Sida 3 av 7

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 27 okt 2024 16:02
av jonasl
repulsiv skrev: 27 okt 2024 12:14

Fast det där kommer aldrig besiktningen slå ner på, såvida dom inte råkar bromsa av bromsrören under bromsprovet (ja det händer)

Dom tar inte isär bilen för att kolla, och för att se den där rosten måste dom ta isär den.
Jag tänker mera att om man känner till det själv så måste man kunna visa det för dem, köra dit utan innerskärm t.ex. och visa själv. Om de ser det kan de knappast släppa igenom det.

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 27 okt 2024 18:41
av repulsiv
jonasl skrev: 27 okt 2024 16:02

Jag tänker mera att om man känner till det själv så måste man kunna visa det för dem, köra dit utan innerskärm t.ex. och visa själv. Om de ser det kan de knappast släppa igenom det.
Ja, kan dom se det lär dom ju slå ner på det, lite beroende på hur ytlig rosten är, men den ser inte så ytlig ut på freddans bilder.

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 27 okt 2024 19:42
av TobbeW
Imponerande med så grav rost på såpass "ny" bil. Det är verkligen inte alla tillverkare som lyckas med det :lol:

Det vore intressant att lyfta/skära bort plast skyddet som sitter över bromsröret, om fukt samlas mellan plastskyddet och bromsröret då kan det gå väldigt fort med rosten...

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 28 okt 2024 00:36
av repulsiv
känns ju som att det är fästet som skavt bort färgen och så har det börjat där och spritt sig.

Givetvis i kombination med att salt, vatten och smuts tar sig dit.

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 29 okt 2024 11:59
av mussla
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 29 okt 2024 12:04
av mussla
Ser ju illa ut för MY. En årsmodell 20 med rejält rostiga bromsrör här. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.299828/

Sen har vi den norska rostskyddsfirman som la upp en video. Den har väl postats tidigare?

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 29 okt 2024 12:37
av jonasl
mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Fast har det ens sålts några med strukturella batteripacket i Europa? Det är väl de med 4680-celler endast?

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 29 okt 2024 12:41
av jonasl
mussla skrev: 29 okt 2024 12:04
Ser ju illa ut för MY. En årsmodell 20 med rejält rostiga bromsrör här. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -and-salt-
Det där syns ju när man byter hjul, helt exponerad bromsledning (vilket i sig inte är konstigt, det är ju så de brukade sitta under bilen förr). Lätt att kolla när man byter till vinterhjul, eller om man har lite öppnare fälgar som jag bara kika in.

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 29 okt 2024 13:17
av tnjo
mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstruerat

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 29 okt 2024 16:39
av niklas12
tnjo skrev: 29 okt 2024 13:17
mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstruerat
Särskilt för ett bromsrör som valfri allt i alllo Mek hade kunnat byta för en femhundring

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 29 okt 2024 17:04
av Fredrik j
niklas12 skrev: 29 okt 2024 16:39
tnjo skrev: 29 okt 2024 13:17
mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstruerat
Särskilt för ett bromsrör som valfri allt i alllo Mek hade kunnat byta för en femhundring
Behövde inte batteriet plockas ner?

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 29 okt 2024 18:35
av tor-ake
Följ med på en Halloween-inspirerad skräckresa, men med lyckligt slut.

Här är den mustiga tröskeln när stänkskyddet är borttaget
20241029_154320.jpg
Vad däljes bakom kröken? Det är inte så lätt att se som på grufmans bilder, på denna RWD MiC
20241029_155846.jpg
20241029_155821.jpg

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 29 okt 2024 18:39
av tor-ake
Batteriets plåt och bromsrörens krökning ser lite annorlunda ut än i OP. Genom att lysa under kabelstammen och trycka in mobilkameran ovanför kan man se rören.
20241029_155712.jpg
20241029_155704.jpg
Ser väldigt torrt och fint ut där inne trots 7000 mil och trots geggan som förmodligen kommer orsaka problem med tröskellådans framkant långt innan bromsrören behöver bytas.

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 29 okt 2024 18:47
av niklas12
Fredrik j skrev: 29 okt 2024 17:04
niklas12 skrev: 29 okt 2024 16:39
tnjo skrev: 29 okt 2024 13:17
mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstruerat
Särskilt för ett bromsrör som valfri allt i alllo Mek hade kunnat byta för en femhundring
Behövde inte batteriet plockas ner?
Jo men om man tänkt till när man designade bilen så hade man lagt bromsrören väl åtkomliga och inte bakom batteriet

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 29 okt 2024 18:58
av tor-ake
niklas12 skrev: 29 okt 2024 18:47

Jo men om man tänkt till när man designade bilen så hade man lagt bromsrören väl åtkomliga och inte bakom batteriet
Man brukar inte designa bilen runt bromsrören, det blir ganska o-optimalt då. Alla bilar som är lite tätare packade som de varit sen mitten av åttitalet har bromsrören avigt lagda, ovanför bensintankar, tråcklade genom bakvagnsupphängningar osv.

Det idiotiska är att rören inte är korrosionshärdiga. Okej att man inte använder koppar, man slutade med det, med hänvisning till att abs-pumparna deformationshärdade rören och började med stål istället. Men varför inte syrafast eller ordentligt ytbehandlat stål? Snålhet troligen.

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 29 okt 2024 20:36
av mussla
tnjo skrev: 29 okt 2024 13:17
mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstruerat
Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt med 14kkr i reparation på en begagnad bil. Om man ställer det i relation till vad det kan kosta att byta en koppling eller kamkedja t.ex.

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 29 okt 2024 21:13
av Fredrik j
mussla skrev: 29 okt 2024 20:36
tnjo skrev: 29 okt 2024 13:17
mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstruerat
Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt med 14kkr i reparation på en begagnad bil. Om man ställer det i relation till vad det kan kosta att byta en koppling eller kamkedja t.ex.
På en fem år gammal bil? Kanske går bytet av bromsrör på maskinskadeförsäkringen?

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 29 okt 2024 21:31
av repulsiv
tor-ake skrev: 29 okt 2024 18:58
Det idiotiska är att rören inte är korrosionshärdiga. Okej att man inte använder koppar, man slutade med det, med hänvisning till att abs-pumparna deformationshärdade rören och började med stål istället. Men varför inte syrafast eller ordentligt ytbehandlat stål? Snålhet troligen.
Jag håller helt med om att det är idiotiskt att dom inte klarar korrosion men kopparrör slutade man väl med på typ 60-talet eller så, stål valde man nog mest för det var billigast.

Vissa tillverkare (typ volvo) gick över till kopparnickel pga rost, men har sedemera bytt tillbaka (troligen av kostnadsskäl).

Men en rejäl ytbehandling hade man ju gärna sett.

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 29 okt 2024 21:39
av tnjo
mussla skrev: 29 okt 2024 20:36
tnjo skrev: 29 okt 2024 13:17
mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstruerat
Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt med 14kkr i reparation på en begagnad bil. Om man ställer det i relation till vad det kan kosta att byta en koppling eller kamkedja t.ex.
Vilket är en ganska komplicerad sak jämfört med att skarva ett bromsrör

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 29 okt 2024 22:15
av mussla
tnjo skrev: 29 okt 2024 21:39
mussla skrev: 29 okt 2024 20:36
tnjo skrev: 29 okt 2024 13:17
mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstruerat
Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt med 14kkr i reparation på en begagnad bil. Om man ställer det i relation till vad det kan kosta att byta en koppling eller kamkedja t.ex.
Vilket är en ganska komplicerad sak jämfört med att skarva ett bromsrör
Likväl är det saker som plötsligt kan gå sönder på en bil. På min gamla S60 T5 som jag hade för hundra år sedan så kostade det plötsligt 8 kkr att byta alla bromsskivor. De var slut efter 8000 mil. Min poäng är att det är en hanterbar kostnad - även om man gärna slipper.

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 29 okt 2024 22:17
av mussla
jonasl skrev: 29 okt 2024 12:37
mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Fast har det ens sålts några med strukturella batteripacket i Europa? Det är väl de med 4680-celler endast?
Aha, Det vet jag inte. Det var något Grufman sa att det skulle bli dyrt om det var en sådan bil. Men han drog kanske bara ett extremt exempel.

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 30 okt 2024 09:32
av Jaegaern
mussla skrev: 29 okt 2024 12:04
Ser ju illa ut för MY. En årsmodell 20 med rejält rostiga bromsrör här. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.299828/

Sen har vi den norska rostskyddsfirman som la upp en video. Den har väl postats tidigare?
Tänk på att detta är en firma som har direkt nytta av att hitta den jävligaste model Y som finns, för att visa på hur kass det är. De tjänar på mängden som rostskyddar sin bil.

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 30 okt 2024 10:39
av Nect
Jaegaern skrev: 30 okt 2024 09:32
mussla skrev: 29 okt 2024 12:04
Ser ju illa ut för MY. En årsmodell 20 med rejält rostiga bromsrör här. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.299828/

Sen har vi den norska rostskyddsfirman som la upp en video. Den har väl postats tidigare?
Tänk på att detta är en firma som har direkt nytta av att hitta den jävligaste model Y som finns, för att visa på hur kass det är. De tjänar på mängden som rostskyddar sin bil.
Står den dessutom parkerad vid kusten så är väl rost snarare väldigt vanligt än ovanligt oavsett bil?

Saltvatten är rena döden för stål som inte har C4/C5 klass.

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 30 okt 2024 10:47
av Jaegaern
Nect skrev: 30 okt 2024 10:39
Jaegaern skrev: 30 okt 2024 09:32
mussla skrev: 29 okt 2024 12:04
Ser ju illa ut för MY. En årsmodell 20 med rejält rostiga bromsrör här. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.299828/

Sen har vi den norska rostskyddsfirman som la upp en video. Den har väl postats tidigare?
Tänk på att detta är en firma som har direkt nytta av att hitta den jävligaste model Y som finns, för att visa på hur kass det är. De tjänar på mängden som rostskyddar sin bil.
Står den dessutom parkerad vid kusten så är väl rost snarare väldigt vanligt än ovanligt oavsett bil?

Saltvatten är rena döden för stål som inte har C4/C5 klass.
Ja, dessutom.

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Postat: 30 okt 2024 14:48
av chaffis75
mussla skrev: 29 okt 2024 20:36
tnjo skrev: 29 okt 2024 13:17
mussla skrev: 29 okt 2024 11:59
Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.

Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstruerat
Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt med 14kkr i reparation på en begagnad bil. Om man ställer det i relation till vad det kan kosta att byta en koppling eller kamkedja t.ex.
Både koppling och kamrem ät enligt plan förhoppningsvis, dvs de är en utgift man kan räkna med. Broms rör tror jag ingen räknar med att de ska lagas.