Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av AAKEE »

Vindens skrev: 07 sep 2025 19:20
AAKEE skrev: 07 sep 2025 13:15
Legato skrev: 25 aug 2025 07:56
AAKEE skrev: 24 aug 2025 23:00
Legato skrev: 24 aug 2025 17:38
Har en 3P stående i Upplands Väsby med samma problem.
2021 eller tidig 2022 med Panasonic E3LD?
Kinabygge?
Tidig 21a. USA med E3D.
Den första årsmodellen av 2170L-cellen som kom som årsmodell 2021 och började levereras före årsskiftet 2020-2021 har haft högre fail rate även med USA-byggda bilar.
Det var inte lika illa som M3P byggda i Kina med Panasonic men fortfarande en onormalt hög rate på falerade batterier.

Man ser även att den generationen sv Panasonic 2170 (L) degraderas överlag mycket fortare än de tidigare LR/P-batterierna.
De görs fortfarande i USA för USA och det var nig just 2021 som var drabbad när det gäller falerade batterier.

Takten de degraderas med är fortfarande fritt fall för 2022-2024 som det verkar, och nya S/X som har en batterikemi med samma energitäthet (samma batterikemi?) degraderas också i rasande takt och runt 15-20% på ett par år gammla bilar är snarare regel än undantag.

Tesla har börjat dribbla med att bilarna visar för låg range som nya, dvs konstanten är fel i början. Så bilarna visar för låg range initialt, och det justeras med någon uppdatering längre fram.
Teslor visar ju normalt EPA-rangen, men exempelvis Y LR som fick uppdaterad neddragen räckvidd från 330 till 310 (eller 312) miles visade 303 miles eller ngt liknande.
Sedan justeras detta upp till korrekt konstant men då har batteriet redan tappat en del och man upplever en lägre degradering när man tittar på visad räckvidd. Det är inte svårt att sätta konstanten korrekt innan första leverans då man faktiskt vet EPA-räckvidden innan man levererar första bilen.
Jag tror det är fulspel på hög nivå.
Om Palladium har så hög degradering, räknar Tesla med att byta en del bilar inom 8 år som tappat upp till 30% av ursprungskapacitet?
Förmodligen har de annars räknat med att bilarna har runt 75% SOH efter 8 år, oavsett väldigt hög risk för de som köper begagnat i framtiden när batterigarantin närmar sig sitt slut.
Nej, Tesla räknar nog inte att byta några mängder batteripack på ren degradering.

De råd som Tesla ger syftar ju till att se till att batteripacken klarar 8 år utan att behöva garantibyte på degradering.

Men, dels krävs det i praktiken 32-33% degradering innan Teslas batteritest visar 30% degradering och dels döljer den visade räckvidden 2-3% degradering på de flesta Teslor.

Det är troligen så att en del av de nya batteripackarna kommer vara rätt nära gränsen.
Vi får väl hoppas på att det inte blir så att hundratusentals packar behöver bytas.

Tesla har ju traditionellt renoverat batterier och skickat ut som ersättning. Men om väldigt många behöver garantirep och de som kommer in som utbytta är för degraderade måste man ju montera nya battericeller vilket blir väldigt dyrt.

Tesla har haft en historia av att utbytesbatterier inte har haft så bra successrate, pga tveksamma metoder. Det låter som det är det man gör just nu också (oklart på Palladium men i vart fall på andra renoverade packar). De renoverade packar a har i många fall inte hållit så värst länge.

Tittar man hur det har skötts i Tyskland så var det många bilar med E3D-packet som fick andra typer av batteripack som egentligen inte ens godkänts för den bilen. Exempelvis har M3P med 82.1kWh-batteriet fått LG som den inte certifierats med och som inte motsvarar den prestandan som bilen såldes med.

Teslas garanti på batterier och ”remanufactured” är inte en helt ren historia.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Idag fick jag SMS från tesla om att min bil var klar, och att kostnaden blev 0kr, yay.

MEN.. det stod också att jag skulle läsa informationen om reparationen.. och då hittar jag detta..

"Teknikern bytte ut högspänningsbatteriet, inspekterade batteriets vitala funktioner och urladdade batteriet via pekskärmens serviceläge. Efter åtgärderna verifierades att batteriet nu kan laddas upp till 50%"

What ? varför i h-vete laddade man bara till 50% ?

Jag har skickat en fråga om detta..

Det stod också under "extra work due to new battery" att

"Teknikern utförde retrofit av DC-ingången från busskena till kabelhärva och bytte ut slangen för batteriets främre manifold"

Fin svengelska, men jag gissar det är antingen nån uppdatering, eller var saker som gick sönder vid batteribytet.

Kan också se att bilen inte längre är i servicemode och står parkerad utanför tesla.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

repulsiv skrev: 09 sep 2025 22:34
Idag fick jag SMS från tesla om att min bil var klar, och att kostnaden blev 0kr, yay.

MEN.. det stod också att jag skulle läsa informationen om reparationen.. och då hittar jag detta..

"Teknikern bytte ut högspänningsbatteriet, inspekterade batteriets vitala funktioner och urladdade batteriet via pekskärmens serviceläge. Efter åtgärderna verifierades att batteriet nu kan laddas upp till 50%"

What ? varför i h-vete laddade man bara till 50% ?

Jag har skickat en fråga om detta..

Det stod också under "extra work due to new battery" att

"Teknikern utförde retrofit av DC-ingången från busskena till kabelhärva och bytte ut slangen för batteriets främre manifold"

Fin svengelska, men jag gissar det är antingen nån uppdatering, eller var saker som gick sönder vid batteribytet.

Kan också se att bilen inte längre är i servicemode och står parkerad utanför tesla.
Man har förhoppningsvis kontrollerat att batteriet fungerar innan det skickades ut som ett utbytes så 50% räcker nog för det.

Kolla gärna vilket partnummer det är på batteriet du fick…
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Min blev klar idag. E3-batteri igen men med mycket lägre och låg degradering som det ser ut. Den står just nu med 445 km och 91%.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 10 sep 2025 12:19
Min blev klar idag. E3-batteri igen men med mycket lägre och låg degradering som det ser ut. Den står just nu med 445 km och 91%.
Pekar på ~489km då? Dvs 77.6kWh och ca 5% degradering….
Riktigt bra.

Ett E3LD och inte E5LD?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

AAKEE skrev: 10 sep 2025 13:17
Riktigt bra.

Ett E3LD och inte E5LD?
Ja, verkar ju lovande!

Står bara så här i fakturan:
"HIGH VOLTAGE BATTERY - E3 - AWD - 3PH - REMANUFACTURED (1700012-98-G)"

Säger det dig något mer?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 10 sep 2025 13:53
AAKEE skrev: 10 sep 2025 13:17
Riktigt bra.

Ett E3LD och inte E5LD?
Ja, verkar ju lovande!

Står bara så här i fakturan:
"HIGH VOLTAGE BATTERY - E3 - AWD - 3PH - REMANUFACTURED (1700012-98-G)"

Säger det dig något mer?
Ja, det är E3LD (3L, dvs rätt batteri 82.1 kWh).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Jag fick svar på min fråga om varför bara 50% idag, lite kryptiskt men..

"Hej! det är den nivån vi under arbetet satt den till och testet vi utfört, men efter att vi mottagit din bil nytvättad kan vi sätta den på laddning till exempel 80% eller 100%"

Jag svarade att jag gärna ville att dom laddade den och att jag ska försöka hämta den på fredag om det funkar med jobbet (jag råkar ju ha beredskap just nu) och fick till svar att det skulle dom lösa, och att dom satte den på laddning nu "så du ser det".

Och nu när jag kollade är den laddad till 89%.

Dom har även flyttat den från parkeringen till en laddplats.

Jäkla synd att den blev klar just när jag har beredskap, men jag ska se om jag kan fixa en upphämtning iaf.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Just ja, enligt appen är den som sagt laddad till 89%, och då 446km, vet inte om det säger så mycket, speciellt som jag inte minns vad det var innan vid 89%..
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

repulsiv skrev: 10 sep 2025 21:58
Just ja, enligt appen är den som sagt laddad till 89%, och då 446km, vet inte om det säger så mycket, speciellt som jag inte minns vad det var innan vid 89%..
Vad var det för model och årsmodell?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar