IX3 är ju en vattendroppe vs EX90.
Visst är den högre än en S, men BMW är också extremt duktiga på effektivitet. I kombination med sisådär 15kwh mer användbar kapacitet så är jag rätt säker på att den kommer gå minst lika långt som en S.
Jg har presenterat beräkningen innan men eftersom sökmotorn här är ungefär lika kass som Teslas battericeller (men bara nästan ) så hittade jag den inte.
Med enbart skillnaden i luftmotstånd
(Cd *A) mellan iX3 och S Long Range skiljer det 24Wh/km till iX3 nackdel. Då har vi inte räknat några andra skillnader, tex rullmotstånd där en S LR har väldigt bra siffror.
Den S LR Jojje körde (original) på SECC drog 167Wh/km på första stinten, det är 14% mindre än en iX3 om vi enbart lägger på det extra luftmotståndet.
167+24=191 Wh/km. Med 108 kWh ”användbart” blir det 56 mil. Då har vi räknat på en varm sommardag och inga andra försvårande omständigheter.
Jag tror bilen kommer dra mer än så i praktiken och att 50 mil inte är givet.
*)Notera att iX3 kommer ha 108kWh användbart vilket beroende på hur BMW använder de 108kWh är 8.6% jämfört med hela kapaciteten man kan köra på i en model S LR, eller 13.5% mer än Teslan har till 0% på skärmen.
Jag undrar om inte det var jag som körde längst på första stinten. Under första delen är det mycket motorväg med 110/120, men vi körde lagligt, inget plus på farten.
Det tror jag också. Jag körde 506 km första etappen och samma gjorde Robin med sin MX. Jag hade dock mer kvar i batteriet. Robin hade 0 % kvar, du hade väl 1 % och min slog om från 6 till 5 % precis då jag svängde in till laddstationen. Å andra sidan lär era batterier vara mer degraderade än mitt.
Jag undrar om inte det var jag som körde längst på första stinten. Under första delen är det mycket motorväg med 110/120, men vi körde lagligt, inget plus på farten.
Det tror jag också. Jag körde 506 km första etappen och samma gjorde Robin med sin MX. Jag hade dock mer kvar i batteriet. Robin hade 0 % kvar, du hade väl 1 % och min slog om från 6 till 5 % precis då jag svängde in till laddstationen. Å andra sidan lär era batterier vara mer degraderade än mitt.
Ja, jag tror även att ni körde en långsammare (men kortare?) väg spelade in där?
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Postat: 30 nov 2025 10:34
av HerrNilsson
Imponerande perstation av Model 3 i tuff konkurrens. Med mindre batteri så klarar man sig lika långt (eller längre) i Model 3 jämfört med många andra bilar. Tesla ligger långt framme vad gäller drivlina och effektivitet.
Man hör ju en del om att andra märken hunnit ikapp Tesla men här tycker What Car?-panelen att Tesla hunnit ikapp Mercedes vad gäller interiör och byggkvalitet. Dom rankar Model 3 snäppet högre än Mercedes CLA när det gäller känsla interiört!
Jag undrar om inte det var jag som körde längst på första stinten. Under första delen är det mycket motorväg med 110/120, men vi körde lagligt, inget plus på farten.
Det tror jag också. Jag körde 506 km första etappen och samma gjorde Robin med sin MX. Jag hade dock mer kvar i batteriet. Robin hade 0 % kvar, du hade väl 1 % och min slog om från 6 till 5 % precis då jag svängde in till laddstationen. Å andra sidan lär era batterier vara mer degraderade än mitt.
Onödigt att ladda när man har mer än 1% då har man ju massa ström kvar
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Postat: 02 dec 2025 21:31
av Syntax
Tekniken i BMW iX3 kommer ju mycket snart till BMW i3, dvs sedanmodellen (och Touring, kombimodellen) som blir låg och aerodynamiskt mycket bättre. Högbyggd kaross är galenskap om man vill maximera effektivitet.