Sida 20 av 30
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 20 aug 2024 15:06
av teslaponken
Lurence skrev: ↑20 aug 2024 15:00
teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 11:41
Du menar om man är sugen på att förlora 300 000 i värde på 3 år?
För den pengen får man ju en jättefin Volvo XC60.
Jag gjorde en Excel på att antingen köpa en ny MYP eller behålla min 7 år Volvo XC60 värd 355 tkr ni i våras. Dvs jämförbart med vad du jämför ovan. Det blev bara 100 kr dyrare i månaden att köpa ny bil, trots att räntan låg på 1,99 % då. Nu ligger den på 1,74 %, samt med dagens räntebesked så kommer den komma ner på 1,49 % inom närtid. Att få en ny mer avancerad bil för 100 kr extra i månaden och slippa risken med en 7 år gammal bil som kunde gå sönder.
Har med värdeminskning på 270 tkr i kalkylen för MYP vilket också ligger på ungefär vad du skriver ovan.
Använde mig av 15 % värdeminskning per år.
Gjorde även en sammanställning på vad bilen hade kostat under de 3 år jag hade den genom att fylla i facit med vad jag betalat.
MYP blev då 100 kr billigare än vad jag betalat.
Den kalkylen måste jag se. Hur har du räknat?
Inte en chans på jorden att en total cost of ownership för en 7 år gammal XC60 blir HÖGRE än för en ny MYP under 3 års ägandetid.
För det första är en 7 år gammal XC60 INTE värd 355K. Den absolut dyraste mest fullsmetade är 300K, men i medeltal går de kring 250K.
Utgå då från max 300K. Kommande 3 åren ska den kanske ner 120-150K i värde.
Teslan kommer gå ner minst 300K i värde.
Hur planerar du att ta in resterande delen? Försäkr är knappast billigare. Drivmedlet 10-20k mindre per år, men det är det. Underhåll 5-10k mindre per år.
Hur blir Teslan billigare?
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 20 aug 2024 16:00
av Trevlig
teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 15:06
Drivmedlet 10-20k mindre per år, men det är det.
Nja? tror jag ligger på cirka 1,5kr milen, så man borde spara mer än så.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 20 aug 2024 16:11
av Verdi_
teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 15:06
Lurence skrev: ↑20 aug 2024 15:00
teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 11:41
Du menar om man är sugen på att förlora 300 000 i värde på 3 år?
För den pengen får man ju en jättefin Volvo XC60.
Jag gjorde en Excel på att antingen köpa en ny MYP eller behålla min 7 år Volvo XC60 värd 355 tkr ni i våras. Dvs jämförbart med vad du jämför ovan. Det blev bara 100 kr dyrare i månaden att köpa ny bil, trots att räntan låg på 1,99 % då. Nu ligger den på 1,74 %, samt med dagens räntebesked så kommer den komma ner på 1,49 % inom närtid. Att få en ny mer avancerad bil för 100 kr extra i månaden och slippa risken med en 7 år gammal bil som kunde gå sönder.
Har med värdeminskning på 270 tkr i kalkylen för MYP vilket också ligger på ungefär vad du skriver ovan.
Använde mig av 15 % värdeminskning per år.
Gjorde även en sammanställning på vad bilen hade kostat under de 3 år jag hade den genom att fylla i facit med vad jag betalat.
MYP blev då 100 kr billigare än vad jag betalat.
Den kalkylen måste jag se. Hur har du räknat?
Inte en chans på jorden att en total cost of ownership för en 7 år gammal XC60 blir HÖGRE än för en ny MYP under 3 års ägandetid.
För det första är en 7 år gammal XC60 INTE värd 355K. Den absolut dyraste mest fullsmetade är 300K, men i medeltal går de kring 250K.
Utgå då från max 300K. Kommande 3 åren ska den kanske ner 120-150K i värde.
Teslan kommer gå ner minst 300K i värde.
Hur planerar du att ta in resterande delen? Försäkr är knappast billigare. Drivmedlet 10-20k mindre per år, men det är det. Underhåll 5-10k mindre per år.
Hur blir Teslan billigare?
Allt beror ju på hur långt man kör.
Enligt spritmonitor.de så snittar en XC60 med dieselmotor (2016-2019) 0,752 liter per mil och en bensindriven snittar 0,97 liter per mil.
Bensin verkar kostar ca 17,50 SEK vilket ger en milkostnad på 17 spänn.
Diesel kostar 17,14 SEK vilket ger en milkostnad på 13 spänn.
5:-/mil på el i snitt är väl ungefär där man hamnar? Dvs en besparing på minst 8:-/mil.
En ny bil brukar rulla åtminstone 2000 mil per år (snittet för hela bilparken dras ned av äldre bilar) så det ger en besparing på 16 000:- per år och 48 000:- på tre år.
Brukar vara rätt billiga försäkringar på Volvo men nog skiljer det 500:-/mån i försäkring till Volvons nackdel? Hel vs halv... Det är ytterligare 18 000:- på tre år.
Räntan blir ca tusenlappen per månad billigare på Teslan tack vare kampanjen. Det är 36 tusen. Eller ja. Skulden minskar ju så säg 25 tusen då över 36 månader.
Reparationsfond på en 7-10 år gammal SUV är väl åtminstone en tusenlapp i månaden. Ytterligare 36 tusen.
Besparingar på Teslan:
Bränsle: 48 tusen.
Försäkring: 18 tusen.
Ränta: 25 tusen.
