Och inte nog med att de är vassa/skarpa. Kommer den plåten överhuvudtaget deformeras någonting vid en kollision med en människokropp?…
Det är ganska lustigt att alla verkar anta att Tesla helt plötsligt skulle ha glömt bort säkerhet när man lanserade Cybertruck?
Jag är rätt säker på att CT är minst lika säker som andra jämförbara fordon, typ F-150, Rivian etc.
Det har förstås skrivits spaltkilometer om detta, med många som bensäkert hävdar att CT är livsfarlig för passagerare, medtrafikanter, och fotgängare, men det finns vad jag kan se inga som helst bevis för detta.
Vissa måste alltid strida om något men i det här fallet borde de lägga krutet på att få alla att lämna olja och gas och istället gå över till elbilar. Inte komma med hårklyverier om vilken elbil som är mest korrekt
Speciellt de som själva inte ens kör elbil, men har väldigt starka åsikter om vilka elbilar andra ska köpa.
Så det handlar alltså inte som sanningshalten i argumenten utan om vem som säger det?… Ok.
Undrar hur många som tycker det är ett rimligt motargument… Undrar hur många det motargumentet kan övertyga…
Ingen har ifrågasatt sanningshalten i argumenten.
Men bara för att du hittat miljöargument som talar för kombi istället för SUV/crossover så betyder inte det att det är en bättre bil för alla.
En sedan är ju ännu mer miljövänlig än en kombi. Varför är det då okej att välja en kombi enligt dina argument?
Jag tycker det viktiga är att folk kör med elbil oavsett modell, istället för bensin, diesel eller gasbilar. Men där tycker vi nog olika.
Re: SUV/Crossover eller Estate/Touring/kombi?
Postat: 22 nov 2024 16:35
av Fredrik j
Min personliga åsikt är att halvkombin eller kombikupén som det även kallas (eller hatchback) är den bästa kompromissen.
Har kört sedanbilar blandat med halvkombi och när jag nu är tillbaka med halvkombi får jag bekräftat hur bra det fungerar.
Enda anledningen som skulle få mig att köpa en kombi hade varit om vi hade haft en större hund.
Min personliga åsikt är att halvkombin eller kombikupén som det även kallas (eller hatchback) är den bästa kompromissen.
Har kört sedanbilar blandat med halvkombi och när jag nu är tillbaka med halvkombi får jag bekräftat hur bra det fungerar.
Enda anledningen som skulle få mig att köpa en kombi hade varit om vi hade haft en större hund.
En perfekt svensk kompromiss, perfekt med en kombikupe, det bästa mellanläget i landet lagom.
Men, håller med, tycker också en kombikupe är att föredra före både sedan och en kombi. Kanske för att man är uppväxt med att alla kombis såg ut som skokartonger alla Volvo 245.
Min personliga åsikt är att halvkombin eller kombikupén som det även kallas (eller hatchback) är den bästa kompromissen.
Har kört sedanbilar blandat med halvkombi och när jag nu är tillbaka med halvkombi får jag bekräftat hur bra det fungerar.
Enda anledningen som skulle få mig att köpa en kombi hade varit om vi hade haft en större hund.
En perfekt svensk kompromiss, perfekt med en kombikupe, det bästa mellanläget i landet lagom.
Men, håller med, tycker också en kombikupe är att föredra före både sedan och en kombi. Kanske för att man är uppväxt med att alla kombis såg ut som skokartonger alla Volvo 245.
Det bästa med kombikupe är ju att man ställer ner lasten i bagaget istället för att skjuta in. Plus att man får en taklinje man inte spyr av att titta på...
Själv är jag fast förankrad o kombilägret, jag har svårt för högbyggda bilars sämre vägkänsla och vinglighet.
Samma här.
Sedan sitter man som på en pinstol i en SUV, inte så skönt för mig.
Re: SUV/Crossover eller Estate/Touring/kombi?
Postat: 22 nov 2024 22:37
av Jerka
Jag är definitivt i camp kombi. Med det sagt förstår jag väl till viss del att SUV:ar kan vara bekväma att kliva i om man t.ex. har ont i ryggen eller av annat skäl är osmidig, och att vissa verkar uppskatta den höga sittpositionen (själv gillar jag att sitta lågt). Bagageutrymmet blir väl lite större också.
Så det är helt okej att SUV:arna finns, men det jag tycker är tråkigt är att det i stort sett bara finns SUV att välja på. Volvo har inga elkombibilar. BMW och Audi har precis lanserat varsin, och Opel är på gång men ser ut att tokmissa i prissättningen. En av anledningarna till att jag aldrig gillat SUV är att man fått mycket mindre bil för pengarna, men precis som någon annan var inne på så finns det ju knappt en mellanklasskombi värd namnet längre. Jag hade älskat en E-golf Variant. Eller en ID3 Variant om man så vill, eller en Volvo V40 Recharge (förlåt, EV40). Mellanstora, prisvärda bilar som ändå har hyggligt lastutrymme och dragkrok. Om man nödvändigtvis ska bygga på höjden så skulle jag hellre återuppliva kompakt-minibuss-formatet (Renault Scénic, Opel Zafira m.fl.). Då får man åtminstone 7 sittplatser i ett litet format.
Re: SUV/Crossover eller Estate/Touring/kombi?
Postat: 23 nov 2024 20:22
av Bjelke
Jag hade en Scénic ett tag och gillade den mycket, perfekt att bygga
billjud i också
Den hade ju dubbelgolv (osäker på benämningen men det var typ två golv
med ganska mycket luft mellan) så formen borde vara perfekt för att lägga
batterier i iaf det var iaf så pass högt att 12V-batteriet fick plats där.
Ytterligare en fördel med kombi jämfört med EQE Suv är ju kombibilarnas lägre luftmotstånd. EQE Suv har ett Cd på 0,25. Är väl rätt bra för att vara Suv, men ID.7, I5 Touring och A6 Avant har alla lägre med 0,24. Och Cd är ju endast måttet på bilens formfaktor. Till det kommer ju även bilarnas totala frontarea. Och även här har ju ID.7, I5 Touring och A6 Avant mindre frontarea än EQE Suv. Det här ger således fördel när det gäller räckvidd/förbrukning för kombibilarna i högre hastigheter runt 90-120 km/h…
Y har tack vare sitt sluttande bakparti ett ännu bättre Cd på 0,23. Men å andra sidan lär ju ha Y större frontarea än kombibilarna. Är inte expert på det här aerodynamiska, men gissar på att Y:s större frontarea tar ut fördelen med det lägre Cd-värdet. Y's Cd-värde förutsätter vidare 19"-fälgarna med plastsidorna på.
Flyttar detta inlägg hit. Så vi slipper att köra kombi vs SUV diskussioner i flera trådar.
Här kommer lite siffror:
Tesla Model Y: 0,23 x 2,54 = 0,584 Vikt: 2060 kg (MY LR)
BMW i5 touring: 0,24 x 2,50 = 0,6 Vikt: 2255 kg (edrive 40)
Audi A6 Avant e-tron: 0,26 x 2,48 = 0,6448 Vikt: 2185 kg (avant 210 kw)
Model Y med fyrhjulsdrift är både mer aerodynamisk och väger mindre i5 och Audi A6 med tvåhjulsdrift.
Ytterligare en fördel med kombi jämfört med EQE Suv är ju kombibilarnas lägre luftmotstånd. EQE Suv har ett Cd på 0,25. Är väl rätt bra för att vara Suv, men ID.7, I5 Touring och A6 Avant har alla lägre med 0,24. Och Cd är ju endast måttet på bilens formfaktor. Till det kommer ju även bilarnas totala frontarea. Och även här har ju ID.7, I5 Touring och A6 Avant mindre frontarea än EQE Suv. Det här ger således fördel när det gäller räckvidd/förbrukning för kombibilarna i högre hastigheter runt 90-120 km/h…
Y har tack vare sitt sluttande bakparti ett ännu bättre Cd på 0,23. Men å andra sidan lär ju ha Y större frontarea än kombibilarna. Är inte expert på det här aerodynamiska, men gissar på att Y:s större frontarea tar ut fördelen med det lägre Cd-värdet. Y's Cd-värde förutsätter vidare 19"-fälgarna med plastsidorna på.
Här kommer lite siffror:
Tesla Model Y: 0,23 x 2,54 = 0,584 Vikt: 2060 kg (MY LR)
BMW i5 touring: 0,24 x 2,50 = 0,6 Vikt: 2255 kg (edrive 40) Audi A6 Avant e-tron: 0,26 x 2,48 = 0,6448 Vikt: 2185 kg (avant 210 kw)
[Min u. och genomstrykning.]
Model Y med fyrhjulsdrift är både mer aerodynamisk och väger mindre i5 och Audi A6 med tvåhjulsdrift. […
Vad får du 0,26 för A6 Avant e-tron ifrån?
Enligt din egen länk har A6 Avant e-tron 0,24. Således blir rätt siffror för A6 Avant:
0,24 x 2,48 = 5,5952
Sen är jag bara lekman på sånt här och har ingen aning om det bara är så enkelt att man multiplicerar den här luftmotståndskoefficienten med frontarean…
Det stämmer. Så det ska vara 0,24*2,48 = 0,5952.
