Sida 147 av 243

Re: Polestar 2

Postat: 20 dec 2020 20:09
av Zalman3
Banane skrev:
En reflektion. Känns inte Polestar 2 redan iskall?
Iskall är den väl inte. Mera mellanmjölk.
Trygg men lite tråkig.
Lite som en I-Pace.

Re: Polestar 2

Postat: 20 dec 2020 20:12
av Banane
Anderzzon skrev:
Banane skrev:
En reflektion. Känns inte Polestar 2 redan iskall?
På vilket sätt? Mitt intryck är att det är en bil som är bättre än Model 3 (som den oftast jämförs mot) på i stort sätt allt utom räckvidd och snabbladdning.
Bara en känsla.

Re: Polestar 2

Postat: 20 dec 2020 20:47
av Fredrik j
Banane skrev:
Anderzzon skrev:
Banane skrev:
En reflektion. Känns inte Polestar 2 redan iskall?
På vilket sätt? Mitt intryck är att det är en bil som är bättre än Model 3 (som den oftast jämförs mot) på i stort sätt allt utom räckvidd och snabbladdning.
Bara en känsla.
Tror det kan vara lätt att hamna i en informationsbubbla. Hänger man här kan man ju få intrycket att alla antingen har eller väntar på leverans av en model3.

Re: Polestar 2

Postat: 20 dec 2020 20:58
av Banane
Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Anderzzon skrev:
Banane skrev:
En reflektion. Känns inte Polestar 2 redan iskall?
På vilket sätt? Mitt intryck är att det är en bil som är bättre än Model 3 (som den oftast jämförs mot) på i stort sätt allt utom räckvidd och snabbladdning.
Bara en känsla.
Tror det kan vara lätt att hamna i en informationsbubbla. Hänger man här kan man ju få intrycket att alla antingen har eller väntar på leverans av en model3.
Nä, men nu kan man leasa en E-Tron 55 för väldigt bra priser. Man kan även få en ID.3 för nästan ingenting på privatleasing. Och båda kan man få med abonnemang så man kan ladda på Ionity till rimliga priser.

Polestar 2 känns, som Taliz mycket pricksäkert skrev, lite som I-Pace. En fin och dyr udda-bil. Men det kanske är precis det som är meningen?

Re: Polestar 2

Postat: 20 dec 2020 21:01
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Anderzzon skrev:
Banane skrev:
En reflektion. Känns inte Polestar 2 redan iskall?
På vilket sätt? Mitt intryck är att det är en bil som är bättre än Model 3 (som den oftast jämförs mot) på i stort sätt allt utom räckvidd och snabbladdning.
Bara en känsla.
Tror det kan vara lätt att hamna i en informationsbubbla. Hänger man här kan man ju få intrycket att alla antingen har eller väntar på leverans av en model3.
Känns som flera av mina vänner nu slår till på en Tesla M3.
Att det nu finns 12 SuC 150kW stolpar i Umeå varav 8 är driftsatta och att det kommer ett service center till Umeå.
Har fått bägaren att rinna över till Tesla.

Väljer man nåt annat än Tesla, då finns det 4 laddplatser i Umeå.
Med EN 50kW CCS per laddplats!

Re: Polestar 2

Postat: 20 dec 2020 21:09
av Banane
Zalman3 skrev:
Känns som flera av mina vänner nu slår till på en Tesla M3.
Att det nu finns 12 SuC 150kW stolpar i Umeå varav 8 är driftsatta och att det kommer ett service center till Umeå.
Har fått bägaren att rinna över till Tesla.

Väljer man nåt annat än Tesla, då finns det 4 laddplatser i Umeå.
Med EN 50kW CCS per laddplats!

Fast där förstår jag inte riktigt. Att ha snabbladdare där man bor är väl inget särskilt viktigt? Snabbladda jämnt är inte bra på flera sätt.

Re: Polestar 2

Postat: 20 dec 2020 21:14
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Anderzzon skrev:
Banane skrev:
En reflektion. Känns inte Polestar 2 redan iskall?
På vilket sätt? Mitt intryck är att det är en bil som är bättre än Model 3 (som den oftast jämförs mot) på i stort sätt allt utom räckvidd och snabbladdning.
Bara en känsla.
Tror det kan vara lätt att hamna i en informationsbubbla. Hänger man här kan man ju få intrycket att alla antingen har eller väntar på leverans av en model3.
Känns som flera av mina vänner nu slår till på en Tesla M3.
Att det nu finns 12 SuC 150kW stolpar i Umeå varav 8 är driftsatta och att det kommer ett service center till Umeå.
Har fått bägaren att rinna över till Tesla.

