Re: El vs bensin
Postat: 11 nov 2025 11:28
Apropå el vs bensin. Jag visste inte att det finns såna här:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1214240758
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1214240758
Har de senaste veckorna kört bensinbil med sugmotor på 292 hk och Tesla känns ändå piggare. Det handlar inte bara om hästkrafter utan kraftleveransen.
Bara använt större borrmaskiner som behöver tankas.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 11:28Apropå el vs bensin. Jag visste inte att det finns såna här:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1214240758
Jo, jag har varit med om att utveckla en elektrisk Cobra när jag jobbade på Atlas Copco, men detta är något annat.Transportsoren skrev: ↑11 nov 2025 14:27Bara använt större borrmaskiner som behöver tankas.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 11:28Apropå el vs bensin. Jag visste inte att det finns såna här:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1214240758
Kolla Atlas Copco Cobra, men där är det ju verkligen inte så att du behöver hörselskydd för att motorn för oväsen...
Vad är det för kloss som är så långsam trots 329hk ? 9,4s ??
9,4? Nej, 6,9.repulsiv skrev: ↑11 nov 2025 20:41Vad är det för kloss som är så långsam trots 329hk ? 9,4s ??
Min förra bil gjorde 0-100 på 6,9s och den hade bara 260hk.
Jag äger även en veteranbil (nåja, skattebefriad pga ålder iaf..) med 242hk som gör 0-100 på 6.1s..
Jag har inte heller mätt, men jag gissar att båda dessa bilarna spöar min tesla på 100-200, och helt säkert 100-250
Ingen av dessa tre bilar har dock något som helst problem med omkörningar.
Det är väldigt vanligt att folk inte förstår vad hästkrafter (effekt) är, vilket många ggr gjort det svårt att föra dialog om en Teslas acceleration.tesla newbie skrev: ↑11 nov 2025 12:44Har de senaste veckorna kört bensinbil med sugmotor på 292 hk och Tesla känns ändå piggare. Det handlar inte bara om hästkrafter utan kraftleveransen.
Jo det har du rätt i. Det är dumt att bara jämföra maxeffekt. Speciellt mellan en sugmotor och en el-dito. Det är väl medeleffekten i varvtalsintervallet som används under acceleration som är det intressanta egentligen. Vad jag har sett av effektkurvor för elbilar så ger motorerna maxeffekt mellan cirka 60-130 km/h, vilket ju är perfekt för omkörningsacceleration.AAKEE skrev: ↑11 nov 2025 21:19Det är väldigt vanligt att folk inte förstår vad hästkrafter (effekt) är, vilket många ggr gjort det svårt att föra dialog om en Teslas acceleration.tesla newbie skrev: ↑11 nov 2025 12:44Har de senaste veckorna kört bensinbil med sugmotor på 292 hk och Tesla känns ändå piggare. Det handlar inte bara om hästkrafter utan kraftleveransen.
(Jag menar absolut inte dig utan det passade bara bra med inlägget här.)
Ja.tesla newbie skrev: ↑12 nov 2025 09:52Jo det har du rätt i. Det är dumt att bara jämföra maxeffekt. Speciellt mellan en sugmotor och en el-dito. Det är väl medeleffekten i varvtalsintervallet som används under acceleration som är det intressanta egentligen. Vad jag har sett av effektkurvor för elbilar så ger motorerna maxeffekt mellan cirka 60-130 km/h, vilket ju är perfekt för omkörningsacceleration.AAKEE skrev: ↑11 nov 2025 21:19Det är väldigt vanligt att folk inte förstår vad hästkrafter (effekt) är, vilket många ggr gjort det svårt att föra dialog om en Teslas acceleration.tesla newbie skrev: ↑11 nov 2025 12:44Har de senaste veckorna kört bensinbil med sugmotor på 292 hk och Tesla känns ändå piggare. Det handlar inte bara om hästkrafter utan kraftleveransen.
(Jag menar absolut inte dig utan det passade bara bra med inlägget här.)