Precis. Mycket vanlig i Italien.Mats skrev:En Bild på kontakt i italien jag fick skickat till mig från ett hotell. Är det denna man använder husvagnskontakten till? Nån form av enfaskontakt blå?
Laddkablar, hur många behöver man?
Moderator: Redaktion
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Kan vara värt att påpeka att det på bilden ser ut att vara en 16 A kontakt, så den blå 32 A-adaptern som Tesla säljer passar inte.jpetters skrev:Precis. Mycket vanlig i Italien.Mats skrev:En Bild på kontakt i italien jag fick skickat till mig från ett hotell. Är det denna man använder husvagnskontakten till? Nån form av enfaskontakt blå?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Jag tänkte mig en https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... el-403160/
Eller finns det smartare sätt? Fungerar en sån här?
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400713/
Eller finns det smartare sätt? Fungerar en sån här?
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400713/
Senast redigerad av Mats, redigerad totalt 1 gånger.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Industri en fas här hemma antingen 16A eller 32AMats skrev:En Bild på kontakt i italien jag fick skickat till mig från ett hotell. Är det denna man använder husvagnskontakten till? Nån form av enfaskontakt blå?
Finns adapter t.ex. Ta bara reda på om den blåa kontakten är 16 eller 32A olika storlek på dem så samma adapter passar inte
Vet inte de hur många A det är fråga efter diameter
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/e ... GAodwpsJkA
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Du borde ju kunna ta en blå hane och koppla på L1, N och jord i en röd hona. Sedan använda röd adaptern till umc. Eller funkar umc bara med tre faser när man kör röd adapter?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Funkar med en fas bara osäker vilken av de tre:)Remuz skrev:Du borde ju kunna ta en blå hane och koppla på L1, N och jord i en röd hona. Sedan använda röd adaptern till umc. Eller funkar umc bara med tre faser när man kör röd adapter?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Jag har gjort en adapter från rund enfas (blå) till röd rund trefas. Fördel att slippa en 16A schuko skarv men nu inser jag att om uttaget är felkopplat kan jag inte fasvända. Då är adapter från rund blå 16A till schuko att föredra.e5m1r skrev:Funkar med en fas bara osäker vilken av de tre:)Remuz skrev:Du borde ju kunna ta en blå hane och koppla på L1, N och jord i en röd hona. Sedan använda röd adaptern till umc. Eller funkar umc bara med tre faser när man kör röd adapter?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Jag har en adapter från blå CEE 16A till röd CEE 16A. Det fungerar utmärkt och man kan då ladda på fulla 16A.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Fasvända borde man bara behöva om uttaget är felkopplat och då borde man kanske oroa sig lite generallt. Ingen elektricker skulle väl sätta fasen och nollan fel? Då kan dom ju lika gärna sätta fasen på jord.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Nu kan jag inte detta så väldigt bra men jag gissar att det fungerar hjälpligt om fas och nolla är felkopplade jämfört med om dom kopplat jorden fel. Så vid installation upptäcks nog det oftare om jorden hamnat fel än om fas nolla bytt plats.Remuz skrev:Fasvända borde man bara behöva om uttaget är felkopplat och då borde man kanske oroa sig lite generallt. Ingen elektricker skulle väl sätta fasen och nollan fel? Då kan dom ju lika gärna sätta fasen på jord.
Och står man där med 9km kvar i batteriet på landsbyggden i Italien så vill man bara ladda, oavsett om nolla, fas är felkopplade.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Då tar man med skruvmejsel så man kan vända i adaptern 

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Det kan du ge dig fasen påRemuz skrev:Fasvända borde man bara behöva om uttaget är felkopplat och då borde man kanske oroa sig lite generallt. Ingen elektricker skulle väl sätta fasen och nollan fel? Då kan dom ju lika gärna sätta fasen på jord.
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
En sån har hag oxå gjort. Kombinerat med en sladd ned schuko hane o blå CEE hona. Så kan jag köra 16A i schukojpetters skrev:Jag har en adapter från blå CEE 16A till röd CEE 16A. Det fungerar utmärkt och man kan då ladda på fulla 16A.
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Då kan du väl göra schukohane->CEE 3fas direkt och få 16A. Tyvärr gillar inte schukokontakten det under lång tid.bullen skrev:En sån har hag oxå gjort. Kombinerat med en sladd ned schuko hane o blå CEE hona. Så kan jag köra 16A i schukojpetters skrev:Jag har en adapter från blå CEE 16A till röd CEE 16A. Det fungerar utmärkt och man kan då ladda på fulla 16A.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Kablar ja
Jag lär behöva en blå "villavagns" men vill inte ha en schucko i andra änden. Den kommer vara inkopplad många timmar eftersom jag bara kommer kunna mata med ca 8A, resten måste villavagnen ha. Hur gör man enklast?
Jag lär behöva en blå "villavagns" men vill inte ha en schucko i andra änden. Den kommer vara inkopplad många timmar eftersom jag bara kommer kunna mata med ca 8A, resten måste villavagnen ha. Hur gör man enklast?
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
8 ampere borde inte vara några problem med schuko; speciellt inte någon enstaka gång. Men vill man undvika den till varje pris så kan man ju som ett par andra föreslagit och skaffa en enfas till trefas CEE adapter och köra trefaskopplingen på sin UMC (fast man får så klart bara en av faserna).
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2084
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Monark1954 skrev:Jag har gjort en adapter från rund enfas (blå) till röd rund trefas. Fördel att slippa en 16A schuko skarv men nu inser jag att om uttaget är felkopplat kan jag inte fasvända. Då är adapter från rund blå 16A till schuko att föredra.e5m1r skrev:Funkar med en fas bara osäker vilken av de tre:)Remuz skrev:Du borde ju kunna ta en blå hane och koppla på L1, N och jord i en röd hona. Sedan använda röd adaptern till umc. Eller funkar umc bara med tre faser när man kör röd adapter?
Ni förstår säker varandra, men jag vart förvirrad först så jag förtydligar lite.Remuz skrev:Fasvända borde man bara behöva om uttaget är felkopplat och då borde man kanske oroa sig lite generallt. Ingen elektricker skulle väl sätta fasen och nollan fel? Då kan dom ju lika gärna sätta fasen på jord.
Det man menar med att fasvända är att ändra ordningen på faserna. Exempelvis: L1, L2, L3 -> L1, L3, L2 Vissa röda trefas CEE kontakter har en roterbar platta runt två av fasstiften (L2 och L3), vrid den 180 grader så har man fasvänt anslutningen. Detta påverkar bl.a. vissa trefas elmotorer's rotationsriktning. Att ngn monterat nolla och fas fel i handsken har ingenting med fasvändning att göra när man pratar om trefas.
När Teslas UMC använder Schuko (Vanlig stickpropp) så är det viktigt att kontakten vänds åt rätt håll i vägguttaget så att nollledaren i väggen ansluts till nolledaren i laddaren. När man vänder Schukon fel så kallar vissa det att man fasvänder när man vrider kontakten 180 grader...

Tesla Model Y
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Om man skulle uppdatera denna tråd lite, vilka adaptrar och kablar är värda att ha om man åker runt i Sverige / Europa 2019?
CHADeMO eller vad den nu heter kostar 5000kr hos Tesla, känns sjukt dyrt med tanke på att man behöver andra adaptrar också. Om man slår ihop alla adaptrar och wallbox osv så är det inte lika billigt längre som man tror.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
CHADeMO eller vad den nu heter kostar 5000kr hos Tesla, känns sjukt dyrt med tanke på att man behöver andra adaptrar också. Om man slår ihop alla adaptrar och wallbox osv så är det inte lika billigt längre som man tror.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
- Trean
- Teslaägare
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tony98579
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Vet inte om jag har andra resemönster än många andra, men jag har hittills klarat mig på min 2 meters (!) typ 2 kabel samt SuC och destinationsladdare med kabel. Har även skaffat blippar på Fortum, InCharge och Bee, men aldrig behövt använda dem.
Var parkerar ni när ni behöver superlång förlängningskabel, trefas och allt annat? För mig har de behoven aldrig infunnit sig ännu.
Var parkerar ni när ni behöver superlång förlängningskabel, trefas och allt annat? För mig har de behoven aldrig infunnit sig ännu.