Zeekr 7X
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 11 jul 2019 21:45
Re: Zeekr 7X
Den fungerar kanon, provat de flesta funktioner. Körjournal hittar jag inte så osäker på om det finns.
Re: Zeekr 7X
Appen funkar bra. Finns reselogg i appen om man aktiverar det, under: 'fordron & säkerhet' -> 'loggning av resor'.Newgusa skrev: ↑16 jul 2025 14:55Den fungerar kanon, provat de flesta funktioner. Körjournal hittar jag inte så osäker på om det finns.
Re: Zeekr 7X
Har haft bilen ett tag, och än så länge inga fel.
Många efterfrågar skillnader mellan tesla och zeekr, och många stämmer in i kör och säger att zeekr vinner "på det mesta".
Det är absolut inte fallet.
En liten jämförelse:
-Gasrespons. Zeekrn har ingenting på tesla. Kör man komfort händer absolut ingenting, kör man normal så funkar bilen rimligt bra, men man kan inte stämpla och få lite tryck i maskin. Kör man sport så är bilen så fruktansvärt dåligt programmerad, det rycker och hackar, om man trycker eller lyfter 1 mm på pedalen så ska den skicka på en massa eller släppa av en massa. Väldigt omjukt och mycket mindre premium än tesla
-Inkoppling motorer: Zeekr verkar inte vara permanent 4-hjulsdriven, det är lite hack och ryck vid in och urkopplingar. Otroligt irriterande, anledningen till att köra elbil är ju att man vill ha den sammetslena transsmissionen.
-Drivlina: Zeekr har transmissionsglapp liknande en ICE. Otroligt förvånande. Otroligt irriterande, anledningen till att köra elbil är ju att man vill ha den sammetslena transsmissionen.
-Aircondition. Verkar inte finnas ett autoläge på fläktstyrkan. Man måste manuellt ange fläktstyrka. Det verkar inte finnas som på andra bilar "soft, medium, full", dvs att man sätter tempen och sen justerar bilen fläktstyrkan efter hur varmt det är, ex vis 50 grader i kupen, då vill man ju att bilen ska ställa på rätt bra, men inte zeekrn, den kör på läge 1 om man satt in det.... Teslan fattade poängen.
-Lastutrymmen. Skuffen i Zeekrn är väldigt mycket mindre än MY, den är något bredare, typ 5 cm, men ca 10-15 cm kortare, och skuffluckan är väldigt lutande på insidan vilket gör att man behöver skjuta in matkassarna kanske 30 cm innanför bakluckan. Frunken är mycket, mycket mindre.
-Autodörrarna. Väldigt fränt och coolt, men det är ett evigt förklarande för alla som ska in och ut ur bilen hur man ska stå och trycka, även inifrån, och det var ett väldigt gnäll på teslas handtag.... de är superenkla i jämförelse
-Förbrukning. Zeekrn är tung, och det ger en patetisk förbrukning, ca 2 kw mot teslas 1,4 kw på sommaren som jag hade.
-Batterivikt. Zeekrn har väl kanske 250 kg mer batterier, det märks
-Bilvikt. 2,5 ton. Det är en direktörsvagn, det går INTE att drifta runt en rondell, köra race, gå på sladd ur en kurva med zeekr som med tesla, zeekr vill mest bara kränga, häva och gå och sova i diket.
-Upphängning. Zeekrs har den mjukaste upphängningen (bussningar) jag sett i en bil, har säkert haft runt 20 bilar. Bilen är totalt livsfarlig sett till effekt i motor. Varför, varför bygger man en bil på 2,5 ton med 630 hästar med en chassisättning som en volvo
740....
-Luftfjädring. Patetisk. Har haft en bil förut med luftfjädring, en touareg med 2-kammare, vilken är sämre än ex vis porsche som har 3-kammare. Touaregen flöt som på moln över ojämnheter, märkte ingenting (hade 20" på sommar och 22" på vintern, inga problem), och när man slog på sport blev inte bilen sportig, MEN den höll emot iaf. På Zeekrn känns alla ojämnheter även med mjukaste läget, på hårdaste läget vill bilen bara rulla runt och spela död i kurvorna. Har även haft passat GTR med ställbart chassi, även den var mycket bättre dämpning och bättre ihållning vid mer aktiv körning.
Kan fortsätta i en timme, men jag stannar här. Kanske kommer en fortsättning =)
Sett till ovanstående, det är fortfarande väldigt mycket för pengarna sett till motoreffekt och utrustning, så jag är fortfarande nöjd med att ha köpt en 7X i stället för en Juniper. Men, det känns som att Zeekr totalt tappat en möjlighet. Varför inte gjort bilen mer europeisk. Svaret på det är väl att asien är marknaden de satsar på, och där ska det kanske vara direktörsbilar, mer är förarens bil.
Summa summarum: Du åker i en Zeekr, du kör en Tesla
Många efterfrågar skillnader mellan tesla och zeekr, och många stämmer in i kör och säger att zeekr vinner "på det mesta".
Det är absolut inte fallet.
En liten jämförelse:
-Gasrespons. Zeekrn har ingenting på tesla. Kör man komfort händer absolut ingenting, kör man normal så funkar bilen rimligt bra, men man kan inte stämpla och få lite tryck i maskin. Kör man sport så är bilen så fruktansvärt dåligt programmerad, det rycker och hackar, om man trycker eller lyfter 1 mm på pedalen så ska den skicka på en massa eller släppa av en massa. Väldigt omjukt och mycket mindre premium än tesla
-Inkoppling motorer: Zeekr verkar inte vara permanent 4-hjulsdriven, det är lite hack och ryck vid in och urkopplingar. Otroligt irriterande, anledningen till att köra elbil är ju att man vill ha den sammetslena transsmissionen.
-Drivlina: Zeekr har transmissionsglapp liknande en ICE. Otroligt förvånande. Otroligt irriterande, anledningen till att köra elbil är ju att man vill ha den sammetslena transsmissionen.
-Aircondition. Verkar inte finnas ett autoläge på fläktstyrkan. Man måste manuellt ange fläktstyrka. Det verkar inte finnas som på andra bilar "soft, medium, full", dvs att man sätter tempen och sen justerar bilen fläktstyrkan efter hur varmt det är, ex vis 50 grader i kupen, då vill man ju att bilen ska ställa på rätt bra, men inte zeekrn, den kör på läge 1 om man satt in det.... Teslan fattade poängen.
-Lastutrymmen. Skuffen i Zeekrn är väldigt mycket mindre än MY, den är något bredare, typ 5 cm, men ca 10-15 cm kortare, och skuffluckan är väldigt lutande på insidan vilket gör att man behöver skjuta in matkassarna kanske 30 cm innanför bakluckan. Frunken är mycket, mycket mindre.
-Autodörrarna. Väldigt fränt och coolt, men det är ett evigt förklarande för alla som ska in och ut ur bilen hur man ska stå och trycka, även inifrån, och det var ett väldigt gnäll på teslas handtag.... de är superenkla i jämförelse
-Förbrukning. Zeekrn är tung, och det ger en patetisk förbrukning, ca 2 kw mot teslas 1,4 kw på sommaren som jag hade.
-Batterivikt. Zeekrn har väl kanske 250 kg mer batterier, det märks
-Bilvikt. 2,5 ton. Det är en direktörsvagn, det går INTE att drifta runt en rondell, köra race, gå på sladd ur en kurva med zeekr som med tesla, zeekr vill mest bara kränga, häva och gå och sova i diket.
-Upphängning. Zeekrs har den mjukaste upphängningen (bussningar) jag sett i en bil, har säkert haft runt 20 bilar. Bilen är totalt livsfarlig sett till effekt i motor. Varför, varför bygger man en bil på 2,5 ton med 630 hästar med en chassisättning som en volvo
740....
-Luftfjädring. Patetisk. Har haft en bil förut med luftfjädring, en touareg med 2-kammare, vilken är sämre än ex vis porsche som har 3-kammare. Touaregen flöt som på moln över ojämnheter, märkte ingenting (hade 20" på sommar och 22" på vintern, inga problem), och när man slog på sport blev inte bilen sportig, MEN den höll emot iaf. På Zeekrn känns alla ojämnheter även med mjukaste läget, på hårdaste läget vill bilen bara rulla runt och spela död i kurvorna. Har även haft passat GTR med ställbart chassi, även den var mycket bättre dämpning och bättre ihållning vid mer aktiv körning.
Kan fortsätta i en timme, men jag stannar här. Kanske kommer en fortsättning =)
Sett till ovanstående, det är fortfarande väldigt mycket för pengarna sett till motoreffekt och utrustning, så jag är fortfarande nöjd med att ha köpt en 7X i stället för en Juniper. Men, det känns som att Zeekr totalt tappat en möjlighet. Varför inte gjort bilen mer europeisk. Svaret på det är väl att asien är marknaden de satsar på, och där ska det kanske vara direktörsbilar, mer är förarens bil.
