SuC eller andra laddnätverk

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Magnus71

Re: SuC eller andra laddnätverk

Inlägg av Magnus71 »

Testarmigfram skrev: 25 aug 2026 19:47
Magnus71 skrev: 25 aug 2026 19:26
Testarmigfram skrev: 25 aug 2026 19:11
Magnus71 skrev: 25 aug 2026 18:49
Ja, SUC är fortfarande klart enklast. Självklart om du har en Tesla men även om du har en annan elbil.
De andra laddnätverken har kommit ikapp men de är fortfarande efter. Handen på hjärtat - vilken bil och laddnätverk skulle du skicka iväg din 75 åriga (dieseldoris) släkting på en roadtrip med?

Jag har haft en EQC (400V) och nu en Taycan (800V) parallellt med Tesla. Teslan är överlägset enkel och avslappnad på långresor med SUC.
De andra kräver nästan en co-pilot som kollar laddstopp. Och försöker du köra
alternativ karta (via Apple CarPlay) så tappar du förvärmning av bilens batteri. Men du får då ca 1h innan laddstopp byta till bilens navigation för att få förvärmning men samtidigt förlora navigatorn med fartkameror som du använder.
Samtidigt är man alltid lite nervös de långa sekunderna innan laddarn hoppar igång på EQC eller Taycan oavsett autocharge eller kort/appbetalning. Många är de gånger då jag har behövt börja om för att lyckas starta laddningen när jag inte laddat på SUC.
Det var den upplevelsen jag var rädd för men tack och lov att jag köpte BMW istället då. Det har verkligen varit precis tvärtom.
Menar du att din BMW startar laddningen enklare och snabbare på andra laddare än SUC. Berätta vilka nätverk för då ska jag testa och sen lägga in dom som förvalda i min Taycan.

Inte vet jag. Aldrig varit nåt problem och aldrig misslyckats på en riktig snabbladdare på hela sommaren. Har inte reflekterat över om det tar 10 eller 15 sekunder eller så.

Med en icke-Tesla är SuC krångligast. Man måste in i appen och även kolla numret på stolpen. På andra laddare är det bara att blippa med roamingkortet.

Det där med en co pilot som kollar efter laddare är också mig helt främmande. Jag ser ju alla i bilens navigation samt hur beläggningen ser ut. Jag kan även se i bilens system vad det finns för käk o dyl kring laddaren.

Tydligen fungerar det sämre med Mercedes och Porsche. Det var ju trist.
Ja, kanske är BMW mycket bättre här på roaming än MB eller Porsche. Jag vet aldrig om korten fungerar på den laddoperatören eller vad kostnaden blir. Blir liksom dubbel överraskad 1. Fungerar kortet ens? 2. Vad kostar det om det fungerar? På SUC i appen ser jag det direkt.
Men det kanske fungerar på annat sätt med BMW nu. Det var länge sedan jag laddade med min BMW på andra laddstationer. Får du även upp kostnaden i BMWns huvudinstrument precis som på Tesla?
-22 Porsche Taycan 4S
-26 MY AWD
-21 MB EQC AMG (såld)
-19 Model 3 AWD med drag (såld)
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Magnus71 skrev: 25 aug 2026 20:19
Testarmigfram skrev: 25 aug 2026 19:47
Magnus71 skrev: 25 aug 2026 19:26
Testarmigfram skrev: 25 aug 2026 19:11
Magnus71 skrev: 25 aug 2026 18:49
Ja, SUC är fortfarande klart enklast. Självklart om du har en Tesla men även om du har en annan elbil.
De andra laddnätverken har kommit ikapp men de är fortfarande efter. Handen på hjärtat - vilken bil och laddnätverk skulle du skicka iväg din 75 åriga (dieseldoris) släkting på en roadtrip med?

