Jag tänker mera att om man känner till det själv så måste man kunna visa det för dem, köra dit utan innerskärm t.ex. och visa själv. Om de ser det kan de knappast släppa igenom det.
Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Model Y LR AWD 2022
Ja, kan dom se det lär dom ju slå ner på det, lite beroende på hur ytlig rosten är, men den ser inte så ytlig ut på freddans bilder.
Imponerande med så grav rost på såpass "ny" bil. Det är verkligen inte alla tillverkare som lyckas med det
Det vore intressant att lyfta/skära bort plast skyddet som sitter över bromsröret, om fukt samlas mellan plastskyddet och bromsröret då kan det gå väldigt fort med rosten...

Det vore intressant att lyfta/skära bort plast skyddet som sitter över bromsröret, om fukt samlas mellan plastskyddet och bromsröret då kan det gå väldigt fort med rosten...
Model 3 Performance Highland
känns ju som att det är fästet som skavt bort färgen och så har det börjat där och spritt sig.
Givetvis i kombination med att salt, vatten och smuts tar sig dit.
Givetvis i kombination med att salt, vatten och smuts tar sig dit.
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.
Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Model Y LR AWD -24
Ser ju illa ut för MY. En årsmodell 20 med rejält rostiga bromsrör här. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.299828/
Sen har vi den norska rostskyddsfirman som la upp en video. Den har väl postats tidigare?
Sen har vi den norska rostskyddsfirman som la upp en video. Den har väl postats tidigare?
Model Y LR AWD -24
- jonasl
- Teslaägare
Fast har det ens sålts några med strukturella batteripacket i Europa? Det är väl de med 4680-celler endast?mussla skrev: ↑29 okt 2024 11:59Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.
Model Y LR AWD 2022
- jonasl
- Teslaägare
Det där syns ju när man byter hjul, helt exponerad bromsledning (vilket i sig inte är konstigt, det är ju så de brukade sitta under bilen förr). Lätt att kolla när man byter till vinterhjul, eller om man har lite öppnare fälgar som jag bara kika in.mussla skrev: ↑29 okt 2024 12:04Ser ju illa ut för MY. En årsmodell 20 med rejält rostiga bromsrör här. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -and-salt-
Model Y LR AWD 2022
Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstrueratmussla skrev: ↑29 okt 2024 11:59Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.
Särskilt för ett bromsrör som valfri allt i alllo Mek hade kunnat byta för en femhundringtnjo skrev: ↑29 okt 2024 13:17Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstrueratmussla skrev: ↑29 okt 2024 11:59Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Behövde inte batteriet plockas ner?niklas12 skrev: ↑29 okt 2024 16:39Särskilt för ett bromsrör som valfri allt i alllo Mek hade kunnat byta för en femhundringtnjo skrev: ↑29 okt 2024 13:17Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstrueratmussla skrev: ↑29 okt 2024 11:59Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.
Följ med på en Halloween-inspirerad skräckresa, men med lyckligt slut.
Här är den mustiga tröskeln när stänkskyddet är borttaget Vad däljes bakom kröken? Det är inte så lätt att se som på grufmans bilder, på denna RWD MiC
Här är den mustiga tröskeln när stänkskyddet är borttaget Vad däljes bakom kröken? Det är inte så lätt att se som på grufmans bilder, på denna RWD MiC
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Batteriets plåt och bromsrörens krökning ser lite annorlunda ut än i OP. Genom att lysa under kabelstammen och trycka in mobilkameran ovanför kan man se rören.
Ser väldigt torrt och fint ut där inne trots 7000 mil och trots geggan som förmodligen kommer orsaka problem med tröskellådans framkant långt innan bromsrören behöver bytas.Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Jo men om man tänkt till när man designade bilen så hade man lagt bromsrören väl åtkomliga och inte bakom batterietFredrik j skrev: ↑29 okt 2024 17:04Behövde inte batteriet plockas ner?niklas12 skrev: ↑29 okt 2024 16:39Särskilt för ett bromsrör som valfri allt i alllo Mek hade kunnat byta för en femhundringtnjo skrev: ↑29 okt 2024 13:17Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstrueratmussla skrev: ↑29 okt 2024 11:59Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Man brukar inte designa bilen runt bromsrören, det blir ganska o-optimalt då. Alla bilar som är lite tätare packade som de varit sen mitten av åttitalet har bromsrören avigt lagda, ovanför bensintankar, tråcklade genom bakvagnsupphängningar osv.
Det idiotiska är att rören inte är korrosionshärdiga. Okej att man inte använder koppar, man slutade med det, med hänvisning till att abs-pumparna deformationshärdade rören och började med stål istället. Men varför inte syrafast eller ordentligt ytbehandlat stål? Snålhet troligen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt med 14kkr i reparation på en begagnad bil. Om man ställer det i relation till vad det kan kosta att byta en koppling eller kamkedja t.ex.tnjo skrev: ↑29 okt 2024 13:17Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstrueratmussla skrev: ↑29 okt 2024 11:59Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.