Reparationer: 36 tusen.
Summa: 127 tusen.
15% i värdeminskning ger 270 tkr för Teslan och 116 tkr för Volvon. En skillnad på 154 tusen.
Ja här vinner Volvon med 27 tusen på 3 år. Men om de rödgröna vinner valet, vilket det ser ut som, så kommer dieseln snart kosta 25 kr/liter igen. Då vinner Teslan med ca 4 500:- över 3 år. Säkert ännu mer då värdet på Teslan går upp och värdet på Volvon går ner. Går Volvon på bensin så är den nog redan dyrare än Teslan.
Om Volvon får något större fel så räcker inte 36 tusen särskilt långt heller. Teslan har nybilsgaranti.
Jag skulle säga att det är hugget som stucket på förhand. Går dock inte att förutspå framtiden. Håller sig dieselpriset lågt och Volvon hållet ihop utan större fel så blir den billigare, annars inte. Bromsar, partikelfilter, nya däck osv. Det går fort att komma till 36 tusen.
Då är frågan, "vilken bil sitter jag helst i?" mer avgörande.
Själv kör jag närmare 4500 mil per år så nån fossilbil kommer jag aldrig ha råd med igen.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 20 aug 2024 16:24
av Fredrik j
Gillar man att åka xc60 ligger ju en eldriven Volvo närmare tillhands.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 20 aug 2024 17:44
av Lurence
teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 15:06
Lurence skrev: ↑20 aug 2024 15:00
teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 11:41
Du menar om man är sugen på att förlora 300 000 i värde på 3 år?
För den pengen får man ju en jättefin Volvo XC60.
Jag gjorde en Excel på att antingen köpa en ny MYP eller behålla min 7 år Volvo XC60 värd 355 tkr ni i våras. Dvs jämförbart med vad du jämför ovan. Det blev bara 100 kr dyrare i månaden att köpa ny bil, trots att räntan låg på 1,99 % då. Nu ligger den på 1,74 %, samt med dagens räntebesked så kommer den komma ner på 1,49 % inom närtid. Att få en ny mer avancerad bil för 100 kr extra i månaden och slippa risken med en 7 år gammal bil som kunde gå sönder.
Har med värdeminskning på 270 tkr i kalkylen för MYP vilket också ligger på ungefär vad du skriver ovan.
Använde mig av 15 % värdeminskning per år.
Gjorde även en sammanställning på vad bilen hade kostat under de 3 år jag hade den genom att fylla i facit med vad jag betalat.
MYP blev då 100 kr billigare än vad jag betalat.
Den kalkylen måste jag se. Hur har du räknat?
Inte en chans på jorden att en total cost of ownership för en 7 år gammal XC60 blir HÖGRE än för en ny MYP under 3 års ägandetid.
För det första är en 7 år gammal XC60 INTE värd 355K. Den absolut dyraste mest fullsmetade är 300K, men i medeltal går de kring 250K.
Utgå då från max 300K. Kommande 3 åren ska den kanske ner 120-150K i värde.
Teslan kommer gå ner minst 300K i värde.
Hur planerar du att ta in resterande delen? Försäkr är knappast billigare. Drivmedlet 10-20k mindre per år, men det är det. Underhåll 5-10k mindre per år.
Hur blir Teslan billigare?
Det var en Volvo XC60 T8. Får korrigera till att den var 6 år, tänkte fel. Fick 355 tkr för den från Riddermark så summan är inte önskepris. Snarare att jag ville ha haft mer för den.
Volvo XC60 T8
Värdeminskning 121 231,44 kr
Försäkring 21 564,00 kr
Skatt 1 266,00 kr
Service 25 000,00 kr
Underhåll 25 000,00 kr
Däck sommar 16 000,00 kr
Däck vinter 12 000,00 kr
Bensin 50 782,50 kr (4500 mil med förbrukning på 0,61 l/mil (snittförbrukning under mina 3 år som ägare))
Månadskostnad på 7 704 kr/mån.
MYP + 21" original vinterdäck
Ränta 23 402,07 kr
Intäktsränta -45 803,98 kr
Värdeminskning 264 104,04 kr
Försäkring 19 164,00 kr
Skatt 1 266,00 kr
Service 5 000,00 kr
Underhåll - kr
Däck sommar - kr
Däck vinter - kr
El 13 500,00 kr (Snittpris 3 kr/kWh)
Månadskostnad på 7 795 kr/mån.
Volvon var avbetalad och jag la in minimalt med insats på MYP. Gjorde att jag kunde lägga mellanskillnaden i mitt ISK istället för att vara bundet i bilen. För att inte ha glädjekalkyl så ligger avkastning på 4 % per år med som intäkt. Gick att få på fasträntekonto. Samtidigt så hade jag ingen kostnad för ränta i kalkylen för Volvon som då hade blivit dyrare om jag inte betalat av tidigare utan sparat pengarna direkt i ISK eller helt enkelt inte kunnat betala av. Billånet på Volvon låg på 5 % så hade blivit en stor post till att slå ut.
Faktiskt utfall de 3 år jag hade Volvon ger månadskostnad på 7 929 kr
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 20 aug 2024 19:19
av TeslaLeo
Jajamen!
Redan idag kom besked från DNB att de sänker lika mycket som Riksbanken.
Vi som hunnit ta erbjudandet på 0,74% får alltså en ränta på 0,49% efter den 26 augusti.
#party
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 20 aug 2024 19:59
av Electron
TeslaLeo skrev: ↑20 aug 2024 19:19
Jajamen!
