Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2378
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Inlägg av jpetters »

AAKEE skrev:
manneson skrev: 24 okt 2025 13:43
Känns som spak krockar med yoke-filosofin.
De som beställer med yoke vill nog ha det ”cleant”.
Så då skulle det behöva vara en option med/utan spak också, eller att den togs bort om man väljer yoke.

Kort sagt gissar jag att den inte återkommer i S och X, såvida inte yoke helt tas bort som option.
Jag har Yoke. Jag var grymt skeptisk och var väldigt övertygad att det var en gimmik.

Jag gav det en månad för tillvänjning och tänkte att det blir ratt sen. Men det gick ganska fort att börja gilla yoke.
Jag monterade S3XY-knappar för blinkers på framsidan av yoken, ungefär där bilar brukar ha växelpaddlar. Med det blir en blinkersspak helt ointressant. Fungerar fantastiskt bra, det är så ypken borde kommit från fabrik. (Plus en kortare styrväxel eller SBW, så man slipper veva så mycket med yoken.)

Två år och fyra månader senare har jag inte bytt.
Kör med samma setup med en S3XY button på var sida av yoken. Det fungerar som sagt utmärkt.
Provade med spakar men bytte tillbaka.

Nu när man dessutom kan växla D/P/R på höger scroll hjul, + automatiken funkar ok, så är behovet av högra spaken borta.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9734
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Inlägg av mikebike »

jpetters skrev: 24 okt 2025 14:24
AAKEE skrev:
manneson skrev: 24 okt 2025 13:43
Känns som spak krockar med yoke-filosofin.
De som beställer med yoke vill nog ha det ”cleant”.
Så då skulle det behöva vara en option med/utan spak också, eller att den togs bort om man väljer yoke.

Kort sagt gissar jag att den inte återkommer i S och X, såvida inte yoke helt tas bort som option.
Jag har Yoke. Jag var grymt skeptisk och var väldigt övertygad att det var en gimmik.

Jag gav det en månad för tillvänjning och tänkte att det blir ratt sen. Men det gick ganska fort att börja gilla yoke.
Jag monterade S3XY-knappar för blinkers på framsidan av yoken, ungefär där bilar brukar ha växelpaddlar. Med det blir en blinkersspak helt ointressant. Fungerar fantastiskt bra, det är så ypken borde kommit från fabrik. (Plus en kortare styrväxel eller SBW, så man slipper veva så mycket med yoken.)

Två år och fyra månader senare har jag inte bytt.
Kör med samma setup med en S3XY button på var sida av yoken. Det fungerar som sagt utmärkt.
Provade med spakar men bytte tillbaka.

Nu när man dessutom kan växla D/P/R på höger scroll hjul, + automatiken funkar ok, så är behovet av högra spaken borta.
Så med lite eftermarknadsgrejer så funkar original helt ok? :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6430
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 24 okt 2025 14:30
jpetters skrev: 24 okt 2025 14:24
AAKEE skrev:
manneson skrev: 24 okt 2025 13:43
Känns som spak krockar med yoke-filosofin.
De som beställer med yoke vill nog ha det ”cleant”.
Så då skulle det behöva vara en option med/utan spak också, eller att den togs bort om man väljer yoke.

Kort sagt gissar jag att den inte återkommer i S och X, såvida inte yoke helt tas bort som option.
Jag har Yoke. Jag var grymt skeptisk och var väldigt övertygad att det var en gimmik.

Jag gav det en månad för tillvänjning och tänkte att det blir ratt sen. Men det gick ganska fort att börja gilla yoke.
Jag monterade S3XY-knappar för blinkers på framsidan av yoken, ungefär där bilar brukar ha växelpaddlar. Med det blir en blinkersspak helt ointressant. Fungerar fantastiskt bra, det är så ypken borde kommit från fabrik. (Plus en kortare styrväxel eller SBW, så man slipper veva så mycket med yoken.)

Två år och fyra månader senare har jag inte bytt.
Kör med samma setup med en S3XY button på var sida av yoken. Det fungerar som sagt utmärkt.
Provade med spakar men bytte tillbaka.

Nu när man dessutom kan växla D/P/R på höger scroll hjul, + automatiken funkar ok, så är behovet av högra spaken borta.
Så med lite eftermarknadsgrejer så funkar original helt ok? :lol:
Bättre än OK.


Modifiering är ju basen i trygghetspyramiden.
Är något moddat, då är det bättre och då sover man som en kung sen 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9734
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 24 okt 2025 14:42
mikebike skrev: 24 okt 2025 14:30
jpetters skrev: 24 okt 2025 14:24
AAKEE skrev:
manneson skrev: 24 okt 2025 13:43
Känns som spak krockar med yoke-filosofin.
De som beställer med yoke vill nog ha det ”cleant”.
Så då skulle det behöva vara en option med/utan spak också, eller att den togs bort om man väljer yoke.

Kort sagt gissar jag att den inte återkommer i S och X, såvida inte yoke helt tas bort som option.
Jag har Yoke. Jag var grymt skeptisk och var väldigt övertygad att det var en gimmik.

Jag gav det en månad för tillvänjning och tänkte att det blir ratt sen. Men det gick ganska fort att börja gilla yoke.
Jag monterade S3XY-knappar för blinkers på framsidan av yoken, ungefär där bilar brukar ha växelpaddlar. Med det blir en blinkersspak helt ointressant. Fungerar fantastiskt bra, det är så ypken borde kommit från fabrik. (Plus en kortare styrväxel eller SBW, så man slipper veva så mycket med yoken.)

Två år och fyra månader senare har jag inte bytt.
Kör med samma setup med en S3XY button på var sida av yoken. Det fungerar som sagt utmärkt.
Provade med spakar men bytte tillbaka.

Nu när man dessutom kan växla D/P/R på höger scroll hjul, + automatiken funkar ok, så är behovet av högra spaken borta.
Så med lite eftermarknadsgrejer så funkar original helt ok? :lol:
Bättre än OK.


Modifiering är ju basen i trygghetspyramiden.
Är något moddat, då är det bättre och då sover man som en kung sen 😅
8-)
3844935104_8c67b44500_o.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
El2an
Inlägg: 72
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Inlägg av El2an »

R
Airlift skrev: 23 okt 2025 05:47
1,3mkr för en LR? Den tappar ju 40% snabbare än batteriet degraderas. Tippar på att det inte blir någon köprush.
Från 1 379 000:- kostar LR, andra fälgar och lite ändring av fronten.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 2080
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Inlägg av Airlift »

El2an skrev: 25 okt 2025 07:50
R
Airlift skrev: 23 okt 2025 05:47
1,3mkr för en LR? Den tappar ju 40% snabbare än batteriet degraderas. Tippar på att det inte blir någon köprush.
Från 1 379 000:- kostar LR, andra fälgar och lite ändring av fronten.
Värde: 827’ efter 12mån.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Skriv svar