)
- Knapp vid laddport för att stänga av schema för laddning
- Geofencing vid åtlåning av bil (ex vis Leaf kan skicka meddelanden om bilen kör utanför ruta eller snabbare än xxx km/h)
- V2G support uttalad
- Kombinerad digital och fast backspegel
- Google navigering (Renault, Polestar likt et)
- Google röststyrning (Renault, Polestar likt etc)
- Långsiktigt trovärdig och vettig ledning. (Inkl successions planering)
- Större valfrihet kring färger
- Större valfrihet kring utrustnings paket
- Analog servicebok (som inte riskerar Musk tampering)
Finns väl ingen bil som har alla de egenskaperna kombinerat, så varför skulle en Tesla ha det, alla bilar är ju kompromisser av olika egenskaper, hade förstås gärna sett en del av dem jag med, men fysisk nyckel kommer jag aldrig sakna att behöva.
På tal om den, du vet att du kan låna ut ditt nyckelkort? ;)

Jag har ju saker som jag hade vela ha i min Tesla med förstås.
Fartbegränsare är en sak som jag verkligen saknar, inte bara i Tesla utan i väldigt många bilar, alla har ju farthållare på ett eller annat sätt idag, men fartbegränsare är ovanligt, på många sätt en oerhört bra funktion. Det hade gjort bilen bättre, och att AP hade återupptagit filhållningen efter filbyte utan att behöva betala extra för det.
Nja Renault kryssar typ alla boxar förutom geofensing.

Renault 5 har AC V2G, Scienic får det snart.

Renault har dessutom alltid haft fartbegränsare på knapp. (Plus bra adaptiv farthållare och lane assist också då så klart)
Renault kryssar alla boxar, förutom ... :) Det är alltså Renault man ska köpa för de egenskaperna, har Renault alla andra egenskaper en Tesla har utöver det du listat?

Jag tycker nog förvisso du kan ta bort bilnyckel, för det har vi ju en, det är ett kort som går bra att låna ut, om jag inte minns fel så var väl Renault absolut först med det för +20 år sedan, har de återgått till nyckel igen?
Jag förstår inte heller vad du menar med autocharge när jag fått tänka efter en stund, det är ju den egenskapen som länge var en Teslas USPer. Bilen vet ju inte vem som kör när den kopplas in på en SUC, vem som helst som lånar min bil kan ladda på vilken SUC som helst.

Jag tycker dessutom inte att Google navigering är så mycket bättre än Teslas, som väl använder Googles data? Vi har en XC40 med Google och en M3 och jag kan inte säga att jag saknar Google när jag kör Teslan, det är förstås subjektivt och inget som invänder mot att Tesla saknar Google, bara en kommentar.