TiborBlomhall skrev: ↑10 apr 2024 09:41
Naturligtvis fjärrstyrde de inte bilarna i realtid. Cruises personal gjorde bara det föraren bakom ratten gör i Tesla: övervakade mjukvarans körning och grep in vid behov.
https://teslaclubsweden.se/sa-fungerar- ... nde-bilar/
Det jag menade var att dels har Tesla (minst) två år till på sig att förbättra sin FSD mjukvara (som har blivit markant bättre de senaste två åren). Dels har de en massa fallback optioner.
De kan införa central övervakning av bilarna a la Cruise, Waymo och de andra. Så kunderna får
upplevelsen av självkörande bilar men som i själva verket ändå övervakas av människor. Att bilen är självkörande 99% av tiden men ibland måste människa gripa in - människa som inte sitter bakom ratten i bilen utan i en övervakningscentral någonstans.
De kan införa fler sensorer och annan strategi (personligen tror jag inte det löser hela problematiken men kan förbättra pålitlighet).
Och om allt rämnar kan de stoppa ratt och pedaler i bilen, och sälja den som Teslas billighetsmodell. (Vilket de ändå verkar vilja göra parallellt.)
Jag håller med dig om att det är lååångt ifrån självklart att Tesla verkligen kommer klara ta fram en självkörande robotaxi. Jag ville bara påpeka att företaget har mer tid på sig än 8/8 ger intryck av, och de står inte och faller även om de aldrig når målet.
I artikeln du länkade nu skriver du "
Företagen har etablerat supportcenter där mänskliga förare hjälper de självkörande bilarna. Inte genom att ta över ratten och köra dem utan på en högre nivå: de justerar de virtuella spåren bilarna ska följa så att de undviker till exempel vägbygget. Har en mänsklig operatör justerat körvägen för första bilen i nöd kommer de efterföljande bilarna att på egen hand klara sig förbi platsen. Operatörerna kan även hjälpa till i komplexa situationer och välja rätt virtuellt spår ifall bilen inte kunde välja mellan olika alternativ eller bekräfta att det är till exempel ofarligt att passera korsningen nu."
Inget av det här stämmer annat än möjligtvis kanske sista bisatsen om jag är snäll i tolkningen. Du har helt enkelt fel och sprider en felaktig bild. Bilarna kör inte på "virtuella spår" och de klarar vägarbeten och ändringar av filer, läsa skyltar, följa tecken från vägarbetare och poliser.
Du skriver ovan att "kunderna får
upplevelsen av självkörande bilar". Det är ju ren desinformation.
Det är så tråkigt att det finns de som fortfarande tror det här. Tala gärna om för mig om det finns några frågor så ska jag försöka förklara med källhänvisning.
När det gäller "central övervakningscentral" så är det inte ett val man kan göra. Det är något man måste ha i en storskalig drift av en fordonsflotta.
Om du har en bil utan förare och kanske utan pedaler och ratt så behöver du övervaka flottan. Kunderna har frågor, bilar blir påkörda, de blir vandaliserade, de får punktering och de kan bli inblockade i en gränd. De kan få ett hårdvarufel på autonomi-stacken eller på bilen. Eller så bara hittar de ett edge-case och stannar.
Då behöver du kommunicera med kunden i bilen och åtgärda problemet, genom att kanske ge den "fortsätt" eller "vänta" eller så behöver du skicka ut en asssistansförare eller en servicegubbe eller ringa polisen, brandkåren et.c.
Edge-cases och incidenter händer relativt sällan för Waymo, annars skulle de ha lagt ned. Istället skalar de upp.
Skulle man släppa loss 500 FSDb i SF eller LA utan förare har du minst en olycka inom 10 minuter och trafikkaos på 5 minuter. Det är odeploybart i dagsläget. Den prestandan spöade Waymo för 10 år sedan, och sedan dess har man faktiskt arbetat med systemet, tro det eller ej.
Med takten Tesla har haft de senaste tre åren så bedömer jag det som högst osannolikt att Tesla skulle ha ens en autonom (förarlös) robotaxideployment före 2032 ens i liten skala.