Audi A6 e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av HelectriC »

Det kan jag inte svara på, har inte kört Mercedes senaste modeller och minns inte ljudnivån på den EQS jag provkörde för några år sen tyvärr.
Men min subjektiva uppfattning är att den är kanske inte riktigt lika tyst som Polestar 3, men väldigt mycket tystare än Taycan :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Datzun »

Är det någon som kört en snikversion typ Proline Edition? En potentiell tjänstebil för mig givet arbetsgivarens begränsningar. Gissar att de bilar som finns i hallarna idag är mycket välutrustade exemplar av Performancevarianten, eller hur är det?
VW ID.7 Pro 2024
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021 såld
macky
Inlägg: 1036
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av macky »

Datzun skrev: 14 maj 2025 14:31
Är det någon som kört en snikversion typ Proline Edition? En potentiell tjänstebil för mig givet arbetsgivarens begränsningar. Gissar att de bilar som finns i hallarna idag är mycket välutrustade exemplar av Performancevarianten, eller hur är det?
Inte kört eller sett. De första bilarna som kom var mycket välutrustade performance samt ngn S6. Nu har även quattrovarianten dykt upp men lär vara samma med utrustning där.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7476
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nu har jag sett A6 e-tron IRL.

Mötte en mörkgrå Avant lite snabbt i trafiken. Lite senare såg jag en mörkgrå Sportback i ett parkeringshus. Tycker den ser bra ut exteriört. Åtm. i den här mörka färgen. Och det finns väl fler mörka lacker att välja mellan antar jag. Glömde dock bort att kolla vilken version av bilen det var och vilka speglar den hade, men framifrån såg bilen i parkeringshuset ut att vara samma version som bilarna i pressmaterialet och Youtube-filmerna. Tror efter lite 'närtidsminnesmassage' att bilen i parkeringshuset hade vanliga speglar, och att dom var infällda eftersom den stod parkerad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Tillsynsmannen »

Har nu haft min Audi A6 E-Tron Avant Performance S-line i en vecka – och herregud vilken maskin. Den är tyst som en skugga men drar som ett lok. Allt är genomtänkt in i minsta detalj: kraften, komforten, hur den ligger i kurvorna. Man sitter som limmad på vägen, bilen äter ojämnheter utan att blinka (till skillnad från den förra MYLR:en - jag saknar fortfarande ett par plomber).

Interiören är premium - ej filtklädda sidofack till trots! Skärmarna är skarpa, gränssnittet svarar direkt, inget lagg, inget trams.

Laddningen går snabbt såklart, har bara snabbladdat en gång hittills. Men räckvidden är tillräcklig för långkörningar utan att man behöver leta stolpar. Det här är en bil som är byggd för att köras – inte för att stå och laddas.

Designen ska vi inte ens börja med. Folk (OK gubbar i min ålder) tittar. Den ser brutal ut, men elegant. Låg, bred, självsäker.

I kupén är det tyst. Inte bara ljuddämpat – det är en annan slags tystnad. Som en kyrka där ingen längre ber.

Jag har haft många bilar genom åren – men ingen som den här. Audi har verkligen lyckats. Den känns mer som ett löfte om framtiden än ett fordon. Ett försök att hålla ihop något i en värld som för länge sen börjat glida isär.
ObscureEconomist
Inlägg: 402
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av ObscureEconomist »

Har du kört mycket tesla dom senaste åren när du nämner bekvämlighet och ljudnivå?
Jag provsatt en igår men har inte hunnit provköra ännu, var inte så förjust i Q6 däremot.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Tillsynsmannen »

Ja, hade en 22:as gocart Model Y LR närmast innan :D
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2461
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Tillsynsmannen skrev: 18 jun 2025 23:48
Har nu haft min Audi A6 E-Tron Avant Performance S-line i en vecka – och herregud vilken maskin. Den är tyst som en skugga men drar som ett lok. Allt är genomtänkt in i minsta detalj: kraften, komforten, hur den ligger i kurvorna. Man sitter som limmad på vägen, bilen äter ojämnheter utan att blinka (till skillnad från den förra MYLR:en - jag saknar fortfarande ett par plomber).

Interiören är premium - ej filtklädda sidofack till trots! Skärmarna är skarpa, gränssnittet svarar direkt, inget lagg, inget trams.

Laddningen går snabbt såklart, har bara snabbladdat en gång hittills. Men räckvidden är tillräcklig för långkörningar utan att man behöver leta stolpar. Det här är en bil som är byggd för att köras – inte för att stå och laddas.

Designen ska vi inte ens börja med. Folk (OK gubbar i min ålder) tittar. Den ser brutal ut, men elegant. Låg, bred, självsäker.

I kupén är det tyst. Inte bara ljuddämpat – det är en annan slags tystnad. Som en kyrka där ingen längre ber.

Jag har haft många bilar genom åren – men ingen som den här. Audi har verkligen lyckats. Den känns mer som ett löfte om framtiden än ett fordon. Ett försök att hålla ihop något i en värld som för länge sen börjat glida isär.
Har du luftfjädring på den?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Tillsynsmannen »

Off Grid Byggaren skrev: 19 jun 2025 10:34
Har du luftfjädring på den?
Nej, endast stålfjädring - läs texten som en som nyss bytt från en MYLR :o

Men den är helt klart skön även utan luftfjädring...
macky
Inlägg: 1036
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av macky »

Har nu kört A6 e-tron och det är en mycket fin bil körmässigt. Förbrukningen ok, samma som min 2022 e-tron GT på den rundan jag körde. Men som jag tyckt tidigare så är inte interiören på den nivå den borde vara. Blev sorgligt tydligt när man jämförde med helt ny fossil-A6 som stod i hallen. Där var det ingen hårdplast i dörrsidor, sömmar och mjuka material över hela linjen. Bästa audi-interiören på 10 år skulle jag säga på en ny audi (ex a8).
Nämnde detta för säljaren och det pratades om att spara vikt på tunga batteribilen. Men hur många kilo kan det röra sig om, vanliga A6 som hybrid lär ju bli hyfsat tung, och varför kan kinesiska tillverkare få till det? Porsche på samma plattform kan få till det. Tror som jag sagt innan att det är marginalkrav som styr och de har för höga inköpspriser på batterierna. Jag hade lätt bytt till en A6 e-tron om interiören varit som fossilaren. Det hade skapat ha-begär till och med. Nu blir det att rulla vidare på GTn tills ngt möter mina önskemål. I5 är fin och bättre pris men ett så litet batteri känns inte ok på så ny bil.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av AAKEE »

macky skrev: 27 jun 2025 08:09
och det pratades om att spara vikt på tunga batteribilen. Men hur många kilo kan det röra sig om, vanliga A6 som hybrid lär ju bli hyfsat tung, och varför kan kinesiska tillverkare få till det? Porsche på samma plattform kan få till det.
Inredningen behöver sannolikt inte väga märkbart mer för att den är av klass, det är sannolikt en mycket liten del av sanningen.

Totalt kan säkerligen ljuddämpning väga (ordentligt) mycket mer.

Mest sannolikt är det en kostnadsfråga för att hålla bilen på en önskad kostnadsnivå. Det är nog inte marginalen i sig, den måste biltillverkarna få ha och gissningsvis är marginalen på elbilar för andra än Tesla sannolikt lägre än historiskt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
manneson
Inlägg: 1240
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av manneson »

Det är väl en rätt enkel fix för dom.
Säljer den inte tillräckligt så ändrar dom till nästa årsmodell.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av AAKEE »

manneson skrev: 27 jun 2025 11:09
Det är väl en rätt enkel fix för dom.
Säljer den inte tillräckligt så ändrar dom till nästa årsmodell.
Om det är det som är anledningen till att bilen inte säljer.
Är det som jag gissar att man vill ha ned priset så att det är mer eller mindre exakt jämförbart med en annan ”random” tjänstebils-ICE så kan man sälja rätt många i den sektorn och där är det nog normalt beräkningar om vad som går in i ramen snarare än buller eller ombonat.

Jag gick (egen-ägda bilar) från premium Audis till model 3, vilket var okey där och då pga att det inte fanns så många val. Men det var uppenbart mer högljutt och ”inte-ombonat” jämfört med Audi. En stor del av bytet till S var den var ombonad och låter betydligt mindre.

Efter många år med Audi finns ju den med på skalan, men en plastig skramlig inredning gör det inte så där ligger väl mitt dilemma tror jag.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
macky
Inlägg: 1036
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av macky »

manneson skrev: 27 jun 2025 11:09
Det är väl en rätt enkel fix för dom.
Säljer den inte tillräckligt så ändrar dom till nästa årsmodell.
Nya VDn tror jag det var uttryckte att de behövde bli bättre och höja nivån interiört tillbaka till där de varit. Beaktat att A6 e-tron blev typ 2 år sen och att nya vanliga A6 då är designad ett antal år senare kanske vi redan ser förbättringarna där. Återstår att se en elbil från audi för miljonen med motsvarande kvalitetskänsla. Bortsett från GT då.
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Tillsynsmannen »

Minirecension från en som aldrig ägt en Audi tidigare:

Efter sex veckor och cirka 500 mil med Audi A6 Avant Performance S-line, har jag fått en god bild av vad bilen går för. Har pendlat till jobbet (10 km enkel väg) otaliga gånger, kört massor av långa och korta ärenden, och har varit på två mellanlångkörningar (20 resp 25 mil enkel väg) i juni. En veckas bilsemester i Juli, från Stockholm till Danmark och Tyskland på totalt 300 mil, gav dock möjlighet att testa bilen under längre sträckor och i varierande förhållanden.

Första intryck och design
Designen: Bilen är lika angenäm att titta på i verkligheten som på bild. Till skillnad från förra bilen, en Tesla MYLR, så vänder folk faktiskt på huvudet och kollar in bilen. Jag snackar nu alltså om gubbar i min ålder plus minus några år, som kanske suktar efter något premiumfordon i sin tillvaro. Det är inte en Ferrari eller Koenigsegg, det är jag väl medveten om. Men designen är lyckad måste man konstatera.
Interiören: Kupén är rymlig men definitivt mindre än i Teslan. Mittenplatsen bak är ingen favorit även om den är tillräcklig: Vi var fem pers på bilsemestern och jag testade den i några mil - den duger om man är under 1,80. Man kan se den som karaktärsdanande om man så vill. Kvalitetskänslan är dock påtagligt högre än i jänkaren. Jag vet att många gnäller på plastinredningar i sidofack och pianolack på mittkonsolen. Jag håller med om pianolacken, den blir fläckig bara man sneglar på den! Men att interiören skulle hålla låg kvalitet är bara snack. Förarplatsen är bra utformad, alla reglage och knappar sitter intuitivt och användarvänligt placerade. Ja, även multifunktionsknapparna på ratten och vid förardörrens handtag fungerar alldeles utmärkt. Min bil är en “enklare” variant, som saknar HUD, luftfjädring, värstingstereo, skinnklädsel och panoramaglastak. :o

Körglädje och Prestanda
Prestanda: Accelerationen och kraften i vardagskörning och vid omkörningar är fullt tillräcklig. Har inte skaffat den för att busköra med, så detta är en rent vardagsnära bedömning. Det är i vart fall en snabb familjekombi!

Kördynamik: Väghållningen är som förväntat lagom sportig och direkt, men med tonvikten klart lutande åt det mer komfortabla hållet. Det är en långkörningsmaskin helt klart. Inga konstigheter med styrningen och bilens balans i höga farter (170+ km/h).

Komfort: Åkkomforten på längre sträckor beror till del på vägarnas kvalitet. Är vägarna släta och jämna så är komforten naturligtvis mycket bra, till exempel under Tysklandssträckorna, och även i Danmark som har alldeles förträffliga motorvägar, upplevde jag att ljudnivån i kupén vid 150 km/h motsvarade den i Tesla MYLR i 90 km/h på svensk nernött grovasfalt. Men även på svenska vägar är ljudnivån lägre - ca 3 decibel i 110 kmh enligt min smartklockas decibelmätare, jämfört med MYLR vid samma hastighet.

Räckvidd och Laddning
Verklig räckvidd: WLTP-siffrorna anger 682 km räckvidd. Den faktiska räckvidden är naturligtvis inte så hög vid vanligt körmönster. Som anekdotiska uppgifter kan jag säga att snittförbrukningen totalt sedan jag fick bilen är 19,0 kWh/100 km. Det ger en praktisk räckvidd på 47-48 mil beroende på hur nära noll man vågar köra på långfärder. Till vardags hemmaladdar jag vid 20 %

På långresa: Motorvägskörning mellan Stockholm och Göteborg låg på 17,8 och högfartskörningar på Autobahn mellan 20,5-21. Sista dagen körde vi Odense-Stockholm, 83 mil och 19,1 kWh/100 km. E4 Helsingborg-Stockholm är 110-120 km fartgräns i princip hela vägen, och vi lade väl på lite extra där så man skulle komma hem någon gång.

Laddning: Med navigatorn i bilen var det lätt att hitta laddstationer, den prioriterar Ionity men “alla” finns med, inklusive vissa partners som Audi prioriterar. Det var inga problem, men det var trångt vid laddstolparna. De är redan overcrowded och de måste utökas i antal (jag tittar på dig Ionity…). Kom upp i 282 kW vid en stolpe i Tyskland, imponerande! Sammantaget upplever jag Audis laddningslösning som smidig. Jag tror inget laddstopp hade en rekommenderad laddtid över 15 minuter (inställningen i MMI var 6-9 % batteri vid ankomst till snabbladdare, 25 % vid destination). Dock tog det längre tid för oss att fixa allt på den korta tiden, så i praktiken laddade vi längre än så.

Teknik och Användarvänlighet
Infotainmentsystemet: Här är skärmarna och systemet enkla att fatta, och funkar smidigt. Det är väl inte superlätt att navigera i samtliga menyer och funktioner, men det basala funkar fint och är lätt att hitta. Vill man så kan man köra Apple eller Androids lösningar…

Förarassistanssystem: Den adaptiva farthållaren och filhållningsassistansen fungerar ypperligt bra. Dessutom måste jag säga att skyltigenkänningsfuktionen är riktigt bra hos Audi. I princip alla skyltar snappas upp, inte en enda gång har vi accelererat upp till 110 på en 70-väg eller krypit fram i 60 på en motorväg. Noll spökbromsningar, men det är väl ett Teslafenomen, och det saknar jag verkligen inte. Samma sak med torkarbladsautomatiken. Den går igång när det regnar. Inte när den känner för det.

App-integrationen: Ibland gick det inte att få igång klimatanläggningen via appen, det var lite surt men går att leva med.

Praktiska aspekter
Lastutrymme: Bagageutrymmet är “minst i klassen” men absolut tillräckligt stort för familjens behov, vi fick i alla fall med semesterpackning för fem personer, allt under insynsskyddet. Vi har både husdjur och skidor, så vissa resor kommer att göras med takbox…

Förvaring i kupén: Förvaringslösningarna invändigt är kanske inte klassledande, men torde räcka för de flesta. I mittkonsolen finns ett ganska stort fack. Nätfack i framsätena för de som sitter bak. Känns lite som en budgetlösning, men då ser man i alla fall om man glömt mobilen där eller liknande.

Sammanfattning - vem passar bilen för?
Det vet ni ju redan, men ändå. Jag gillar designen, och interiören har hög kvalitetskänsla, trots pianolack och plastinnanmäte i dörrfacken (har inte hört nåt skrammel). Bilen erbjuder tillräcklig prestanda och utmärkt komfort för långkörningar med lägre ljudnivå än Tesla MYLR. Den faktiska räckvidden ligger runt 19,0 kWh/100 km och laddningen är smidig, trots trängsel vid stolparna. I praktiken är det inga problem att ta sig 45, kanske 50 mil på långkörning om vädret är OK och hastigheten ligger inom den skyltade gränsen. Infotainmentsystemet och förarassistansen fungerar bra, särskilt skyltigenkänningen. Bagageutrymmet är tillräckligt för fem personers behov.

