Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av jonasl »

repulsiv skrev: 27 okt 2024 12:14

Fast det där kommer aldrig besiktningen slå ner på, såvida dom inte råkar bromsa av bromsrören under bromsprovet (ja det händer)

Dom tar inte isär bilen för att kolla, och för att se den där rosten måste dom ta isär den.
Jag tänker mera att om man känner till det själv så måste man kunna visa det för dem, köra dit utan innerskärm t.ex. och visa själv. Om de ser det kan de knappast släppa igenom det.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av repulsiv »

jonasl skrev: 27 okt 2024 16:02

Jag tänker mera att om man känner till det själv så måste man kunna visa det för dem, köra dit utan innerskärm t.ex. och visa själv. Om de ser det kan de knappast släppa igenom det.
Ja, kan dom se det lär dom ju slå ner på det, lite beroende på hur ytlig rosten är, men den ser inte så ytlig ut på freddans bilder.
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 dec 2023 13:28

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av TobbeW »

Imponerande med så grav rost på såpass "ny" bil. Det är verkligen inte alla tillverkare som lyckas med det :lol:

Det vore intressant att lyfta/skära bort plast skyddet som sitter över bromsröret, om fukt samlas mellan plastskyddet och bromsröret då kan det gå väldigt fort med rosten...
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av repulsiv »

känns ju som att det är fästet som skavt bort färgen och så har det börjat där och spritt sig.

Givetvis i kombination med att salt, vatten och smuts tar sig dit.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av mussla »

Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av mussla »

Ser ju illa ut för MY. En årsmodell 20 med rejält rostiga bromsrör här. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.299828/

Sen har vi den norska rostskyddsfirman som la upp en video. Den har väl postats tidigare?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av jonasl »

mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Fast har det ens sålts några med strukturella batteripacket i Europa? Det är väl de med 4680-celler endast?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av jonasl »

mussla skrev: 29 okt 2024 12:04
Ser ju illa ut för MY. En årsmodell 20 med rejält rostiga bromsrör här. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -and-salt-
Det där syns ju när man byter hjul, helt exponerad bromsledning (vilket i sig inte är konstigt, det är ju så de brukade sitta under bilen förr). Lätt att kolla när man byter till vinterhjul, eller om man har lite öppnare fälgar som jag bara kika in.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 329
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av tnjo »

mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstruerat
niklas12
Inlägg: 3135
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av niklas12 »

tnjo skrev: 29 okt 2024 13:17
mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstruerat
Särskilt för ett bromsrör som valfri allt i alllo Mek hade kunnat byta för en femhundring
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12624
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av Fredrik j »

niklas12 skrev: 29 okt 2024 16:39
tnjo skrev: 29 okt 2024 13:17
mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstruerat
Särskilt för ett bromsrör som valfri allt i alllo Mek hade kunnat byta för en femhundring
Behövde inte batteriet plockas ner?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av tor-ake »

Följ med på en Halloween-inspirerad skräckresa, men med lyckligt slut.

Här är den mustiga tröskeln när stänkskyddet är borttaget
20241029_154320.jpg
Vad däljes bakom kröken? Det är inte så lätt att se som på grufmans bilder, på denna RWD MiC
20241029_155846.jpg
20241029_155821.jpg
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av tor-ake »

Batteriets plåt och bromsrörens krökning ser lite annorlunda ut än i OP. Genom att lysa under kabelstammen och trycka in mobilkameran ovanför kan man se rören.
20241029_155712.jpg
20241029_155704.jpg
Ser väldigt torrt och fint ut där inne trots 7000 mil och trots geggan som förmodligen kommer orsaka problem med tröskellådans framkant långt innan bromsrören behöver bytas.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
niklas12
Inlägg: 3135
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av niklas12 »

Fredrik j skrev: 29 okt 2024 17:04
niklas12 skrev: 29 okt 2024 16:39
tnjo skrev: 29 okt 2024 13:17
mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstruerat
Särskilt för ett bromsrör som valfri allt i alllo Mek hade kunnat byta för en femhundring
Behövde inte batteriet plockas ner?
Jo men om man tänkt till när man designade bilen så hade man lagt bromsrören väl åtkomliga och inte bakom batteriet
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av tor-ake »

niklas12 skrev: 29 okt 2024 18:47

Jo men om man tänkt till när man designade bilen så hade man lagt bromsrören väl åtkomliga och inte bakom batteriet
Man brukar inte designa bilen runt bromsrören, det blir ganska o-optimalt då. Alla bilar som är lite tätare packade som de varit sen mitten av åttitalet har bromsrören avigt lagda, ovanför bensintankar, tråcklade genom bakvagnsupphängningar osv.

