Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?
Postat: 01 aug 2024 18:53
Gissar att det inte är någon som tänker det. Istället har man en sekundär skärm med pekskärmsfunktion en bit höger om ratten. Vilket ju typ alla bilar även har. Här t.ex. i BMW i5:
SwedishAdvocate skrev: ↑01 aug 2024 19:55Gissar att det inte är någon som tänker det. Istället har man en sekundär skärm med pekskärmsfunktion en bit höger om ratten. Vilket ju typ alla bilar även har. Här t.ex. i BMW i5:
![]()
holden skrev: ↑01 aug 2024 20:15SwedishAdvocate skrev: ↑01 aug 2024 19:55Gissar att det inte är någon som tänker det. Istället har man en sekundär skärm med pekskärmsfunktion en bit höger om ratten. Vilket ju typ alla bilar även har. Här t.ex. i BMW i5:
![]()
Fortfarande obegripligt varför man ska en dum skärm bredvid den man interagerar med.
Det du missar är att om man ändå interagerar med en skärm som sitter något till höger så tappar man vitsen med att bara se viss information i den andra skärmen. Det är betydligt enklare att alltid flytta blicken mellan två punkter än tre. Själv är jag och petar på klimatanläggningen, låtar på Spotify, navigatorn, radio etc med jämna mellanrum och då ska jag alltså inte kunna se basala saker som hastighet eller laddprocent på samma ställe utan i en statisk skärm vid sidan om pekskärmen - varför? Jo, för att fossilbilar hade layouten med mätare halvt skymda av ratten vilket ju blir helt meningslöst i en ny kontext med pekskärm.Airlift skrev: ↑01 aug 2024 20:24holden skrev: ↑01 aug 2024 20:15SwedishAdvocate skrev: ↑01 aug 2024 19:55Gissar att det inte är någon som tänker det. Istället har man en sekundär skärm med pekskärmsfunktion en bit höger om ratten. Vilket ju typ alla bilar även har. Här t.ex. i BMW i5:
![]()
Fortfarande obegripligt varför man ska en dum skärm bredvid den man interagerar med.
För att det är bevisat sen länge att vertikala ögonrörelser påverkar periferifältet minst.
Tittar man åt höger för att se skärmen så faller en del av det som man annars upptäckt i vänster ”ögonvrå”.
Men med din logik har vi ju högerregeln så inget ska ju dyka upp där…
Oavsett, placering av viktigt information så som model 3 är en budget-kompromiss. Slut.
Du hittar på. Att se något utan att behöva peka är en fördel.holden skrev: ↑01 aug 2024 21:24Det du missar är att om man ändå interagerar med en skärm som sitter något till höger så tappar man vitsen med att bara se viss information i den andra skärmen. Det är betydligt enklare att alltid flytta blicken mellan två punkter än tre. Själv är jag och petar på klimatanläggningen, låtar på Spotify, navigatorn, radio etc med jämna mellanrum och då ska jag alltså inte kunna se basala saker som hastighet eller laddprocent på samma ställe utan i en statisk skärm vid sidan om pekskärmen - varför? Jo, för att fossilbilar hade layouten med mätare halvt skymda av ratten vilket ju blir helt meningslöst i en ny kontext med pekskärm.Airlift skrev: ↑01 aug 2024 20:24holden skrev: ↑01 aug 2024 20:15SwedishAdvocate skrev: ↑01 aug 2024 19:55Gissar att det inte är någon som tänker det. Istället har man en sekundär skärm med pekskärmsfunktion en bit höger om ratten. Vilket ju typ alla bilar även har. Här t.ex. i BMW i5:
![]()
Fortfarande obegripligt varför man ska en dum skärm bredvid den man interagerar med.
För att det är bevisat sen länge att vertikala ögonrörelser påverkar periferifältet minst.
Tittar man åt höger för att se skärmen så faller en del av det som man annars upptäckt i vänster ”ögonvrå”.
Men med din logik har vi ju högerregeln så inget ska ju dyka upp där…
Oavsett, placering av viktigt information så som model 3 är en budget-kompromiss. Slut.
Jag tror snarare det handlar om att en äldre målgrupp är mer inflexibelNicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 21:31Hur kan det vara så svårt att förstå att skärmen i 3/Y är en kompromiss för att hålla nere priset?