Summa summarum: Du åker i en Zeekr, du kör en Tesla
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Re: Zeekr 7X
Det är inte som i till exempel BMW då? I min BMW i3S när den var på auto så ställde man fortfarande in fläktstyrka, men i auto-läget så är fläktstyrkan man väljer det som den max får använda i auto. Så om man satt i varm bil så märkte man hur den sänkte automatiskt sen när det blev närmre måltemperatur. Inte lika tydligt för den som inte vet om det.Strebern skrev: ↑16 jul 2025 17:14-Aircondition. Verkar inte finnas ett autoläge på fläktstyrkan. Man måste manuellt ange fläktstyrka. Det verkar inte finnas som på andra bilar "soft, medium, full", dvs att man sätter tempen och sen justerar bilen fläktstyrkan efter hur varmt det är, ex vis 50 grader i kupen, då vill man ju att bilen ska ställa på rätt bra, men inte zeekrn, den kör på läge 1 om man satt in det.... Teslan fattade poängen.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Zeekr 7X
Kan inte hitta funktionen, hittar ingen auto på fläktstyrkan, den är konstant.DanneLKPG skrev: ↑16 jul 2025 17:24Det är inte som i till exempel BMW då? I min BMW i3S när den var på auto så ställde man fortfarande in fläktstyrka, men i auto-läget så är fläktstyrkan man väljer det som den max får använda i auto. Så om man satt i varm bil så märkte man hur den sänkte automatiskt sen när det blev närmre måltemperatur. Inte lika tydligt för den som inte vet om det.Strebern skrev: ↑16 jul 2025 17:14-Aircondition. Verkar inte finnas ett autoläge på fläktstyrkan. Man måste manuellt ange fläktstyrka. Det verkar inte finnas som på andra bilar "soft, medium, full", dvs att man sätter tempen och sen justerar bilen fläktstyrkan efter hur varmt det är, ex vis 50 grader i kupen, då vill man ju att bilen ska ställa på rätt bra, men inte zeekrn, den kör på läge 1 om man satt in det.... Teslan fattade poängen.
Generellt är mjukvaran i bilen totalt kass, de ligger 1 generation efter tesla på den fronten, så stor är skillnaden.
Edit: Kan tillägga att Zeekr har mycket fler funktioner och saker man kan "pilla på", men trots allt detta så haltar basfunktionerna beklagansvärt, ex vis hur man torkar bakrutan (och framrutan spöktorkar lika tesla, dock går den stänga av), autopilot kan inte hantera skarpa kurvor, går inte ställa in samma mjuka och fina enpedalskörning som teslan.
Det blir en evig lista att lista här =)
En spontan kommentar från mig är att bilen är byggd för folk som kommer från ICE. Dvs den har inte det som en gammal teslaägare lärt sig är grejen med elbil, utan istället är den byggd för folk som är rädda för elbilar, som så många andra halvmesyrer på marknaden som hybrider
Edit 2: Dock ska man INTE köpa en Zeekr om man faktiskt kommer från ICE, det är ett enormt teknikintensivt skifte, även jag som är van vid tesla, svär varje dag, då man aktivt måste klicka på skärmen kanske 10-20 gånger under en halvtimmes färd.... Det går inte bara att köra bilen, finns inget "mellanläge" som passar all trafik som i teslan.
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Re: Zeekr 7X
Nej, det var inget exakt citat. Dock är det känslan och vad folk förmedlar hela tiden. Kolla valfri tråd på facebook där folk frågar vad de ska köpa för elbil. Tesla Model Y kommer då alltid upp och ofta med kommentar om hur mycket den lastar jämfört med andra bilar.flamman skrev: ↑11 jul 2025 23:32Nejdå inte alls. Det var mest som en kommentar och perspektiv, hävdade inte att något var bättre utan var en fakta-punkt och lite som kommentar på att det skulle tas fram knivar och ges ”dolkstötar i ryggen” och hittas på citat om vad folk sagt om att ”ingen annan kommer i närheten”.
"Dolkstöt i ryggen på myten" tycker jag inte var helt fel uttryck om det är den du stör dig på. Det är trots allt en myt att utrymmet i Tesla Model Y är klart större än andra bilar, eller till och med störst i klassen. Denna myt vägrar ju att dö. Jag frågade till och med gemini för att se hur den AIn tolkar meningen. Jag skrev ett inlägg på feber.se för ett antal veckor sedan angående just Teslans lastutrymmen. Roger på feber.se har ju sin automatos sida där man kan kolla fakta på bilar. De betygsätts också efter bilarnas fakta. Just Teslan har då sitt SAE-värde kontra alla andras VDA. Ta bara Zeekr 7X som har 539 och Teslan har 821. Det är lätt att då tro Teslan är mycket större. Detta blir alltså galet skevt. Därför satte jag mig och tog fram informationen i den tråden. Det var till och med under en Zeekr 7X artikel. Det började med att någon skrev skrev att han var orolig över utrymmet i Zeekr 7X som är 300 liter mindre än Teslan. Här kan man se tråden http://disq.us/p/32m4uuo
Här hittar du några typiska kommentarer. T.ex
Det som talar mot är lastutrymmet där tesla verkar svälja 300 liter mer ca, både i bagage, under bagage och i frunken.
Avseende bagaget så verkar det råda koncensus om att den faktiskt är mycket mindre rymlig. ZEEKR verkar vara mer i linje med XC-60 och den är inte rymlig. Model Y sväljer extremt mycket.
Problemet med myten är ju att Tesla enbart anger sina volymer i SAE-liter (821l enligt deras hemsida i Usa). Detta jämförs sedan mot övriga tillverkares VDA-liter. Det blir helt skevt. För att jämföra mer realistiskt så kan man antingen mäta med något, typ bananlådor, man kan kolla specar enligt tillverkarna själva (kanske inte helt tillförlitligt) eller allra helst kolla oberoende mätningar.850l är med utrymmet under golvet som är enormt, samt sidofacken bak. Sen ytterligare 120l i frunken. Eftersom det är sluttande tak så gör den sig säkert sämre i bananlådetest än enyaq så ska du frakta fyrkantiga lådor kan du säkert inte nyttja hela utrymmet. Men för oss med 3 barn, barnvagn och liten hundbur, jackor, sängkläder, ryggsäckar, extraskor och annat så pusslar vi alltid till max och ingen bil har kommit i närheten.
Bananlådorna har redan varit upp i tråden.
Officiella specar: Kollar man på ID.4 som också säljs i USA så anger de både SAE och VDA. Gissa vilken av bilarna som har störst bagage enligt SAE-standarden? Jo ID.4 har en liten edge över model Y, 858 vs 821 liter.
Oberoende mätningar: Jag hittade att ADAC i tyskland mäter deras testbilar enligt VDA metoden, dvs med 20x10x5 cm stora klossar. Skumklossar i deras fall. De mäter liter upp till hatthyllan eller ryggstödets övre kant, ända upp till tak, under golv, med fällt baksäte upp till fönstrens nedre kant samt fällda säten hela utrymmet upp till tak. Samt om det finns frunk naturligtvis.
Så här blev resultaten. Mätta volymer i liter i den ordningen de räknades upp ovan.
Skoda Enyaq 85X: 515 / 690 / 15 / 890 / 1505 / -
ID.4 GTX 4motion: 455 / 625 / 20 / 845 / 1415 / -
Model Y LR AWD: 420 / 540 / 105 / 850 / 1380 / 80
Så tar man dessa siffror och kollar utrymme i bagaget upp till tak samt under golvet så får man följande resultat
Skoda: 690+15 = 705
ID.4: 625+20 = 645
Model Y: 540+105 = 645
Störst i bagaget är alltså Enyaq. Tar man med frunken så kommer model Y ikapp och går om Skodan med 20 liter. Dessa mätningar faller ju väl ut med Teslabjörn tester. Och om nu Björn har fått in fler lådor i 7X än i Teslan eller Skodan för den delen borde man kunna dra slutsatsen att Teslan inte är större...
Re: Zeekr 7X
Bra med fakta och koll. Min kommentar stämmer fortsatt, finns plats för saker som bananabox inte visar.Baeckman skrev: ↑16 jul 2025 19:41Nej, det var inget exakt citat. Dock är det känslan och vad folk förmedlar hela tiden. Kolla valfri tråd på facebook där folk frågar vad de ska köpa för elbil. Tesla Model Y kommer då alltid upp och ofta med kommentar om hur mycket den lastar jämfört med andra bilar.flamman skrev: ↑11 jul 2025 23:32Nejdå inte alls. Det var mest som en kommentar och perspektiv, hävdade inte att något var bättre utan var en fakta-punkt och lite som kommentar på att det skulle tas fram knivar och ges ”dolkstötar i ryggen” och hittas på citat om vad folk sagt om att ”ingen annan kommer i närheten”.