Väljer man nåt annat än Tesla, då finns det 4 laddplatser i Umeå.
Med EN 50kW CCS per laddplats!
Du menar om man inte kan ladda hemma?

Re: Polestar 2

Postat: 20 dec 2020 21:33
av Zalman3
Banane skrev:
Zalman3 skrev:
Känns som flera av mina vänner nu slår till på en Tesla M3.
Att det nu finns 12 SuC 150kW stolpar i Umeå varav 8 är driftsatta och att det kommer ett service center till Umeå.
Har fått bägaren att rinna över till Tesla.

Väljer man nåt annat än Tesla, då finns det 4 laddplatser i Umeå.
Med EN 50kW CCS per laddplats!

Fast där förstår jag inte riktigt. Att ha snabbladdare där man bor är väl inget särskilt viktigt? Snabbladda jämnt är inte bra på flera sätt.
Jag har nu kört ca 11.000 mil och kan fortfarande inte ladda hemma. Laddar till +95% på SuC.
Många som bor i lägenhet är helt beroende av att kunna ladda på en snabbladdare.

Och hur kul är det då att åka till EN CCS 50kW laddare, stå i kö, sen vänta 1,5 timmar för att ladda?

Re: Polestar 2

Postat: 20 dec 2020 21:44
av Banane
Zalman3 skrev:
Banane skrev:
Zalman3 skrev:
Känns som flera av mina vänner nu slår till på en Tesla M3.
Att det nu finns 12 SuC 150kW stolpar i Umeå varav 8 är driftsatta och att det kommer ett service center till Umeå.
Har fått bägaren att rinna över till Tesla.

Väljer man nåt annat än Tesla, då finns det 4 laddplatser i Umeå.
Med EN 50kW CCS per laddplats!

Fast där förstår jag inte riktigt. Att ha snabbladdare där man bor är väl inget särskilt viktigt? Snabbladda jämnt är inte bra på flera sätt.
Jag har nu kört ca 11.000 mil och kan fortfarande inte ladda hemma. Laddar till +95% på SuC.
Många som bor i lägenhet är helt beroende av att kunna ladda på en snabbladdare.

Och hur kul är det då att åka till EN CCS 50kW laddare, stå i kö, sen vänta 1,5 timmar för att ladda?

Ja fast hur representativ är du?

Re: Polestar 2

Postat: 20 dec 2020 21:47
av Fredrik j
Banane skrev:
Zalman3 skrev:
Banane skrev:
Zalman3 skrev:
Känns som flera av mina vänner nu slår till på en Tesla M3.
Att det nu finns 12 SuC 150kW stolpar i Umeå varav 8 är driftsatta och att det kommer ett service center till Umeå.
Har fått bägaren att rinna över till Tesla.

Väljer man nåt annat än Tesla, då finns det 4 laddplatser i Umeå.
Med EN 50kW CCS per laddplats!

Fast där förstår jag inte riktigt. Att ha snabbladdare där man bor är väl inget särskilt viktigt? Snabbladda jämnt är inte bra på flera sätt.
Jag har nu kört ca 11.000 mil och kan fortfarande inte ladda hemma. Laddar till +95% på SuC.
Många som bor i lägenhet är helt beroende av att kunna ladda på en snabbladdare.

Och hur kul är det då att åka till EN CCS 50kW laddare, stå i kö, sen vänta 1,5 timmar för att ladda?

Ja fast hur representativ är du?
Det skulle vara intressant att se statistik över hur stor andel av svenska elbilsägare som inte kan ladda hemma. Jag antar att tesla vet exakt när det gäller deras kunder.

Re: Polestar 2

Postat: 20 dec 2020 22:36
av Zalman3
Banane skrev:
Zalman3 skrev:
Banane skrev:
Zalman3 skrev:
Känns som flera av mina vänner nu slår till på en Tesla M3.
Att det nu finns 12 SuC 150kW stolpar i Umeå varav 8 är driftsatta och att det kommer ett service center till Umeå.
Har fått bägaren att rinna över till Tesla.

Väljer man nåt annat än Tesla, då finns det 4 laddplatser i Umeå.
Med EN 50kW CCS per laddplats!

