Jag tänkte köpa Michelin crossclimate 3 till Y, oklart om sport eller vanliga versionen
Utgående versionen
Är det godkänt med hastighetsklass H (210km/h)?
Ska man hårdddra det måste hastighetsklassningen vara minst toppfarten på bilen. (Gäller dock inte dubbdäck).
Nya 3/Y LR och RWDhar 201 km/h toppfart som jag tolkar det pga däcken.
Men jag har inte hört att någon myndighet brytt sig om just det.
Re: EV-däck
Postat: 01 jun 2025 09:57
av Gustafsson
I min bil är skillnaden i buller med och utan ANC verkligen subtil. Det går uppfatta, men mer är det inte. Skillnaden med skumdäck är mycket större. Så det är för mig givet att köpa däck med skum.
I min bil är skillnaden i buller med och utan ANC verkligen subtil. Det går uppfatta, men mer är det inte. Skillnaden med skumdäck är mycket större. Så det är för mig givet att köpa däck med skum.
Det är säkert bra med skum men 900:-/däck som det numera skiljer på Däckonline är det inte värt så det blev en uppsättning vanliga ePrimacy, jag har inte jätteont av bullret från mina Pilotsport och jag tror inte att ePrimacy är bullrigare, snarare tvärtom så det får duga, finns roligare saker att lägga 3600:- på. *snåljåp*
I min bil är skillnaden i buller med och utan ANC verkligen subtil. Det går uppfatta, men mer är det inte. Skillnaden med skumdäck är mycket större. Så det är för mig givet att köpa däck med skum.
Det är säkert bra med skum men 900:-/däck som det numera skiljer på Däckonline är det inte värt så det blev en uppsättning vanliga ePrimacy, jag har inte jätteont av bullret från mina Pilotsport och jag tror inte att ePrimacy är bullrigare, snarare tvärtom så det får duga, finns roligare saker att lägga 3600:- på. *snåljåp*
Kör du en tesla med original pilot sport har de säkert skum.
Jag hade definitivt valt med skum utan noce reduction ovh hade inte extremt låg förbrukning gått före just nu, hade jag valt skum även på en bil med ANR.
Skulle nog välja skum om jag gjorde om köpet.
I min bil är skillnaden i buller med och utan ANC verkligen subtil. Det går uppfatta, men mer är det inte. Skillnaden med skumdäck är mycket större. Så det är för mig givet att köpa däck med skum.
Det är säkert bra med skum men 900:-/däck som det numera skiljer på Däckonline är det inte värt så det blev en uppsättning vanliga ePrimacy, jag har inte jätteont av bullret från mina Pilotsport och jag tror inte att ePrimacy är bullrigare, snarare tvärtom så det får duga, finns roligare saker att lägga 3600:- på. *snåljåp*
Kör du en tesla med original pilot sport har de säkert skum.
Jag hade definitivt valt med skum utan noce reduction ovh hade inte extremt låg förbrukning gått före just nu, hade jag valt skum även på en bil med ANR.
Skulle nog välja skum om jag gjorde om köpet.
Vi får se, det kanske var en miss men jag kan inte motivera prisskillnaden för mig själv. Vinterdäcken har inte skum det vet jag och de är tystare än sommardäcken, men det säger kanske inget.
Re: EV-däck
Postat: 17 jun 2025 17:27
av enoch85
Kan bara tipsa alla här om Pirelli P Zero E.
Vilket däck! Trippel A på klassningen. Det känns som att köra på moln när man vill det, och sportigt när man känner för det. Inget skum, men ändå klassat som 69 dB
Gick från orginal Pilot Sport 4, och var inne på Nokian Hakka Black 3, men det landade i dessa av en slump (de fanns för upphämtning samma dag), och glad är jag för det.
Re: EV-däck
Postat: 17 jun 2025 18:00
av SkipperO
Nått att ta med i val av däck är att en del däck har skumgummi på insidan, för att dämpa ljudet. Skumgummit kan lossna, lägga sig på en sida och skapa kraftig obalans som kommer och går. Har just fått det konstaterat på vår andra elbil. Seriösa däckfirmor vägrar tydligen att slita bort resterna, så det blir nog 4 nya däck trots att de andra bara är halvvägs till byte. Nog inte jättevanligt, men samtidigt finns det kanske inte så många däck med skumgummi som gått 3+ år?
Nått att ta med i val av däck är att en del däck har skumgummi på insidan, för att dämpa ljudet. Skumgummit kan lossna, lägga sig på en sida och skapa kraftig obalans som kommer och går. Har just fått det konstaterat på vår andra elbil. Seriösa däckfirmor vägrar tydligen att slita bort resterna, så det blir nog 4 nya däck trots att de andra bara är halvvägs till byte. Nog inte jättevanligt, men samtidigt finns det kanske inte så många däck med skumgummi som gått 3+ år?
Det är inte vanligt att skummet lossnar å ger obalans.
Jag har kört skumdämpat en del och har inte haft problem.
Vilket däck! Trippel A på klassningen. Det känns som att köra på moln när man vill det, och sportigt när man känner för det. Inget skum, men ändå klassat som 69 dB
Har inte testat dem, men noterat att både Continental UltraContact NXT och Hankook iON evo SUV (IK01A) också är klassade Trippel A och 69 dB. Billigare än Pirellidäcken.
Vilket däck! Trippel A på klassningen. Det känns som att köra på moln när man vill det, och sportigt när man känner för det. Inget skum, men ändå klassat som 69 dB
Har inte testat dem, men noterat att både Continental UltraContact NXT och Hankook iON evo SUV (IK01A) också är klassade Trippel A och 69 dB. Billigare än Pirellidäcken.
Nice! Är det med eller utan skum?
Re: EV-däck
Postat: 18 jun 2025 09:51
av big-olle
På flera av dessa EV-däck hittar jag bara 255/45 r20, vilket ger lite mer däcksida än mina vanliga 255/40 r20.
Är det någon som kör med lite större dimension? Tror ni att det är lugnt att sätta dessa på min Y?
Det blir mindre än 5% skillnad, så tekniskt borde det vara ok.
På flera av dessa EV-däck hittar jag bara 255/45 r20, vilket ger lite mer däcksida än mina vanliga 255/40 r20.
Är det någon som kör med lite större dimension? Tror ni att det är lugnt att sätta dessa på min Y?
Det blir mindre än 5% skillnad, så tekniskt borde det vara ok.
Nått att ta med i val av däck är att en del däck har skumgummi på insidan, för att dämpa ljudet. Skumgummit kan lossna, lägga sig på en sida och skapa kraftig obalans som kommer och går. Har just fått det konstaterat på vår andra elbil. Seriösa däckfirmor vägrar tydligen att slita bort resterna, så det blir nog 4 nya däck trots att de andra bara är halvvägs till byte. Nog inte jättevanligt, men samtidigt finns det kanske inte så många däck med skumgummi som gått 3+ år?
Mina över 4 år gamla originaldäck på teslan som jag just bytte ut hade ju uppenbarligen skumgummi på insidan..
Bild jag tog på däcksverkstan när dom krängde om dom:
Kan ju säga att de nya däcken ger en markant lägre ljudvolym inne i bilen iaf, trots avsaknad av skum.
Enligt en annan däcksfirma så är det där med skum mer eller mindre bluff, det ger i princip ingen effekt, kan strula och kostar en massa extra.
Re: EV-däck
Postat: 29 jun 2025 08:40
av lawe
Om det kostar 900kr extra (exempel från tidigare i tråden) för lite lim och skumgummi så är det nog en bra affär för tillverkaren.
När vi körde P2 bytte vi från skumdäck till utan skum utan märkbart högre buller. Det är nog mönster och annat som påverkar mer (tror jag).
Rent teoretiskt bör skumdäck ge högre förbrukning genom högre vikt att rotera runt, men det är nog endast i teorin.
Om det kostar 900kr extra (exempel från tidigare i tråden) för lite lim och skumgummi så är det nog en bra affär för tillverkaren.
När vi körde P2 bytte vi från skumdäck till utan skum utan märkbart högre buller. Det är nog mönster och annat som påverkar mer (tror jag).
Rent teoretiskt bör skumdäck ge högre förbrukning genom högre vikt att rotera runt, men det är nog endast i teorin.
De 900:- extra var just på Däckonline, om det är lika mycket på andra ställen låter jag vara osagt. De har ett väldigt bra pris på ePrimacy 235/45-18, ca 500:- billigare per däck än Däck365 som jag nästan alltid handlar av annars.
Har fått hem mina men inte lagt på dem än, har nog några mil kvar att skava på originaldäcken, som mycket riktigt har skum de med, kollade lite noggrannare på dem igår när jag tvättade bilen.
Får återkomma med rapport när jag lägger på dem, men jag räknar med att de är tystare trots avsaknad av skum.
Re: EV-däck
Postat: 29 jun 2025 15:16
av AAKEE
Min S har ett ihåligt ”Ooooooooo” med ePrimacy utan foam med ANR avslaget som jag varken hört med 21” originalhjul eller vinterdäcken (alla med ljuddämpande skum).
Den här testen pekar på ganska små skillnader mellan med och utan skum:
Det mesta ljudet lär nog komma från däckets kontakt med asfalten och jag ser inte hur skum inne i däcket ska kunna dämpa det ljudet. Det har nog mer att göra med däckets konstruktion, hårdhet och mönster.
Det mesta ljudet lär nog komma från däckets kontakt med asfalten och jag ser inte hur skum inne i däcket ska kunna dämpa det ljudet. Det har nog mer att göra med däckets konstruktion, hårdhet och mönster.
Det ljudet fortplantar sig genom stommen in till kaviteten/ihåligheten fylld med luft.
Jag kan varmt rekommendera Hankook iON Evo. SUV modellen finns i rätt storlekar till MYP.
Jag kör också dessa på min Q8. Tysta och trevliga även om jag inte har något att jämföra med på Q8 då det är min första sommar med bilen.
Re: EV-däck
Postat: 02 jul 2025 19:42
av Claes_B
Återkoppling om ePrimacy 235/45-18.
Fick tummen ur och lade på dem i går kväll eftersom jag gärna vill ha kört däcken några dagar innan jag ger mig ut på längre resa vilket jag ska göra nästa vecka.
Hursomhelst, än så länge så är jag nöjd, jag kan ju inte jämföra med andra däck, som Hankook iON exv., bara med de som satt på som var original Pilot Sport 4.
De som satt var ju Acoustic-varianten men bra slitna, ca 2mm mönster kvar. De nya är tystare och trevligare att köra med (för att de är nya), de verkar vara lite mer energieffektiva men det måste jag utvärdera mer, jag har bara kört runt 14 mil än så länge. Det verkar hur som helst lovande om helt nya däck är lika eller bättre än de slitna.
När de dessutom är nästan bäst i test enligt Teknikens värld, och kostar 1600:- styck på Däckonline så rekommenderar jag dem varmt, i vilket fall så länge de håller det priset.
Re: EV-däck
Postat: 02 jul 2025 20:39
av AAKEE
Data på rullmotstånd (från EU-certifieringen/helbilsgodkännandet):
Fälgdiametern skiljer men det påverkar sannolikt inte RR märkbart: