Sida 2 av 3
Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 22 aug 2025 09:43
av AAKEE
Dinsdale skrev: ↑22 aug 2025 06:37
"Nar jag kliver ut på ICA slänger bilen i P själv." -> Man behöver inte ha autoväxling påslagen för att bilen ska lägga i P själv, det räcker att öppna dörren så lägger den i P för att förhindra att bilen rullar iväg. Även min förra Model 3 med spakar gjorde så.
Exakt.
Min M3P klagade ioffsg med en notis på skärmen när man gjorde det.
Men det är ju inte poängen, utan att hela körningen är helt utan intervention i fråga om växlingar. Vilket gör att man klarar sig utan att växla ( = utan växelspak) vid ~80% av tillfällena.
Växelspak, för de som vill ha det, förhindrar inte att automatiken med autoväxel används.
Det är snarare Teslas hårda vilja att ta bort hårdvara som är problemet i så fall.
Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 22 aug 2025 12:49
av TiborBlomhall
mikaELbil skrev: ↑22 aug 2025 01:07
Varför inte ta bort gasreglaget också?
De gör det. Det heter FSD

Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 22 aug 2025 15:16
av BrooklynS
Jerker skrev:Dinsdale skrev: ↑22 aug 2025 06:37
"Nar jag kliver ut på ICA slänger bilen i P själv." -> Man behöver inte ha autoväxling påslagen för att bilen ska lägga i P själv, det räcker att öppna dörren så lägger den i P för att förhindra att bilen rullar iväg. Även min förra Model 3 med spakar gjorde så.
Även min enkla MG4 Std lägger i P när man tagit av sig bältet och öppnar förardörren. Antar att det är många moderna bilmodeller som har denna funktion. Kanske ett säkerhetskrav från myndigheter?
Även min MB ML 320CDI från 2008 gör det…
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 22 aug 2025 21:26
av current
Kört 3500 mil utan blinkersspak. Är absolut inga problem. Om jag fick välja idag hade jag helst haft blinkers på ratten, är supersmidigt. Om vi sen ska diskutera växelväljare så är skärmen jättesmidig, oftast kör man auto och bilen förstår själv, annars så swipar man bara precis som man swipar på en telefon för att svara på ett samtal. Hade inte velat ha en spak på telefonen för att svara på samtal

Sen har Tesla nu en funktion som gör att den förstår när man fickpakerar eller vänder och då växlar den automatiskt mellan D och R genom att man lägger om ratten. Tycker Teslas interface är helt oslagbart.
Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 22 aug 2025 21:35
av mikaELbil
TiborBlomhall skrev: ↑22 aug 2025 12:49
mikaELbil skrev: ↑22 aug 2025 01:07
Varför inte ta bort gasreglaget också?
De gör det. Det heter FSD
Då kan man ju också ta bort bromspedalen.

Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 26 aug 2025 17:15
av Sportbilsentusiasten
Varför kan man inte BÅDE ha spakar och knappar? Så att kunden själv kan välja full automatik eller använda spakar...
Med spakar kan man ha knapparna till andra saker = fler saker kan styras med händerna. Bra i min bok.
Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 26 aug 2025 17:45
av Fredrik j
BrooklynS skrev: ↑22 aug 2025 15:16
Jerker skrev:Dinsdale skrev: ↑22 aug 2025 06:37
"Nar jag kliver ut på ICA slänger bilen i P själv." -> Man behöver inte ha autoväxling påslagen för att bilen ska lägga i P själv, det räcker att öppna dörren så lägger den i P för att förhindra att bilen rullar iväg. Även min förra Model 3 med spakar gjorde så.
Även min enkla MG4 Std lägger i P när man tagit av sig bältet och öppnar förardörren. Antar att det är många moderna bilmodeller som har denna funktion. Kanske ett säkerhetskrav från myndigheter?
Även min MB ML 320CDI från 2008 gör det…
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Samma på polestar2. Lägger aldrig i P med knappen. Öppnar bara dörren.
Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 26 aug 2025 18:08
av AAKEE
Sportbilsentusiasten skrev: ↑26 aug 2025 17:15
Varför kan man inte BÅDE ha spakar och knappar? Så att kunden själv kan välja full automatik eller använda spakar...
Det har du nog förstått om du läst tråden, eller andra som avhandlar samma sak:
Tesla skjuter först och frågar sen.
Man tar först bort hårdvaran, sen börjar man fixa lösningen som ska ersätta hårdvaran.
Regnsensor® och Mobileyes skyltavläsning togs bort ~2015-2016. Det är ungefär 10 år sedan.
Ersättningen för Regnsensorn har vart dysfunktionell i ~ 10 år och börjar väl då sakterliga nå nivån för näppeligen godkänd. Den är inte alls *bra* och inte i nivå med vilket bilmärke som helst som har regnsensor.
Ersättningen för skyltavläsningen är princip sämre än någonsin där bilen extremt ofta visar fel värde. Tesla vill ju runda Mobileyes patent och på så vis spara pengar.
All avveckling av hårdvara görs först, och anledningen är solklar: det sparar stora pengar när man tillverkar 2M bilar per år.
När parkeringssensorerna togs bort var Teslaägarna helt utan ett system parkeringshjälp över ett år, sedan kom ett system som INTE kunde litas på vilket man inte ännu kan. Försöker man lita på det så kommer man skada sin bil.
Ställer jag bilen ute och vill backa in den i garaget vid ett senare tillfälle så hinner inte parkeringsshjälpen vakna till liv innan jag behövt den vid inbackningen. Man kan såklart vänta i en minut också, men det känns verkligen B.
Ta bort hårdvara handlar om att spara pengar, för att maximera vinsten.
Teslas officiella syn är väl att man är med om ett utvecklingsprojekt. Synd bara att bilarna hinner dö innan man får det man betalt för.
Jag personligen köper ju inte en bil för att den kanske börjar fungera efter femtioelva uppdateringar när den är dags att skrotas.
Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 26 aug 2025 20:11
av Sportbilsentusiasten
AAKEE skrev: ↑26 aug 2025 18:08
Ta bort hårdvara handlar om att spara pengar, för att maximera vinsten.
Jo så är det. Trist.
Kört Highlander, klart sämre parkeringshjälpmedel i den jämfört med tidigare.
Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 28 aug 2025 22:01
av repulsiv
Tycker parkeringssensorerna i min fungerar irktigt bra, vilket ju är ironiskt då dom togs bort ganska snart efter :/
Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 29 aug 2025 19:27
av Bjelke
AAKEE skrev: ↑26 aug 2025 18:08
Sportbilsentusiasten skrev: ↑26 aug 2025 17:15
Varför kan man inte BÅDE ha spakar och knappar? Så att kunden själv kan välja full automatik eller använda spakar...
Det har du nog förstått om du läst tråden, eller andra som avhandlar samma sak:
Tesla skjuter först och frågar sen.
Man tar först bort hårdvaran, sen börjar man fixa lösningen som ska ersätta hårdvaran.
Regnsensor® och Mobileyes skyltavläsning togs bort ~2015-2016. Det är ungefär 10 år sedan.
Ersättningen för Regnsensorn har vart dysfunktionell i ~ 10 år och börjar väl då sakterliga nå nivån för näppeligen godkänd. Den är inte alls *bra* och inte i nivå med vilket bilmärke som helst som har regnsensor.
Ersättningen för skyltavläsningen är princip sämre än någonsin där bilen extremt ofta visar fel värde. Tesla vill ju runda Mobileyes patent och på så vis spara pengar.
All avveckling av hårdvara görs först, och anledningen är solklar: det sparar stora pengar när man tillverkar 2M bilar per år.
När parkeringssensorerna togs bort var Teslaägarna helt utan ett system parkeringshjälp över ett år, sedan kom ett system som INTE kunde litas på vilket man inte ännu kan. Försöker man lita på det så kommer man skada sin bil.
Ställer jag bilen ute och vill backa in den i garaget vid ett senare tillfälle så hinner inte parkeringsshjälpen vakna till liv innan jag behövt den vid inbackningen. Man kan såklart vänta i en minut också, men det känns verkligen B.
Ta bort hårdvara handlar om att spara pengar, för att maximera vinsten.
Teslas officiella syn är väl att man är med om ett utvecklingsprojekt. Synd bara att bilarna hinner dö innan man får det man betalt för.
Jag personligen köper ju inte en bil för att den kanske börjar fungera efter femtioelva uppdateringar när den är dags att skrotas.
Extra komiskt att det ser ut som att Mobileyes patent ser ut att hinna gå ut innan Tesla hinner
lösa deras egen version (om någonsin)… så Tesla kanske kör på Mobileyes lösning till slut

Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 29 aug 2025 22:27
av AAKEE
Bjelke skrev: ↑29 aug 2025 19:27
AAKEE skrev: ↑26 aug 2025 18:08
Sportbilsentusiasten skrev: ↑26 aug 2025 17:15
Varför kan man inte BÅDE ha spakar och knappar? Så att kunden själv kan välja full automatik eller använda spakar...
Det har du nog förstått om du läst tråden, eller andra som avhandlar samma sak:
Tesla skjuter först och frågar sen.
Man tar först bort hårdvaran, sen börjar man fixa lösningen som ska ersätta hårdvaran.
Regnsensor® och Mobileyes skyltavläsning togs bort ~2015-2016. Det är ungefär 10 år sedan.
Ersättningen för Regnsensorn har vart dysfunktionell i ~ 10 år och börjar väl då sakterliga nå nivån för näppeligen godkänd. Den är inte alls *bra* och inte i nivå med vilket bilmärke som helst som har regnsensor.
Ersättningen för skyltavläsningen är princip sämre än någonsin där bilen extremt ofta visar fel värde. Tesla vill ju runda Mobileyes patent och på så vis spara pengar.
All avveckling av hårdvara görs först, och anledningen är solklar: det sparar stora pengar när man tillverkar 2M bilar per år.
När parkeringssensorerna togs bort var Teslaägarna helt utan ett system parkeringshjälp över ett år, sedan kom ett system som INTE kunde litas på vilket man inte ännu kan. Försöker man lita på det så kommer man skada sin bil.
Ställer jag bilen ute och vill backa in den i garaget vid ett senare tillfälle så hinner inte parkeringsshjälpen vakna till liv innan jag behövt den vid inbackningen. Man kan såklart vänta i en minut också, men det känns verkligen B.
Ta bort hårdvara handlar om att spara pengar, för att maximera vinsten.
Teslas officiella syn är väl att man är med om ett utvecklingsprojekt. Synd bara att bilarna hinner dö innan man får det man betalt för.
Jag personligen köper ju inte en bil för att den kanske börjar fungera efter femtioelva uppdateringar när den är dags att skrotas.
Extra komiskt att det ser ut som att Mobileyes patent ser ut att hinna gå ut innan Tesla hinner
lösa deras egen version (om någonsin)… så Tesla kanske kör på Mobileyes lösning till slut
Troligt!
Körde 35 mil Europaväg/motorväg idag med min S.
Och hade en hyrbil i jobbet förra vevkan ~ 100 mil. Tyvärr är lla hyrbilar hag haft hittils, oavsett prisklass etc
mycket bättre än Tesla på att visa rätt hastighet.
Tesla är så kass att det är ett skämt men inte ett kul skämt. Massor av poliser ute idag, så man behövde vara på sin vakt.
Att ha en indikering på gällande hastighet som inte har något värde är väldigt värdelöst.
Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 30 aug 2025 09:26
av tnjo
repulsiv skrev: ↑28 aug 2025 22:01
Tycker parkeringssensorerna i min fungerar irktigt bra, vilket ju är ironiskt då dom togs bort ganska snart efter :/
Parkeringssensorer funkar bra och är beprövade, därför alla andra tillverkare har dom och inte bytt ut mot kameror

Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 30 aug 2025 09:59
av AAKEE
AAKEE skrev: ↑20 aug 2025 10:48
mikebike skrev: ↑20 aug 2025 09:39
Varför inte återinföra växelspaken också?
Skulle tro rätt växel ligger på ~ 80% rätt nu.
Jag har räknat lite under ~ en vecka nu.
När jag kommer hem och ska vända bilen på gatan så får jag oftast lägga i backen själv på skärmen. Ibland, om det är bilar ute på grannens infart tar bilen backen själv.
Jag är på 8 inbackningar, 6st med manuell iläggning av backen och två som den gjorde själv.
I övrigt samma sak hos mina föräldrar, när jag stannar ute på vägen för att backa in krävs manuell växling vilket skedde 1 gång i veckan.
Har kört i storleksordningen 100 mil under veckan, och ganska många automatiska växlingar under veckan. Tappade räkningen på totalen men det är nog minst 10 per dag.
Så det är mer som Niklas Z säger, 10%.
Och de jag gör manuellt är inte jobbigare än om det fanns en spak. I min värld hade det gott kunna ha fått finnas en spak också, men jag märker inte något direkt negativt med att den inte finns.
Avsaknaden av de andra hårdvarorna är betydligt värre då bilen defakto inte fungerar som den borde.
Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 30 aug 2025 13:01
av mikebike
AAKEE skrev: ↑30 aug 2025 09:59
AAKEE skrev: ↑20 aug 2025 10:48
mikebike skrev: ↑20 aug 2025 09:39
Varför inte återinföra växelspaken också?
Skulle tro rätt växel ligger på ~ 80% rätt nu.
Jag har räknat lite under ~ en vecka nu.
När jag kommer hem och ska vända bilen på gatan så får jag oftast lägga i backen själv på skärmen. Ibland, om det är bilar ute på grannens infart tar bilen backen själv.
Jag är på 8 inbackningar, 6st med manuell iläggning av backen och två som den gjorde själv.
I övrigt samma sak hos mina föräldrar, när jag stannar ute på vägen för att backa in krävs manuell växling vilket skedde 1 gång i veckan.
Har kört i storleksordningen 100 mil under veckan, och ganska många automatiska växlingar under veckan. Tappade räkningen på totalen men det är nog minst 10 per dag.
Så det är mer som Niklas Z säger, 10%.
Och de jag gör manuellt är inte jobbigare än om det fanns en spak. I min värld hade det gott kunna ha fått finnas en spak också, men jag märker inte något direkt negativt med att den inte finns.
Avsaknaden av de andra hårdvarorna är betydligt värre då bilen defakto inte fungerar som den borde.
Det handlar inte om att något är jobbigt, frågan är vad som är bäst.
Grejen med spak är att man kan växla samtidigt som man tittar i backpegeln, framåt eller åt sidan.
Om någon vill växla på skärmen eller använda Teslas gissomat så kan det ju vara valbart, precis som att jag kan välja mellan gråttt fluff och cm på parkeringsassistansen.
Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 30 aug 2025 13:36
av Niklas Z
mikebike skrev: ↑30 aug 2025 13:01
Det handlar inte om att något är jobbigt, frågan är vad som är bäst.
Grejen med spak är att man kan växla samtidigt som man tittar i backpegeln, framåt eller åt sidan.
Om man valt att installera S3XY commandern och ställt in så att man kan växla med höger skrollhjul behöver man inte ens flytta fingrarna från ratten (och man behöver inte titta på skrollhjulet för att göra rätt) så är det enklare än spaken, inte minst med tanke på att man i det stora flertalet situationer inte behöver göra något alls, utan den prediktiva växlingen fixar allt för det mesta.
Som jag ser det så är prediktiv växling + commandern en förbättring jämfört med spak.
Och i sammanhanget är det en så liten merkostnad och merarbete att installera S3XY commandern så det är ingen stor grej. Inte minst som man då också kan få slippa varningen då man kör för fort, samt få autopiloten att fungera bra vid filbyten och omkörningar på motorväg, för att ta två exempel på mycket trevliga funktioner som följer med.
Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 30 aug 2025 14:28
av AAKEE
mikebike skrev: ↑30 aug 2025 13:01
AAKEE skrev: ↑30 aug 2025 09:59
AAKEE skrev: ↑20 aug 2025 10:48
mikebike skrev: ↑20 aug 2025 09:39
Varför inte återinföra växelspaken också?
Skulle tro rätt växel ligger på ~ 80% rätt nu.
Jag har räknat lite under ~ en vecka nu.
