Sida 3 av 6
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 15 jan 2025 21:22
av SwedishAdvocate
renes skrev: ↑15 jan 2025 21:01
...] Eller för valfri tysk bil:
"Jag köpte den här bilen innan jag insåg att Tyskland startade andra världskriget"
...
För utifall den drypande sarkasmen inte kommer fram: det var sarkasm. Drypande. Den här tråden är ju helt skruvad.
Personligen tycker jag sarkasmen faller helt platt när den bygger på skuldbeläggande av människor som inte ens var födda när det som de skuldbeläggs för ägde rum.
Men tydligen så verkar det inte som alla tycker det…
Håller inte heller med om att tråden skulle vara "skruvad" på något sätt. Är väl tvärt om bara ett exempel på ytterligare en företeelse som inte är helt ovanlig i Amerikat som nu även hittat hit…
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 15 jan 2025 21:25
av mussla
SwedishAdvocate skrev: ↑15 jan 2025 21:22
renes skrev: ↑15 jan 2025 21:01
...] Eller för valfri tysk bil:
"Jag köpte den här bilen innan jag insåg att Tyskland startade andra världskriget"
...
För utifall den drypande sarkasmen inte kommer fram: det var sarkasm. Drypande. Den här tråden är ju helt skruvad.
Personligen tycker jag sarkasmen faller helt platt när den bygger på skuldbeläggande av människor som inte ens var födda när det som de skuldbeläggs för ägde rum.
Men tydligen så verkar det inte som alla tycker det…
Det är ju inte heller rimligt att man skall ta ansvar för vad någon man köpt en bil av säger på Twitter.
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 15 jan 2025 21:26
av Luma
Tycker den här tråden passar bättre i ett dekalforum
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 15 jan 2025 22:26
av gjohansson
mussla skrev: ↑15 jan 2025 21:25
SwedishAdvocate skrev: ↑15 jan 2025 21:22
renes skrev: ↑15 jan 2025 21:01
...] Eller för valfri tysk bil:
"Jag köpte den här bilen innan jag insåg att Tyskland startade andra världskriget"
...
För utifall den drypande sarkasmen inte kommer fram: det var sarkasm. Drypande. Den här tråden är ju helt skruvad.
Personligen tycker jag sarkasmen faller helt platt när den bygger på skuldbeläggande av människor som inte ens var födda när det som de skuldbeläggs för ägde rum.
Men tydligen så verkar det inte som alla tycker det…
Det är ju inte heller rimligt att man skall ta ansvar för vad någon man köpt en bil av säger på Twitter.
Det har du rätt i, man kan knappast kräva det av bilköpare. Men det är nog inte detta det handlar om här.
Jag tycker väl snarare det är så att folk själva fritt får bestämma vilka bilar de vill köpa. Och när de har gjort det så får de själva bestämma vilka eventuella dekaler de vill ha på sina bilar.
Visst kan man ha olika synpunkter på detta men att som det görs här ibland att på något sätt diskutera som om det finns något absolut fel och rätt blir ju lite konstigt. Var och en gör väl som han vill i detta avseende och någon sanning finnes icke?
Har också lite svårt att förstå varför många känner ett så stort behov av att försvara Elon, tror ni verkligen att han behöver er hjälp?
Kanske också att han faktiskt hade försvarat dekal-ivrarna med ”free speach”-argumentet?
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 16 jan 2025 05:20
av dstr
SwedishAdvocate skrev: ↑14 jan 2025 16:48
dstr skrev: ↑14 jan 2025 16:46
Så vad ska jag skriva på Porschen?
"Jag köpte denna fast Porsche köpte upp ett nazistbilmärke"
Blir det bra?
Ja, varför inte?
Om du vill skuldbelägga dagens Porsche-anställda för något som skedde innan de var födda så blir väl det alldeles utmärkt!
Nej, personligen gör jag inte de kopplingarna.
Jag försöker bara förstå resonemanget i tråden och var gränserna går.
Det är inte allt för länge sedan som Hitler dödade "några" judar. När "preskiberades" det så att VW isåfall är ok igen?
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 16 jan 2025 06:32
av Klintan
dstr skrev: ↑16 jan 2025 05:20
SwedishAdvocate skrev: ↑14 jan 2025 16:48
dstr skrev: ↑14 jan 2025 16:46
Så vad ska jag skriva på Porschen?
"Jag köpte denna fast Porsche köpte upp ett nazistbilmärke"
Blir det bra?
Ja, varför inte?
Om du vill skuldbelägga dagens Porsche-anställda för något som skedde innan de var födda så blir väl det alldeles utmärkt!
Nej, personligen gör jag inte de kopplingarna.
Jag försöker bara förstå resonemanget i tråden och var gränserna går.
Det är inte allt för länge sedan som Hitler dödade "några" judar. När "preskiberades" det så att VW isåfall är ok igen?
När britterna tog över förvaltningen av VW efter kriget.
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 16 jan 2025 07:09
av Fredrik j
Klintan skrev: ↑16 jan 2025 06:32
dstr skrev: ↑16 jan 2025 05:20
SwedishAdvocate skrev: ↑14 jan 2025 16:48
dstr skrev: ↑14 jan 2025 16:46
Så vad ska jag skriva på Porschen?
"Jag köpte denna fast Porsche köpte upp ett nazistbilmärke"
Blir det bra?
Ja, varför inte?
Om du vill skuldbelägga dagens Porsche-anställda för något som skedde innan de var födda så blir väl det alldeles utmärkt!
Nej, personligen gör jag inte de kopplingarna.
Jag försöker bara förstå resonemanget i tråden och var gränserna går.
Det är inte allt för länge sedan som Hitler dödade "några" judar. När "preskiberades" det så att VW isåfall är ok igen?
När britterna tog över förvaltningen av VW efter kriget.
Britterna? Med sin historia av kolonisering av Afrika? Dom går ju också bort.
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 16 jan 2025 07:33
av mikebike
Klintan skrev: ↑16 jan 2025 06:32
dstr skrev: ↑16 jan 2025 05:20
SwedishAdvocate skrev: ↑14 jan 2025 16:48
dstr skrev: ↑14 jan 2025 16:46
Så vad ska jag skriva på Porschen?
"Jag köpte denna fast Porsche köpte upp ett nazistbilmärke"
Blir det bra?
Ja, varför inte?
Om du vill skuldbelägga dagens Porsche-anställda för något som skedde innan de var födda så blir väl det alldeles utmärkt!
Nej, personligen gör jag inte de kopplingarna.
Jag försöker bara förstå resonemanget i tråden och var gränserna går.
Det är inte allt för länge sedan som Hitler dödade "några" judar. När "preskiberades" det så att VW isåfall är ok igen?
När britterna tog över förvaltningen av VW efter kriget.
Fast VW har ju skitit i det blå skåpet ganska rejält i modern tid, Fakewagen.
Tillsammans med Audi, "Vorsprung durch betrug".
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 16 jan 2025 08:36
av A76
d3marcus skrev: ↑15 jan 2025 20:26
Många snöflingor här som inte klarar av att hålla sig till sakfrågan ”leverantör, material och storlek?”. Tycker alla lättkränkta Elon-/Trump-fans kan starta en egen filterbubblatråd för att skriva av sig, om nu inte Twitter räcker till för det behovet.
I sakfrågan så har jag använt Red Bubble för dekaler, dock osäker om de har i material som tål regn och snö.
Snöflinga? Haha du har nog helt missuppfattat innebörden. Din dekal är definitionen av snöflinga


Re: Dekal på bakrutan
Postat: 16 jan 2025 08:41
av ONSatan
dstr skrev: ↑16 jan 2025 05:20
SwedishAdvocate skrev: ↑14 jan 2025 16:48
dstr skrev: ↑14 jan 2025 16:46
Så vad ska jag skriva på Porschen?
"Jag köpte denna fast Porsche köpte upp ett nazistbilmärke"
Blir det bra?
Ja, varför inte?
Om du vill skuldbelägga dagens Porsche-anställda för något som skedde innan de var födda så blir väl det alldeles utmärkt!
Nej, personligen gör jag inte de kopplingarna.
Jag försöker bara förstå resonemanget i tråden och var gränserna går.
Det är inte allt för länge sedan som Hitler dödade "några" judar. När "preskiberades" det så att VW isåfall är ok igen?
Jag tror du kan se skillnad i
koppling dagens VW - Hitler samt dagens Tesla - Trump?
(eller trollar du?)
För övrigt så är jag öppen för att köpa en Tesla igen den dagen Elon bränner upp sig själv i en bunker, alt avgår och säljer innehavet
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 16 jan 2025 08:46
av SwedishAdvocate
dstr skrev: ↑16 jan 2025 05:20
SwedishAdvocate skrev: ↑14 jan 2025 16:48
dstr skrev: ↑14 jan 2025 16:46
Så vad ska jag skriva på Porschen?
"Jag köpte denna fast Porsche köpte upp ett nazistbilmärke"
Blir det bra?
Ja, varför inte?
Om du vill skuldbelägga dagens Porsche-anställda för något som skedde innan de var födda så blir väl det alldeles utmärkt!
Nej, personligen gör jag inte de kopplingarna.
Jag försöker bara förstå resonemanget i tråden och var gränserna går.
Det är inte allt för länge sedan som Hitler dödade "några" judar.
När "preskiberades" det så att VW isåfall är ok igen? [Min u.]
Den här understrukna frågan som du nu ställer till mig… Om du börjar med att själv besvara den så
lovar jag att också besvara den.
Det är naturligtvis helt ok att göra svaret precis hur kort som helst.
Rätt säker på att det här är något som du och jag kommer kunna vara i princip helt eniga om.
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 16 jan 2025 09:00
av fth
Rätt urspårad tråd, som alla andra med liknande ämnen, men va f-n, jag kastar väl in ett vedträ på elden jag också!
Jag håller förstås med mycket av kritiken mot Elon Musks beteende och uttalanden den senaste tiden, men personligen så har jag
mycket svårt att förstå hur man då kan se bilar från VAG-koncernen som ett alternativ.
Då är det inte (iaf inte i första hand) Hitler-kopplingen jag tänker på, utan, förstås, Dieselgate.
För mig är VAG otänkbar som leverantör för all framtid av just denna anledning (och ja, jag vet att andra tillverkare har liknande skelett i garderoben).
Att med berått mod döda tiotusentals människor för snöd vinning är i min bok, alla dagar i veckan, betydligt värre än Elons kontroversiella politiska tweets.
Ni som nu funderar på VAG-bilar istf Tesla pga Elon, hur resonerar ni här?
Uppriktigt nyfiken, eftersom den etiska aspekten uppenbarligen är mycket viktig i ett val av bil, hur rättfärdigar ni detta beslut?
/fth
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 16 jan 2025 09:12
av ONSatan
fth skrev: ↑16 jan 2025 09:00
Rätt urspårad tråd, som alla andra med liknande ämnen, men va f-n, jag kastar väl in ett vedträ på elden jag också!
Jag håller förstås med mycket av kritiken mot Elon Musks beteende och uttalanden den senaste tiden, men personligen så har jag
mycket svårt att förstå hur man då kan se bilar från VAG-koncernen som ett alternativ.
Då är det inte (iaf inte i första hand) Hitler-kopplingen jag tänker på, utan, förstås, Dieselgate.
För mig är VAG otänkbar som leverantör för all framtid av just denna anledning (och ja, jag vet att andra tillverkare har liknande skelett i garderoben).
Att med berått mod döda tiotusentals människor för snöd vinning är i min bok, alla dagar i veckan, betydligt värre än Elons kontroversiella politiska tweets.
Ni som nu funderar på VAG-bilar istf Tesla pga Elon, hur resonerar ni här?
Uppriktigt nyfiken, eftersom den etiska aspekten uppenbarligen är mycket viktig i ett val av bil, hur rättfärdigar ni detta beslut?
/fth
Jepp, utspårat
Försökte verkligen att inte skriva
Men, vad menar du med:
"Att med berått mod döda tiotusentals människor för snöd vinning är i min bok, alla dagar i veckan, betydligt värre än Elons kontroversiella politiska tweets."
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 16 jan 2025 09:16
av SwedishAdvocate
fth skrev: ↑16 jan 2025 09:00
Rätt urspårad tråd, som alla andra med liknande ämnen, men va f-n, jag kastar väl in ett vedträ på elden jag också!
Jag håller förstås med mycket av kritiken mot Elon Musks beteende och uttalanden den senaste tiden, men personligen så har jag
mycket svårt att förstå hur man då kan se bilar från VAG-koncernen som ett alternativ.
Då är det inte (iaf inte i första hand) Hitler-kopplingen jag tänker på, utan, förstås, Dieselgate.
För mig är VAG otänkbar som leverantör för all framtid av just denna anledning (och ja, jag vet att andra tillverkare har liknande skelett i garderoben).
Att med berått mod döda tiotusentals människor för snöd vinning är i min bok, alla dagar i veckan, betydligt värre än Elons kontroversiella politiska tweets.
Ni som nu funderar på VAG-bilar istf Tesla pga Elon, hur resonerar ni här?
Uppriktigt nyfiken, eftersom den etiska aspekten uppenbarligen är mycket viktig i ett val av bil, hur rättfärdigar ni detta beslut?
/fth
Rätta hemskt gärna mig om jag har fel, men beordrades inte Dieselgate av en enda person – Martin Winterkorn. Rätt likt andra 'oegentligheter' i div. hierarkiska system där olika sorters kriminella handlingar begåtts genom mänsklighetens historia… Sitter Martin Winterkorn kvar på någon slags maktposition inom VW idag? Har VW bötfälts? Har de betalat böterna? Har folk ställts till ansvar för det här? Sitter det någon i fängelse för det här i USA? Svar: Ja. Det har utdömts fängelsestraff för det här i USA som jag förstår det:
https://www.forbes.com/sites/davidkiley ... 7f65545cc4
Så på vilket sätt menar du att de som idag har ledande positioner inom VW är ansvariga för det här?
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 16 jan 2025 09:19
av fth
ONSatan skrev: ↑16 jan 2025 09:12
fth skrev: ↑16 jan 2025 09:00
Rätt urspårad tråd, som alla andra med liknande ämnen, men va f-n, jag kastar väl in ett vedträ på elden jag också!
Jag håller förstås med mycket av kritiken mot Elon Musks beteende och uttalanden den senaste tiden, men personligen så har jag
mycket svårt att förstå hur man då kan se bilar från VAG-koncernen som ett alternativ.
Då är det inte (iaf inte i första hand) Hitler-kopplingen jag tänker på, utan, förstås, Dieselgate.
För mig är VAG otänkbar som leverantör för all framtid av just denna anledning (och ja, jag vet att andra tillverkare har liknande skelett i garderoben).
Att med berått mod döda tiotusentals människor för snöd vinning är i min bok, alla dagar i veckan, betydligt värre än Elons kontroversiella politiska tweets.
Ni som nu funderar på VAG-bilar istf Tesla pga Elon, hur resonerar ni här?
Uppriktigt nyfiken, eftersom den etiska aspekten uppenbarligen är mycket viktig i ett val av bil, hur rättfärdigar ni detta beslut?
/fth
Jepp, utspårat
Försökte verkligen att inte skriva
Men, vad menar du med:
"Att med berått mod döda tiotusentals människor för snöd vinning är i min bok, alla dagar i veckan, betydligt värre än Elons kontroversiella politiska tweets."
Exakt vad jag skriver, det finns många beräkningar av hur många dödsfall som orsakats av Dieselgate.
Det är ett ganska stort spann mellan olika studier, med rätt horribla siffror i den övre intervallet, men att det handlar om tiotusentals döda globalt råder det inget som helst tvivel om.
Det finns också aktuariella modeller för att beräkna "värdet" av år av människoliv, skulle VAG fått betala böter motsvarande skadan dom orsakat så skulle dom inte existera idag.
/fth
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 16 jan 2025 09:23
av ONSatan
fth skrev: ↑16 jan 2025 09:19
ONSatan skrev: ↑16 jan 2025 09:12
fth skrev: ↑16 jan 2025 09:00
Rätt urspårad tråd, som alla andra med liknande ämnen, men va f-n, jag kastar väl in ett vedträ på elden jag också!
Jag håller förstås med mycket av kritiken mot Elon Musks beteende och uttalanden den senaste tiden, men personligen så har jag
mycket svårt att förstå hur man då kan se bilar från VAG-koncernen som ett alternativ.
Då är det inte (iaf inte i första hand) Hitler-kopplingen jag tänker på, utan, förstås, Dieselgate.
För mig är VAG otänkbar som leverantör för all framtid av just denna anledning (och ja, jag vet att andra tillverkare har liknande skelett i garderoben).
Att med berått mod döda tiotusentals människor för snöd vinning är i min bok, alla dagar i veckan, betydligt värre än Elons kontroversiella politiska tweets.
Ni som nu funderar på VAG-bilar istf Tesla pga Elon, hur resonerar ni här?
Uppriktigt nyfiken, eftersom den etiska aspekten uppenbarligen är mycket viktig i ett val av bil, hur rättfärdigar ni detta beslut?
/fth
Jepp, utspårat
Försökte verkligen att inte skriva
Men, vad menar du med:
"Att med berått mod döda tiotusentals människor för snöd vinning är i min bok, alla dagar i veckan, betydligt värre än Elons kontroversiella politiska tweets."
Exakt vad jag skriver, det finns många beräkningar av hur många dödsfall som orsakats av Dieselgate.
Det är ett ganska stort spann mellan olika studier, med rätt horribla siffror i den övre intervallet, men att det handlar om tiotusentals döda globalt råder det inget som helst tvivel om.
Det finns också aktuariella modeller för att beräkna "värdet" av år av människoliv, skulle VAG fått betala böter motsvarande skadan dom orsakat så skulle dom inte existera idag.
/fth
Ah, då är vi överens där!
Men, hur rättfärdigar du IDAG att Elon går den vägen med "drill baby drill" och "CO2 är bara farligt om det är så mycket att man får ont i huvudet"?
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 16 jan 2025 09:27
av SwedishAdvocate
fth skrev: ↑16 jan 2025 09:19
ONSatan skrev: ↑16 jan 2025 09:12
fth skrev: ↑16 jan 2025 09:00
Rätt urspårad tråd, som alla andra med liknande ämnen, men va f-n, jag kastar väl in ett vedträ på elden jag också!
Jag håller förstås med mycket av kritiken mot Elon Musks beteende och uttalanden den senaste tiden, men personligen så har jag
mycket svårt att förstå hur man då kan se bilar från VAG-koncernen som ett alternativ.
Då är det inte (iaf inte i första hand) Hitler-kopplingen jag tänker på, utan, förstås, Dieselgate.
För mig är VAG otänkbar som leverantör för all framtid av just denna anledning (och ja, jag vet att andra tillverkare har liknande skelett i garderoben).
Att med berått mod döda tiotusentals människor för snöd vinning är i min bok, alla dagar i veckan, betydligt värre än Elons kontroversiella politiska tweets.
Ni som nu funderar på VAG-bilar istf Tesla pga Elon, hur resonerar ni här?
Uppriktigt nyfiken, eftersom den etiska aspekten uppenbarligen är mycket viktig i ett val av bil, hur rättfärdigar ni detta beslut?
/fth
Jepp, utspårat
Försökte verkligen att inte skriva
Men, vad menar du med:
"Att med berått mod döda tiotusentals människor för snöd vinning är i min bok, alla dagar i veckan, betydligt värre än Elons kontroversiella politiska tweets."
Exakt vad jag skriver, det finns många beräkningar av hur många dödsfall som orsakats av Dieselgate.
Det är ett ganska stort spann mellan olika studier, med rätt horribla siffror i den övre intervallet, men att det handlar om tiotusentals döda globalt råder det inget som helst tvivel om.
Det finns också aktuariella modeller för att beräkna "värdet" av år av människoliv, skulle VAG fått betala böter motsvarande skadan dom orsakat så skulle dom inte existera idag.
/fth
Och samtidigt kan ju inte Tesla själva utföra hela den globala omställningen till ett transportsystem utan fossila bränslen – det erkänner väl även Elon fortfarande – eller? Är svaret på Dieselgate att lägga ner hela VW eller är det att straffa de ansvariga? Vad har arbetarna på verkstadsgolvet som bygger bilarna för ansvar för de brott som X personer i VW:s ledning begick i och med Dieselgate? Vad är rimligt här? Att lägga ner ett helt företag eller att straffa dom som bär ansvaret?
Men jag håller med om att det är en extremt intressant och relevant frågeställning. Personligen så anser jag att den även bör tillämpas på hela det fossilindustriella komplexet. Och hur ska vi göra med t.ex. PFAS?… PFAS har ju inte heller uppstått av sig själv…
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 16 jan 2025 09:31
av fth
SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 09:16
fth skrev: ↑16 jan 2025 09:00
Rätt urspårad tråd, som alla andra med liknande ämnen, men va f-n, jag kastar väl in ett vedträ på elden jag också!
Jag håller förstås med mycket av kritiken mot Elon Musks beteende och uttalanden den senaste tiden, men personligen så har jag
mycket svårt att förstå hur man då kan se bilar från VAG-koncernen som ett alternativ.
Då är det inte (iaf inte i första hand) Hitler-kopplingen jag tänker på, utan, förstås, Dieselgate.
För mig är VAG otänkbar som leverantör för all framtid av just denna anledning (och ja, jag vet att andra tillverkare har liknande skelett i garderoben).
Att med berått mod döda tiotusentals människor för snöd vinning är i min bok, alla dagar i veckan, betydligt värre än Elons kontroversiella politiska tweets.
Ni som nu funderar på VAG-bilar istf Tesla pga Elon, hur resonerar ni här?
Uppriktigt nyfiken, eftersom den etiska aspekten uppenbarligen är mycket viktig i ett val av bil, hur rättfärdigar ni detta beslut?
/fth
Rätta hemskt gärna mig om jag har fel, men beordrades inte Dieselgate av en enda person – Martin Winterkorn. Rätt likt andra oegentligheter i div. hierarkiska system där olika sorters kriminella handlingar begåtts genom mänsklighetens historia… Sitter Martin Winterkorn kvar på någon slags maktposition inom VW idag? Har VW bötfälts? Har de betalat böterna? Har folk ställts till ansvar för det här? Sitter det någon i fängelse för det här i USA? Svar: Ja. Det har utdömts fängelsestraff för det här i USA som jag förstår det:
https://www.forbes.com/sites/davidkiley ... 7f65545cc4
Så på vilket sätt menar du att de som idag har ledande positioner inom VW är ansvariga för det här?
Jag har
mycket svårt att tro att Martin Winterkorn ensamt orsakade Dieselgate, och att att många beslutsfattare på alla nivåer var fullt medvetna om vad man gjorde råder det väl inga tvivel om heller?
För mig är dessutom frågan om det eventuella ansvaret för
dagens ledning rätt ointressant, för mig representerar VAG som
varumärke och företagskultur, idag, och under överskådlig tid, Dieselgate.
/fth
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 16 jan 2025 09:34
av SwedishAdvocate
fth skrev: ↑16 jan 2025 09:31
SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 09:16
fth skrev: ↑16 jan 2025 09:00
Rätt urspårad tråd, som alla andra med liknande ämnen, men va f-n, jag kastar väl in ett vedträ på elden jag också!
Jag håller förstås med mycket av kritiken mot Elon Musks beteende och uttalanden den senaste tiden, men personligen så har jag
mycket svårt att förstå hur man då kan se bilar från VAG-koncernen som ett alternativ.
Då är det inte (iaf inte i första hand) Hitler-kopplingen jag tänker på, utan, förstås, Dieselgate.
För mig är VAG otänkbar som leverantör för all framtid av just denna anledning (och ja, jag vet att andra tillverkare har liknande skelett i garderoben).
Att med berått mod döda tiotusentals människor för snöd vinning är i min bok, alla dagar i veckan, betydligt värre än Elons kontroversiella politiska tweets.
Ni som nu funderar på VAG-bilar istf Tesla pga Elon, hur resonerar ni här?
Uppriktigt nyfiken, eftersom den etiska aspekten uppenbarligen är mycket viktig i ett val av bil, hur rättfärdigar ni detta beslut?
/fth
Rätta hemskt gärna mig om jag har fel, men beordrades inte Dieselgate av en enda person – Martin Winterkorn. Rätt likt andra oegentligheter i div. hierarkiska system där olika sorters kriminella handlingar begåtts genom mänsklighetens historia… Sitter Martin Winterkorn kvar på någon slags maktposition inom VW idag? Har VW bötfälts? Har de betalat böterna? Har folk ställts till ansvar för det här? Sitter det någon i fängelse för det här i USA? Svar: Ja. Det har utdömts fängelsestraff för det här i USA som jag förstår det:
https://www.forbes.com/sites/davidkiley ... 7f65545cc4
Så på vilket sätt menar du att de som idag har ledande positioner inom VW är ansvariga för det här?
Jag har
mycket svårt att tro att Martin Winterkorn ensamt orsakade Dieselgate, och att att många beslutsfattare på alla nivåer var fullt medvetna om vad man gjorde råder det väl inga tvivel om heller?
För mig är dessutom frågan om det eventuella ansvaret för
dagens ledning rätt ointressant, för mig representerar VAG som
varumärke och företagskultur, idag, och under överskådlig tid, Dieselgate.
/fth
En del av det här har jag skrivit om i inlägget innan det här i tråden.
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 16 jan 2025 09:34
av fth
ONSatan skrev: ↑16 jan 2025 09:23
fth skrev: ↑16 jan 2025 09:19
ONSatan skrev: ↑16 jan 2025 09:12
fth skrev: ↑16 jan 2025 09:00
Rätt urspårad tråd, som alla andra med liknande ämnen, men va f-n, jag kastar väl in ett vedträ på elden jag också!
Jag håller förstås med mycket av kritiken mot Elon Musks beteende och uttalanden den senaste tiden, men personligen så har jag
mycket svårt att förstå hur man då kan se bilar från VAG-koncernen som ett alternativ.
Då är det inte (iaf inte i första hand) Hitler-kopplingen jag tänker på, utan, förstås, Dieselgate.
För mig är VAG otänkbar som leverantör för all framtid av just denna anledning (och ja, jag vet att andra tillverkare har liknande skelett i garderoben).
Att med berått mod döda tiotusentals människor för snöd vinning är i min bok, alla dagar i veckan, betydligt värre än Elons kontroversiella politiska tweets.
Ni som nu funderar på VAG-bilar istf Tesla pga Elon, hur resonerar ni här?
Uppriktigt nyfiken, eftersom den etiska aspekten uppenbarligen är mycket viktig i ett val av bil, hur rättfärdigar ni detta beslut?
/fth
Jepp, utspårat
Försökte verkligen att inte skriva
Men, vad menar du med:
"Att med berått mod döda tiotusentals människor för snöd vinning är i min bok, alla dagar i veckan, betydligt värre än Elons kontroversiella politiska tweets."
Exakt vad jag skriver, det finns många beräkningar av hur många dödsfall som orsakats av Dieselgate.
Det är ett ganska stort spann mellan olika studier, med rätt horribla siffror i den övre intervallet, men att det handlar om tiotusentals döda globalt råder det inget som helst tvivel om.
Det finns också aktuariella modeller för att beräkna "värdet" av år av människoliv, skulle VAG fått betala böter motsvarande skadan dom orsakat så skulle dom inte existera idag.
/fth
Ah, då är vi överens där!
Men, hur rättfärdigar du IDAG att Elon går den vägen med "drill baby drill" och "CO2 är bara farligt om det är så mycket att man får ont i huvudet"?
Det där är väl iofs uttalanden av Trump, inte Elon?
Sen försöker jag som sagt inte alls rättfärdiga Elon Musks beteende och uttalanden, jag vara bara intresserad av att höra hur man via etiska argument kunde nå beslutet att diskvalificera Tesla och istället välja VAG.
/fth
Edit: förtydligande, jag har alltså
full förståelse för att man pga Elon Musk väljer bort Tesla. Jag har inte alls lika stor förståelse för hur man argumenterar för att istället landa hos VAG. Det var det sista jag var nyfiken på.
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 16 jan 2025 09:42
av fth
SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 09:27
Är svaret på Dieselgate att lägga ner hela VW eller är det att straffa de ansvariga? Vad har arbetarna på verkstadsgolvet som bygger bilarna för ansvar för de brott som X personer i VW:s ledning begick i och med Dieselgate? Vad är rimligt här? Att lägga ner ett helt företag eller att straffa dom som bär ansvaret?
Jag anser att
företaget bör bestraffas i förhållande till dom skador dom orsakat, oavsett om det var en eller flera personer som var delaktiga i beslutet. Skulle detta gjorts enligt gängse beräkningsmodeller så är jag som sagt rätt säker på att VAG skulle ha upphört att existera.
Individer som i sin tjänsteutövning begått brott bör förstås också åtalas och dömas i gängse ordning, vilket också skett i viss utsträckning.
Sen kvarstår straffet att "rösta med fötterna", där t.ex. jag då som sagt väljer bort VAG.
/fth
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 16 jan 2025 09:54
av ONSatan
fth skrev: ↑16 jan 2025 09:34
ONSatan skrev: ↑16 jan 2025 09:23
fth skrev: ↑16 jan 2025 09:19
ONSatan skrev: ↑16 jan 2025 09:12
fth skrev: ↑16 jan 2025 09:00
Rätt urspårad tråd, som alla andra med liknande ämnen, men va f-n, jag kastar väl in ett vedträ på elden jag också!
Jag håller förstås med mycket av kritiken mot Elon Musks beteende och uttalanden den senaste tiden, men personligen så har jag
mycket svårt att förstå hur man då kan se bilar från VAG-koncernen som ett alternativ.
Då är det inte (iaf inte i första hand) Hitler-kopplingen jag tänker på, utan, förstås, Dieselgate.
För mig är VAG otänkbar som leverantör för all framtid av just denna anledning (och ja, jag vet att andra tillverkare har liknande skelett i garderoben).
Att med berått mod döda tiotusentals människor för snöd vinning är i min bok, alla dagar i veckan, betydligt värre än Elons kontroversiella politiska tweets.
Ni som nu funderar på VAG-bilar istf Tesla pga Elon, hur resonerar ni här?
Uppriktigt nyfiken, eftersom den etiska aspekten uppenbarligen är mycket viktig i ett val av bil, hur rättfärdigar ni detta beslut?
/fth
Jepp, utspårat
Försökte verkligen att inte skriva
Men, vad menar du med:
"Att med berått mod döda tiotusentals människor för snöd vinning är i min bok, alla dagar i veckan, betydligt värre än Elons kontroversiella politiska tweets."
Exakt vad jag skriver, det finns många beräkningar av hur många dödsfall som orsakats av Dieselgate.
Det är ett ganska stort spann mellan olika studier, med rätt horribla siffror i den övre intervallet, men att det handlar om tiotusentals döda globalt råder det inget som helst tvivel om.
Det finns också aktuariella modeller för att beräkna "värdet" av år av människoliv, skulle VAG fått betala böter motsvarande skadan dom orsakat så skulle dom inte existera idag.
/fth
Ah, då är vi överens där!
Men, hur rättfärdigar du IDAG att Elon går den vägen med "drill baby drill" och "CO2 är bara farligt om det är så mycket att man får ont i huvudet"?
Det där är väl iofs uttalanden av Trump, inte Elon?
Sen försöker jag som sagt inte alls rättfärdiga Elon Musks beteende och uttalanden, jag vara bara intresserad av att höra hur man via etiska argument kunde nå beslutet att diskvalificera Tesla och istället välja VAG.
/fth
Det var Elon som sa att "CO2 är bara farligt om det är så mycket att man får ont i huvudet" vid myssamtalet han hade med Trump på X
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 16 jan 2025 09:57
av fth
ONSatan skrev: ↑16 jan 2025 09:54
fth skrev: ↑16 jan 2025 09:34
ONSatan skrev: ↑16 jan 2025 09:23
fth skrev: ↑16 jan 2025 09:19
ONSatan skrev: ↑16 jan 2025 09:12
Jepp, utspårat
Försökte verkligen att inte skriva
Men, vad menar du med:
"Att med berått mod döda tiotusentals människor för snöd vinning är i min bok, alla dagar i veckan, betydligt värre än Elons kontroversiella politiska tweets."
Exakt vad jag skriver, det finns många beräkningar av hur många dödsfall som orsakats av Dieselgate.
Det är ett ganska stort spann mellan olika studier, med rätt horribla siffror i den övre intervallet, men att det handlar om tiotusentals döda globalt råder det inget som helst tvivel om.
Det finns också aktuariella modeller för att beräkna "värdet" av år av människoliv, skulle VAG fått betala böter motsvarande skadan dom orsakat så skulle dom inte existera idag.
/fth
Ah, då är vi överens där!
Men, hur rättfärdigar du IDAG att Elon går den vägen med "drill baby drill" och "CO2 är bara farligt om det är så mycket att man får ont i huvudet"?
Det där är väl iofs uttalanden av Trump, inte Elon?
Sen försöker jag som sagt inte alls rättfärdiga Elon Musks beteende och uttalanden, jag vara bara intresserad av att höra hur man via etiska argument kunde nå beslutet att diskvalificera Tesla och istället välja VAG.
/fth
Det var Elon som sa att "CO2 är bara farligt om det är så mycket att man får ont i huvudet" vid myssamtalet han hade med Trump på X
Han förtydligade vad han menade i följande tweet:
TL;DR
To be clear, I do think global warming is real and we should be concerned about the accelerating CO2 ppm growth
[...]
The point I was making is that, even if CO2 did not cause global warming, it is uncomfortable to breathe air with >1000 ppm of CO2
/fth
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 16 jan 2025 10:17
av SwedishAdvocate
fth skrev: ↑16 jan 2025 09:42
SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 09:27
Är svaret på Dieselgate att lägga ner hela VW eller är det att straffa de ansvariga? Vad har arbetarna på verkstadsgolvet som bygger bilarna för ansvar för de brott som X personer i VW:s ledning begick i och med Dieselgate? Vad är rimligt här? Att lägga ner ett helt företag eller att straffa dom som bär ansvaret?
Jag anser att
företaget bör bestraffas i förhållande till dom skador dom orsakat, oavsett om det var en eller flera personer som var delaktiga i beslutet. Skulle detta gjorts enligt gängse beräkningsmodeller så är jag som sagt rätt säker på att VAG skulle ha upphört att existera.
Individer som i sin tjänsteutövning begått brott bör förstås också åtalas och dömas i gängse ordning, vilket också skett i viss utsträckning.
Sen kvarstår straffet att "rösta med fötterna", där t.ex. jag då som sagt väljer bort VAG.
/fth
När det gäller Dieselgate så anser jag att VW har blivit bestraffat, och att den bestraffningen resulterat i att Dieselgate inte kommer ske igen. Men jag är
helt enig med dig om att inte tillräckligt många ansvariga straffades tillräckligt hårt. Men det ser jag även som ett generellt problem när det gäller all form av White Collar Crime som begås inom det rådande till stor del kapitalistiska marknadsekonomiska systemet.
Så för att kort och förenklat sammanfatta:
VW – Problem åtgärdat IMO.
Tesla/Elon (Elon som ju äger hur mkt av Tesla – ~13%?) – Problem åtgärdat?…
Och den här tråden handlar ju i mångt och mycket om att "rösta med fötterna". Och där får ju var och en efter en sammanvägd bedömning själva välja just det – hur de vill "rösta med fötterna"…
Re: Dekal på bakrutan
Postat: 16 jan 2025 10:47
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 07:09
Klintan skrev: ↑16 jan 2025 06:32
dstr skrev: ↑16 jan 2025 05:20
SwedishAdvocate skrev: ↑14 jan 2025 16:48
dstr skrev: ↑14 jan 2025 16:46
Så vad ska jag skriva på Porschen?
"Jag köpte denna fast Porsche köpte upp ett nazistbilmärke"
Blir det bra?
Ja, varför inte?
Om du vill skuldbelägga dagens Porsche-anställda för något som skedde innan de var födda så blir väl det alldeles utmärkt!
Nej, personligen gör jag inte de kopplingarna.
Jag försöker bara förstå resonemanget i tråden och var gränserna går.
Det är inte allt för länge sedan som Hitler dödade "några" judar. När "preskiberades" det så att VW isåfall är ok igen?
När britterna tog över förvaltningen av VW efter kriget.
Britterna? Med sin historia av kolonisering av Afrika? Dom går ju också bort.
Finns det några ansvariga för det brittiska kolonialväldet kvar inom VW? Känner mig rätt säker på att även dom trillat av pinn…