Det idiotiska är att rören inte är korrosionshärdiga. Okej att man inte använder koppar, man slutade med det, med hänvisning till att abs-pumparna deformationshärdade rören och började med stål istället. Men varför inte syrafast eller ordentligt ytbehandlat stål? Snålhet troligen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av mussla »

tnjo skrev: 29 okt 2024 13:17
mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstruerat
Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt med 14kkr i reparation på en begagnad bil. Om man ställer det i relation till vad det kan kosta att byta en koppling eller kamkedja t.ex.
Model Y LR AWD -24
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12624
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av Fredrik j »

mussla skrev: 29 okt 2024 20:36
tnjo skrev: 29 okt 2024 13:17
mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstruerat
Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt med 14kkr i reparation på en begagnad bil. Om man ställer det i relation till vad det kan kosta att byta en koppling eller kamkedja t.ex.
På en fem år gammal bil? Kanske går bytet av bromsrör på maskinskadeförsäkringen?
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av repulsiv »

tor-ake skrev: 29 okt 2024 18:58
Det idiotiska är att rören inte är korrosionshärdiga. Okej att man inte använder koppar, man slutade med det, med hänvisning till att abs-pumparna deformationshärdade rören och började med stål istället. Men varför inte syrafast eller ordentligt ytbehandlat stål? Snålhet troligen.
Jag håller helt med om att det är idiotiskt att dom inte klarar korrosion men kopparrör slutade man väl med på typ 60-talet eller så, stål valde man nog mest för det var billigast.

Vissa tillverkare (typ volvo) gick över till kopparnickel pga rost, men har sedemera bytt tillbaka (troligen av kostnadsskäl).

Men en rejäl ytbehandling hade man ju gärna sett.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 329
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av tnjo »

mussla skrev: 29 okt 2024 20:36
tnjo skrev: 29 okt 2024 13:17
mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstruerat
Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt med 14kkr i reparation på en begagnad bil. Om man ställer det i relation till vad det kan kosta att byta en koppling eller kamkedja t.ex.
Vilket är en ganska komplicerad sak jämfört med att skarva ett bromsrör
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av mussla »

tnjo skrev: 29 okt 2024 21:39
mussla skrev: 29 okt 2024 20:36
tnjo skrev: 29 okt 2024 13:17
mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstruerat
Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt med 14kkr i reparation på en begagnad bil. Om man ställer det i relation till vad det kan kosta att byta en koppling eller kamkedja t.ex.
Vilket är en ganska komplicerad sak jämfört med att skarva ett bromsrör
Likväl är det saker som plötsligt kan gå sönder på en bil. På min gamla S60 T5 som jag hade för hundra år sedan så kostade det plötsligt 8 kkr att byta alla bromsskivor. De var slut efter 8000 mil. Min poäng är att det är en hanterbar kostnad - även om man gärna slipper.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av mussla »

jonasl skrev: 29 okt 2024 12:37
mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Fast har det ens sålts några med strukturella batteripacket i Europa? Det är väl de med 4680-celler endast?
Aha, Det vet jag inte. Det var något Grufman sa att det skulle bli dyrt om det var en sådan bil. Men han drog kanske bara ett extremt exempel.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av Jaegaern »

mussla skrev: 29 okt 2024 12:04
Ser ju illa ut för MY. En årsmodell 20 med rejält rostiga bromsrör här. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.299828/

Sen har vi den norska rostskyddsfirman som la upp en video. Den har väl postats tidigare?
Tänk på att detta är en firma som har direkt nytta av att hitta den jävligaste model Y som finns, för att visa på hur kass det är. De tjänar på mängden som rostskyddar sin bil.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av Nect »

Jaegaern skrev: 30 okt 2024 09:32
mussla skrev: 29 okt 2024 12:04
Ser ju illa ut för MY. En årsmodell 20 med rejält rostiga bromsrör här. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.299828/

Sen har vi den norska rostskyddsfirman som la upp en video. Den har väl postats tidigare?
Tänk på att detta är en firma som har direkt nytta av att hitta den jävligaste model Y som finns, för att visa på hur kass det är. De tjänar på mängden som rostskyddar sin bil.
Står den dessutom parkerad vid kusten så är väl rost snarare väldigt vanligt än ovanligt oavsett bil?

Saltvatten är rena döden för stål som inte har C4/C5 klass.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av Jaegaern »

Nect skrev: 30 okt 2024 10:39
Jaegaern skrev: 30 okt 2024 09:32
mussla skrev: 29 okt 2024 12:04
Ser ju illa ut för MY. En årsmodell 20 med rejält rostiga bromsrör här. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.299828/

Sen har vi den norska rostskyddsfirman som la upp en video. Den har väl postats tidigare?
Tänk på att detta är en firma som har direkt nytta av att hitta den jävligaste model Y som finns, för att visa på hur kass det är. De tjänar på mängden som rostskyddar sin bil.
Står den dessutom parkerad vid kusten så är väl rost snarare väldigt vanligt än ovanligt oavsett bil?

Saltvatten är rena döden för stål som inte har C4/C5 klass.
Ja, dessutom.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5468
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av chaffis75 »

mussla skrev: 29 okt 2024 20:36
tnjo skrev: 29 okt 2024 13:17
mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstruerat
Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt med 14kkr i reparation på en begagnad bil. Om man ställer det i relation till vad det kan kosta att byta en koppling eller kamkedja t.ex.
Både koppling och kamrem ät enligt plan förhoppningsvis, dvs de är en utgift man kan räkna med. Broms rör tror jag ingen räknar med att de ska lagas.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar