När jag beställde min id7 gtx så har jag för mig att den var billiggare än pro s edition med dcc. I gtx ingick allt utom panoramatak. Vet inte om det fortfarande gäller?
GTX är tyvärr den med mindre batteri och sämre räckvidd.
Edit: Och fyrhjulsdrift samt märkbart dyrare :/
Nej, id7 gtx har det större batteriet. Stämmer att den har fyrhjulsdrift och sämre räckvidd. Den är något dyrare men har mycket mer utrustning i priset. Med samma utrustning blir pro s edition betydligt dyrare än gtx edition.
Konstigt med räckvidden. Nog för att fyrhjulsdrift drar lite mer men 15%?
Ja skillnaden är oväntat stor. Man måste dock tänka på att det även är den extra utrustningen som drar upp förbrukningen. ID7 Pro S Edition Tourer med den extra utrustningen som ingår i GTX Edition Tourer (förutom AWD förstås) får en WLTP på 641 km och kostar 733000 kr mot 576 km och 699000 kr för GTX. Så GTX har ganska precis 10% lägre WLTP om man jämför mot en PRO S med lika mycket utrustning.
Eftersom utrustningen ingår i priset för GTX så blir även förmånsvärdet mycket lägre eftersom kostnaden för extrautrustning beskattas dubbelt så högt som grundpriset. Jag vill ha den extra utrustningen som ingår i GTX och att den var 34000 kr billigare, hade mycket lägre förmånsvärde och dessutom AWD gjorde valet lätt trots sämre räckvidd. Jag räknar även med att andrahandsvärdet för GTX kommer vara betydligt högre än för Pro S när den ska avvecklas.
Det blir spännande att se hur mycket räckvidden skiljer i praktiken när biltestare börja jämföra dem om någon vecka. WLTP-cykeln innehåller ganska många accelerationer och då används båda motorerna på GTX medan endast ena motorn används i jämn fart. Kanske kommer skillnaden i räckvidd inte vara fullt så stor som WLTP uppvisar vid långkörningar.
Tack! Du har hjälpt oss att landa i att ska vi ha en så blir det en GTX + drag
GTX är tyvärr den med mindre batteri och sämre räckvidd.
Edit: Och fyrhjulsdrift samt märkbart dyrare :/
Nej, id7 gtx har det större batteriet. Stämmer att den har fyrhjulsdrift och sämre räckvidd. Den är något dyrare men har mycket mer utrustning i priset. Med samma utrustning blir pro s edition betydligt dyrare än gtx edition.
Konstigt med räckvidden. Nog för att fyrhjulsdrift drar lite mer men 15%?
Ja skillnaden är oväntat stor. Man måste dock tänka på att det även är den extra utrustningen som drar upp förbrukningen. ID7 Pro S Edition Tourer med den extra utrustningen som ingår i GTX Edition Tourer (förutom AWD förstås) får en WLTP på 641 km och kostar 733000 kr mot 576 km och 699000 kr för GTX. Så GTX har ganska precis 10% lägre WLTP om man jämför mot en PRO S med lika mycket utrustning.
Eftersom utrustningen ingår i priset för GTX så blir även förmånsvärdet mycket lägre eftersom kostnaden för extrautrustning beskattas dubbelt så högt som grundpriset. Jag vill ha den extra utrustningen som ingår i GTX och att den var 34000 kr billigare, hade mycket lägre förmånsvärde och dessutom AWD gjorde valet lätt trots sämre räckvidd. Jag räknar även med att andrahandsvärdet för GTX kommer vara betydligt högre än för Pro S när den ska avvecklas.
Det blir spännande att se hur mycket räckvidden skiljer i praktiken när biltestare börja jämföra dem om någon vecka. WLTP-cykeln innehåller ganska många accelerationer och då används båda motorerna på GTX medan endast ena motorn används i jämn fart. Kanske kommer skillnaden i räckvidd inte vara fullt så stor som WLTP uppvisar vid långkörningar.
Tack! Du har hjälpt oss att landa i att ska vi ha en så blir det en GTX + drag
Kul! Hoppas vi båda blir nöjda med valet av GTX om du slår till, min ska komma i slutet av september. Jag valde också till drag och även panoramatak
Nej, id7 gtx har det större batteriet. Stämmer att den har fyrhjulsdrift och sämre räckvidd. Den är något dyrare men har mycket mer utrustning i priset. Med samma utrustning blir pro s edition betydligt dyrare än gtx edition.
Konstigt med räckvidden. Nog för att fyrhjulsdrift drar lite mer men 15%?
Ja skillnaden är oväntat stor. Man måste dock tänka på att det även är den extra utrustningen som drar upp förbrukningen. ID7 Pro S Edition Tourer med den extra utrustningen som ingår i GTX Edition Tourer (förutom AWD förstås) får en WLTP på 641 km och kostar 733000 kr mot 576 km och 699000 kr för GTX. Så GTX har ganska precis 10% lägre WLTP om man jämför mot en PRO S med lika mycket utrustning.
Eftersom utrustningen ingår i priset för GTX så blir även förmånsvärdet mycket lägre eftersom kostnaden för extrautrustning beskattas dubbelt så högt som grundpriset. Jag vill ha den extra utrustningen som ingår i GTX och att den var 34000 kr billigare, hade mycket lägre förmånsvärde och dessutom AWD gjorde valet lätt trots sämre räckvidd. Jag räknar även med att andrahandsvärdet för GTX kommer vara betydligt högre än för Pro S när den ska avvecklas.
Det blir spännande att se hur mycket räckvidden skiljer i praktiken när biltestare börja jämföra dem om någon vecka. WLTP-cykeln innehåller ganska många accelerationer och då används båda motorerna på GTX medan endast ena motorn används i jämn fart. Kanske kommer skillnaden i räckvidd inte vara fullt så stor som WLTP uppvisar vid långkörningar.
Tack! Du har hjälpt oss att landa i att ska vi ha en så blir det en GTX + drag
Kul! Hoppas vi båda blir nöjda med valet av GTX om du slår till, min ska komma i slutet av september. Jag valde också till drag och även panoramatak
Vill ha panorama men jag tror att frugan och företaget drar i handbromsen där.
När jag beställde min id7 gtx så har jag för mig att den var billiggare än pro s edition med dcc. I gtx ingick allt utom panoramatak. Vet inte om det fortfarande gäller?
GTX är tyvärr den med mindre batteri och sämre räckvidd.
Edit: Och fyrhjulsdrift samt märkbart dyrare :/
Nej, id7 gtx har det större batteriet. Stämmer att den har fyrhjulsdrift och sämre räckvidd. Den är något dyrare men har mycket mer utrustning i priset. Med samma utrustning blir pro s edition betydligt dyrare än gtx edition.
Konstigt med räckvidden. Nog för att fyrhjulsdrift drar lite mer men 15%?
Ja skillnaden är oväntat stor. Man måste dock tänka på att det även är den extra utrustningen som drar upp förbrukningen. ID7 Pro S Edition Tourer med den extra utrustningen som ingår i GTX Edition Tourer (förutom AWD förstås) får en WLTP på 641 km och kostar 733000 kr mot 576 km och 699000 kr för GTX. Så GTX har ganska precis 10% lägre WLTP om man jämför mot en PRO S med lika mycket utrustning.
Eftersom utrustningen ingår i priset för GTX så blir även förmånsvärdet mycket lägre eftersom kostnaden för extrautrustning beskattas dubbelt så högt som grundpriset. Jag vill ha den extra utrustningen som ingår i GTX och att den var 34000 kr billigare, hade mycket lägre förmånsvärde och dessutom AWD gjorde valet lätt trots sämre räckvidd. Jag räknar även med att andrahandsvärdet för GTX kommer vara betydligt högre än för Pro S när den ska avvecklas.
Det blir spännande att se hur mycket räckvidden skiljer i praktiken när biltestare börja jämföra dem om någon vecka. WLTP-cykeln innehåller ganska många accelerationer och då används båda motorerna på GTX medan endast ena motorn används i jämn fart. Kanske kommer skillnaden i räckvidd inte vara fullt så stor som WLTP uppvisar vid långkörningar.
GTX är tyvärr den med mindre batteri och sämre räckvidd.
Edit: Och fyrhjulsdrift samt märkbart dyrare :/
Nej, id7 gtx har det större batteriet. Stämmer att den har fyrhjulsdrift och sämre räckvidd. Den är något dyrare men har mycket mer utrustning i priset. Med samma utrustning blir pro s edition betydligt dyrare än gtx edition.
Konstigt med räckvidden. Nog för att fyrhjulsdrift drar lite mer men 15%?
Ja skillnaden är oväntat stor. Man måste dock tänka på att det även är den extra utrustningen som drar upp förbrukningen. ID7 Pro S Edition Tourer med den extra utrustningen som ingår i GTX Edition Tourer (förutom AWD förstås) får en WLTP på 641 km och kostar 733000 kr mot 576 km och 699000 kr för GTX. Så GTX har ganska precis 10% lägre WLTP om man jämför mot en PRO S med lika mycket utrustning.
Eftersom utrustningen ingår i priset för GTX så blir även förmånsvärdet mycket lägre eftersom kostnaden för extrautrustning beskattas dubbelt så högt som grundpriset. Jag vill ha den extra utrustningen som ingår i GTX och att den var 34000 kr billigare, hade mycket lägre förmånsvärde och dessutom AWD gjorde valet lätt trots sämre räckvidd. Jag räknar även med att andrahandsvärdet för GTX kommer vara betydligt högre än för Pro S när den ska avvecklas.
Det blir spännande att se hur mycket räckvidden skiljer i praktiken när biltestare börja jämföra dem om någon vecka. WLTP-cykeln innehåller ganska många accelerationer och då används båda motorerna på GTX medan endast ena motorn används i jämn fart. Kanske kommer skillnaden i räckvidd inte vara fullt så stor som WLTP uppvisar vid långkörningar.
Har dom samma hjul också?
I den jämförelsen jag gjorde så är dimensionerna samma men jag vet förstås inte om däcktypen skiljer.
Re: VW I.D
Postat: 11 aug 2024 14:13
av Bjelke
Ok då är det ju helt klart lite oväntat stor skillnad faktiskt.
Nej, id7 gtx har det större batteriet. Stämmer att den har fyrhjulsdrift och sämre räckvidd. Den är något dyrare men har mycket mer utrustning i priset. Med samma utrustning blir pro s edition betydligt dyrare än gtx edition.
Konstigt med räckvidden. Nog för att fyrhjulsdrift drar lite mer men 15%?
Ja skillnaden är oväntat stor. Man måste dock tänka på att det även är den extra utrustningen som drar upp förbrukningen. ID7 Pro S Edition Tourer med den extra utrustningen som ingår i GTX Edition Tourer (förutom AWD förstås) får en WLTP på 641 km och kostar 733000 kr mot 576 km och 699000 kr för GTX. Så GTX har ganska precis 10% lägre WLTP om man jämför mot en PRO S med lika mycket utrustning.
Eftersom utrustningen ingår i priset för GTX så blir även förmånsvärdet mycket lägre eftersom kostnaden för extrautrustning beskattas dubbelt så högt som grundpriset. Jag vill ha den extra utrustningen som ingår i GTX och att den var 34000 kr billigare, hade mycket lägre förmånsvärde och dessutom AWD gjorde valet lätt trots sämre räckvidd. Jag räknar även med att andrahandsvärdet för GTX kommer vara betydligt högre än för Pro S när den ska avvecklas.
Det blir spännande att se hur mycket räckvidden skiljer i praktiken när biltestare börja jämföra dem om någon vecka. WLTP-cykeln innehåller ganska många accelerationer och då används båda motorerna på GTX medan endast ena motorn används i jämn fart. Kanske kommer skillnaden i räckvidd inte vara fullt så stor som WLTP uppvisar vid långkörningar.
Tack! Du har hjälpt oss att landa i att ska vi ha en så blir det en GTX + drag
Kul! Hoppas vi båda blir nöjda med valet av GTX om du slår till, min ska komma i slutet av september. Jag valde också till drag och även panoramatak
Fick du någon rabatt och valde du 20-tummare eller 19?
Pratade med en säljare och han sa att man bara kan välja 20. 19 verkar vissa tidigare ha fått välja men nu är det borta ur konfigurationen.
Re: VW I.D
Postat: 15 aug 2024 06:49
av Maw
Det gick tyvärr inte att beställa med 19”, i så fall får man byta efteråt. Jag kommer däremot välja 19” vinterdäck så räckvidden på vintern blir bättre.
Min är en personalbil och jag fick 9% rabatt genom ramavtalet som min arbetsgivare har (storbolag).
Re: VW I.D
Postat: 24 aug 2024 08:31
av Dreas89
Har börjat ramla in recensioner, jag vet inte om extrautrymmet i Tourern är kvar i bagaget när man kör GTX men hoppas.
Esse fokuserar mycket på det jag vill kalla lull eller pricken över i. Skönt att bilarna börjar komma dit att sådant lyfts mer än dålig mjukvara osv.
Elbilsmagasinet har också kört. Han gjorde också ett räckviddstest där 55-60 mil blandad körning för PRO S känns rimlig. GTX hoppas jag lägger sig max 5 mil bakom. 19 vs 20 tum lär göra sin skillnad med.
Bra med utrustning - elsäten, LED matrix, assistanspaket, HUD, stora stereon etc.
Var och testade en sväng och tyckte den var riktigt trevlig!
Nya ID4 fanns också för 5395, men den var betydligt sämre utrustad.
Lite sugen blev jag allt, men är allmänt skeptisk till privatleasing...
Ja, VW har bra privatleasingkampanjer på samtliga ID7 nu. Tourer kostar 900kr extra tyvärr, eftersom de säkerligen vet att majoriteten av kunderna vill ha den. Verkar som att priserna gäller till sista augusti.
Nu har VW höjt månadspriset på ID.7 PRO Edition så att skillnaden till Touring har minskat till 400kr. Kanske började det ta slut på lagerbilarna i Sverige.
Jag blir dock inte förvånad om VW kommer med nya bättre erbjudanden under hösten för alla ID, även om räntorna knappast sänks i samma takt som de höjdes i relation till styrräntan, då VW’s BEV-försäljning backade med drygt 3% i Europa medan tex BMW’s BEV-försäljning ökande med drygt 3% i Juli. https://www.jato.com/resources/media-an ... s_amp=true
Re: VW I.D
Postat: 16 sep 2024 20:06
av Dreas89
Där beställde frugan en svart ID7 Tourer G. Tog svarta fälgar så den blir feeeeet
Fick bara 4% rabatt då det tydligen krävs rätt bra avtal för mer, ingen aning men bilen är på g iaf!
Har nån sett några tester hur laddeffekt och laddkurvor påverkats sedan nya ID.3/4/5 har fått både automatiskt och manuellt initierad förvärmning inför snabbladdning?
Borde förstås göra mest nytta på vintern så relevanta tester kanske dröjer..
Sen går det väl åt en del energi för att värma batteriet så laddtiden kanske inte skiljer så mycket i praktiken.
Har nån sett några tester hur laddeffekt och laddkurvor påverkats sedan nya ID.3/4/5 har fått både automatiskt och manuellt initierad förvärmning inför snabbladdning?
Borde förstås göra mest nytta på vintern så relevanta tester kanske dröjer..
Sen går det väl åt en del energi för att värma batteriet så laddtiden kanske inte skiljer så mycket i praktiken.
Skulle inte ha så höga förväntningar på laddningen för ID7. Fin bil helt klart mot vad som finns idag. Fullt tillräcklig för många barnfamiljer och fint förmånsvärde.
Har nån sett några tester hur laddeffekt och laddkurvor påverkats sedan nya ID.3/4/5 har fått både automatiskt och manuellt initierad förvärmning inför snabbladdning?
Borde förstås göra mest nytta på vintern så relevanta tester kanske dröjer..
Sen går det väl åt en del energi för att värma batteriet så laddtiden kanske inte skiljer så mycket i praktiken.
Skulle inte ha så höga förväntningar på laddningen för ID7. Fin bil helt klart mot vad som finns idag. Fullt tillräcklig för många barnfamiljer och fint förmånsvärde.
Jag vet förstås inte vilka förväntningar du tycker att man ska ha men jag tycker att VW verkar ha fått bra fart på laddningen i ID7.
Re: VW I.D
Postat: 28 sep 2024 20:11
av BEV[e-Rage]
Verkar som VW ska ”göra en Tesla” och drastiskt sänka priset på ID.3 med ca 80-tusen (7140 Euro) nu på tisdag, iallafall i Tyskland. Återstår att se om och isåfall hur mycket de sänker priset i Sverige.