"Dolkstöt i ryggen på myten" tycker jag inte var helt fel uttryck om det är den du stör dig på. Det är trots allt en myt att utrymmet i Tesla Model Y är klart större än andra bilar, eller till och med störst i klassen. Denna myt vägrar ju att dö. Jag frågade till och med gemini för att se hur den AIn tolkar meningen.
myten.png
Jag skrev ett inlägg på feber.se för ett antal veckor sedan angående just Teslans lastutrymmen. Roger på feber.se har ju sin automatos sida där man kan kolla fakta på bilar. De betygsätts också efter bilarnas fakta. Just Teslan har då sitt SAE-värde kontra alla andras VDA. Ta bara Zeekr 7X som har 539 och Teslan har 821. Det är lätt att då tro Teslan är mycket större. Detta blir alltså galet skevt. Därför satte jag mig och tog fram informationen i den tråden. Det var till och med under en Zeekr 7X artikel. Det började med att någon skrev skrev att han var orolig över utrymmet i Zeekr 7X som är 300 liter mindre än Teslan. Här kan man se tråden http://disq.us/p/32m4uuo
Här hittar du några typiska kommentarer. T.exDet som talar mot är lastutrymmet där tesla verkar svälja 300 liter mer ca, både i bagage, under bagage och i frunken.Avseende bagaget så verkar det råda koncensus om att den faktiskt är mycket mindre rymlig. ZEEKR verkar vara mer i linje med XC-60 och den är inte rymlig. Model Y sväljer extremt mycket.Problemet med myten är ju att Tesla enbart anger sina volymer i SAE-liter (821l enligt deras hemsida i Usa). Detta jämförs sedan mot övriga tillverkares VDA-liter. Det blir helt skevt. För att jämföra mer realistiskt så kan man antingen mäta med något, typ bananlådor, man kan kolla specar enligt tillverkarna själva (kanske inte helt tillförlitligt) eller allra helst kolla oberoende mätningar.850l är med utrymmet under golvet som är enormt, samt sidofacken bak. Sen ytterligare 120l i frunken. Eftersom det är sluttande tak så gör den sig säkert sämre i bananlådetest än enyaq så ska du frakta fyrkantiga lådor kan du säkert inte nyttja hela utrymmet. Men för oss med 3 barn, barnvagn och liten hundbur, jackor, sängkläder, ryggsäckar, extraskor och annat så pusslar vi alltid till max och ingen bil har kommit i närheten.
Bananlådorna har redan varit upp i tråden.
Officiella specar: Kollar man på ID.4 som också säljs i USA så anger de både SAE och VDA. Gissa vilken av bilarna som har störst bagage enligt SAE-standarden? Jo ID.4 har en liten edge över model Y, 858 vs 821 liter.
Oberoende mätningar: Jag hittade att ADAC i tyskland mäter deras testbilar enligt VDA metoden, dvs med 20x10x5 cm stora klossar. Skumklossar i deras fall. De mäter liter upp till hatthyllan eller ryggstödets övre kant, ända upp till tak, under golv, med fällt baksäte upp till fönstrens nedre kant samt fällda säten hela utrymmet upp till tak. Samt om det finns frunk naturligtvis.
Så här blev resultaten. Mätta volymer i liter i den ordningen de räknades upp ovan.
Skoda Enyaq 85X: 515 / 690 / 15 / 890 / 1505 / -
ID.4 GTX 4motion: 455 / 625 / 20 / 845 / 1415 / -
Model Y LR AWD: 420 / 540 / 105 / 850 / 1380 / 80
Så tar man dessa siffror och kollar utrymme i bagaget upp till tak samt under golvet så får man följande resultat
Skoda: 690+15 = 705
ID.4: 625+20 = 645
Model Y: 540+105 = 645
Störst i bagaget är alltså Enyaq. Tar man med frunken så kommer model Y ikapp och går om Skodan med 20 liter. Dessa mätningar faller ju väl ut med Teslabjörn tester. Och om nu Björn har fått in fler lådor i 7X än i Teslan eller Skodan för den delen borde man kunna dra slutsatsen att Teslan inte är större...
Och som du konstaterar är Tesla Model Y störst av de du listar, om än med mindre marginal än vad vissa kanske typiskt hävdar eller tror (”ingen kommer i närheten” är ju en överdrift men vem läser biltester på feber.se…?).
Ska bli intressant vad Zeekr får i VDA-testet, min gissning är i linje med de modeller du listar men nog inte mer än MY. 7X får in 9 bananabox i bagage, dvs samma som MY och på MY tillkommer sidofack och frunk. Men fakta är bättre än gissning så om någon håller koll på VDA-tester framåt så uppdatera gärna här!
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Zeekr 7X
Välskrivet men smaken är här garanterat som baken och dina upplevelser är inte fel, bara dina.Strebern skrev: ↑16 jul 2025 17:14Har haft bilen ett tag, och än så länge inga fel.
Många efterfrågar skillnader mellan tesla och zeekr, och många stämmer in i kör och säger att zeekr vinner "på det mesta".
Det är absolut inte fallet.
En liten jämförelse:
-Gasrespons. Zeekrn har ingenting på tesla. Kör man komfort händer absolut ingenting, kör man normal så funkar bilen rimligt bra, men man kan inte stämpla och få lite tryck i maskin. Kör man sport så är bilen så fruktansvärt dåligt programmerad, det rycker och hackar, om man trycker eller lyfter 1 mm på pedalen så ska den skicka på en massa eller släppa av en massa. Väldigt omjukt och mycket mindre premium än tesla
-Inkoppling motorer: Zeekr verkar inte vara permanent 4-hjulsdriven, det är lite hack och ryck vid in och urkopplingar. Otroligt irriterande, anledningen till att köra elbil är ju att man vill ha den sammetslena transsmissionen.
-Drivlina: Zeekr har transmissionsglapp liknande en ICE. Otroligt förvånande. Otroligt irriterande, anledningen till att köra elbil är ju att man vill ha den sammetslena transsmissionen.
-Aircondition. Verkar inte finnas ett autoläge på fläktstyrkan. Man måste manuellt ange fläktstyrka. Det verkar inte finnas som på andra bilar "soft, medium, full", dvs att man sätter tempen och sen justerar bilen fläktstyrkan efter hur varmt det är, ex vis 50 grader i kupen, då vill man ju att bilen ska ställa på rätt bra, men inte zeekrn, den kör på läge 1 om man satt in det.... Teslan fattade poängen.
-Lastutrymmen. Skuffen i Zeekrn är väldigt mycket mindre än MY, den är något bredare, typ 5 cm, men ca 10-15 cm kortare, och skuffluckan är väldigt lutande på insidan vilket gör att man behöver skjuta in matkassarna kanske 30 cm innanför bakluckan. Frunken är mycket, mycket mindre.
-Autodörrarna. Väldigt fränt och coolt, men det är ett evigt förklarande för alla som ska in och ut ur bilen hur man ska stå och trycka, även inifrån, och det var ett väldigt gnäll på teslas handtag.... de är superenkla i jämförelse
-Förbrukning. Zeekrn är tung, och det ger en patetisk förbrukning, ca 2 kw mot teslas 1,4 kw på sommaren som jag hade.
-Batterivikt. Zeekrn har väl kanske 250 kg mer batterier, det märks
-Bilvikt. 2,5 ton. Det är en direktörsvagn, det går INTE att drifta runt en rondell, köra race, gå på sladd ur en kurva med zeekr som med tesla, zeekr vill mest bara kränga, häva och gå och sova i diket.
-Upphängning. Zeekrs har den mjukaste upphängningen (bussningar) jag sett i en bil, har säkert haft runt 20 bilar. Bilen är totalt livsfarlig sett till effekt i motor. Varför, varför bygger man en bil på 2,5 ton med 630 hästar med en chassisättning som en volvo
740....
-Luftfjädring. Patetisk. Har haft en bil förut med luftfjädring, en touareg med 2-kammare, vilken är sämre än ex vis porsche som har 3-kammare. Touaregen flöt som på moln över ojämnheter, märkte ingenting (hade 20" på sommar och 22" på vintern, inga problem), och när man slog på sport blev inte bilen sportig, MEN den höll emot iaf. På Zeekrn känns alla ojämnheter även med mjukaste läget, på hårdaste läget vill bilen bara rulla runt och spela död i kurvorna. Har även haft passat GTR med ställbart chassi, även den var mycket bättre dämpning och bättre ihållning vid mer aktiv körning.
Kan fortsätta i en timme, men jag stannar här. Kanske kommer en fortsättning =)
Sett till ovanstående, det är fortfarande väldigt mycket för pengarna sett till motoreffekt och utrustning, så jag är fortfarande nöjd med att ha köpt en 7X i stället för en Juniper. Men, det känns som att Zeekr totalt tappat en möjlighet. Varför inte gjort bilen mer europeisk. Svaret på det är väl att asien är marknaden de satsar på, och där ska det kanske vara direktörsbilar, mer är förarens bil.
Summa summarum: Du åker i en Zeekr, du kör en Tesla
Har kört både MY LR och P och ägt ett gäng BMW och Volvo.
A/C i Auto har jag inte heller fått kläm på, kanske går, kanske inte, men inget som stör mig.
Enpedalsläget är mycket mer påtagligt i Teslan och ett enpedalsläge på riktigt. Gillar det mer chilla i 7X’n.
Chassit i sport tycker jag är hur bra som helst för en SUV och helt kunglig i de mer mjuka settingsen. Förstår som tur är inte din kritik alls vad gäller att svälja ojämnheter och det verkar inte Tesla Björn mfl göra heller, men vill man drifta i rondeller är detta helt klart fel bil. Smaksak så klart och jämför man med en strippad, lätt och låg banracing bil som Tesla Y’n så blir det bara konstigt, den är mer som en GT 3a i familjeformat och direkt olämplig på dalavägar, grus, vinter mm.
Drivlinan 0-100km/h och framför allt 100-180+ levererar som ett jäkla monster helt utan glapp och avbrott, de faktiska siffrorna skulle visa på annat om det fanns glapp/avbrott. Jag kan också känna enskilda små, små glapp vid vissa farter/pedallägen men aldrig när effekten behövs och inget som vare sig stör eller påverkar.
Förbrukningen är hur bra som helst i jämförelse med alla bilar förutom just den lätta och på all utrustning helt strippade, fetlåga banracing MY’n. Den till och med överpresterar angiven räckvidd i långkörningstesterna. I 7X forumet har en person snittat 1.7 i blandad långkörning och det är inte patetiskt för en stor, tung, SUV.
Interfacen och mjukvaran är snabb, responsiv och har fungerat klockrent. Kineserna har säkert kopierat Tesla på mycket här vilket definitivt märks. Förstår inte kritiken här heller men smaken är som sagt som baken.
Jag är iaf både imponerad och nöjd, en fröjd varje gång jag ska ta bilen på en tur.
Re: Zeekr 7X
Strebern skrev: ↑16 jul 2025 17:14Har haft bilen ett tag, och än så länge inga fel.
Många efterfrågar skillnader mellan tesla och zeekr, och många stämmer in i kör och säger att zeekr vinner "på det mesta".
Det är absolut inte fallet.
En liten jämförelse:
-Gasrespons. Zeekrn har ingenting på tesla. Kör man komfort händer absolut ingenting, kör man normal så funkar bilen rimligt bra, men man kan inte stämpla och få lite tryck i maskin. Kör man sport så är bilen så fruktansvärt dåligt programmerad, det rycker och hackar, om man trycker eller lyfter 1 mm på pedalen så ska den skicka på en massa eller släppa av en massa. Väldigt omjukt och mycket mindre premium än tesla
-Inkoppling motorer: Zeekr verkar inte vara permanent 4-hjulsdriven, det är lite hack och ryck vid in och urkopplingar. Otroligt irriterande, anledningen till att köra elbil är ju att man vill ha den sammetslena transsmissionen.
-Drivlina: Zeekr har transmissionsglapp liknande en ICE. Otroligt förvånande. Otroligt irriterande, anledningen till att köra elbil är ju att man vill ha den sammetslena transsmissionen.
-Aircondition. Verkar inte finnas ett autoläge på fläktstyrkan. Man måste manuellt ange fläktstyrka. Det verkar inte finnas som på andra bilar "soft, medium, full", dvs att man sätter tempen och sen justerar bilen fläktstyrkan efter hur varmt det är, ex vis 50 grader i kupen, då vill man ju att bilen ska ställa på rätt bra, men inte zeekrn, den kör på läge 1 om man satt in det.... Teslan fattade poängen.
-Lastutrymmen. Skuffen i Zeekrn är väldigt mycket mindre än MY, den är något bredare, typ 5 cm, men ca 10-15 cm kortare, och skuffluckan är väldigt lutande på insidan vilket gör att man behöver skjuta in matkassarna kanske 30 cm innanför bakluckan. Frunken är mycket, mycket mindre.
-Autodörrarna. Väldigt fränt och coolt, men det är ett evigt förklarande för alla som ska in och ut ur bilen hur man ska stå och trycka, även inifrån, och det var ett väldigt gnäll på teslas handtag.... de är superenkla i jämförelse
-Förbrukning. Zeekrn är tung, och det ger en patetisk förbrukning, ca 2 kw mot teslas 1,4 kw på sommaren som jag hade.
-Batterivikt. Zeekrn har väl kanske 250 kg mer batterier, det märks
-Bilvikt. 2,5 ton. Det är en direktörsvagn, det går INTE att drifta runt en rondell, köra race, gå på sladd ur en kurva med zeekr som med tesla, zeekr vill mest bara kränga, häva och gå och sova i diket.
-Upphängning. Zeekrs har den mjukaste upphängningen (bussningar) jag sett i en bil, har säkert haft runt 20 bilar. Bilen är totalt livsfarlig sett till effekt i motor. Varför, varför bygger man en bil på 2,5 ton med 630 hästar med en chassisättning som en volvo
740....
-Luftfjädring. Patetisk. Har haft en bil förut med luftfjädring, en touareg med 2-kammare, vilken är sämre än ex vis porsche som har 3-kammare. Touaregen flöt som på moln över ojämnheter, märkte ingenting (hade 20" på sommar och 22" på vintern, inga problem), och när man slog på sport blev inte bilen sportig, MEN den höll emot iaf. På Zeekrn känns alla ojämnheter även med mjukaste läget, på hårdaste läget vill bilen bara rulla runt och spela död i kurvorna. Har även haft passat GTR med ställbart chassi, även den var mycket bättre dämpning och bättre ihållning vid mer aktiv körning.