Fast där förstår jag inte riktigt. Att ha snabbladdare där man bor är väl inget särskilt viktigt? Snabbladda jämnt är inte bra på flera sätt.
Jag har nu kört ca 11.000 mil och kan fortfarande inte ladda hemma. Laddar till +95% på SuC.
Många som bor i lägenhet är helt beroende av att kunna ladda på en snabbladdare.

Och hur kul är det då att åka till EN CCS 50kW laddare, stå i kö, sen vänta 1,5 timmar för att ladda?

Ja fast hur representativ är du?
Min syster som bor 6 mil från Umeå.
MÅSTE vara säker på att kunna ladda, för att kunna komma hem igen.
Att då åka runt stan för att hitta en laddare som fungerar och inte har kö, är inte kul, när man har en Nissan Leaf med 24kWh batteri. Speciellt på vintern.

Hon är avundsjuk på mig som är trygg med att alltid kunna snabbladda, snabbt och enkelt.

Re: Polestar 2

Postat: 20 dec 2020 22:39
av Anonymous FTW
Zalman3 skrev:
Banane skrev:
Zalman3 skrev:
Banane skrev:
Zalman3 skrev:
Känns som flera av mina vänner nu slår till på en Tesla M3.
Att det nu finns 12 SuC 150kW stolpar i Umeå varav 8 är driftsatta och att det kommer ett service center till Umeå.
Har fått bägaren att rinna över till Tesla.

Väljer man nåt annat än Tesla, då finns det 4 laddplatser i Umeå.
Med EN 50kW CCS per laddplats!

Fast där förstår jag inte riktigt. Att ha snabbladdare där man bor är väl inget särskilt viktigt? Snabbladda jämnt är inte bra på flera sätt.
Jag har nu kört ca 11.000 mil och kan fortfarande inte ladda hemma. Laddar till +95% på SuC.
Många som bor i lägenhet är helt beroende av att kunna ladda på en snabbladdare.

Och hur kul är det då att åka till EN CCS 50kW laddare, stå i kö, sen vänta 1,5 timmar för att ladda?

Ja fast hur representativ är du?
Min syster som bor 6 mil från Umeå.
MÅSTE vara säker på att kunna ladda, för att kunna komma hem igen.
Att då åka runt stan för att hitta en laddare som fungerar och inte har kö, är inte kul, när man har en Nissan Leaf med 24kWh batteri. Speciellt på vintern.

Hon är avundsjuk på mig som är trygg med att alltid kunna snabbladda, snabbt och enkelt.
Sex mil måste väl ändå en Polestar klara, även om det är snöstorm?

Re: Polestar 2

Postat: 20 dec 2020 23:20
av Zalman3
Sex mil måste väl ändå en Polestar klara, även om det är snöstorm?
Det finns faktisk folk som bor mer än 6 mil från Umeå också! :lol:

Jag är resande i Norrland. Idag kan jag faktiskt bara rekommendera Tesla om man ska köra elbil och köra mycket i Norrland.

Går jag in på Chargefinder och letar efter +100kW CCS laddare så hittar jag 2st norr om Sundsvall/Östersund.

Re: Polestar 2

Postat: 20 dec 2020 23:46
av Anonymous FTW
Zalman3 skrev:
Sex mil måste väl ändå en Polestar klara, även om det är snöstorm?
Det finns faktisk folk som bor mer än 6 mil från Umeå också! :lol:

Jag är resande i Norrland. Idag kan jag faktiskt bara rekommendera Tesla om man ska köra elbil och köra mycket i Norrland.

Går jag in på Chargefinder och letar efter +100kW CCS laddare så hittar jag 2st norr om Sundsvall/Östersund.
Ja om jag studerar kartan så bor det tydligen folk där. Hittar nämligen två ID3 i Arvidsjaur, en mitt mellan Voulerim och Jockmock, två i Gällevari och fyra i Kiruna. Finns Polestar i Storuman och i Arvidsjaur också. De kanske inte jobbar som säljare i Norrland, men den som bara inriktar sig på att sälja bilar till norrlandssäljare lär inte bli fet.

Re: Polestar 2

Postat: 21 dec 2020 03:54
av martinot
Zalman3 skrev:
Sex mil måste väl ändå en Polestar klara, även om det är snöstorm?
Det finns faktisk folk som bor mer än 6 mil från Umeå också! :lol:

Jag är resande i Norrland. Idag kan jag faktiskt bara rekommendera Tesla om man ska köra elbil och köra mycket i Norrland.

Går jag in på Chargefinder och letar efter +100kW CCS laddare så hittar jag 2st norr om Sundsvall/Östersund.
Samma sak gäller i norra Norge (dvs. norr om Trondheim) enligt Björn Nyland.

Känns som Ionity helt struntar i norra Skandinavien. :(

Re: Polestar 2

Postat: 21 dec 2020 07:42
av Zalman3
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Sex mil måste väl ändå en Polestar klara, även om det är snöstorm?
Det finns faktisk folk som bor mer än 6 mil från Umeå också! :lol:

Jag är resande i Norrland. Idag kan jag faktiskt bara rekommendera Tesla om man ska köra elbil och köra mycket i Norrland.

Går jag in på Chargefinder och letar efter +100kW CCS laddare så hittar jag 2st norr om Sundsvall/Östersund.
Samma sak gäller i norra Norge (dvs. norr om Trondheim) enligt Björn Nyland.

Känns som Ionity helt struntar i norra Skandinavien. :(
Ionity storsatsar ju inte norr om Uppsala.
Sundsvall och Östersund är igång. Och en på gång i Hudiksvall.
Mer än så blir det nog inte.

Re: Polestar 2

Postat: 21 dec 2020 07:48
av HelectriC
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Sex mil måste väl ändå en Polestar klara, även om det är snöstorm?
Det finns faktisk folk som bor mer än 6 mil från Umeå också! :lol:

Jag är resande i Norrland. Idag kan jag faktiskt bara rekommendera Tesla om man ska köra elbil och köra mycket i Norrland.

Går jag in på Chargefinder och letar efter +100kW CCS laddare så hittar jag 2st norr om Sundsvall/Östersund.
Samma sak gäller i norra Norge (dvs. norr om Trondheim) enligt Björn Nyland.

Känns som Ionity helt struntar i norra Skandinavien. :(
Kanske inte så konstigt när det är en försvinnande liten andel av elbilar som rullar där.

Re: Polestar 2

Postat: 21 dec 2020 08:08
av Zalman3
HelectriC skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Sex mil måste väl ändå en Polestar klara, även om det är snöstorm?
Det finns faktisk folk som bor mer än 6 mil från Umeå också! :lol:

Jag är resande i Norrland. Idag kan jag faktiskt bara rekommendera Tesla om man ska köra elbil och köra mycket i Norrland.

Går jag in på Chargefinder och letar efter +100kW CCS laddare så hittar jag 2st norr om Sundsvall/Östersund.
Samma sak gäller i norra Norge (dvs. norr om Trondheim) enligt Björn Nyland.

Känns som Ionity helt struntar i norra Skandinavien. :(
Kanske inte så konstigt när det är en försvinnande liten andel av elbilar som rullar där.
Och enligt Tibor finns det ett bra sätt att få folk att köpa elbil.
Bygg laddinfrastruktur.
Enkla knepet för att få elbilar på landsbygden
https://teslaclubsweden.se/enkla-knepet ... ndsbygden/

Re: Polestar 2

Postat: 21 dec 2020 08:11
av mati
Zalman3 skrev:
Ionity storsatsar ju inte norr om Uppsala.
Sundsvall och Östersund är igång. Och en på gång i Hudiksvall.
Mer än så blir det nog inte.
Med tanke på hur många år det tog innan Tesla började bygga SuC i Norrland så kan vi utgå ifrån att Ionity inte kommer bygga nånting alls, åtminstone de närmaste åren.
Nån måste ju köpa deras fossilbilar och laddhybrider också. :evil:
För egen del så har vi helt enkelt slutat åka till Norrland, det funkar ju i princip inte alls med dagens laddnätverk i kombination med en törstig bil som e-tron. Men om man bor i Norrland eller har stuga där så får jag erkänna att jag inte riktigt förstår hur folk bär sig åt med en elbil som inte är en Tesla. Eller används de enbart som andrabilar kanske, och för långturer tar man dieseln?