När jag kommer hem och ska vända bilen på gatan så får jag oftast lägga i backen själv på skärmen. Ibland, om det är bilar ute på grannens infart tar bilen backen själv.
Jag är på 8 inbackningar, 6st med manuell iläggning av backen och två som den gjorde själv.
I övrigt samma sak hos mina föräldrar, när jag stannar ute på vägen för att backa in krävs manuell växling vilket skedde 1 gång i veckan.
Har kört i storleksordningen 100 mil under veckan, och ganska många automatiska växlingar under veckan. Tappade räkningen på totalen men det är nog minst 10 per dag.
Så det är mer som Niklas Z säger, 10%.
Och de jag gör manuellt är inte jobbigare än om det fanns en spak. I min värld hade det gott kunna ha fått finnas en spak också, men jag märker inte något direkt negativt med att den inte finns.
Avsaknaden av de andra hårdvarorna är betydligt värre då bilen defakto inte fungerar som den borde.
Det handlar inte om att något är jobbigt, frågan är vad som är bäst.
Grejen med spak är att man kan växla samtidigt som man tittar i backpegeln, framåt eller åt sidan.
Om någon vill växla på skärmen eller använda Teslas gissomat så kan det ju vara valbart, precis som att jag kan välja mellan gråttt fluff och cm på parkeringsassistansen.
Jamen, du behöver inte predika för prästen om hårdvara

Vi är nog rätt överrens.
Jag gissar dock att det blir svårt att återfå växelspaken, om det inte blir kraftfullt nedsättande av säkerhetspoäng.
Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 30 aug 2025 15:09
av mikebike
Niklas Z skrev: ↑30 aug 2025 13:36
mikebike skrev: ↑30 aug 2025 13:01
Det handlar inte om att något är jobbigt, frågan är vad som är bäst.
Grejen med spak är att man kan växla samtidigt som man tittar i backpegeln, framåt eller åt sidan.
Om man valt att installera S3XY commandern och ställt in så att man kan växla med höger skrollhjul behöver man inte ens flytta fingrarna från ratten (och man behöver inte titta på skrollhjulet för att göra rätt) så är det enklare än spaken, inte minst med tanke på att man i det stora flertalet situationer inte behöver göra något alls, utan den prediktiva växlingen fixar allt för det mesta.
Som jag ser det så är prediktiv växling + commandern en förbättring jämfört med spak.
Och i sammanhanget är det en så liten merkostnad och merarbete att installera S3XY commandern så det är ingen stor grej. Inte minst som man då också kan få slippa varningen då man kör för fort, samt få autopiloten att fungera bra vid filbyten och omkörningar på motorväg, för att ta två exempel på mycket trevliga funktioner som följer med.
Det blir väl samma som med blinkersknapparna, knepigare när man vridit på ratten?
Jag tvivlar inte på att det går, däremot tvivlar jag på att det är bättre än med spak (samma med blinkers). Sedan är det ett ganska klent argument att en ny lösning fungerar om man installerar eftermarknadsutrustning.
Det skall naturligtvis fungera bra från början.
Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 30 aug 2025 15:10
av mikebike
AAKEE skrev: ↑30 aug 2025 14:28
mikebike skrev: ↑30 aug 2025 13:01
AAKEE skrev: ↑30 aug 2025 09:59
AAKEE skrev: ↑20 aug 2025 10:48
mikebike skrev: ↑20 aug 2025 09:39
Varför inte återinföra växelspaken också?
Skulle tro rätt växel ligger på ~ 80% rätt nu.
Jag har räknat lite under ~ en vecka nu.
När jag kommer hem och ska vända bilen på gatan så får jag oftast lägga i backen själv på skärmen. Ibland, om det är bilar ute på grannens infart tar bilen backen själv.
Jag är på 8 inbackningar, 6st med manuell iläggning av backen och två som den gjorde själv.
I övrigt samma sak hos mina föräldrar, när jag stannar ute på vägen för att backa in krävs manuell växling vilket skedde 1 gång i veckan.
Har kört i storleksordningen 100 mil under veckan, och ganska många automatiska växlingar under veckan. Tappade räkningen på totalen men det är nog minst 10 per dag.
Så det är mer som Niklas Z säger, 10%.
Och de jag gör manuellt är inte jobbigare än om det fanns en spak. I min värld hade det gott kunna ha fått finnas en spak också, men jag märker inte något direkt negativt med att den inte finns.
Avsaknaden av de andra hårdvarorna är betydligt värre då bilen defakto inte fungerar som den borde.
Det handlar inte om att något är jobbigt, frågan är vad som är bäst.
Grejen med spak är att man kan växla samtidigt som man tittar i backpegeln, framåt eller åt sidan.
Om någon vill växla på skärmen eller använda Teslas gissomat så kan det ju vara valbart, precis som att jag kan välja mellan gråttt fluff och cm på parkeringsassistansen.
Jamen, du behöver inte predika för prästen om hårdvara

Vi är nog rätt överrens.
Jag gissar dock att det blir svårt att återfå växelspaken, om det inte blir kraftfullt nedsättande av säkerhetspoäng.
Tror du att det är orsaken till att blinkersspaken är tillbaks (i nedbantad form)?
Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 30 aug 2025 15:24
av AAKEE
mikebike skrev: ↑30 aug 2025 15:10
AAKEE skrev: ↑30 aug 2025 14:28
mikebike skrev: ↑30 aug 2025 13:01
AAKEE skrev: ↑30 aug 2025 09:59
AAKEE skrev: ↑20 aug 2025 10:48
Skulle tro rätt växel ligger på ~ 80% rätt nu.
Jag har räknat lite under ~ en vecka nu.
När jag kommer hem och ska vända bilen på gatan så får jag oftast lägga i backen själv på skärmen. Ibland, om det är bilar ute på grannens infart tar bilen backen själv.
Jag är på 8 inbackningar, 6st med manuell iläggning av backen och två som den gjorde själv.
I övrigt samma sak hos mina föräldrar, när jag stannar ute på vägen för att backa in krävs manuell växling vilket skedde 1 gång i veckan.
Har kört i storleksordningen 100 mil under veckan, och ganska många automatiska växlingar under veckan. Tappade räkningen på totalen men det är nog minst 10 per dag.
Så det är mer som Niklas Z säger, 10%.
Och de jag gör manuellt är inte jobbigare än om det fanns en spak. I min värld hade det gott kunna ha fått finnas en spak också, men jag märker inte något direkt negativt med att den inte finns.
Avsaknaden av de andra hårdvarorna är betydligt värre då bilen defakto inte fungerar som den borde.
Det handlar inte om att något är jobbigt, frågan är vad som är bäst.
Grejen med spak är att man kan växla samtidigt som man tittar i backpegeln, framåt eller åt sidan.
Om någon vill växla på skärmen eller använda Teslas gissomat så kan det ju vara valbart, precis som att jag kan välja mellan gråttt fluff och cm på parkeringsassistansen.
Jamen, du behöver inte predika för prästen om hårdvara

Vi är nog rätt överrens.
Jag gissar dock att det blir svårt att återfå växelspaken, om det inte blir kraftfullt nedsättande av säkerhetspoäng.
Tror du att det är orsaken till att blinkersspaken är tillbaks (i nedbantad form)?
Jag skulle tro att det är en del av det.
Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 30 aug 2025 15:58
av Niklas Z
mikebike skrev: ↑30 aug 2025 15:09
Det blir väl samma som med blinkersknapparna, knepigare när man vridit på ratten?
Jag tvivlar inte på att det går, däremot tvivlar jag på att det är bättre än med spak (samma med blinkers). Sedan är det ett ganska klent argument att en ny lösning fungerar om man installerar eftermarknadsutrustning.
Det skall naturligtvis fungera bra från början.
Först av allt tycker jag blinkersknapparna sammantaget fungerar bra, inkluderat rondellkörning. Vad beträffar växling med skrollhjul så har jag använt det under 1400 mils körning med bilen och det inkluderar givetvis väldigt många situationer dör jag vridit på ratten. Jag vidhåller att det är det bästa sättet att växla som jag haft sen jag tog körkort för mer än 40 år sedan.
Naturligtvis tycker jag det ska fungera bra från början, men ingen bil på marknaden är invändningsfri, på långa vägar. Köpet är en kompromiss och kan en avigsida avhjälpas så lätt som i detta fall fixar jag hellre det än väljer ett annat alternativ som har nackdelar i andra avseenden.
Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 30 aug 2025 17:53
av Jerker
Jag och andra har framhållit detta förr och det förtjänar att lyftas fram igen:
Tesla lämnar standard och det gör, även om det går att lära sig och få det att fungera lika bra utan blinkers- och växelspak, att det blir besvärligare för tillfälliga användare av bilen. Som familjebil så blir det inte lika lätt för dem som använder den sällan att köra trafiksäkert. Som hyrbil blir den inte lika attraktiv för uthyrarna.
Så på det hela taget blir Tesla utan dessa spakar inte lika attraktiv för den breda allmänheten. En viss procent kommer att att välja bort Tesla pga detta.
Nu kommer jag inte att äga en Tesla inom överskådlig framtid, men om den dagen kommer och bilen då saknar dessa reglage kommer det första att bli att installera tredjepartsreglage. *gubbe*

Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 30 aug 2025 18:09
av mikebike
Jerker skrev: ↑30 aug 2025 17:53
Jag och andra har framhållit detta förr och det förtjänar att lyftas fram igen:
Tesla lämnar standard och det gör, även om det går att lära sig och få det att fungera lika bra utan blinkers- och växelspak, att det blir besvärligare för tillfälliga användare av bilen. Som familjebil så blir det inte lika lätt för dem som använder den sällan att köra trafiksäkert. Som hyrbil blir den inte lika attraktiv för uthyrarna.
Så på det hela taget blir Tesla utan dessa spakar inte lika attraktiv för den breda allmänheten. En viss procent kommer att att välja bort Tesla pga detta.
Nu kommer jag inte att äga en Tesla inom överskådlig framtid, men om den dagen kommer och bilen då saknar dessa reglage kommer det första att bli att installera tredjepartsreglage. *gubbe*
Jag har redan fått lova min fru att inte köpa en ny Tesla utan parkeringssensorer och växelspak. Hon kör sällan och är ännu mer förändringsobenägen än jag.

Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 30 aug 2025 19:30
av AAKEE
mikebike skrev: ↑30 aug 2025 18:09
Jerker skrev: ↑30 aug 2025 17:53
Jag och andra har framhållit detta förr och det förtjänar att lyftas fram igen:
Tesla lämnar standard och det gör, även om det går att lära sig och få det att fungera lika bra utan blinkers- och växelspak, att det blir besvärligare för tillfälliga användare av bilen. Som familjebil så blir det inte lika lätt för dem som använder den sällan att köra trafiksäkert. Som hyrbil blir den inte lika attraktiv för uthyrarna.
Så på det hela taget blir Tesla utan dessa spakar inte lika attraktiv för den breda allmänheten. En viss procent kommer att att välja bort Tesla pga detta.
Nu kommer jag inte att äga en Tesla inom överskådlig framtid, men om den dagen kommer och bilen då saknar dessa reglage kommer det första att bli att installera tredjepartsreglage. *gubbe*
Jag har redan fått lova min fru att inte köpa en ny Tesla utan parkeringssensorer och växelspak. Hon kör sällan och är ännu mer förändringsobenägen än jag.
Blir en PV (544?) som nästa då!

Re: Return of the Blinkersspak
Postat: 31 aug 2025 08:34
av Sportbilsentusiasten
tnjo skrev: ↑30 aug 2025 09:26
repulsiv skrev: ↑28 aug 2025 22:01
Tycker parkeringssensorerna i min fungerar irktigt bra, vilket ju är ironiskt då dom togs bort ganska snart efter :/
Parkeringssensorer funkar bra och är beprövade, därför alla andra tillverkare har dom och inte bytt ut mot kameror
Hur är trenden egentligen i branschen som helhet?
Kameror, sensorer, lidar...och kostnaden
PS
Lidar = radar som använder ljus istället för ljud.
- kameror ger en tvådimensionell bild av verkligheten
- lidar ger en tredimensionell uppfattning om omvärlden —> kan mäta både avstånd till objekt och dess storlek. Många avancerade telefoner har lidar för att kunna göra sådana mätningar.