Kolla http://bilkalkyl.be/themax skrev:Det är intressant att läsa om totalekonomin för en företagare, men jag undrar om någon gjort ett lika gediget material (excelark eller dyligt) på rent privatköp? Konsumentverkets hemsida tycker jag inte ger hela sanningen när jag jämför med min nuvarande bil (jag loggar varenda krona jag lägger ut på bilen idag och den kostar 14:-/milen i drift, skatt, försäkring och underhåll. Värdeminskning räknar jag till ungefär lika mycket till men det märks ju först vid försäljning).
Någon som gjort en lika gedigen undersökning på privatköp, där man kan leka med ingångsvärden som körsträcka och annat?
Jag gjorde kalkylen för privatköp. Då räknade jag med två ganska nya fossilbilar mot en två år gammal P85. Det blev totalt ungefär samma månadskostnad, runt 10 000 kr/månad enligt kalkylsidan ovan. Detta med förbehåll att jag inte vet värdeminskningen på Teslan såklart. Och det är ju där den största kostnaden ligger. En ganska osäker kalkyl alltså.
Jag räknade med en värdeminskning på 400-500K på fyra år (dvs restvärde runt 300k när den är 6 år gammal) och en årlig körsträcka på 3500 mil.
För en ny Tesla hade kalkylen aldrig i livet gått ihop. Men eftersom den är två år gammal så har väl första ägaren antagligen redan betalat den största värdeminskningen. Hoppas jag.
Kalkylen är förmodligen jätteoptimistisk. Det är möjligt att värdeminskningen är dubbelt så stor, dvs restvärde 0kr om fyra år. Då har jag bränt en massa pengar och ändå haft jävligt roligt under tiden. Den smällen får man ta då. Att köpa bil är sällan en bra affär.