Jag rekommenderar alla som behöver en familjekombi men som är less på SUV-paradigmet att kika på en A6 E-Tron. Den är perfekt för långresor, räckvidden är längre än familjens samlade tålamod och den laddar dessutom snabbare än vad familjen hinner med på en kvart! Jag har stora batteriet, men tror att versionen med lilla batteriet räcker för de allra flesta.
Senast redigerad av Tillsynsmannen, redigerad totalt 3 gång.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2775
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av iAkita »

Tillsynsmannen skrev: 27 jul 2025 16:02
Minirecension från en som aldrig ägt en Audi tidigare:

Efter sex veckor och cirka 500 mil med Audi A6 Avant Performance S-line, har jag fått en god bild av vad bilen går för. Har pendlat till jobbet (10 km enkel väg) otaliga gånger, kört massor av långa och korta ärenden, och har varit på två mellanlångkörningar (20 resp 25 mil enkel väg) i juni. En veckas bilsemester i Juli, från Stockholm till Danmark och Tyskland på totalt 300 mil, gav dock möjlighet att testa bilen under längre sträckor och i varierande förhållanden.

Första intryck och design
Designen: Bilen är lika angenäm att titta på i verkligheten som på bild. Till skillnad från förra bilen, en Tesla MYLR, så vänder folk faktiskt på huvudet och kollar in bilen. Jag snackar nu alltså om gubbar i min ålder plus minus några år, som kanske suktar efter något premiumfordon i sin tillvaro. Det är inte en Ferrari eller Koenigsegg, det är jag väl medveten om. Men designen är lyckad måste man konstatera.
Interiören: Kupén är rymlig men definitivt mindre än i Teslan. Mittenplatsen bak är ingen favorit även om den är tillräcklig: Vi var fem pers på bilsemestern och jag testade den i några mil - den duger om man är under 1,80. Man kan se den som karaktärsdanande om man så vill. Kvalitetskänslan är dock påtagligt högre än i jänkaren. Jag vet att många gnäller på plastinredningar i sidofack och pianolack på mittkonsolen. Jag håller med om pianolacken, den blir fläckig bara man sneglar på den! Men att interiören skulle hålla låg kvalitet är bara snack. Förarplatsen är bra utformad, alla reglage och knappar sitter intuitivt och användarvänligt placerade. Ja, även multifunktionsknapparna på ratten och vid förardörrens handtag fungerar alldeles utmärkt. Min bil är en “enklare” variant, som saknar HUD, luftfjädring, värstingstereo, skinnklädsel och panoramaglastak. :o

Körglädje och Prestanda
Prestanda: Accelerationen och kraften i vardagskörning och vid omkörningar är fullt tillräcklig. Har inte skaffat den för att busköra med, så detta är en rent vardagsnära bedömning. Det är i vart fall en snabb familjekombi!

Kördynamik: Väghållningen är som förväntat lagom sportig och direkt, men med tonvikten klart lutande åt det mer komfortabla hållet. Det är en långkörningsmaskin helt klart. Inga konstigheter med styrningen och bilens balans i höga farter (170+ km/h).

Komfort: Åkkomforten på längre sträckor beror till del på vägarnas kvalitet. Är vägarna släta och jämna så är komforten naturligtvis mycket bra, till exempel under Tysklandssträckorna, och även i Danmark som har alldeles förträffliga motorvägar, upplevde jag att ljudnivån i kupén vid 150 km/h motsvarade den i Tesla MYLR i 90 km/h på svensk nernött grovasfalt. Men även på svenska vägar är ljudnivån lägre - ca 3 decibel i 110 kmh enligt min smartklockas decibelmätare, jämfört med MYLR vid samma hastighet.

Räckvidd och Laddning
Verklig räckvidd: WLTP-siffrorna anger 682 km räckvidd. Den faktiska räckvidden är naturligtvis inte så hög vid vanligt körmönster. Som anekdotiska uppgifter kan jag säga att snittförbrukningen totalt sedan jag fick bilen är 19,0 kWh/100 km. Det ger en praktisk räckvidd på 47-48 mil beroende på hur nära noll man vågar köra på långfärder. Till vardags hemmaladdar jag vid 20 %

På långresa: Motorvägskörning mellan Stockholm och Göteborg låg på 17,8 och högfartskörningar på Autobahn mellan 20,5-21. Sista dagen körde vi Odense-Stockholm, 83 mil och 19,1 kWh/100 km. E4 Helsingborg-Stockholm är 110-120 km fartgräns i princip hela vägen, och vi lade väl på lite extra där så man skulle komma hem någon gång.