Se tabell vid 15:15 i denna tyska video
samt
Kul för de som tänkt beställa en ny ID.3 men ännu inte slagit till, ..dock inte lika kul för de som nyligen fått leverans.
Edit: De verkar snarare sänka listpriset med 40-tusen på tisdag. Resterande 40-tusen (3570 Euro) är en E-Mobilitätsbonus de redan har haft ett tag i Tyskland.
Re: VW I.D
Postat: 28 sep 2024 23:07
av Holve
Vad oansvarigt!
Jag gissar att vi får se reportage i både vi bilägare och Aftonbladet hur folkvagn förstör andrahandsmarknaden. Nä just ja, Hummersåsen
Edit: De verkar snarare sänka listpriset med 40-tusen på tisdag. Resterande 40-tusen (3570 Euro) är en E-Mobilitätsbonus de redan har haft ett tag i Tyskland.
40 000kr är ju inte jättemycket, det har ju VW redan gjort i Sverige med tanke på Edition-paketen som finns. För försäljningen hade det varit väldigt bra om VW kan sänka priserna med ca 60 tkr över hela linjen så att ID3 börjar på 399, ID4 på 499, ID7 på 599. Om försäljningen inte vänder uppåt så borde det kunna bli dessa priser framöver. Privatleasingpriserna är ju redan kraftigt subventionerade mot köp-pris.
Re: VW I.D
Postat: 29 sep 2024 09:35
av BEV[e-Rage]
Hade detta verkligen stämt vore ju bilen mer än gratis!
”I Tyskland sjunker grundpriset från 36 900 euro till 33 300 kronor, dessutom erbjuder Volkswagen en köpbonus på 3540 euro.” https://carup.se/vw-dumpar-priset-pa-el ... -000-euro/
Hade detta verkligen stämt vore ju bilen mer än gratis!
”I Tyskland sjunker grundpriset från 36 900 euro till 33 300 kronor, dessutom erbjuder Volkswagen en köpbonus på 3540 euro.” https://carup.se/vw-dumpar-priset-pa-el ... -000-euro/
– Vårt mål är att få så många kunder som möjligt att entusiastiska över att byta till elektriska Volkswagens. Attraktiva ingångspriser spelar en viktig roll i detta, säger [försäljningschefen] Sander
Hade detta verkligen stämt vore ju bilen mer än gratis!
”I Tyskland sjunker grundpriset från 36 900 euro till 33 300 kronor, dessutom erbjuder Volkswagen en köpbonus på 3540 euro.” https://carup.se/vw-dumpar-priset-pa-el ... -000-euro/
– Vårt mål är att få så många kunder som möjligt att entusiastiska över att byta till elektriska Volkswagens. Attraktiva ingångspriser spelar en viktig roll i detta, säger [försäljningschefen] Sander
Ok... Men varför inte börja med att göra en snygg bil då som dessutom kan ha dragkrok(!)...
ID.3 ser tyvärr inte särskilt bra ut.
Det har aldrig varit särskilt lätt att sälja fula bilar. Tyvärr har VW sabbat för sig själva här.
¯\_(ツ)_/¯
Smaken är som baken..
Jag tycker om att ID.3 vågar sticka ut lite i sin design och den är iallafall snyggare än ID.4/5, men det säger förstås inte så mycket.
PS. ID.3 kan ha lastkrok (Max 75kg) så man kan få med sig cyklarna på ett smidigt vis, eller tex en lastkorg för bytet om man jagar.
Provade att snabbladda en ID.3 Pro MY2025 (59kWh) idag.
Det var +8-grader ute och batteriförvärmningen skulle behövt ytterligare 10min för max laddhastighet, men den kom iallafall upp i ca 160kW och höll sig över 100kW upp till 53% SoC. Vid 70% SoC var laddhastigheten nere i 78kW och jag kände mig klar. Att ladda 10-70% SoC tog 20 minuter.
Rätt ok för ett förhållandevis litet batteri och 400V system.
Re: VW I.D
Postat: 17 okt 2024 08:33
av Dreas89
Vart hittar man vilka däck bilar körts med för sin WLTP? Kollar man på Tourer GTX så får recensenter köra med ”vinterdäck” vilket då är 19 tum. Är siffran 598 mil med 19 och den skeppas med 20’ så är ju det illa!