Hade det varit bättre med bara en skärm på sidan, hade inte nya S/X haft dubbla skärmar.![]()
Jag tror inte att airlift missade något. Interaktion i bilen går ofta till så att föraren läser av information från en skärm och ger input till bilen via t ex ratt eller pedaler. Det behöver absolut inte vara så att interaktionen uteslutande sker via skärmen.holden skrev: ↑01 aug 2024 21:24Det du missar är att om man ändå interagerar med en skärm som sitter något till höger så tappar man vitsen med att bara se viss information i den andra skärmen. Det är betydligt enklare att alltid flytta blicken mellan två punkter än tre. Själv är jag och petar på klimatanläggningen, låtar på Spotify, navigatorn, radio etc med jämna mellanrum och då ska jag alltså inte kunna se basala saker som hastighet eller laddprocent på samma ställe utan i en statisk skärm vid sidan om pekskärmen - varför? Jo, för att fossilbilar hade layouten med mätare halvt skymda av ratten vilket ju blir helt meningslöst i en ny kontext med pekskärm.
Så det var därför de satte en Yoke i Model S?holden skrev: ↑01 aug 2024 21:41Jag tror snarare det handlar om att en äldre målgrupp är mer inflexibelNicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 21:31Hur kan det vara så svårt att förstå att skärmen i 3/Y är en kompromiss för att hålla nere priset?
Hade det varit bättre med bara en skärm på sidan, hade inte nya S/X haft dubbla skärmar.![]()
![]()
Musk är väl inte känd för att vara konsekvent. Oavsett, att det skulle ha med budget att göra är trams för då hade man väl rimligen satt Highlands nya skärm fram istället för bak. Det finns helt enkelt ingen efterfrågan på en anakronism bland köpare av M3or.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 22:42Så det var därför de satte en Yoke i Model S?holden skrev: ↑01 aug 2024 21:41Jag tror snarare det handlar om att en äldre målgrupp är mer inflexibelNicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 21:31Hur kan det vara så svårt att förstå att skärmen i 3/Y är en kompromiss för att hålla nere priset?
Hade det varit bättre med bara en skärm på sidan, hade inte nya S/X haft dubbla skärmar.![]()
![]()
Det gillar säkert den äldre inflexibla målgruppen...![]()
holden skrev: ↑01 aug 2024 23:07Musk är väl inte känd för att vara konsekvent. Oavsett, att det skulle ha med budget att göra är trams för då hade man väl rimligen satt Highlands nya skärm fram istället för bak. Det finns helt enkelt ingen efterfrågan på en anakronism bland köpare av M3or.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 22:42Så det var därför de satte en Yoke i Model S?holden skrev: ↑01 aug 2024 21:41Jag tror snarare det handlar om att en äldre målgrupp är mer inflexibelNicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 21:31Hur kan det vara så svårt att förstå att skärmen i 3/Y är en kompromiss för att hålla nere priset?
Hade det varit bättre med bara en skärm på sidan, hade inte nya S/X haft dubbla skärmar.![]()
![]()
Det gillar säkert den äldre inflexibla målgruppen...![]()
Jag tycker inte M3 Highland var speciellt bättre fjädringsmässigt än vår 22:a. Möjligen lite mjukare över småstötar, men hade ingen sagt det före, hade jag nog inte noterat det som en skillnad efter provkörning. Det är dock en större skillnad jämfört med min Y från 21.jeppe_sthlm skrev: ↑31 jul 2024 19:43Fjädringskomfort och ljudnivå är ett par stora kliv upp i MS Raven jämfört med M3 innan Highland. Det är en riktigt glidare på motorväg. M3 -21:an jag hade fick jag ont i huvet av att åka motorväg med. Alla är ju naturligtvis olika känsliga för det.
Halvkombi är kalas när man ska lasta lite större grejor.
Självklart sitter man med lite högre risk för reparationer. Luftfjädringen kan kosta en slant. Länkarmarna är ju ett jädra bök, men det verkar inte ha någon större påverkan på köregenskaperna.
Försäkringen kan bli rätt dyr på MS, men för mig låg den på samma nivå som M3 LR.
Jag håller med. När det gäller att presentera information är upplägget med informationskälla både rakt framför föraren och vid sidan av föraren bättre än enbart vid sidan av föraren. Även jag tycker dock att skillnaden inte är stor och en fördel med att inte ha informationskälla bakom ratten är att man kan designa och placera ratten friare (en yoke-ratt löser det problemet men kanske med andra nackdelar som följd). Model 3 har en liten ratt, vilket jag gillar och det hade kanske varit lite svårare att få till en bra presentation av information framför en så liten ratt.