Laddning: Med navigatorn i bilen var det lätt att hitta laddstationer, den prioriterar Ionity men “alla” finns med, inklusive vissa partners som Audi prioriterar. Det var inga problem, men det var trångt vid laddstolparna. De är redan overcrowded och de måste utökas i antal (jag tittar på dig Ionity…). Kom upp i 282 kW vid en stolpe i Tyskland, imponerande! Sammantaget upplever jag Audis laddningslösning som smidig. Jag tror inget laddstopp hade en rekommenderad laddtid över 15 minuter (inställningen i MMI var 6-9 % batteri vid ankomst till snabbladdare, 25 % vid destination). Dock tog det längre tid för oss att fixa allt på den korta tiden, så i praktiken laddade vi längre än så.

Teknik och Användarvänlighet
Infotainmentsystemet: Hur är skärmarna och systemets är enkla att fatta och funkar smidigt. Det är väl inte superlätt att navigera i samtliga menyer och funktioner, men det basala funkar fint och är lätt att hitta. Vill man så kan man köra Apple eller Androids lösningar…

Förarassistanssystem: Den adaptiva farthållaren och filhållningsassistansen fungerar ypperligt bra. Dessutom måste jag säga att skyltigenkänningsfuktionen är riktigt bra hos Audi. I princip alla skyltar snappas upp, inte en enda gång har vi accelererat upp till 110 på en 70-väg eller krypit fram i 60 på en motorväg. Filhållningsassistansen är bra. Noll spökbromsningar, men det är väl ett Teslafenomen och det saknar jag verkligen inte. Samma sak med torkarbladsautomatiken. Den går igång när det regnar. Inte när den känner för det.

App-integrationen: Ibland gick det inte att få igång klimatanläggningen via appen, det var lite surt men går att leva med.

Praktiska aspekter
Lastutrymme: Bagageutrymmet är “minst i klassen” men absolut tillräckligt stort för familjens behov, vi fick i alla fall med semesterpackning för fem personer, allt under insynsskyddet. Vi har både husdjur och skidor, så vissa resor kommer att göras med takbox…

Förvaring i kupén: Förvaringslösningarna invändigt är kanske inte klassledande, men torde räcka för de flesta. I mittkonsolen finns ett ganska stort fack. Nätfack i framdörrarna för de som sitter bak. Känns lite som en budgetlösning, men då ser man i alla fall om man glömt mobilen där eller liknande.

Sammanfattning - vem passar bilen för?
Det vet ni ju redan, men ändå. Jag gillar designen, och interiören har hög kvalitetskänsla, trots pianolack och plastinnanmäte i dörrfacken (har inte hört nåt skrammel). Bilen erbjuder tillräcklig prestanda och utmärkt komfort för långkörningar med lägre ljudnivå än Tesla MYLR. Den faktiska räckvidden ligger runt 19,0 kWh/100 km och laddningen är smidig, trots trängsel vid stolparna. I praktiken är det inga problem att ta sig 45, kanske 50 mil på långkörning om vädret är OK och hastigheten ligger inom den skyltade gränsen. Infotainmentsystemet och förarassistansen fungerar bra, särskilt skyltigenkänningen. Bagageutrymmet är tillräckligt för fem personers behov.

Jag rekommenderar alla som behöver en familjekombi men som är less på SUV-paradigmet att kika på en A6 E-Tron. Den är perfekt för långresor, räckvidden är längre än familjens samlade tålamod och den laddar dessutom snabbare än vad familjen hinner med på en kvart! Jag har stora batteriet, men tror att versionen med lilla batteriet räcker för de allra flesta.
Riktigt bra recension! Tack! Det är såna här inlägg som gör att jag hänger kvar på forumet.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar