EX90 Plus

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: EX90 Plus

Inlägg av SwedishAdvocate »

Honkan skrev: 10 sep 2023 19:39
Detta gör att jag är skeptisk till att beställa luftfjädring till en del bilar även om jag har råd… Volvo är ett märke som i min mening hade bättre komfort i en V90 cross country utan luftfjädring jämfört med en XC90 med luftfjädring
Är bara lekman på det här, men som jag förstått det är det lättare att få till bra fjädring på en kombi eller en skogsmullekombi som V90 CC jämfört med en SUV som XC90. Ytterligare en fördel med kombibilar... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 10 sep 2023 20:41
Honkan skrev: 10 sep 2023 19:39
Detta gör att jag är skeptisk till att beställa luftfjädring till en del bilar även om jag har råd… Volvo är ett märke som i min mening hade bättre komfort i en V90 cross country utan luftfjädring jämfört med en XC90 med luftfjädring
Är bara lekman på det här, men som jag förstått det är det lättare att få till bra fjädring på en kombi eller en skogsmullekombi som V90 CC jämfört med en SUV som XC90. Ytterligare en fördel med kombibilar... ;)
Låg tyngdpunkt och lång fjädringsväg är bäst för komfort.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

tesla newbie skrev: 10 sep 2023 19:36
Legato skrev: 10 sep 2023 15:08
Honkan skrev: 10 sep 2023 13:15
Legato skrev: 10 sep 2023 13:09
Honkan skrev: 10 sep 2023 13:07
I volvos fall är det enligt min mening inte sant i alla fall tidigare… men de kanske har lyckats bättre nu med sin luftfjädring , det var min point , klart man vill ha luftfjädring om det höjer komfort och känsla men med marginell skillnad så är det ju inte värt det.
"Marginell skillnad"? Nej, det var inte ditt påstående nyss. Ditt påstående var att det är bättre utan luftfjädring i en stor och tung SUV. Jag väntar fortfarande på exempel.
BMW X5 hade jag förut och provade på med och utan luftfjädring innan köp och jag gillar mer ett fast uppträdande , bilen kränger för mycket med luftfjädring i min mening.
Återigen, med en modern luftfjädring så ställer du in den precis som du vill ha den. Jag pratar givetvis om bilar som säljs idag, inte om hur det eventuellt var för 10-20 år sedan.
Nja, man kan oftast bara reglera dämpningen. Bilen kommer kränga lika mycket oavsett inställning på fjädringen, om man inte har aktiva krängningshämmare. Har man trekammarluftfjädring kan man dock också styra hårdheten på fjädringen.

https://vibracoustic-aftermarket.com/en ... r-springs/
Förstår faktiskt inte alls vad du menar. Givetvis påverkar dämparnas hårdhet hur mycket bilen kränger även om det finns annat som påverkar ännu mer.

Det finns absolut andra typer av adaptiv dämpning än just luft som fungerar bra, men EX90an har ju inte adaptiv/aktiv fjädring överhuvudtaget om man väljer snikpaketet.

Volvon verkar ju iofs inte "prediktera" körförhållanden som tex några av tyskarna gör med kamera. Inte heller som Tesla gör med data från övriga bilar (dvs lär sig var det finns ojämnheter från andra bilar som kört på samma ställe), men den adaptiva dämpningen i sig gör givetvis körningen bekvämare.

Att tro att icke-adaptiv stålfjädring skulle matcha adaptiv luftfjädring gällande komfort känns bara tramsigt. Utöver det är det såklart en stor fördel i just en elbil att kunna sänka bilen på tex motorväg och därmed sänka förbrukning/förbättra räckvidd.