Redan idag kom besked från DNB att de sänker lika mycket som Riksbanken.
Vi som hunnit ta erbjudandet på 0,74% får alltså en ränta på 0,49% efter den 26 augusti.
#party
Blir ännu lägre framöver om man ska tro på vad Riksbanken säger

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 20 aug 2024 20:13
av TeslaLeo
Electron skrev: ↑20 aug 2024 19:59
TeslaLeo skrev: ↑20 aug 2024 19:19
Jajamen!
Redan idag kom besked från DNB att de sänker lika mycket som Riksbanken.
Vi som hunnit ta erbjudandet på 0,74% får alltså en ränta på 0,49% efter den 26 augusti.
#party
Blir ännu lägre framöver om man ska tro på vad Riksbanken säger
Jajamen. Lär nå 0% senast 2025. Trevligt. Riktigt bra erbjudande.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 20 aug 2024 21:52
av Verdi_
TeslaLeo skrev: ↑20 aug 2024 20:13
Electron skrev: ↑20 aug 2024 19:59
TeslaLeo skrev: ↑20 aug 2024 19:19
Jajamen!
Redan idag kom besked från DNB att de sänker lika mycket som Riksbanken.
Vi som hunnit ta erbjudandet på 0,74% får alltså en ränta på 0,49% efter den 26 augusti.
#party
Blir ännu lägre framöver om man ska tro på vad Riksbanken säger
Jajamen. Lär nå 0% senast 2025. Trevligt. Riktigt bra erbjudande.
Tecknar man för 0,74% idag så når man 0% till årsskiftet också troligen.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 21 aug 2024 08:29
av Newgusa
Hej!
Någon som har en gissning vad som händer med ränteerbjudandet efter sista september? Vem köper en MY i oktober till december till ordinarie ränta eller utan rabatt när Juniper står för dörren, har liksom aldrig förstått deadlinen av sista september?
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 21 aug 2024 09:33
av Fredrik j
Newgusa skrev: ↑21 aug 2024 08:29
Hej!
Någon som har en gissning vad som händer med ränteerbjudandet efter sista september? Vem köper en MY i oktober till december till ordinarie ränta eller utan rabatt när Juniper står för dörren, har liksom aldrig förstått deadlinen av sista september?
Ja, det kommer ju bli knepigt att ta 5,74% för model Y innan den uppdaterade kommer.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 21 aug 2024 09:49
av jonasl
Kampanjen förlängs förstås eller sänks priserna.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 21 aug 2024 10:20
av Fredrik j
jonasl skrev: ↑21 aug 2024 09:49
Kampanjen förlängs förstås eller sänks priserna.
Jag tror lägre ränta säljer bättre än lägre pris.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 21 aug 2024 10:25
av jonasl
Ja, och det påverkar kanske möjligheten att prissätta Juniper till ett lite högre pris positivt med.
Sen gör det inte befintliga ägare lika griniga heller

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 21 aug 2024 12:38
av Electron
Juniper med samma ränteerbjudande och pris. Det skulle vara nå’t

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 21 aug 2024 14:16
av Newgusa
Electron skrev: ↑21 aug 2024 12:38
Juniper med samma ränteerbjudande och pris. Det skulle vara nå’t
Mmm, det är liksom det jag väntar och hoppas på

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 21 aug 2024 16:02
av Vikingkr0n0s
Newgusa skrev: ↑21 aug 2024 14:16
Electron skrev: ↑21 aug 2024 12:38
Juniper med samma ränteerbjudande och pris. Det skulle vara nå’t
Mmm, det är liksom det jag väntar och hoppas på
Jag skulle inte hålla andan.
Först nu som Highland fått nåt som liknar (1.99%), och än så länge inte Performance.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 21 aug 2024 16:54
av Electron
Vikingkr0n0s skrev: ↑21 aug 2024 16:02
Newgusa skrev: ↑21 aug 2024 14:16
Electron skrev: ↑21 aug 2024 12:38
Juniper med samma ränteerbjudande och pris. Det skulle vara nå’t
Mmm, det är liksom det jag väntar och hoppas på
Jag skulle inte hålla andan.
Först nu som Highland fått nåt som liknar (1.99%), och än så länge inte Performance.
Priset drog inte iväg på Highland. Alltid något.
Jag väntar ett tag till. Är nöjd med min M3-21 LR.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 21 aug 2024 19:22
av Newgusa
Vikingkr0n0s skrev: ↑21 aug 2024 16:02
Newgusa skrev: ↑21 aug 2024 14:16
Electron skrev: ↑21 aug 2024 12:38
Juniper med samma ränteerbjudande och pris. Det skulle vara nå’t
Mmm, det är liksom det jag väntar och hoppas på
Jag skulle inte hålla andan.
Först nu som Highland fått nåt som liknar (1.99%), och än så länge inte Performance.
Ok, bra att veta. Just MYP jag är intresserad av, så får hoppas på ökad konkurrens mellan elbilsmärkena och framtida rabatter.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 21 aug 2024 21:11
av Carnivore
TeslaLeo skrev: ↑20 aug 2024 19:19
Jajamen!
Redan idag kom besked från DNB att de sänker lika mycket som Riksbanken.
Vi som hunnit ta erbjudandet på 0,74% får alltså en ränta på 0,49% efter den 26 augusti.