Japp luftmotståndet räknast ut genom att multiplicera luftmotståndskoefficienten med frontarean. Med hjälp av denna data samt bilens vikt och däckens rullmotstånd så kan man teoretiskt räkna ut hur mycket energi som går åt för att driva fram bilen i olika hastigheter:
Ytterligare en fördel med kombi jämfört med EQE Suv är ju kombibilarnas lägre luftmotstånd. EQE Suv har ett Cd på 0,25. Är väl rätt bra för att vara Suv, men ID.7, I5 Touring och A6 Avant har alla lägre med 0,24. Och Cd är ju endast måttet på bilens formfaktor. Till det kommer ju även bilarnas totala frontarea. Och även här har ju ID.7, I5 Touring och A6 Avant mindre frontarea än EQE Suv. Det här ger således fördel när det gäller räckvidd/förbrukning för kombibilarna i högre hastigheter runt 90-120 km/h…
Y har tack vare sitt sluttande bakparti ett ännu bättre Cd på 0,23. Men å andra sidan lär ju ha Y större frontarea än kombibilarna. Är inte expert på det här aerodynamiska, men gissar på att Y:s större frontarea tar ut fördelen med det lägre Cd-värdet. Y's Cd-värde förutsätter vidare 19"-fälgarna med plastsidorna på.
Flyttar detta inlägg hit. Så vi slipper att köra kombi vs SUV diskussioner i flera trådar.
Här kommer lite siffror:
Tesla Model Y: 0,23 x 2,54 = 0,584 Vikt: 2060 kg (MY LR)
BMW i5 touring: 0,24 x 2,50 = 0,6 Vikt: 2255 kg (edrive 40)
Audi A6 Avant e-tron: 0,26 x 2,48 = 0,6448 Vikt: 2185 kg (avant 210 kw)
Model Y med fyrhjulsdrift är både mer aerodynamisk och väger mindre i5 och Audi A6 med tvåhjulsdrift.
Ytterligare en fördel med kombi jämfört med EQE Suv är ju kombibilarnas lägre luftmotstånd. EQE Suv har ett Cd på 0,25. Är väl rätt bra för att vara Suv, men ID.7, I5 Touring och A6 Avant har alla lägre med 0,24. Och Cd är ju endast måttet på bilens formfaktor. Till det kommer ju även bilarnas totala frontarea. Och även här har ju ID.7, I5 Touring och A6 Avant mindre frontarea än EQE Suv. Det här ger således fördel när det gäller räckvidd/förbrukning för kombibilarna i högre hastigheter runt 90-120 km/h…
Y har tack vare sitt sluttande bakparti ett ännu bättre Cd på 0,23. Men å andra sidan lär ju ha Y större frontarea än kombibilarna. Är inte expert på det här aerodynamiska, men gissar på att Y:s större frontarea tar ut fördelen med det lägre Cd-värdet. Y's Cd-värde förutsätter vidare 19"-fälgarna med plastsidorna på.
Flyttar detta inlägg hit. Så vi slipper att köra kombi vs SUV diskussioner i flera trådar.
Här kommer lite siffror:
Tesla Model Y: 0,23 x 2,54 = 0,584 Vikt: 2060 kg (MY LR)
BMW i5 touring: 0,24 x 2,50 = 0,6 Vikt: 2255 kg (edrive 40)
Audi A6 Avant e-tron: 0,26 x 2,48 = 0,6448 Vikt: 2185 kg (avant 210 kw)
[Genomstrykning av SwedishAdvocate.]
Model Y med fyrhjulsdrift är både mer aerodynamisk och väger mindre i5 och Audi A6 med tvåhjulsdrift.
Kom nu inte här med någon typ av fakta.
En kombi är alltid bättre än en högbyggd bil som Model Y.
Som jag skrev i den andra tråden…
tesla newbie jämför SUV/Crossovern Y som ju har en sluttande halvkombibaklucka med kombibilar som inte har sluttande halvkombibakluckor.
En mer rimlig jämförelse här tycker jag är att istället jämföra Y med A6 Avant Sportback som ju också har en sluttande halvkombibaklucka. Och den har ett Cd på 0,21…
Således: 0,21 x 2,48 = 0,5208
Och det är ju rätt mkt lägre än vad tesla newbie anger för Model Y…
Ytterligare en fördel med kombi jämfört med EQE Suv är ju kombibilarnas lägre luftmotstånd. EQE Suv har ett Cd på 0,25. Är väl rätt bra för att vara Suv, men ID.7, I5 Touring och A6 Avant har alla lägre med 0,24. Och Cd är ju endast måttet på bilens formfaktor. Till det kommer ju även bilarnas totala frontarea. Och även här har ju ID.7, I5 Touring och A6 Avant mindre frontarea än EQE Suv. Det här ger således fördel när det gäller räckvidd/förbrukning för kombibilarna i högre hastigheter runt 90-120 km/h…
Y har tack vare sitt sluttande bakparti ett ännu bättre Cd på 0,23. Men å andra sidan lär ju ha Y större frontarea än kombibilarna. Är inte expert på det här aerodynamiska, men gissar på att Y:s större frontarea tar ut fördelen med det lägre Cd-värdet. Y's Cd-värde förutsätter vidare 19"-fälgarna med plastsidorna på.