Re: Polestar 2

Postat: 21 dec 2020 08:22
av Zalman3
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Ionity storsatsar ju inte norr om Uppsala.
Sundsvall och Östersund är igång. Och en på gång i Hudiksvall.
Mer än så blir det nog inte.
Med tanke på hur många år det tog innan Tesla började bygga SuC i Norrland så kan vi utgå ifrån att Ionity inte kommer bygga nånting alls, åtminstone de närmaste åren.
Nån måste ju köpa deras fossilbilar och laddhybrider också. :evil:
För egen del så har vi helt enkelt slutat åka till Norrland, det funkar ju i princip inte alls med dagens laddnätverk i kombination med en törstig bil som e-tron. Men om man bor i Norrland eller har stuga där så får jag erkänna att jag inte riktigt förstår hur folk bär sig åt med en elbil som inte är en Tesla. Eller används de enbart som andrabilar kanske, och för långturer tar man dieseln?
Min syster har en Nissan Leaf 24kWh som förstabil och bor mitt i skogen. Hennes kompisar som också köpte en Leaf 24kWh har redan bytt till elbilar med längre räckvidd.
Inte många skulle stå ut med det.
Inte hon heller faktiskt.
Hon letar efter en elbil med längre räckvidd nu.

Körde ju syrrans Leaf Göteborg-Umeå, ca 100 mil.
Fick ladda 11ggr. Så det GÅR att köra långt med en elbil med så kort räckvidd som en Leaf.
Men kul är det inte.

Re: Polestar 2

Postat: 21 dec 2020 09:49
av dd88
Men är någon förvånad över att man prioriterar områden med mycket folk i rörelse i jämförelse med vad man i sammanhanget mer eller mindre kan klassa som ödemark?

Re: Polestar 2

Postat: 21 dec 2020 11:52
av BrooklynS
dd88 skrev:
Men är någon förvånad över att man prioriterar områden med mycket folk i rörelse i jämförelse med vad man i sammanhanget mer eller mindre kan klassa som ödemark?
Tja, i Norrbotten bor det ca 250.000 människor, likaså i Västerbotten. Så "ödemark" är knappast rätt beskrivning av behovet av laddare. Däremot kräver avstånden att det faktiskt finns laddare på regelbundna avstånd.

Och det är i glesbygden man köper elbilar...

https://teslaclubsweden.se/myten-om-elb ... ndsbygden/

https://teslaclubsweden.se/enkla-knepet ... ndsbygden/

Re: Polestar 2

Postat: 21 dec 2020 12:01
av NiklasTesla
Anderzzon skrev:
Banane skrev:
En reflektion. Känns inte Polestar 2 redan iskall?
På vilket sätt? Mitt intryck är att det är en bil som är bättre än Model 3 (som den oftast jämförs mot) på i stort sätt allt utom räckvidd och snabbladdning.
Prestanda, mått på insidan, mjukvara/uppkoppling, driftsäkerhet (P2 har haft återkallande) är några till punkter där Model 3 är bättre än P2 enl mig förutom räckvidd och laddning.

Lackjobbet, tystare kupé och karosspassning är säkert bättre på P2 dock samt gillar man knappar köp P2.

Re: Polestar 2

Postat: 21 dec 2020 12:05
av NiklasTesla
Banane skrev:
Zalman3 skrev:
Känns som flera av mina vänner nu slår till på en Tesla M3.
Att det nu finns 12 SuC 150kW stolpar i Umeå varav 8 är driftsatta och att det kommer ett service center till Umeå.
Har fått bägaren att rinna över till Tesla.

Väljer man nåt annat än Tesla, då finns det 4 laddplatser i Umeå.
Med EN 50kW CCS per laddplats!

Fast där förstår jag inte riktigt. Att ha snabbladdare där man bor är väl inget särskilt viktigt? Snabbladda jämnt är inte bra på flera sätt.
Om man bor i lägenhet utan möjlighet till hemmaladdning är närhet till snabbladdare av vikt (bor själv i lägenhet ut möjlighet att ladda hemma precis som Zalman).

Re: Polestar 2

Postat: 21 dec 2020 12:09
av Banane
NiklasTesla skrev:
Banane skrev:
Zalman3 skrev:
Känns som flera av mina vänner nu slår till på en Tesla M3.
Att det nu finns 12 SuC 150kW stolpar i Umeå varav 8 är driftsatta och att det kommer ett service center till Umeå.
Har fått bägaren att rinna över till Tesla.

Väljer man nåt annat än Tesla, då finns det 4 laddplatser i Umeå.
Med EN 50kW CCS per laddplats!

Fast där förstår jag inte riktigt. Att ha snabbladdare där man bor är väl inget särskilt viktigt? Snabbladda jämnt är inte bra på flera sätt.
Om man bor i lägenhet utan möjlighet till hemmaladdning är närhet till snabbladdare av vikt.
Då skulle jag nog hellre vilja ha en 11kW stolpe i närheten alternativt en 50kW-laddare. Att hela tiden blåsa på med max vad batteriet klarar kan inte vara bra i längden.