Re: Features som inte Tesla har
Postat: 24 jun 2025 08:13
RDS med TA för alla medier.
Notera ordet "nästan". Fördelen är att den går igång av sig självt om det börjar regna när jag kör. Då behöver jag "bara" justera känsligheten. Sedan stänger den av sig själv om det slutar.Fredrik j skrev: ↑23 jun 2025 21:34Ge fan i och slå på dom då.
På Tesla kan du inte justera känsligheten på läge auto? Då sköter den sig helt själv. Däremot kan du justera intervallen eller hur snabbt de ska torka vid konstant torkare. På den gamla varianten när det faktiskt fanns en regnsensor i bilen kunde du justera känsligheten lite.manneson skrev: ↑24 jun 2025 11:50Notera ordet "nästan". Fördelen är att den går igång av sig självt om det börjar regna när jag kör. Då behöver jag "bara" justera känsligheten. Sedan stänger den av sig själv om det slutar.Fredrik j skrev: ↑23 jun 2025 21:34Ge fan i och slå på dom då.
Så jag sparar åtminstone ett drag i spaken.![]()
Oj, det kunde redan min VW Sharan från 2014 vill jag minnas
Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.
Freez skrev: ↑25 jun 2025 16:05Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.
Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).
"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.
Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.
Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."
Menar du att Tesla kan ha många telefoner aktiva samtidigt? Texten du klistrar in från någon manual verkar inte antyda att det är mer än en telefon i taget åtminstone.Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.
Ja, man kan koppla upp många telefoner via bluetooth i min förra dieselvolvo. Precis som det går att göra i en polestar2 också. Man kan dock bara ringa på en åt gången. Man behöver växla mellan domFreez skrev: ↑25 jun 2025 16:05Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.
Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).
"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.
Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.
Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."
Nej en i taget. Man behöver växla mellan enheter som de flesta bilar. Jag svarade specifikt på inlägget om VW Sharan. Har väldigt svårt att tro att den klarade 2 telefoner samtidigt.backe skrev: ↑25 jun 2025 16:12Freez skrev: ↑25 jun 2025 16:05Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.
Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).
"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.
Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.
Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."Menar du att Tesla kan ha många telefoner aktiva samtidigt? Texten du klistrar in från någon manual verkar inte antyda att det är mer än en telefon i taget åtminstone.Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.
På min MEB så kan man ha många(inte testat mer än 4-5 stycken) alternativa telefoner, och man kan ha en via Carplay och en annan via bluetooth samtidigt.
Så funkar det även med Tesla.Fredrik j skrev: ↑25 jun 2025 18:02Ja, man kan koppla upp många telefoner via bluetooth i min förra dieselvolvo. Precis som det går att göra i en polestar2 också. Man kan dock bara ringa på en åt gången. Man behöver växla mellan domFreez skrev: ↑25 jun 2025 16:05Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.
Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).
"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.
Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.
Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."
Fungerar utmärkt nu har inte haft några problem med min nya Juniper så lätt värt 40 papp kan jag tycka.
Ja, så trodde jag alla bilar med bluetooth fungerade.Freez skrev: ↑25 jun 2025 21:37Så funkar det även med Tesla.Fredrik j skrev: ↑25 jun 2025 18:02Ja, man kan koppla upp många telefoner via bluetooth i min förra dieselvolvo. Precis som det går att göra i en polestar2 också. Man kan dock bara ringa på en åt gången. Man behöver växla mellan domFreez skrev: ↑25 jun 2025 16:05Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.
Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).
"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.
Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.
Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."
prova okt - marsdaz_meatball skrev: ↑25 jun 2025 21:43Fungerar utmärkt nu har inte haft några problem med min nya Juniper så lätt värt 40 papp kan jag tycka.
Det jag saknar hos Tesla är att man kan ha två mobiler samtidigt ansluta, ringer det på den ena så kan man prata handsfree, ringer det på den andra så kan man ta det samtalet också via handsfree, detta UTAN att växla aktiv mobil i gränssnittet.Fredrik j skrev: ↑25 jun 2025 21:45Ja, så trodde jag alla bilar med bluetooth fungerade.Freez skrev: ↑25 jun 2025 21:37Så funkar det även med Tesla.Fredrik j skrev: ↑25 jun 2025 18:02Ja, man kan koppla upp många telefoner via bluetooth i min förra dieselvolvo. Precis som det går att göra i en polestar2 också. Man kan dock bara ringa på en åt gången. Man behöver växla mellan domFreez skrev: ↑25 jun 2025 16:05Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.
Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).
"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.
Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.
Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."
Bilar med CarPlay har oftast den möjligheten dock inte alla. Min BMW X1 från 2019 klarar inte det och inte heller min fd BMW från 2012 fixade det.Arctic Drifter skrev: ↑27 jun 2025 12:07Det jag saknar hos Tesla är att man kan ha två mobiler samtidigt ansluta, ringer det på den ena så kan man prata handsfree, ringer det på den andra så kan man ta det samtalet också via handsfree, detta UTAN att växla aktiv mobil i gränssnittet.Fredrik j skrev: ↑25 jun 2025 21:45Ja, så trodde jag alla bilar med bluetooth fungerade.Freez skrev: ↑25 jun 2025 21:37Så funkar det även med Tesla.Fredrik j skrev: ↑25 jun 2025 18:02Ja, man kan koppla upp många telefoner via bluetooth i min förra dieselvolvo. Precis som det går att göra i en polestar2 också. Man kan dock bara ringa på en åt gången. Man behöver växla mellan domFreez skrev: ↑25 jun 2025 16:05
Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.
Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).
"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.
Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.
Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."
T.ex. har jag haft denna funktionalitet i en BMW daterad 2013. En annan tillämpning är att kidsen kan vara anslutna och streama musik via bluetooth samtidigt som min telefon är ansluten för samtal, kommer det ett samtal så avbryts musiken och jag kan ta samtalet, sen åter till musiken. Och alltså detta utan att växla mobil i gränssnittet.
Bara för att Tesla inte har det så betyder det inte att funktionaliteten inte finns hos andra bilmärken.
För just det du beskriver har vi startat en "jam session" på telefonen ansluten till Carplay.Freez skrev: ↑27 jun 2025 12:27Bilar med CarPlay har oftast den möjligheten dock inte alla. Min BMW X1 från 2019 klarar inte det och inte heller min fd BMW från 2012 fixade det.Arctic Drifter skrev: ↑27 jun 2025 12:07Det jag saknar hos Tesla är att man kan ha två mobiler samtidigt ansluta, ringer det på den ena så kan man prata handsfree, ringer det på den andra så kan man ta det samtalet också via handsfree, detta UTAN att växla aktiv mobil i gränssnittet.
T.ex. har jag haft denna funktionalitet i en BMW daterad 2013. En annan tillämpning är att kidsen kan vara anslutna och streama musik via bluetooth samtidigt som min telefon är ansluten för samtal, kommer det ett samtal så avbryts musiken och jag kan ta samtalet, sen åter till musiken. Och alltså detta utan att växla mobil i gränssnittet.
Bara för att Tesla inte har det så betyder det inte att funktionaliteten inte finns hos andra bilmärken.
Bra idé!! Verkar som detta blir en lång tråd!
Finns väl ingen bil som har alla de egenskaperna kombinerat, så varför skulle en Tesla ha det, alla bilar är ju kompromisser av olika egenskaper, hade förstås gärna sett en del av dem jag med, men fysisk nyckel kommer jag aldrig sakna att behöva.Neostar skrev: ↑28 jun 2025 09:26Bra idé!! Verkar som detta blir en lång tråd!
- Bilnyckel, väldigt smidigt att bara låna ut.
- Autocharge, även det smidigt när man lånar ut bilen och grannen kan bara stoppa förbi ex vis Cirkle K och toppa upp.
- 22kW AC laddning
- Fysiska knappar för grundläggande funktioner (handskar, fokus på vägen, muskelminne etc)
- En långsiktighet och trovärdighet i långsiktigt prissättning, dagens upplägg ger osäkert och lågt andrahands värde
- Fin skärm framför ratten (med möjlighet att köra dubbla kartor, antingen för att se delsträckor och totalen simultant alt för att få dubbel trafikinfo ex vis bilens + Waze/Here när det är trafik kaos, ex vis Renault Zoe fixar detta)
- Knapp vid laddport för att lossa kabel (med samma handhavande vid AC som DC laddning oavsett kabel)
- Knapp vid laddport för att stänga av schema för laddning
- Geofencing vid åtlåning av bil (ex vis Leaf kan skicka meddelanden om bilen kör utanför ruta eller snabbare än xxx km/h)
- V2G support uttalad
- Kombinerad digital och fast backspegel
- Google navigering (Renault, Polestar likt et)
- Google röststyrning (Renault, Polestar likt etc)
- Långsiktigt trovärdig och vettig ledning. (Inkl successions planering)
- Större valfrihet kring färger
- Större valfrihet kring utrustnings paket
- Analog servicebok (som inte riskerar Musk tampering)
Nja Renault kryssar typ alla boxar förutom geofensing.Claes_B skrev: ↑28 jun 2025 09:41Finns väl ingen bil som har alla de egenskaperna kombinerat, så varför skulle en Tesla ha det, alla bilar är ju kompromisser av olika egenskaper, hade förstås gärna sett en del av dem jag med, men fysisk nyckel kommer jag aldrig sakna att behöva.Neostar skrev: ↑28 jun 2025 09:26Bra idé!! Verkar som detta blir en lång tråd!
- Bilnyckel, väldigt smidigt att bara låna ut.
- Autocharge, även det smidigt när man lånar ut bilen och grannen kan bara stoppa förbi ex vis Cirkle K och toppa upp.
- 22kW AC laddning
- Fysiska knappar för grundläggande funktioner (handskar, fokus på vägen, muskelminne etc)
- En långsiktighet och trovärdighet i långsiktigt prissättning, dagens upplägg ger osäkert och lågt andrahands värde
- Fin skärm framför ratten (med möjlighet att köra dubbla kartor, antingen för att se delsträckor och totalen simultant alt för att få dubbel trafikinfo ex vis bilens + Waze/Here när det är trafik kaos, ex vis Renault Zoe fixar detta)
- Knapp vid laddport för att lossa kabel (med samma handhavande vid AC som DC laddning oavsett kabel)
- Knapp vid laddport för att stänga av schema för laddning
- Geofencing vid åtlåning av bil (ex vis Leaf kan skicka meddelanden om bilen kör utanför ruta eller snabbare än xxx km/h)
- V2G support uttalad
- Kombinerad digital och fast backspegel
- Google navigering (Renault, Polestar likt et)
- Google röststyrning (Renault, Polestar likt etc)
- Långsiktigt trovärdig och vettig ledning. (Inkl successions planering)
- Större valfrihet kring färger
- Större valfrihet kring utrustnings paket
- Analog servicebok (som inte riskerar Musk tampering)
På tal om den, du vet att du kan låna ut ditt nyckelkort?![]()
Jag har ju saker som jag hade vela ha i min Tesla med förstås.
Fartbegränsare är en sak som jag verkligen saknar, inte bara i Tesla utan i väldigt många bilar, alla har ju farthållare på ett eller annat sätt idag, men fartbegränsare är ovanligt, på många sätt en oerhört bra funktion. Det hade gjort bilen bättre, och att AP hade återupptagit filhållningen efter filbyte utan att behöva betala extra för det.
Jag återkommer med rapportspacecoin skrev: ↑25 jun 2025 22:23prova okt - marsdaz_meatball skrev: ↑25 jun 2025 21:43Fungerar utmärkt nu har inte haft några problem med min nya Juniper så lätt värt 40 papp kan jag tycka.
Renault kryssar alla boxar, förutom ...Neostar skrev: ↑28 jun 2025 11:50Nja Renault kryssar typ alla boxar förutom geofensing.Claes_B skrev: ↑28 jun 2025 09:41Finns väl ingen bil som har alla de egenskaperna kombinerat, så varför skulle en Tesla ha det, alla bilar är ju kompromisser av olika egenskaper, hade förstås gärna sett en del av dem jag med, men fysisk nyckel kommer jag aldrig sakna att behöva.Neostar skrev: ↑28 jun 2025 09:26Bra idé!! Verkar som detta blir en lång tråd!
- Bilnyckel, väldigt smidigt att bara låna ut.
- Autocharge, även det smidigt när man lånar ut bilen och grannen kan bara stoppa förbi ex vis Cirkle K och toppa upp.
- 22kW AC laddning
- Fysiska knappar för grundläggande funktioner (handskar, fokus på vägen, muskelminne etc)
- En långsiktighet och trovärdighet i långsiktigt prissättning, dagens upplägg ger osäkert och lågt andrahands värde
- Fin skärm framför ratten (med möjlighet att köra dubbla kartor, antingen för att se delsträckor och totalen simultant alt för att få dubbel trafikinfo ex vis bilens + Waze/Here när det är trafik kaos, ex vis Renault Zoe fixar detta)
- Knapp vid laddport för att lossa kabel (med samma handhavande vid AC som DC laddning oavsett kabel)
- Knapp vid laddport för att stänga av schema för laddning
- Geofencing vid åtlåning av bil (ex vis Leaf kan skicka meddelanden om bilen kör utanför ruta eller snabbare än xxx km/h)
- V2G support uttalad
- Kombinerad digital och fast backspegel
- Google navigering (Renault, Polestar likt et)
- Google röststyrning (Renault, Polestar likt etc)
- Långsiktigt trovärdig och vettig ledning. (Inkl successions planering)
- Större valfrihet kring färger
- Större valfrihet kring utrustnings paket
- Analog servicebok (som inte riskerar Musk tampering)
På tal om den, du vet att du kan låna ut ditt nyckelkort?![]()
Jag har ju saker som jag hade vela ha i min Tesla med förstås.
Fartbegränsare är en sak som jag verkligen saknar, inte bara i Tesla utan i väldigt många bilar, alla har ju farthållare på ett eller annat sätt idag, men fartbegränsare är ovanligt, på många sätt en oerhört bra funktion. Det hade gjort bilen bättre, och att AP hade återupptagit filhållningen efter filbyte utan att behöva betala extra för det.
Renault 5 har AC V2G, Scienic får det snart.
Renault har dessutom alltid haft fartbegränsare på knapp. (Plus bra adaptiv farthållare och lane assist också då så klart)