Väldigt olik infon jag hittade i sb med inbjudan.
Är bilden ritad av AI på fyllan eller ett barn?
Är det inte ett skämt så…
Det här är alltså inte Luce?
Moderator: Redaktion
Väldigt olik infon jag hittade i sb med inbjudan.
Det fattar vem som helst. Blir fortfarande ferrarin som tappar mest i värde.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 maj 2026 09:42De flesta köpare bryr sig nog inte om det. Jag vet att man ofta säger så om dyra bilar hit och dit. Men det är en jäkla skillnad på att köpa en bil för 1-2 miljoner och en för 6 miljoner. När den kostar 6 miljoner så är den utom räckhåll för medelklassen, även om de har bra jobb osv.
Kvar blir såna som min granne som sålde sin spelstudio för hundratals miljoner för några år sen. Nu kör han Taycan. Skulle nog kunna bli en sån där gissar jag. Skulle tro att han är precis mitt i prick på tänkt kundgrupp. Relativt ung med "nya pengar" men ändå stadgad familjefar som redan kör elbil.
Man la med andra ord ut designen på elbilshatare…
Dom flesta köpare som är blinda då...bmwixxdrive50 skrev: ↑26 maj 2026 09:42De flesta köpare bryr sig nog inte om det. Jag vet att man ofta säger så om dyra bilar hit och dit. Men det är en jäkla skillnad på att köpa en bil för 1-2 miljoner och en för 6 miljoner. När den kostar 6 miljoner så är den utom räckhåll för medelklassen, även om de har bra jobb osv.
Kvar blir såna som min granne som sålde sin spelstudio för hundratals miljoner för några år sen. Nu kör han Taycan. Skulle nog kunna bli en sån där gissar jag. Skulle tro att han är precis mitt i prick på tänkt kundgrupp. Relativt ung med "nya pengar" men ändå stadgad familjefar som redan kör elbil.

Jag är inte för censur generellt, men i detta fallet är det högst motiverat.
Har inte orkat engagera mig särskilt mycket i hur dom tänkte, men ja – det verkar vara en rätt betydande del av anledningen till den här formen. Finns ett avsnitt på Ferraris hemsida om det. Typ 40% ner på sidan om bilen kan du trycka på "EXPLORE AERODYNAMICS"…
Jag kollade sidan och precis som jag misstänkte handlar det om funktionell design. Tack för att du länkade! Jag som gillar de aerodynamiska aspekterna och övervägandena i framförallt F1 tycker det är spännande att de varit kompromisslösa med det. Till och med vindrutetorkarnas märkliga viloposition finns det en tanke bakom..SwedishAdvocate skrev: ↑26 maj 2026 17:44Har inte orkat engagera mig särskilt mycket i hur dom tänkte, men ja – det verkar vara en rätt betydande del av anledningen till den här formen. Finns ett avsnitt på Ferraris hemsida om det. Typ 40% ner på sidan om bilen kan du trycka på "EXPLORE AERODYNAMICS"…
https://www.ferrari.com/en-EN/auto/ferrari-luce
Fast jag kan inte hålla med om att dom varit "kompromisslösa" med de aerodynamiska aspekterna. I så fall hade de inte gjort en 154,4 cm hög bil… Då hade de istället gjort något som varit ungefär lika högt som Taycan med sina 137,8 cm eller Merca AMG GT som är 141,1 cm hög.iAkita skrev: ↑26 maj 2026 17:52Jag kollade sidan och precis som jag misstänkte handlar det om funktionell design. Tack för att du länkade! Jag som gillar de aerodynamiska aspekterna och övervägandena i framförallt F1 tycker det är spännande att de varit kompromisslösa med det. Till och med vindrutetorkarnas märkliga viloposition finns det en tanke bakom..SwedishAdvocate skrev: ↑26 maj 2026 17:44Har inte orkat engagera mig särskilt mycket i hur dom tänkte, men ja – det verkar vara en rätt betydande del av anledningen till den här formen. Finns ett avsnitt på Ferraris hemsida om det. Typ 40% ner på sidan om bilen kan du trycka på "EXPLORE AERODYNAMICS"…
Och en F1 bil har ett Cd på nästan 1. Tesla och Audi m.fl har fokuserat på räckvidd, Ferrari på räckvidd plus väghållning. Det kostar i effektivitet att skapa downforce. Och höjden i sig är inte så intressant, det intressanta är hur högt tyngdpunkten ligger. Ferrarin kan dessutom sänkas 10 cm när jag läste snabbt, iallafall i fronten. Vikten är däremot hög men jag har inte kollat hur stort batteri den har och om det delvis beror på det.SwedishAdvocate skrev: ↑26 maj 2026 18:07Fast jag kan inte hålla med om att dom varit "kompromisslösa" med de aerodynamiska aspekterna. I så fall hade de inte gjort en 154,4 cm hög bil… Då hade de istället gjort något som varit ungefär lika högt som Taycan med sina 137,8 cm eller Merca AMG GT som är 141,1 cm hög.iAkita skrev: ↑26 maj 2026 17:52Jag kollade sidan och precis som jag misstänkte handlar det om funktionell design. Tack för att du länkade! Jag som gillar de aerodynamiska aspekterna och övervägandena i framförallt F1 tycker det är spännande att de varit kompromisslösa med det. Till och med vindrutetorkarnas märkliga viloposition finns det en tanke bakom..SwedishAdvocate skrev: ↑26 maj 2026 17:44Har inte orkat engagera mig särskilt mycket i hur dom tänkte, men ja – det verkar vara en rätt betydande del av anledningen till den här formen. Finns ett avsnitt på Ferraris hemsida om det. Typ 40% ner på sidan om bilen kan du trycka på "EXPLORE AERODYNAMICS"…
EDIT:
Samt… Undrar vidare hur bra den där formen är ur ett luftmotståndsperspektiv. Luce har ett Cd på 0,254. Det kan man jämföra med en annan välkänd Crossover – Model Y. Juniper har ett Cd på 0,22…
Och Model 3 Högland har ett Cd på 0,219. En Audi A6 Sportback e-tron har ett Cd på 0,21.
En hel del beror på den fruktansvärda färgen.SwedishAdvocate skrev: ↑26 maj 2026 13:00Lite höjdmått:
Taycan: 137,8 cm
AMG GT: 141,1 cm
Tesla Model S: 144,0 cm
Audi A6 e-tron: 148,7 cm
Luce: 154,4 cm
Om dom nu tvunget hade bestämt sig för den där formen, så hade det ju i alla fall sett bättre ut ifall de gjort en låg sedan istället med ungefär samma höjd som en Taycan. Den här Crossoverhistorien som det nu blev istället, är nästan 17 cm högre en än Taycan.
Och om de istället valt att bygga en låg sedan, så borde de ju även ha kunnat pressa ner vikten en bit under de 2260 kg som dom hamnat på nu.
Är ju vidare onekligen 'lite' oroande för Ferrari att det är en sån här brist på estetisk kompetens i ledningsgruppen. För att inte tala om vem det nu är som ligger bakom designen.
![]()
Tror du läste lite snabbt…iAkita skrev: ↑26 maj 2026 18:25Och en F1 bil har ett Cd på nästan 1. Tesla och Audi m.fl har fokuserat på räckvidd, Ferrari på räckvidd plus väghållning. Det kostar i effektivitet att skapa downforce. Och höjden i sig är inte så intressant, det intressanta är hur högt tyngdpunkten ligger. Ferrarin kan dessutom sänkas 10 cm när jag läste snabbt, iallafall i fronten. Vikten är däremot hög men jag har inte kollat hur stort batteri den har och om det delvis beror på det.SwedishAdvocate skrev: ↑26 maj 2026 18:07Fast jag kan inte hålla med om att dom varit "kompromisslösa" med de aerodynamiska aspekterna. I så fall hade de inte gjort en 154,4 cm hög bil… Då hade de istället gjort något som varit ungefär lika högt som Taycan med sina 137,8 cm eller Merca AMG GT som är 141,1 cm hög.iAkita skrev: ↑26 maj 2026 17:52Jag kollade sidan och precis som jag misstänkte handlar det om funktionell design. Tack för att du länkade! Jag som gillar de aerodynamiska aspekterna och övervägandena i framförallt F1 tycker det är spännande att de varit kompromisslösa med det. Till och med vindrutetorkarnas märkliga viloposition finns det en tanke bakom..SwedishAdvocate skrev: ↑26 maj 2026 17:44Har inte orkat engagera mig särskilt mycket i hur dom tänkte, men ja – det verkar vara en rätt betydande del av anledningen till den här formen. Finns ett avsnitt på Ferraris hemsida om det. Typ 40% ner på sidan om bilen kan du trycka på "EXPLORE AERODYNAMICS"…
EDIT:
Samt… Undrar vidare hur bra den där formen är ur ett luftmotståndsperspektiv. Luce har ett Cd på 0,254. Det kan man jämföra med en annan välkänd Crossover – Model Y. Juniper har ett Cd på 0,22…
Och Model 3 Högland har ett Cd på 0,219. En Audi A6 Sportback e-tron har ett Cd på 0,21.
Haha, jag 10 mm låter mer rimligtSwedishAdvocate skrev: ↑26 maj 2026 18:44Tror du läste lite snabbt…iAkita skrev: ↑26 maj 2026 18:25Och en F1 bil har ett Cd på nästan 1. Tesla och Audi m.fl har fokuserat på räckvidd, Ferrari på räckvidd plus väghållning. Det kostar i effektivitet att skapa downforce. Och höjden i sig är inte så intressant, det intressanta är hur högt tyngdpunkten ligger. Ferrarin kan dessutom sänkas 10 cm när jag läste snabbt, iallafall i fronten. Vikten är däremot hög men jag har inte kollat hur stort batteri den har och om det delvis beror på det.SwedishAdvocate skrev: ↑26 maj 2026 18:07Fast jag kan inte hålla med om att dom varit "kompromisslösa" med de aerodynamiska aspekterna. I så fall hade de inte gjort en 154,4 cm hög bil… Då hade de istället gjort något som varit ungefär lika högt som Taycan med sina 137,8 cm eller Merca AMG GT som är 141,1 cm hög.iAkita skrev: ↑26 maj 2026 17:52Jag kollade sidan och precis som jag misstänkte handlar det om funktionell design. Tack för att du länkade! Jag som gillar de aerodynamiska aspekterna och övervägandena i framförallt F1 tycker det är spännande att de varit kompromisslösa med det. Till och med vindrutetorkarnas märkliga viloposition finns det en tanke bakom..SwedishAdvocate skrev: ↑26 maj 2026 17:44
Har inte orkat engagera mig särskilt mycket i hur dom tänkte, men ja – det verkar vara en rätt betydande del av anledningen till den här formen. Finns ett avsnitt på Ferraris hemsida om det. Typ 40% ner på sidan om bilen kan du trycka på "EXPLORE AERODYNAMICS"…
EDIT:
Och Model 3 Högland har ett Cd på 0,219. En Audi A6 Sportback e-tron har ett Cd på 0,21.![]()
Den kan sänkas 10 mm …i fronten. Men visst… Ferraris front ger säkert mer downforce. Och det är ett stort batteri.
Men jag kan inte hålla med om höjden. IMO är den oerhört viktig för bilens proportioner. Och proportionerna är i sin tur oerhört viktiga för utseendet.
Det här är ju vidare en vanlig gatubil. Hur viktigt är egentligen aerodynamisk downforce för en sån som dessutom väger ~2,2+ ton… Tror ju inte heller att en 5-sitsig Crossover modell större kommer vara så mångas förstaval om man ska ut och köra lite på bana…