#party
Jo, det var ett välkommet meddelande innan man ens fått första fakturan

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 21 aug 2024 21:58
av Carlsson
Lurence skrev: ↑20 aug 2024 17:44
teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 15:06
Lurence skrev: ↑20 aug 2024 15:00
teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 11:41
Du menar om man är sugen på att förlora 300 000 i värde på 3 år?
För den pengen får man ju en jättefin Volvo XC60.
Jag gjorde en Excel på att antingen köpa en ny MYP eller behålla min 7 år Volvo XC60 värd 355 tkr ni i våras. Dvs jämförbart med vad du jämför ovan. Det blev bara 100 kr dyrare i månaden att köpa ny bil, trots att räntan låg på 1,99 % då. Nu ligger den på 1,74 %, samt med dagens räntebesked så kommer den komma ner på 1,49 % inom närtid. Att få en ny mer avancerad bil för 100 kr extra i månaden och slippa risken med en 7 år gammal bil som kunde gå sönder.
Har med värdeminskning på 270 tkr i kalkylen för MYP vilket också ligger på ungefär vad du skriver ovan.
Använde mig av 15 % värdeminskning per år.
Gjorde även en sammanställning på vad bilen hade kostat under de 3 år jag hade den genom att fylla i facit med vad jag betalat.
MYP blev då 100 kr billigare än vad jag betalat.
Den kalkylen måste jag se. Hur har du räknat?
Inte en chans på jorden att en total cost of ownership för en 7 år gammal XC60 blir HÖGRE än för en ny MYP under 3 års ägandetid.
För det första är en 7 år gammal XC60 INTE värd 355K. Den absolut dyraste mest fullsmetade är 300K, men i medeltal går de kring 250K.
Utgå då från max 300K. Kommande 3 åren ska den kanske ner 120-150K i värde.
Teslan kommer gå ner minst 300K i värde.
Hur planerar du att ta in resterande delen? Försäkr är knappast billigare. Drivmedlet 10-20k mindre per år, men det är det. Underhåll 5-10k mindre per år.
Hur blir Teslan billigare?
Det var en Volvo XC60 T8. Får korrigera till att den var 6 år, tänkte fel. Fick 355 tkr för den från Riddermark så summan är inte önskepris. Snarare att jag ville ha haft mer för den.
Volvo XC60 T8
Värdeminskning 121 231,44 kr
Försäkring 21 564,00 kr
Skatt 1 266,00 kr
Service 25 000,00 kr
Underhåll 25 000,00 kr
Däck sommar 16 000,00 kr
Däck vinter 12 000,00 kr
Bensin 50 782,50 kr (4500 mil med förbrukning på 0,61 l/mil (snittförbrukning under mina 3 år som ägare))
Månadskostnad på 7 704 kr/mån.
MYP + 21" original vinterdäck
Ränta 23 402,07 kr
Intäktsränta -45 803,98 kr
Värdeminskning 264 104,04 kr
Försäkring 19 164,00 kr
Skatt 1 266,00 kr
Service 5 000,00 kr
Underhåll - kr
Däck sommar - kr
Däck vinter - kr
El 13 500,00 kr (Snittpris 3 kr/kWh)
Månadskostnad på 7 795 kr/mån.
Volvon var avbetalad och jag la in minimalt med insats på MYP. Gjorde att jag kunde lägga mellanskillnaden i mitt ISK istället för att vara bundet i bilen. För att inte ha glädjekalkyl så ligger avkastning på 4 % per år med som intäkt. Gick att få på fasträntekonto. Samtidigt så hade jag ingen kostnad för ränta i kalkylen för Volvon som då hade blivit dyrare om jag inte betalat av tidigare utan sparat pengarna direkt i ISK eller helt enkelt inte kunnat betala av. Billånet på Volvon låg på 5 % så hade blivit en stor post till att slå ut.
Faktiskt utfall de 3 år jag hade Volvon ger månadskostnad på 7 929 kr
Jag ställde upp min bil i excel, likt din kalkyl ovan.
VW Passat 2018
Pris: 185 000 kr ( maj 2021)
Kontantinsats: 185 000 kr
Effektiv ränta 0,00%
Kostnad per år:
Räntekonstnad: 0 kr
Skatt: 536 kr
Försäkring hel: 7 200 kr
Sommardäck: 6000
Vinterdäck: 6000
Service / Underhåll: 6000
Drivmedel (20kr/L): 18000 (räknat på 0,6 kr liter och 1500 mil per år)
Beräknad värdeminskning (10% per år):
3 år: 71 000
5 år: 103 000
TCO 36 månader: 4 961 kr
TCO 60 månader: 4 560 kr
TESLA MODEL Y LR ink Vinterdäck
Pris: 629 079 kr
Kontant: 125 816 kr
Effektiv ränta: 0,98%
Kostnad per år:
Räntekonstnad: 4 932 kr
Skatt : 360 kr
Försäkring halv: 8 000 kr
Försäkring hel (efter 3 år): 12 000 kr
Sommardäck -
Vinterdäck -
Service / Underhåll: 1000
Drivmedel (3kr KWh): 6750
TCO 36 månader 8 496 kr
TCO 60 månader 7 719 kr
Nu blir det en del antagande i kalkylen, jag får 185000 för passaten idag så det är svårt att beräkna faktiskt TCO. I kalkylen utgår jag på 10% per år på båda bilarna. Jag har också uppskattat försäkringskostnad på teslan enligt vad jag läst mig till i forumet. Svårt för mig att motivera byte av bil.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 21 aug 2024 22:19
av Fredrik j
Carlsson skrev: ↑21 aug 2024 21:58
Lurence skrev: ↑20 aug 2024 17:44
teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 15:06
Lurence skrev: ↑20 aug 2024 15:00
teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 11:41
Du menar om man är sugen på att förlora 300 000 i värde på 3 år?
För den pengen får man ju en jättefin Volvo XC60.
Jag gjorde en Excel på att antingen köpa en ny MYP eller behålla min 7 år Volvo XC60 värd 355 tkr ni i våras. Dvs jämförbart med vad du jämför ovan. Det blev bara 100 kr dyrare i månaden att köpa ny bil, trots att räntan låg på 1,99 % då. Nu ligger den på 1,74 %, samt med dagens räntebesked så kommer den komma ner på 1,49 % inom närtid. Att få en ny mer avancerad bil för 100 kr extra i månaden och slippa risken med en 7 år gammal bil som kunde gå sönder.
Har med värdeminskning på 270 tkr i kalkylen för MYP vilket också ligger på ungefär vad du skriver ovan.
Använde mig av 15 % värdeminskning per år.
Gjorde även en sammanställning på vad bilen hade kostat under de 3 år jag hade den genom att fylla i facit med vad jag betalat.
MYP blev då 100 kr billigare än vad jag betalat.
Den kalkylen måste jag se. Hur har du räknat?
Inte en chans på jorden att en total cost of ownership för en 7 år gammal XC60 blir HÖGRE än för en ny MYP under 3 års ägandetid.
För det första är en 7 år gammal XC60 INTE värd 355K. Den absolut dyraste mest fullsmetade är 300K, men i medeltal går de kring 250K.
Utgå då från max 300K. Kommande 3 åren ska den kanske ner 120-150K i värde.
Teslan kommer gå ner minst 300K i värde.
Hur planerar du att ta in resterande delen? Försäkr är knappast billigare. Drivmedlet 10-20k mindre per år, men det är det. Underhåll 5-10k mindre per år.
Hur blir Teslan billigare?
Det var en Volvo XC60 T8. Får korrigera till att den var 6 år, tänkte fel. Fick 355 tkr för den från Riddermark så summan är inte önskepris. Snarare att jag ville ha haft mer för den.
Volvo XC60 T8
Värdeminskning 121 231,44 kr
Försäkring 21 564,00 kr
Skatt 1 266,00 kr
Service 25 000,00 kr
Underhåll 25 000,00 kr
Däck sommar 16 000,00 kr
Däck vinter 12 000,00 kr
Bensin 50 782,50 kr (4500 mil med förbrukning på 0,61 l/mil (snittförbrukning under mina 3 år som ägare))
Månadskostnad på 7 704 kr/mån.
MYP + 21" original vinterdäck
Ränta 23 402,07 kr
Intäktsränta -45 803,98 kr
Värdeminskning 264 104,04 kr
Försäkring 19 164,00 kr
Skatt 1 266,00 kr
Service 5 000,00 kr
Underhåll - kr
Däck sommar - kr
Däck vinter - kr
El 13 500,00 kr (Snittpris 3 kr/kWh)
Månadskostnad på 7 795 kr/mån.
Volvon var avbetalad och jag la in minimalt med insats på MYP. Gjorde att jag kunde lägga mellanskillnaden i mitt ISK istället för att vara bundet i bilen. För att inte ha glädjekalkyl så ligger avkastning på 4 % per år med som intäkt. Gick att få på fasträntekonto. Samtidigt så hade jag ingen kostnad för ränta i kalkylen för Volvon som då hade blivit dyrare om jag inte betalat av tidigare utan sparat pengarna direkt i ISK eller helt enkelt inte kunnat betala av. Billånet på Volvon låg på 5 % så hade blivit en stor post till att slå ut.
Faktiskt utfall de 3 år jag hade Volvon ger månadskostnad på 7 929 kr
Jag ställde upp min bil i excel, likt din kalkyl ovan.
VW Passat 2018
Pris: 185 000 kr ( maj 2021)
Kontantinsats: 185 000 kr
Effektiv ränta 0,00%
Kostnad per år:
Räntekonstnad: 0 kr
Skatt: 536 kr
Försäkring hel: 7 200 kr
Sommardäck: 6000
Vinterdäck: 6000
Service / Underhåll: 6000
Drivmedel (20kr/L): 18000 (räknat på 0,6 kr liter och 1500 mil per år)
Beräknad värdeminskning (10% per år):
3 år: 71 000
5 år: 103 000
TCO 36 månader: 4 961 kr
TCO 60 månader: 4 560 kr
TESLA MODEL Y LR ink Vinterdäck
Pris: 629 079 kr
Kontant: 125 816 kr
Effektiv ränta: 0,98%
Kostnad per år:
Räntekonstnad: 4 932 kr
Skatt : 360 kr
Försäkring halv: 8 000 kr
Försäkring hel (efter 3 år): 12 000 kr
Sommardäck -
Vinterdäck -
Service / Underhåll: 1000
Drivmedel (3kr KWh): 6750
TCO 36 månader 8 496 kr
TCO 60 månader 7 719 kr
Nu blir det en del antagande i kalkylen, jag får 185000 för passaten idag så det är svårt att beräkna faktiskt TCO. I kalkylen utgår jag på 10% per år på båda bilarna. Jag har också uppskattat försäkringskostnad på teslan enligt vad jag läst mig till i forumet. Svårt för mig att motivera byte av bil.
1500mil är för lite för att motivera elbil om man är nöjd med en passat.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 21 aug 2024 22:19
av fth
Carlsson skrev: ↑21 aug 2024 21:58
Lurence skrev: ↑20 aug 2024 17:44
teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 15:06
Lurence skrev: ↑20 aug 2024 15:00
teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 11:41
Du menar om man är sugen på att förlora 300 000 i värde på 3 år?
För den pengen får man ju en jättefin Volvo XC60.
Jag gjorde en Excel på att antingen köpa en ny MYP eller behålla min 7 år Volvo XC60 värd 355 tkr ni i våras. Dvs jämförbart med vad du jämför ovan. Det blev bara 100 kr dyrare i månaden att köpa ny bil, trots att räntan låg på 1,99 % då. Nu ligger den på 1,74 %, samt med dagens räntebesked så kommer den komma ner på 1,49 % inom närtid. Att få en ny mer avancerad bil för 100 kr extra i månaden och slippa risken med en 7 år gammal bil som kunde gå sönder.
Har med värdeminskning på 270 tkr i kalkylen för MYP vilket också ligger på ungefär vad du skriver ovan.
Använde mig av 15 % värdeminskning per år.
Gjorde även en sammanställning på vad bilen hade kostat under de 3 år jag hade den genom att fylla i facit med vad jag betalat.
MYP blev då 100 kr billigare än vad jag betalat.
Den kalkylen måste jag se. Hur har du räknat?
Inte en chans på jorden att en total cost of ownership för en 7 år gammal XC60 blir HÖGRE än för en ny MYP under 3 års ägandetid.
För det första är en 7 år gammal XC60 INTE värd 355K. Den absolut dyraste mest fullsmetade är 300K, men i medeltal går de kring 250K.
Utgå då från max 300K. Kommande 3 åren ska den kanske ner 120-150K i värde.
Teslan kommer gå ner minst 300K i värde.
Hur planerar du att ta in resterande delen? Försäkr är knappast billigare. Drivmedlet 10-20k mindre per år, men det är det. Underhåll 5-10k mindre per år.
Hur blir Teslan billigare?
Det var en Volvo XC60 T8. Får korrigera till att den var 6 år, tänkte fel. Fick 355 tkr för den från Riddermark så summan är inte önskepris. Snarare att jag ville ha haft mer för den.
Volvo XC60 T8
Värdeminskning 121 231,44 kr
Försäkring 21 564,00 kr
Skatt 1 266,00 kr
Service 25 000,00 kr
Underhåll 25 000,00 kr
Däck sommar 16 000,00 kr
Däck vinter 12 000,00 kr
Bensin 50 782,50 kr (4500 mil med förbrukning på 0,61 l/mil (snittförbrukning under mina 3 år som ägare))
Månadskostnad på 7 704 kr/mån.
MYP + 21" original vinterdäck
Ränta 23 402,07 kr
Intäktsränta -45 803,98 kr
Värdeminskning 264 104,04 kr
Försäkring 19 164,00 kr
Skatt 1 266,00 kr
Service 5 000,00 kr
Underhåll - kr
Däck sommar - kr
Däck vinter - kr
El 13 500,00 kr (Snittpris 3 kr/kWh)
Månadskostnad på 7 795 kr/mån.
Volvon var avbetalad och jag la in minimalt med insats på MYP. Gjorde att jag kunde lägga mellanskillnaden i mitt ISK istället för att vara bundet i bilen. För att inte ha glädjekalkyl så ligger avkastning på 4 % per år med som intäkt. Gick att få på fasträntekonto. Samtidigt så hade jag ingen kostnad för ränta i kalkylen för Volvon som då hade blivit dyrare om jag inte betalat av tidigare utan sparat pengarna direkt i ISK eller helt enkelt inte kunnat betala av. Billånet på Volvon låg på 5 % så hade blivit en stor post till att slå ut.
Faktiskt utfall de 3 år jag hade Volvon ger månadskostnad på 7 929 kr
Jag ställde upp min bil i excel, likt din kalkyl ovan.
VW Passat 2018
Pris: 185 000 kr ( maj 2021)
Kontantinsats: 185 000 kr
Effektiv ränta 0,00%
Kostnad per år:
Räntekonstnad: 0 kr
Skatt: 536 kr
Försäkring hel: 7 200 kr
Sommardäck: 6000
Vinterdäck: 6000
Service / Underhåll: 6000
Drivmedel (20kr/L): 18000 (räknat på 0,6 kr liter och 1500 mil per år)
Beräknad värdeminskning (10% per år):
3 år: 71 000
5 år: 103 000
TCO 36 månader: 4 961 kr
TCO 60 månader: 4 560 kr
TESLA MODEL Y LR ink Vinterdäck
Pris: 629 079 kr
Kontant: 125 816 kr
Effektiv ränta: 0,98%
Kostnad per år:
Räntekonstnad: 4 932 kr
Skatt : 360 kr
Försäkring halv: 8 000 kr
Försäkring hel (efter 3 år): 12 000 kr
Sommardäck -
Vinterdäck -
Service / Underhåll: 1000
Drivmedel (3kr KWh): 6750
TCO 36 månader 8 496 kr
TCO 60 månader 7 719 kr
Nu blir det en del antagande i kalkylen, jag får 185000 för passaten idag så det är svårt att beräkna faktiskt TCO. I kalkylen utgår jag på 10% per år på båda bilarna. Jag har också uppskattat försäkringskostnad på teslan enligt vad jag läst mig till i forumet. Svårt för mig att motivera byte av bil.
Det är väl rätt självklart att kostnaden för en sprillans ny bil för 629k är högre för en redan betald gammal bil för 185k, vad är poängen?
/fth
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 21 aug 2024 22:21
av nek0
fth skrev: ↑21 aug 2024 22:19
Carlsson skrev: ↑21 aug 2024 21:58
Lurence skrev: ↑20 aug 2024 17:44
teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 15:06
Lurence skrev: ↑20 aug 2024 15:00
Jag gjorde en Excel på att antingen köpa en ny MYP eller behålla min 7 år Volvo XC60 värd 355 tkr ni i våras. Dvs jämförbart med vad du jämför ovan. Det blev bara 100 kr dyrare i månaden att köpa ny bil, trots att räntan låg på 1,99 % då. Nu ligger den på 1,74 %, samt med dagens räntebesked så kommer den komma ner på 1,49 % inom närtid. Att få en ny mer avancerad bil för 100 kr extra i månaden och slippa risken med en 7 år gammal bil som kunde gå sönder.
Har med värdeminskning på 270 tkr i kalkylen för MYP vilket också ligger på ungefär vad du skriver ovan.
Använde mig av 15 % värdeminskning per år.
Gjorde även en sammanställning på vad bilen hade kostat under de 3 år jag hade den genom att fylla i facit med vad jag betalat.
MYP blev då 100 kr billigare än vad jag betalat.
Den kalkylen måste jag se. Hur har du räknat?
Inte en chans på jorden att en total cost of ownership för en 7 år gammal XC60 blir HÖGRE än för en ny MYP under 3 års ägandetid.
För det första är en 7 år gammal XC60 INTE värd 355K. Den absolut dyraste mest fullsmetade är 300K, men i medeltal går de kring 250K.
Utgå då från max 300K. Kommande 3 åren ska den kanske ner 120-150K i värde.
Teslan kommer gå ner minst 300K i värde.
Hur planerar du att ta in resterande delen? Försäkr är knappast billigare. Drivmedlet 10-20k mindre per år, men det är det. Underhåll 5-10k mindre per år.
Hur blir Teslan billigare?
Det var en Volvo XC60 T8. Får korrigera till att den var 6 år, tänkte fel. Fick 355 tkr för den från Riddermark så summan är inte önskepris. Snarare att jag ville ha haft mer för den.
Volvo XC60 T8
Värdeminskning 121 231,44 kr
Försäkring 21 564,00 kr
Skatt 1 266,00 kr
Service 25 000,00 kr
Underhåll 25 000,00 kr
Däck sommar 16 000,00 kr
Däck vinter 12 000,00 kr
Bensin 50 782,50 kr (4500 mil med förbrukning på 0,61 l/mil (snittförbrukning under mina 3 år som ägare))
Månadskostnad på 7 704 kr/mån.
MYP + 21" original vinterdäck
Ränta 23 402,07 kr
Intäktsränta -45 803,98 kr
Värdeminskning 264 104,04 kr
Försäkring 19 164,00 kr
Skatt 1 266,00 kr
Service 5 000,00 kr
Underhåll - kr
Däck sommar - kr
Däck vinter - kr
El 13 500,00 kr (Snittpris 3 kr/kWh)
Månadskostnad på 7 795 kr/mån.
Volvon var avbetalad och jag la in minimalt med insats på MYP. Gjorde att jag kunde lägga mellanskillnaden i mitt ISK istället för att vara bundet i bilen. För att inte ha glädjekalkyl så ligger avkastning på 4 % per år med som intäkt. Gick att få på fasträntekonto. Samtidigt så hade jag ingen kostnad för ränta i kalkylen för Volvon som då hade blivit dyrare om jag inte betalat av tidigare utan sparat pengarna direkt i ISK eller helt enkelt inte kunnat betala av. Billånet på Volvon låg på 5 % så hade blivit en stor post till att slå ut.
Faktiskt utfall de 3 år jag hade Volvon ger månadskostnad på 7 929 kr
Jag ställde upp min bil i excel, likt din kalkyl ovan.
VW Passat 2018
Pris: 185 000 kr ( maj 2021)
Kontantinsats: 185 000 kr
Effektiv ränta 0,00%
Kostnad per år:
Räntekonstnad: 0 kr
Skatt: 536 kr
Försäkring hel: 7 200 kr
Sommardäck: 6000
Vinterdäck: 6000
Service / Underhåll: 6000
Drivmedel (20kr/L): 18000 (räknat på 0,6 kr liter och 1500 mil per år)
Beräknad värdeminskning (10% per år):
3 år: 71 000
5 år: 103 000
TCO 36 månader: 4 961 kr
TCO 60 månader: 4 560 kr
TESLA MODEL Y LR ink Vinterdäck
Pris: 629 079 kr
Kontant: 125 816 kr
Effektiv ränta: 0,98%
Kostnad per år:
Räntekonstnad: 4 932 kr
Skatt : 360 kr
Försäkring halv: 8 000 kr
Försäkring hel (efter 3 år): 12 000 kr
Sommardäck -
Vinterdäck -
Service / Underhåll: 1000
Drivmedel (3kr KWh): 6750
TCO 36 månader 8 496 kr
TCO 60 månader 7 719 kr
Nu blir det en del antagande i kalkylen, jag får 185000 för passaten idag så det är svårt att beräkna faktiskt TCO. I kalkylen utgår jag på 10% per år på båda bilarna. Jag har också uppskattat försäkringskostnad på teslan enligt vad jag läst mig till i forumet. Svårt för mig att motivera byte av bil.
Det är väl rätt självklart att kostnaden för en sprillans ny bil för 629k är högre för en redan betald gammal bil för 185k, vad är poängen?
/fth
Kanske det här.
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... on-gratis/
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 21 aug 2024 22:32
av fth
nek0 skrev: ↑21 aug 2024 22:21
fth skrev: ↑21 aug 2024 22:19
Carlsson skrev: ↑21 aug 2024 21:58
Lurence skrev: ↑20 aug 2024 17:44
teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 15:06
Den kalkylen måste jag se. Hur har du räknat?
Inte en chans på jorden att en total cost of ownership för en 7 år gammal XC60 blir HÖGRE än för en ny MYP under 3 års ägandetid.
För det första är en 7 år gammal XC60 INTE värd 355K. Den absolut dyraste mest fullsmetade är 300K, men i medeltal går de kring 250K.
Utgå då från max 300K. Kommande 3 åren ska den kanske ner 120-150K i värde.
Teslan kommer gå ner minst 300K i värde.
Hur planerar du att ta in resterande delen? Försäkr är knappast billigare. Drivmedlet 10-20k mindre per år, men det är det. Underhåll 5-10k mindre per år.
Hur blir Teslan billigare?
Det var en Volvo XC60 T8. Får korrigera till att den var 6 år, tänkte fel. Fick 355 tkr för den från Riddermark så summan är inte önskepris. Snarare att jag ville ha haft mer för den.
Volvo XC60 T8
Värdeminskning 121 231,44 kr
Försäkring 21 564,00 kr
Skatt 1 266,00 kr
Service 25 000,00 kr
Underhåll 25 000,00 kr
Däck sommar 16 000,00 kr
Däck vinter 12 000,00 kr
Bensin 50 782,50 kr (4500 mil med förbrukning på 0,61 l/mil (snittförbrukning under mina 3 år som ägare))
Månadskostnad på 7 704 kr/mån.
MYP + 21" original vinterdäck
Ränta 23 402,07 kr
Intäktsränta -45 803,98 kr
Värdeminskning 264 104,04 kr
Försäkring 19 164,00 kr
Skatt 1 266,00 kr
Service 5 000,00 kr
Underhåll - kr
Däck sommar - kr
Däck vinter - kr
El 13 500,00 kr (Snittpris 3 kr/kWh)
Månadskostnad på 7 795 kr/mån.
Volvon var avbetalad och jag la in minimalt med insats på MYP. Gjorde att jag kunde lägga mellanskillnaden i mitt ISK istället för att vara bundet i bilen. För att inte ha glädjekalkyl så ligger avkastning på 4 % per år med som intäkt. Gick att få på fasträntekonto. Samtidigt så hade jag ingen kostnad för ränta i kalkylen för Volvon som då hade blivit dyrare om jag inte betalat av tidigare utan sparat pengarna direkt i ISK eller helt enkelt inte kunnat betala av. Billånet på Volvon låg på 5 % så hade blivit en stor post till att slå ut.
Faktiskt utfall de 3 år jag hade Volvon ger månadskostnad på 7 929 kr
Jag ställde upp min bil i excel, likt din kalkyl ovan.
VW Passat 2018
Pris: 185 000 kr ( maj 2021)
Kontantinsats: 185 000 kr
Effektiv ränta 0,00%
Kostnad per år:
Räntekonstnad: 0 kr
Skatt: 536 kr
Försäkring hel: 7 200 kr
Sommardäck: 6000
Vinterdäck: 6000
Service / Underhåll: 6000
Drivmedel (20kr/L): 18000 (räknat på 0,6 kr liter och 1500 mil per år)
Beräknad värdeminskning (10% per år):
3 år: 71 000
5 år: 103 000
TCO 36 månader: 4 961 kr
TCO 60 månader: 4 560 kr
TESLA MODEL Y LR ink Vinterdäck
Pris: 629 079 kr
Kontant: 125 816 kr
Effektiv ränta: 0,98%
Kostnad per år:
Räntekonstnad: 4 932 kr
Skatt : 360 kr
Försäkring halv: 8 000 kr
Försäkring hel (efter 3 år): 12 000 kr
Sommardäck -
Vinterdäck -
Service / Underhåll: 1000
Drivmedel (3kr KWh): 6750
TCO 36 månader 8 496 kr
TCO 60 månader 7 719 kr
Nu blir det en del antagande i kalkylen, jag får 185000 för passaten idag så det är svårt att beräkna faktiskt TCO. I kalkylen utgår jag på 10% per år på båda bilarna. Jag har också uppskattat försäkringskostnad på teslan enligt vad jag läst mig till i forumet. Svårt för mig att motivera byte av bil.
Det är väl rätt självklart att kostnaden för en sprillans ny bil för 629k är högre för en redan betald gammal bil för 185k, vad är poängen?
/fth
Kanske det här.
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... on-gratis/
Den artikeln skrevs med glimten i ögat, men stämde nog rätt bra baserat på dom priser, villkor, skatter, premier etc som gällde då
för fem år sedan.
Situationen är ju helt annorlunda idag, trots det visar kalkylen alltså att det ”bara” är c:a 70% dyrare att köra en sprillans ny Model Y jämfört med en gammal Passat.
/fth