Jag vet fortfarande inte en enda tillverkare som bygger sina lyxigaste tunga suvar med traditionell stålfjädring utan adaptiv dämpning. Det är därmed tämligen uppenbart vad industrin anser i frågan...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Legato skrev: 10 sep 2023 23:27
Legato skrev: 10 sep 2023 13:09

"Marginell skillnad"? Nej, det var inte ditt påstående nyss. Ditt påstående var att det är bättre utan luftfjädring i en stor och tung SUV. Jag väntar fortfarande på exempel.
BMW X5 hade jag förut och provade på med och utan luftfjädring innan köp och jag gillar mer ett fast uppträdande , bilen kränger för mycket med luftfjädring i min mening.
Återigen, med en modern luftfjädring så ställer du in den precis som du vill ha den. Jag pratar givetvis om bilar som säljs idag, inte om hur det eventuellt var för 10-20 år sedan.
Nja, man kan oftast bara reglera dämpningen. Bilen kommer kränga lika mycket oavsett inställning på fjädringen, om man inte har aktiva krängningshämmare. Har man trekammarluftfjädring kan man dock också styra hårdheten på fjädringen.

Förstår faktiskt inte alls vad du menar. Givetvis påverkar dämparnas hårdhet hur mycket bilen kränger även om det finns annat som påverkar ännu mer.

Det finns absolut andra typer av adaptiv dämpning än just luft som fungerar bra, men EX90an har ju inte adaptiv/aktiv fjädring överhuvudtaget om man väljer snikpaketet.

Volvon verkar ju iofs inte "prediktera" körförhållanden som tex några av tyskarna gör med kamera. Inte heller som Tesla gör med data från övriga bilar (dvs lär sig var det finns ojämnheter från andra bilar som kört på samma ställe), men den adaptiva dämpningen i sig gör givetvis körningen bekvämare.

Att tro att icke-adaptiv stålfjädring skulle matcha adaptiv luftfjädring gällande komfort känns bara tramsigt. Utöver det är det såklart en stor fördel i just en elbil att kunna sänka bilen på tex motorväg och därmed sänka förbrukning/förbättra räckvidd.

Jag vet fortfarande inte en enda tillverkare som bygger sina lyxigaste tunga suvar med traditionell stålfjädring utan adaptiv dämpning. Det är därmed tämligen uppenbart vad industrin anser i frågan...
Hur mycket en bil kränger bestäms av dess ”roll stiffness”: https://suspensionsecrets.co.uk/wheel-r ... stiffness/. Det som är involverat i beräkningen av den är fjädrar och krängningshämmare inte stötdämpare. Stötdämpning bestämmer hur snabbt vilktförflyttningen går vid kurvtagning, men ”normala” stötdämpare kan inte dämpa krängning. För det krävs att stötdämparna kopplas ihop med varann, som på en Rivian: https://www.motortrend.com/features/202 ... ained/amp/

En adaptiv stålfjädring kan mycket väl matcha komforten hos en luft-dito. Lucid Air (stålfjädring) anses av många ha bättre komfort än Tesla Model S (luftfjädring).
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

tesla newbie skrev: 11 sep 2023 01:09
Legato skrev: 10 sep 2023 23:27

Hur mycket en bil kränger bestäms av dess ”roll stiffness”: https://suspensionsecrets.co.uk/wheel-r ... stiffness/. Det som är involverat i beräkningen av den är fjädrar och krängningshämmare inte stötdämpare. Stötdämpning bestämmer hur snabbt vilktförflyttningen går vid kurvtagning, men ”normala” stötdämpare kan inte dämpa krängning. För det krävs att stötdämparna kopplas ihop med varann, som på en Rivian: https://www.motortrend.com/features/202 ... ained/amp/

En adaptiv stålfjädring kan mycket väl matcha komforten hos en luft-dito. Lucid Air (stålfjädring) anses av många ha bättre komfort än Tesla Model S (luftfjädring).
Dämpningen kommer såklart påverka den totala styvheten i fjädringen.

Gällande Lucid som sagt: "Det finns absolut andra typer av adaptiv dämpning än just luft som fungerar bra, men EX90an har ju inte adaptiv/aktiv fjädring överhuvudtaget om man väljer snikpaketet."

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Jodå den har dynamiskt chassi och luftfjädringen är inte så mycket för komfort utan mer av praktiska skäl som att kunna sänka bilen för lägre luftmotstånd samt sänka vi lastning, din syn är lite förlegad skulle jag säga, när audi och Merca hade luftfjädring för 20 år sedan var det för komfort men nu har utvecklingen av aktiva/dynamiska dämpare gjort att man kan bygga lika bra eller bättre med enklare konstruktion
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Legato skrev: 11 sep 2023 01:26
Den skulle kunna det, men det är inte dess huvudsakliga uppgift. Huvuduppgiften för en stötdämpare är att kontrollera hur snabbt fjädern trycks ihop/expanderar inte hur mycket. Alltså kan man med dämpningens hårdhet styra hur snabbt vikten förflyttas till yttre hjulparet vid kurvtagning, men hur mycket bilen kränger när vikten väl har förflyttats bestäms av fjädrar och krängningshämmare.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

tesla newbie skrev: 11 sep 2023 08:15
Legato skrev: 11 sep 2023 01:26
Den skulle kunna det, men det är inte dess huvudsakliga uppgift. Huvuduppgiften för en stötdämpare är att kontrollera hur snabbt fjädern trycks ihop/expanderar inte hur mycket. Alltså kan man med dämpningens hårdhet styra hur snabbt vikten förflyttas till yttre hjulparet vid kurvtagning, men hur mycket bilen kränger när vikten väl har förflyttats bestäms av fjädrar och krängningshämmare.
Det är riktigt, men på en ojämn vägbana kan förhållandet mellan kompressionsdämpning och returdämpning göra att ojämnheter får fjädrarna att tryckas ihop mer än vad de skulle ha gjort på en helt slät vägbana. Men jag håller med om att det är fjädrar och krängningshämmare som är "huvudaktörerna" i fråga om hur mycket bilen kränger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Honkan skrev: 11 sep 2023 08:03
Jodå den har dynamiskt chassi och luftfjädringen är inte så mycket för komfort utan mer av praktiska skäl som att kunna sänka bilen för lägre luftmotstånd samt sänka vi lastning, din syn är lite förlegad skulle jag säga, när audi och Merca hade luftfjädring för 20 år sedan var det för komfort men nu har utvecklingen av aktiva/dynamiska dämpare gjort att man kan bygga lika bra eller bättre med enklare konstruktion
Hehe vaddå "jodå". Den har Dynamiskt men inte Aktivt... Det är ju exakt det som är problemet.

Underhållande att du inte ens läser vad jag skriver men ändå kallar det förlegat. Aktiv/adaptiv fjädring är i allra högsta grad för komfort, särskilt på en bil i denna storleks och viktklass. Det har som sagt alla tillverkare insett, att du tror alla tillverkare är "förlegade" och medvetet använder sämre teknik är underhållande.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Kan berätta en hemlighet , dynamiskt och aktivt är samma sak men tillverkarna använder olika namn :o

Nu lägger vi ner , du får ha det så bra legato ;)
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Honkan skrev: 11 sep 2023 10:59
Kan berätta en hemlighet , dynamiskt och aktivt är samma sak men tillverkarna använder olika namn :o

Nu lägger vi ner , du får ha det så bra legato ;)
Nej, det är det såklart inte. Läs Volvos egna beskrivning av respektive funktion.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Man kan ju också lugna sig med att bedöma luftfjädringens nödvändighet tills man provkört bilen.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Ja vi är ju trots allt några som är intresserade av den utan Luftfjädring så ska bli intressant ;) tror den kommer slå Model X på många punkter för mitt behov i alla fall…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev: 11 sep 2023 17:50
Man kan ju också lugna sig med att bedöma luftfjädringens nödvändighet tills man provkört bilen.
Absolut, vi kan ju sluta diskutera bilen helt innan den provkörts.

Fascinerande vad det alltid ska tramsas.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Undra när första provkörningen äger rum, nu är det ju bara exemplar i utställning ;) känns som Model X kan hinna få en rejäl uppdatering innan den släpps och då kan ju läget vara ett annat…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Honkan skrev: 11 sep 2023 19:51
Undra när första provkörningen äger rum, nu är det ju bara exemplar i utställning ;) känns som Model X kan hinna få en rejäl uppdatering innan den släpps och då kan ju läget vara ett annat…
Nästan två års väntetid om man beställer nu. Nej tack 😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Nect skrev: 11 sep 2023 19:55
Honkan skrev: 11 sep 2023 19:51
Nästan två års väntetid om man beställer nu. Nej tack 😂
Precis. Det spelar ju inte så stor roll att bilen ser trevlig ut på pappret med sådana leveranstider. Konkurrenternas erbjudande och prissättning kan se helt annorlunda ut när bilen väl finns på plats. Tråkigt, för trots det kinesiska ägandet så hejar man ju lite på Volvo :D

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev: 11 sep 2023 19:25

Nej, diskutera tycker jag vi ska göra.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev: 11 sep 2023 20:43

Bara allt annat än just luftfjädringen... :roll:

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev: 11 sep 2023 21:10
Fredrik j skrev: 11 sep 2023 20:43

Bara allt annat än just luftfjädringen... :roll:
Jo det tycker jag visst ni kan göra. Tycker väl bara att ni redan bestämt er.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Ska bli intressant med test mellan EV9 , EX90 och Model X, de är ju faktiskt ganska olika och har sina för och nackdelar men är ju ungefär lila stora… är i alla fall de tre jag kommer välja mellan vid nästa bilköp som det ser ut idag
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 10 sep 2023 12:23
Maw skrev: 10 sep 2023 10:47
taliz skrev: 10 sep 2023 10:32
Denna basutrustade EX90 är ju fortfarande 25% dyrare än en maxad EV9.
DOA.
Maxad EV9 +900k
Ex90 plus 997k

Matte kanske inte är din främsta superkraft? ;)
Tankeläsning kanske inte är din främsta superkraft.
EV9 säljs för ca 800k efter rabatter.
Nej, jag är ingen vidare tankeläsare. Tycker det är extra svårt på ett forum... varför jämför du ett nettopris på Kian med ett bruttopris på Volvon?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

Maw skrev: 12 sep 2023 13:10
taliz skrev: 10 sep 2023 12:23
Maw skrev: 10 sep 2023 10:47
taliz skrev: 10 sep 2023 10:32
Denna basutrustade EX90 är ju fortfarande 25% dyrare än en maxad EV9.
DOA.
Maxad EV9 +900k
Ex90 plus 997k

Matte kanske inte är din främsta superkraft? ;)
Tankeläsning kanske inte är din främsta superkraft.
EV9 säljs för ca 800k efter rabatter.
Nej, jag är ingen vidare tankeläsare. Tycker det är extra svårt på ett forum... varför jämför du ett nettopris på Kian med ett bruttopris på Volvon?
IMG_8319.png
Detta är min bil 830” med drag ink moms (privatköp)
EX90 plus är ju snik i jämförelse……
Swallat

Inlägg av Swallat »

Alltid kul när folk säger att något inte kommer sälja pga pris, typ 90% av alla fabriksnya bilar idag är leasing antingen privat men mestadels företag, för slutskillnaden blir minimal, med samma tankesätt kan man ju undra varför alla gör 20 år sedan inte körde Skoda Octavia då den var billigare än Bmw 3 serie eller Audi A4
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tror att det är företagsmarknaden som håller igång branschen. Folk "behöver" företagsbilar. dock är de bilar som säljs inte troligtvis de förarna skulle valt om de skulle betalat ur egen ficka. Nu är det andras pengar, men också andra avtal(!).
Skriv svar