Slår V2G igenom 2021?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Förstår egentligen inte varför en DC-DC omvandlare skulle behövas.

Om batteriet klarar 400V.
Kollar på syrrans solceller, de ger 300-350V.
Borde gå att koppla direkt till elbilens batterier.

Jag förstår att man inte kan ladda fullt, men till en viss grad i alla fall.
Normalt ligger serierna på 700-800 V men vad den faktiska spänningen är varierar under dagen. Du ikommer nte kunna ladda särskilt effektivt med 300 V utan att bilarna byggs om för att kunna hantera så låg spänning.
Det är ju t.o.m. än värre, matningen måste ligga över batterispänningen, och det är noga HUR mycket eftersom det
bestämmer hur mycket ström som går in i batteriet, man måste alltså reglera spänningen från tex solcellerna.
Det är dessutom lite mer avancerat än så men det räcker för att förstå att det är svårt att ta spänning direkt från ett
gäng solceller direkt till batteriet i en bil.
Men om man antar att man kan få upp tillräckligt hög spänning från solcellerna så borde man kunna fixa en
laddare till bilen, men det blir nog lite dyrt, verkningsgraden borde hursomhelst bli riktigt bra! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

https://ferroamp.com/sv/energyhub-systemet/

Det nog inte allt för långt bort i tiden med DC/DC till elbilar.
Dc-nanogrid
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

Om man idag har solceller, powerwall samt en elbil blir ju kedjan vid laddning av PW:
Solcell -> växelriktare -> likriktare till PW batteri.

När bilen laddas från PW:
Växelriktare PW -> likriktare bil.

Bilen laddas från solceller:
Solcell->växelriktare->likriktare i bil.

Känns som att: Solcell -> dc-dc converter i PW som antingen laddar PW eller bilen skulle vara riktigt nice. Borde gå att ta tillvara kraftiga effekter då. Om PW eller bil behöver ge ström till hus så kan PW inbyggda växelriktare fixa detta.

Poängen är lite att PW idag redan måste ha en växelriktare och likriktare. Om den bara kunde kompletteras med ingång för likström, dc-dc omvandlare och utgång för CCS så skulle detta gå och vara så smutt. Fördelarna är ju: mindre förluster, kunna ta hand om större del av det solcellerna ger, enklare att vara självförsörjande. "Älskling jag åker och hämtar lite el till helgen" :)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

tor skrev:
Poängen är lite att PW idag redan måste ha en växelriktare och likriktare. Om den bara kunde kompletteras med ingång för likström, dc-dc omvandlare och utgång för CCS så skulle detta gå och vara så smutt. Fördelarna är ju: mindre förluster, kunna ta hand om större del av det solcellerna ger, enklare att vara självförsörjande. "Älskling jag åker och hämtar lite el till helgen" :)
Jag misstänker att dagens DC-DC omvandlare i PowerWallen inte är anpassad för att kunna ge 400V och sedan behövs lite till för CCS. Tesla har dock full koll på detta och skulle kunna bygga en PowerWall med inbyggd CCS-uttag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

Svenssons skrev:
tor skrev:
Jag misstänker att dagens DC-DC omvandlare i PowerWallen inte är anpassad för att kunna ge 400V och sedan behövs lite till för CCS. Tesla har dock full koll på detta och skulle kunna bygga en PowerWall med inbyggd CCS-uttag.
Ja det verkar rimligt. Jag vill ha detta! Skulle kunna betala en hel del för det....
Skriv svar