Model Y LR AWD -24
På en fem år gammal bil? Kanske går bytet av bromsrör på maskinskadeförsäkringen?mussla skrev: ↑29 okt 2024 20:36Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt med 14kkr i reparation på en begagnad bil. Om man ställer det i relation till vad det kan kosta att byta en koppling eller kamkedja t.ex.tnjo skrev: ↑29 okt 2024 13:17Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstrueratmussla skrev: ↑29 okt 2024 11:59Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.
Jag håller helt med om att det är idiotiskt att dom inte klarar korrosion men kopparrör slutade man väl med på typ 60-talet eller så, stål valde man nog mest för det var billigast.tor-ake skrev: ↑29 okt 2024 18:58Det idiotiska är att rören inte är korrosionshärdiga. Okej att man inte använder koppar, man slutade med det, med hänvisning till att abs-pumparna deformationshärdade rören och började med stål istället. Men varför inte syrafast eller ordentligt ytbehandlat stål? Snålhet troligen.
Vissa tillverkare (typ volvo) gick över till kopparnickel pga rost, men har sedemera bytt tillbaka (troligen av kostnadsskäl).
Men en rejäl ytbehandling hade man ju gärna sett.
Vilket är en ganska komplicerad sak jämfört med att skarva ett bromsrörmussla skrev: ↑29 okt 2024 20:36Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt med 14kkr i reparation på en begagnad bil. Om man ställer det i relation till vad det kan kosta att byta en koppling eller kamkedja t.ex.tnjo skrev: ↑29 okt 2024 13:17Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstrueratmussla skrev: ↑29 okt 2024 11:59Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.
Likväl är det saker som plötsligt kan gå sönder på en bil. På min gamla S60 T5 som jag hade för hundra år sedan så kostade det plötsligt 8 kkr att byta alla bromsskivor. De var slut efter 8000 mil. Min poäng är att det är en hanterbar kostnad - även om man gärna slipper.tnjo skrev: ↑29 okt 2024 21:39Vilket är en ganska komplicerad sak jämfört med att skarva ett bromsrörmussla skrev: ↑29 okt 2024 20:36Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt med 14kkr i reparation på en begagnad bil. Om man ställer det i relation till vad det kan kosta att byta en koppling eller kamkedja t.ex.tnjo skrev: ↑29 okt 2024 13:17Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstrueratmussla skrev: ↑29 okt 2024 11:59Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.
Model Y LR AWD -24
Aha, Det vet jag inte. Det var något Grufman sa att det skulle bli dyrt om det var en sådan bil. Men han drog kanske bara ett extremt exempel.jonasl skrev: ↑29 okt 2024 12:37Fast har det ens sålts några med strukturella batteripacket i Europa? Det är väl de med 4680-celler endast?mussla skrev: ↑29 okt 2024 11:59Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.
Model Y LR AWD -24
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Tänk på att detta är en firma som har direkt nytta av att hitta den jävligaste model Y som finns, för att visa på hur kass det är. De tjänar på mängden som rostskyddar sin bil.mussla skrev: ↑29 okt 2024 12:04Ser ju illa ut för MY. En årsmodell 20 med rejält rostiga bromsrör här. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.299828/
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Står den dessutom parkerad vid kusten så är väl rost snarare väldigt vanligt än ovanligt oavsett bil?Jaegaern skrev: ↑30 okt 2024 09:32Tänk på att detta är en firma som har direkt nytta av att hitta den jävligaste model Y som finns, för att visa på hur kass det är. De tjänar på mängden som rostskyddar sin bil.mussla skrev: ↑29 okt 2024 12:04Ser ju illa ut för MY. En årsmodell 20 med rejält rostiga bromsrör här. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.299828/
Saltvatten är rena döden för stål som inte har C4/C5 klass.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Ja, dessutom.Nect skrev: ↑30 okt 2024 10:39Står den dessutom parkerad vid kusten så är väl rost snarare väldigt vanligt än ovanligt oavsett bil?Jaegaern skrev: ↑30 okt 2024 09:32Tänk på att detta är en firma som har direkt nytta av att hitta den jävligaste model Y som finns, för att visa på hur kass det är. De tjänar på mängden som rostskyddar sin bil.mussla skrev: ↑29 okt 2024 12:04Ser ju illa ut för MY. En årsmodell 20 med rejält rostiga bromsrör här. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.299828/
Saltvatten är rena döden för stål som inte har C4/C5 klass.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Både koppling och kamrem ät enligt plan förhoppningsvis, dvs de är en utgift man kan räkna med. Broms rör tror jag ingen räknar med att de ska lagas.mussla skrev: ↑29 okt 2024 20:36Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt med 14kkr i reparation på en begagnad bil. Om man ställer det i relation till vad det kan kosta att byta en koppling eller kamkedja t.ex.tnjo skrev: ↑29 okt 2024 13:17Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstrueratmussla skrev: ↑29 okt 2024 11:59Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19