Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 15 jun 2023 22:01
https://teslaclubsweden.se/forum/
Nä Tesla har ”ventilerade” stolar:Tellus skrev: ↑15 jun 2023 21:57Blir riktigt kallt i pläden på läge 3 så jag tror det är kopplat till acLarsOJ skrev: ↑15 jun 2023 19:10Det finns väl inte kylning i stolarna (kall A/C luft) på Tesla?Pontus skrev: ↑15 jun 2023 11:32Men du har ju kylning i stolarna nu och det är väldigt bra tycker jag.Gustafsson skrev: ↑15 jun 2023 09:22...
Då jag kört mycket långpendling valde jag textilklädsel till 100D- oslagbart varmt på vintern och svalt på sommaren. Den nya måste man kyla innan man sätter sig då läder blir stekhett i solen. Snyggare med läder, men sämre att sitta på.
Det är väl bara en liten fläkt under stolen vad jag vet så att det blir lite ventilation.
Hade en X P100D från 2016 med ventilerade säten, dessa fungerade dock inte alls. Eller man hörde fläktljud, men det märktes absolut ingen skillnad. På vår Plaid S är ventilationen mycket effektiv, så till den grad att min fru direkt känner om den är på och stänger av. Jag har ingen aning om hur den är kopplad, men om man ser på effektiviteten, så känns den som om den är kopplad till Ac.LarsOJ skrev: ↑16 jun 2023 07:35Nä Tesla har ”ventilerade” stolar:Tellus skrev: ↑15 jun 2023 21:57Blir riktigt kallt i pläden på läge 3 så jag tror det är kopplat till acLarsOJ skrev: ↑15 jun 2023 19:10Det finns väl inte kylning i stolarna (kall A/C luft) på Tesla?Pontus skrev: ↑15 jun 2023 11:32Men du har ju kylning i stolarna nu och det är väldigt bra tycker jag.Gustafsson skrev: ↑15 jun 2023 09:22...
Då jag kört mycket långpendling valde jag textilklädsel till 100D- oslagbart varmt på vintern och svalt på sommaren. Den nya måste man kyla innan man sätter sig då läder blir stekhett i solen. Snyggare med läder, men sämre att sitta på.
Det är väl bara en liten fläkt under stolen vad jag vet så att det blir lite ventilation.
” Ventilated seats are similar to cooled seats in that they use fans and ducts placed within the seat to circulate air to the seat occupant. Unlike cooled seats, however, ventilated seats never use refrigerated air. Some ventilated seats suck air into the seat, creating an evaporative effect that can cool the body.”
https://www.capitalone.com/cars/learn/f ... rence/1161
Men det kan funka ganska bra ändå.
När jag jämförde de ventilerade stolarna på min SP100D och den SPlaid jag provade så var det en märkbar skillnad. S från 2018 är en uppgraderad version jämfört med med 2016, men 2022 är klart bättre.Segelflygaren skrev:Hade en X P100D från 2016 med ventilerade säten, dessa fungerade dock inte alls. Eller man hörde fläktljud, men det märktes absolut ingen skillnad. På vår Plaid S är ventilationen mycket effektiv, så till den grad att min fru direkt känner om den är på och stänger av. Jag har ingen aning om hur den är kopplad, men om man ser på effektiviteten, så känns den som om den är kopplad till Ac.LarsOJ skrev: ↑16 jun 2023 07:35Nä Tesla har ”ventilerade” stolar:
” Ventilated seats are similar to cooled seats in that they use fans and ducts placed within the seat to circulate air to the seat occupant. Unlike cooled seats, however, ventilated seats never use refrigerated air. Some ventilated seats suck air into the seat, creating an evaporative effect that can cool the body.”
https://www.capitalone.com/cars/learn/f ... rence/1161
Men det kan funka ganska bra ändå.
Du kan känna med handen om stolen suger in luft.Segelflygaren skrev: ↑16 jun 2023 20:42Hade en X P100D från 2016 med ventilerade säten, dessa fungerade dock inte alls. Eller man hörde fläktljud, men det märktes absolut ingen skillnad. På vår Plaid S är ventilationen mycket effektiv, så till den grad att min fru direkt känner om den är på och stänger av. Jag har ingen aning om hur den är kopplad, men om man ser på effektiviteten, så känns den som om den är kopplad till Ac.LarsOJ skrev: ↑16 jun 2023 07:35Nä Tesla har ”ventilerade” stolar:
” Ventilated seats are similar to cooled seats in that they use fans and ducts placed within the seat to circulate air to the seat occupant. Unlike cooled seats, however, ventilated seats never use refrigerated air. Some ventilated seats suck air into the seat, creating an evaporative effect that can cool the body.”
https://www.capitalone.com/cars/learn/f ... rence/1161
Men det kan funka ganska bra ändå.
Ja på kylda så känner man tydligt att det blåser kall luft upp ur hålen i dynan/ryggstöd. Men som sagt ventilerat är bättre än inget.
Det låter trevligt, skulle jag vilja ha, tycker inte mina ventilerade i BMW inte riktigt räcker till, men förkyler man kupén så mörker man att sätena är riktigt svala.LarsOJ skrev: ↑17 jun 2023 10:49Ja på kylda så känner man tydligt att det blåser kall luft upp ur hålen i dynan/ryggstöd. Men som sagt ventilerat är bättre än inget.
Det jag gillar med riktigt A/C kylda stolar är att man kan ha det ganska varmt i bilen i övrigt och låta sätet kyla kroppen. Nice på sommaren.
De flesta amerikanska premium pickup/suv har AC kylning i stolarna. Toppmodellerna (tex RAM limited) även i baksätet.Dafro skrev: ↑17 jun 2023 16:31Det låter trevligt, skulle jag vilja ha, tycker inte mina ventilerade i BMW inte riktigt räcker till, men förkyler man kupén så mörker man att sätena är riktigt svala.LarsOJ skrev: ↑17 jun 2023 10:49Ja på kylda så känner man tydligt att det blåser kall luft upp ur hålen i dynan/ryggstöd. Men som sagt ventilerat är bättre än inget.
Det jag gillar med riktigt A/C kylda stolar är att man kan ha det ganska varmt i bilen i övrigt och låta sätet kyla kroppen. Nice på sommaren.
Du inser att det är helt sjukt att inte 99% av leveranserna är på det sättet?SwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2023 22:22Eftersom det här verkar vara 'master-tråden' om senaste Model S så tänkte jag att jag kunde länka till en positiv leveransupplevelse som finns beskriven i en annan tråd:
viewtopic.php?p=728151#p728151
Håller så klart med om att det borde vara en bra leveransupplevelse på en bil som kostar mer än en miljon. Det borde vara en bra leveransupplevelse på en bil som kostar mer än en halv miljon också. Och som många varit inne på redan så är kanske enda sättet att neka att ta emot leverans av bilar som inte lever upp till det här kriteriet. Men grejen med uppdaterade S/X (som flera också redan varit inne på) är ju att folk väntat länge, och även i många fall låst in ett pris som är flera 100K lägre än vad priset är idag...spacecoin skrev: ↑18 jun 2023 09:19Du inser att det är helt sjukt att inte 99% av leveranserna är på det sättet?SwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2023 22:22Eftersom det här verkar vara 'master-tråden' om senaste Model S så tänkte jag att jag kunde länka till en positiv leveransupplevelse som finns beskriven i en annan tråd:
viewtopic.php?p=728151#p728151
Jag har sett i USA att det är gott om folk som beställt nyligen som fått oacceptabla bilar.SwedishAdvocate skrev: ↑18 jun 2023 16:16Håller så klart med om att det borde vara en bra leveransupplevelse på en bil som kostar mer än en miljon. Det borde vara en bra leveransupplevelse på en bil som kostar mer än en halv miljon också. Och som många varit inne på redan så är kanske enda sättet att neka att ta emot leverans av bilar som inte lever upp till det här kriteriet. Men grejen med uppdaterade S/X (som flera också redan varit inne på) är ju att folk väntat länge, och även i många fall låst in ett pris som är flera 100K lägre än vad priset är idag...spacecoin skrev: ↑18 jun 2023 09:19Du inser att det är helt sjukt att inte 99% av leveranserna är på det sättet?SwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2023 22:22Eftersom det här verkar vara 'master-tråden' om senaste Model S så tänkte jag att jag kunde länka till en positiv leveransupplevelse som finns beskriven i en annan tråd:
viewtopic.php?p=728151#p728151
I fallet med S/X – vet vi hur många bilar som levererats i Sverige, samt hur många det är som har fått bilar med oacceptabla defekter?
En 'approach' skulle kanske kunna vara att gå in i det här med öppna ögon givet vad vi vet om hur det ser ut...AAKEE skrev: ↑18 jun 2023 16:41Jag har sett i USA att det är gott om folk som beställt nyligen som fått oacceptabla bilar.SwedishAdvocate skrev: ↑18 jun 2023 16:16Håller så klart med om att det borde vara en bra leveransupplevelse på en bil som kostar mer än en miljon. Det borde vara en bra leveransupplevelse på en bil som kostar mer än en halv miljon också. Och som många varit inne på redan så är kanske enda sättet att neka att ta emot leverans av bilar som inte lever upp till det här kriteriet. Men grejen med uppdaterade S/X (som flera också redan varit inne på) är ju att folk väntat länge, och även i många fall låst in ett pris som är flera 100K lägre än vad priset är idag...
I fallet med S/X – vet vi hur många bilar som levererats i Sverige, samt hur många det är som har fått bilar med oacceptabla defekter?
Att man beställt och väntat kan ju rimligen inte ligga en till last heller.
Det verkar i vart fall vara mer regel än undantag.
Jag kan inte ta emot en bil som måste åtskilliga gånger till SC 300km bort enkel väg.
Det funkar liksom inte.
Tråkigt, och som det är nu finms det inte några direkt jämförbara alternativ.
Gillar man inte SUV:ar är man rökt i EV-branschen verkar det som.
Jag har tänkt tanken, men efter att ha bottnat i det känns det som ’avstå’ är sundast just nu.SwedishAdvocate skrev: ↑18 jun 2023 16:56
En 'approach' skulle kanske kunna vara att gå in i det här med öppna ögon givet vad vi vet om hur det ser ut...
Jag kan så klart ha fel, men jag tycker det verkar som du allra helst skulle vilja ha en ny Model S...![]()
Du kan ju alltid testa att beställa en. Och dyker den upp med defekter som du inte kan acceptera får du ha en Plan B.
Ett tips kan kanske vara att göra som Björn gjorde och skriva 'lite lagom' här på forumet om hur mycket ser fram mot din nya S, samt hur olidlig du tycker att väntan är – no offense till Björn såklart...Det kanske kan maximera chanserna för att Tesla ska 'anstränga sig' med just ditt ex. och leverera till en nivå som du anser att man kan förvänta sig...
![]()
Jag har haft totalt tre nya S varav en Plaid och en ny X, samt ett gäng treor, dock har samtliga bilar varit tillverkade i USA. Samtliga S & X har behövt lämnas in ett par tre gånger till Tesla för att fixa rattleljud, samt diverse småfel. Skulle säga att det varit i stort sett samma nivå 2014, 2015, 2016 & 2022. Treorna har varit klart mer felfria. Dock ska sägas att bilarna efter ovanstående fix, blivit riktigt bra.AAKEE skrev: ↑18 jun 2023 22:20Jag har tänkt tanken, men efter att ha bottnat i det känns det som ’avstå’ är sundast just nu.SwedishAdvocate skrev: ↑18 jun 2023 16:56
En 'approach' skulle kanske kunna vara att gå in i det här med öppna ögon givet vad vi vet om hur det ser ut...
Jag kan så klart ha fel, men jag tycker det verkar som du allra helst skulle vilja ha en ny Model S...![]()
Du kan ju alltid testa att beställa en. Och dyker den upp med defekter som du inte kan acceptera får du ha en Plan B.
Ett tips kan kanske vara att göra som Björn gjorde och skriva 'lite lagom' här på forumet om hur mycket ser fram mot din nya S, samt hur olidlig du tycker att väntan är – no offense till Björn såklart...Det kanske kan maximera chanserna för att Tesla ska 'anstränga sig' med just ditt ex. och leverera till en nivå som du anser att man kan förvänta sig...
![]()
En Plaid vore ju kul men…
Med 300 km enkel väg till SC blir en lackering besvärlig. Jag vet, för min M3P ska in för det. Två hela dagar går på körning dit/hem.
Nä, skulle jag besluta att är det nog när säljaren ringer efter iklickning som chansen finns att beskriva att det inte är läge med någon halvdan bil som ska fixas på 10-15 punkter. ”Hämtas bara ut i det skick som en ny bil ska ha”
Jag skulle inte tro att det hjälper att grina på det här forumet, faktiskt.
Men det är alltför många kända issues. Om det bara var blinkerspaken och att välja ratt hade det gått an men med alla kända felaktigheter som brukar finnas är det i dagsläget inte aktuellt.
Radar, USS etc har dessutom fått mig att se rättså rött på Tesla.(jag vet att S med HW4 har radar).
Att ta bort USS INNAN man löst mjukvaran som ska hantera det är så jäkla dumt så det finns inte. Hör i norra sverige är bakre kameran fylld med smuts > 6 månader per år. USS fungerar trots snö i de flesta fallen.
Kommer visa sig att de inte kan lösa det för oss här uppe, då hade USS vart rätt bra att ha.
Till den här listan kan läggas att i princip samtliga S/X har levererats med felaktig hjulinställning och ljusinställning. Kanske delvis på grund av att man slutmonterade i EU förut. Kanske är det bättre nu?Segelflygaren skrev: ↑19 jun 2023 16:47Jag har haft totalt tre nya S varav en Plaid och en ny X, samt ett gäng treor, dock har samtliga bilar varit tillverkade i USA. Samtliga S & X har behövt lämnas in ett par tre gånger till Tesla för att fixa rattleljud, samt diverse småfel. Skulle säga att det varit i stort sett samma nivå 2014, 2015, 2016 & 2022. Treorna har varit klart mer felfria. Dock ska sägas att bilarna efter ovanstående fix, blivit riktigt bra.
Håller med. Det är ju Teslas strategi. Frågan hur länge det är en USP och hur länge det håller. Kommer man från en ICE är det klart att nästan vilken elbil som helst känns pigg.Segelflygaren skrev: ↑19 jun 2023 18:40Men upplevelsen när man drar på är magisk, typ på 35 mkr nivånAtt åka 100 km/h och trycka på, och få samma accelerationskänsla som en 3P från 0 km/h är även det magiskt!
Jag har en 3P 21 (Fremont) som det var en del grejer på. Vart några gånger till SC (600km tor) och måste dit pga panelgaps som gjort att lacken på bakluckan skadats. Försökte ha överseende vid leverans, tänkte inte vara gnällig men det får man igen nu.Segelflygaren skrev: ↑19 jun 2023 16:47
Jag har haft totalt tre nya S varav en Plaid och en ny X, samt ett gäng treor, dock har samtliga bilar varit tillverkade i USA. Samtliga S & X har behövt lämnas in ett par tre gånger till Tesla för att fixa rattleljud, samt diverse småfel. Skulle säga att det varit i stort sett samma nivå 2014, 2015, 2016 & 2022. Treorna har varit klart mer felfria. Dock ska sägas att bilarna efter ovanstående fix, blivit riktigt bra.
Enig! Är fortfarande löjligt nöjd med vår Plaid.Segelflygaren skrev: ↑19 jun 2023 18:40Men upplevelsen när man drar på är magisk, typ på 35 mkr nivånAtt åka 100 km/h och trycka på, och få samma accelerationskänsla som en 3P från 0 km/h är även det magiskt!
Gustafsson skrev: ↑20 jun 2023 09:29Vänjer mig lite gradvis vid ny S. Förvånas över att den är så mycket snabbare i accelerationen än min 100D, speciellt när man kommit upp i fart. Och då kör jag i sport mode. Dessutom tycker jag 100D drar bra den med.
Ser att många av de publicerade prestandasiffrorna visar att LR gör kvartsmilen på 10,4-10,6 s dvs snabbare än Raven performance. Dock är 0-100 långsammare. Det är ju helt sanslöst. Borde vara så att LR därmed är den snabbaste S efter Plaid i lite högre farter.
Det hade jag inte förväntat mig. Hade trott att den skulle hamna rejält efter P100D och Raven performance...