Här kommer lite siffror:
Tesla Model Y: 0,23 x 2,54 = 0,584 Vikt: 2060 kg (MY LR)
BMW i5 touring: 0,24 x 2,50 = 0,6 Vikt: 2255 kg (edrive 40) Audi A6 Avant e-tron: 0,26 x 2,48 = 0,6448 Vikt: 2185 kg (avant 210 kw)
[Min u. och genomstrykning.]
Model Y med fyrhjulsdrift är både mer aerodynamisk och väger mindre i5 och Audi A6 med tvåhjulsdrift. […
Vad får du 0,26 för A6 Avant e-tron ifrån?
Enligt din egen länk har A6 Avant e-tron 0,24. Således blir rätt siffror för A6 Avant:
0,24 x 2,48 = 5,5952
Sen är jag bara lekman på sånt här och har ingen aning om det bara är så enkelt att man multiplicerar den här luftmotståndskoefficienten med frontarean…
Forts.
Vidare så jämför du SUV/Crossovern Y som ju har en sluttande halvkombibaklucka med kombibilar som inte har sluttande halvkombibakluckor.
En mer rimlig jämförelse här tycker jag är att istället jämföra Y med A6 Avant Sportback som ju också har en sluttande halvkombibaklucka. Och den har ett Cd på 0,21…
Således: 0,21 x 2,48 = 0,5208
Och det är ju rätt mkt lägre än vad du anger för Model Y…
Man kan jämföra på alla möjliga sätt, men kontentan är väl att för att få lägsta möjliga luftmotstånd så är en sluttande karossform att föredra. Vill man kombinera en sluttande karossform med stora utrymmen så måste bilen göras lite högre. Ett intressant exempel är Li Autos Mega som är 1,85 m hög men har ett cd-värde på 0,215: https://en.wikipedia.org/wiki/Li_Mega
Ytterligare en fördel med kombi jämfört med EQE Suv är ju kombibilarnas lägre luftmotstånd. EQE Suv har ett Cd på 0,25. Är väl rätt bra för att vara Suv, men ID.7, I5 Touring och A6 Avant har alla lägre med 0,24. Och Cd är ju endast måttet på bilens formfaktor. Till det kommer ju även bilarnas totala frontarea. Och även här har ju ID.7, I5 Touring och A6 Avant mindre frontarea än EQE Suv. Det här ger således fördel när det gäller räckvidd/förbrukning för kombibilarna i högre hastigheter runt 90-120 km/h…
Y har tack vare sitt sluttande bakparti ett ännu bättre Cd på 0,23. Men å andra sidan lär ju ha Y större frontarea än kombibilarna. Är inte expert på det här aerodynamiska, men gissar på att Y:s större frontarea tar ut fördelen med det lägre Cd-värdet. Y's Cd-värde förutsätter vidare 19"-fälgarna med plastsidorna på.
Flyttar detta inlägg hit. Så vi slipper att köra kombi vs SUV diskussioner i flera trådar.
Här kommer lite siffror:
Tesla Model Y: 0,23 x 2,54 = 0,584 Vikt: 2060 kg (MY LR)
BMW i5 touring: 0,24 x 2,50 = 0,6 Vikt: 2255 kg (edrive 40)
Audi A6 Avant e-tron: 0,26 x 2,48 = 0,6448 Vikt: 2185 kg (avant 210 kw)
[Genomstrykning av SwedishAdvocate.]
Model Y med fyrhjulsdrift är både mer aerodynamisk och väger mindre i5 och Audi A6 med tvåhjulsdrift.
Kom nu inte här med någon typ av fakta.
En kombi är alltid bättre än en högbyggd bil som Model Y.
Som jag skrev i den andra tråden…
tesla newbie jämför SUV/Crossovern Y som ju har en sluttande halvkombibaklucka med kombibilar som inte har sluttande halvkombibakluckor.
En mer rimlig jämförelse här tycker jag är att istället jämföra Y med A6 Avant Sportback som ju också har en sluttande halvkombibaklucka. Och den har ett Cd på 0,21…
Således: 0,21 x 2,48 = 0,5208
Och det är ju rätt mkt lägre än vad tesla newbie anger för Model Y…