En lösning på ett problem som inte finns.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 23:15holden skrev: ↑01 aug 2024 23:07Musk är väl inte känd för att vara konsekvent. Oavsett, att det skulle ha med budget att göra är trams för då hade man väl rimligen satt Highlands nya skärm fram istället för bak. Det finns helt enkelt ingen efterfrågan på en anakronism bland köpare av M3or.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 22:42Så det var därför de satte en Yoke i Model S?holden skrev: ↑01 aug 2024 21:41Jag tror snarare det handlar om att en äldre målgrupp är mer inflexibelNicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 21:31Hur kan det vara så svårt att förstå att skärmen i 3/Y är en kompromiss för att hålla nere priset?
Hade det varit bättre med bara en skärm på sidan, hade inte nya S/X haft dubbla skärmar.![]()
![]()
Det gillar säkert den äldre inflexibla målgruppen...![]()
![]()
Nä det är väl därför det finns femtioelva tredjepartslösningar på skärm bakom ratten till Model 3.
Såg en motorcykel bli ikappkörd och stoppad av en polismotorcykel i helgen. Motorcyklisten som blev stoppad tyckte nog inte heller att det var någon mening att titta på hastighetsmätaren, åtminstone inte innan han blev stoppad…taliz skrev: ↑01 aug 2024 14:26Den sitter väldigt långt ner på en hoj, men där är ingen ratt i vägen.
Kollar typ aldrig på den oavsett, fartkameror etc spelar ändå ingen roll på hoj.
Förövrigt är de flesta mobilhållare såväl till bil som hoj något man monterar just på sidan, högre upp. Inte hört många klaga på det.
Du kan fråga dig istället varför man på de mer dyra modellerna i programmet har två skärmar.holden skrev: ↑01 aug 2024 23:07Musk är väl inte känd för att vara konsekvent. Oavsett, att det skulle ha med budget att göra är trams för då hade man väl rimligen satt Highlands nya skärm fram istället för bak. Det finns helt enkelt ingen efterfrågan på en anakronism bland köpare av M3or.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 22:42Så det var därför de satte en Yoke i Model S?holden skrev: ↑01 aug 2024 21:41Jag tror snarare det handlar om att en äldre målgrupp är mer inflexibelNicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 21:31Hur kan det vara så svårt att förstå att skärmen i 3/Y är en kompromiss för att hålla nere priset?
Hade det varit bättre med bara en skärm på sidan, hade inte nya S/X haft dubbla skärmar.![]()
![]()
Det gillar säkert den äldre inflexibla målgruppen...![]()
Det där är ju en vanesak. Jag har kört M3 i 2 år nu och kan se allt det där som du kan utan att vrida huvudet. Blicka snett ner åt höger så har du all info där gällande trip. Navigationen är svårt att missa, och hastighet snett upp åt höger. Hur bra som helst!Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 16:55Jag uppskattar skärmen framför ratten för att se förbrukning, trippmätare, odometer, navigation osv.
Jag uppskattar även att slippa den poänglösa illustrationen av autopiloten på den stora skärmen.
Skillnaden blir ganska stor totalt sett. Man ser mer samtidigt på en S. Mycket bättre överblick.
Att det inte är nån skärm framför ratten på 3/Y beror enbart på kostnaden. Hade det varit bättre så hade inte Palladium fått det.
Att ha en skärm som inte är integrerad i instrumentbrädan är fult.
Hyperscreen!taliz skrev: ↑31 jul 2024 20:26Jag har en välvd 43" som jobbskärm. Börjar bli gammal nu. Blir nog runt 50" nästa antar jag. Att böka med flera skärmar är just bara bökigt. Bättre med en stor.Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 20:20Att se fler saker samtidigt är inte dåligt. Jag har 3 st 27" på jobbet t ex. Men visst. En enda 20" hade säkert varit bättre enligt din 90-tals kurs.holden skrev: ↑31 jul 2024 20:16Flera displayer ska ju simulera det faktum att bilar förr i världen hade analoga mätare plus fysiska knappar till höger om instrumentklustret. Det handlar alltså om igenkänning, inte vad som funkar bäst när all interaktion sker via pekskärm.Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 20:11holden skrev: ↑31 jul 2024 20:10
Tanken med flera displayer är bara legacy, precis som med det eviga tjatet om HUD. Att ha all info samlat på en skärm så man slipper kontextswitcha och först tänka på vilken skärm vilken info finns innan man söker efter den belastar minst rent kognitivt - vill jag minnas från någon universitetskurs i HCI tidigt 90-tal.
Haha. Va?