Jag har haft en EQC (400V) och nu en Taycan (800V) parallellt med Tesla. Teslan är överlägset enkel och avslappnad på långresor med SUC.
De andra kräver nästan en co-pilot som kollar laddstopp. Och försöker du köra
alternativ karta (via Apple CarPlay) så tappar du förvärmning av bilens batteri. Men du får då ca 1h innan laddstopp byta till bilens navigation för att få förvärmning men samtidigt förlora navigatorn med fartkameror som du använder.
Samtidigt är man alltid lite nervös de långa sekunderna innan laddarn hoppar igång på EQC eller Taycan oavsett autocharge eller kort/appbetalning. Många är de gånger då jag har behövt börja om för att lyckas starta laddningen när jag inte laddat på SUC.
Det var den upplevelsen jag var rädd för men tack och lov att jag köpte BMW istället då. Det har verkligen varit precis tvärtom.
Menar du att din BMW startar laddningen enklare och snabbare på andra laddare än SUC. Berätta vilka nätverk för då ska jag testa och sen lägga in dom som förvalda i min Taycan.

Inte vet jag. Aldrig varit nåt problem och aldrig misslyckats på en riktig snabbladdare på hela sommaren. Har inte reflekterat över om det tar 10 eller 15 sekunder eller så.

Med en icke-Tesla är SuC krångligast. Man måste in i appen och även kolla numret på stolpen. På andra laddare är det bara att blippa med roamingkortet.

Det där med en co pilot som kollar efter laddare är också mig helt främmande. Jag ser ju alla i bilens navigation samt hur beläggningen ser ut. Jag kan även se i bilens system vad det finns för käk o dyl kring laddaren.

Tydligen fungerar det sämre med Mercedes och Porsche. Det var ju trist.
Ja, kanske är BMW mycket bättre här på roaming än MB eller Porsche. Jag vet aldrig om korten fungerar på den laddoperatören eller vad kostnaden blir. Blir liksom dubbel överraskad 1. Fungerar kortet ens? 2. Vad kostar det om det fungerar? På SUC i appen ser jag det direkt.
Men det kanske fungerar på annat sätt med BMW nu. Det var länge sedan jag laddade med min BMW på andra laddstationer. Får du även upp kostnaden i BMWns huvudinstrument precis som på Tesla?
I BMW kan man lägga in laddplanering enbart av Tesla, det kan inte MB.
Dumt av MB.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
ErransEgo

Inlägg av ErransEgo »

Jag gillar verkligen SuC nätverket.
Men att Teslas stationer innebär premium är inte ens jag villig att säga.
Som många andra säger så ligger laddarna ofta avsides, ofta skräpigt och saknar ofta premium funktioner så som WC, mat och rastplatser osv osv..
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TiborBlomhall skrev: 25 aug 2026 16:23

Allmän hyfs och hövlig ton är ingen "woke-trams". Klarar man inte följa våra enkla riktlinjer bör man söka sig till andra forum. Bannat Testarmigfram.
/Moderatorn
Vad innebär det att bli bannad?
Att man inte kan skriva inlägg på ett par timmar, och sedan är det fritt fram igen, eller?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Nicke Nyfiken skrev: 25 aug 2026 21:05

Allmän hyfs och hövlig ton är ingen "woke-trams". Klarar man inte följa våra enkla riktlinjer bör man söka sig till andra forum. Bannat Testarmigfram.
/Moderatorn
Att man inte kan skriva inlägg på ett par timmar, och sedan är det fritt fram igen, eller?
Att jag gjorde misstag men nu är han bannad på riktigt :?
(Glömde klicka på är du säker? OK :oops: )
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TiborBlomhall skrev: 25 aug 2026 21:09
Nicke Nyfiken skrev: 25 aug 2026 21:05

/Moderatorn
Att jag gjorde misstag men nu är han bannad på riktigt :?
(Glömde klicka på är du säker? OK :oops: )
:lol:
Okej då förstår jag.
Det blev lite förvirrande.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015