Kan fortsätta i en timme, men jag stannar här. Kanske kommer en fortsättning =)
Sett till ovanstående, det är fortfarande väldigt mycket för pengarna sett till motoreffekt och utrustning, så jag är fortfarande nöjd med att ha köpt en 7X i stället för en Juniper. Men, det känns som att Zeekr totalt tappat en möjlighet. Varför inte gjort bilen mer europeisk. Svaret på det är väl att asien är marknaden de satsar på, och där ska det kanske vara direktörsbilar, mer är förarens bil.
Summa summarum: Du åker i en Zeekr, du kör en Tesla
I texten bevisas mycket. Men en sak jag verkligen reagerar och stör mig på. Du ska inte ha en effektstark bil och du ska verkligen inte försöka drifta eller köra fort. Din förklaring utav bilen talar mer om dina kunskaper än något annat.
Så nej drifta inte ut ur rondellerna. Tack.
Re: Zeekr 7X
Newgusa skrev: ↑17 jul 2025 08:18Välskrivet men smaken är här garanterat som baken och dina upplevelser är inte fel, bara dina.Strebern skrev: ↑16 jul 2025 17:14Har haft bilen ett tag, och än så länge inga fel.
Många efterfrågar skillnader mellan tesla och zeekr, och många stämmer in i kör och säger att zeekr vinner "på det mesta".
Det är absolut inte fallet.
En liten jämförelse:
-Gasrespons. Zeekrn har ingenting på tesla. Kör man komfort händer absolut ingenting, kör man normal så funkar bilen rimligt bra, men man kan inte stämpla och få lite tryck i maskin. Kör man sport så är bilen så fruktansvärt dåligt programmerad, det rycker och hackar, om man trycker eller lyfter 1 mm på pedalen så ska den skicka på en massa eller släppa av en massa. Väldigt omjukt och mycket mindre premium än tesla
-Inkoppling motorer: Zeekr verkar inte vara permanent 4-hjulsdriven, det är lite hack och ryck vid in och urkopplingar. Otroligt irriterande, anledningen till att köra elbil är ju att man vill ha den sammetslena transsmissionen.
-Drivlina: Zeekr har transmissionsglapp liknande en ICE. Otroligt förvånande. Otroligt irriterande, anledningen till att köra elbil är ju att man vill ha den sammetslena transsmissionen.
-Aircondition. Verkar inte finnas ett autoläge på fläktstyrkan. Man måste manuellt ange fläktstyrka. Det verkar inte finnas som på andra bilar "soft, medium, full", dvs att man sätter tempen och sen justerar bilen fläktstyrkan efter hur varmt det är, ex vis 50 grader i kupen, då vill man ju att bilen ska ställa på rätt bra, men inte zeekrn, den kör på läge 1 om man satt in det.... Teslan fattade poängen.
-Lastutrymmen. Skuffen i Zeekrn är väldigt mycket mindre än MY, den är något bredare, typ 5 cm, men ca 10-15 cm kortare, och skuffluckan är väldigt lutande på insidan vilket gör att man behöver skjuta in matkassarna kanske 30 cm innanför bakluckan. Frunken är mycket, mycket mindre.
-Autodörrarna. Väldigt fränt och coolt, men det är ett evigt förklarande för alla som ska in och ut ur bilen hur man ska stå och trycka, även inifrån, och det var ett väldigt gnäll på teslas handtag.... de är superenkla i jämförelse
-Förbrukning. Zeekrn är tung, och det ger en patetisk förbrukning, ca 2 kw mot teslas 1,4 kw på sommaren som jag hade.
-Batterivikt. Zeekrn har väl kanske 250 kg mer batterier, det märks
-Bilvikt. 2,5 ton. Det är en direktörsvagn, det går INTE att drifta runt en rondell, köra race, gå på sladd ur en kurva med zeekr som med tesla, zeekr vill mest bara kränga, häva och gå och sova i diket.
-Upphängning. Zeekrs har den mjukaste upphängningen (bussningar) jag sett i en bil, har säkert haft runt 20 bilar. Bilen är totalt livsfarlig sett till effekt i motor. Varför, varför bygger man en bil på 2,5 ton med 630 hästar med en chassisättning som en volvo
740....
-Luftfjädring. Patetisk. Har haft en bil förut med luftfjädring, en touareg med 2-kammare, vilken är sämre än ex vis porsche som har 3-kammare. Touaregen flöt som på moln över ojämnheter, märkte ingenting (hade 20" på sommar och 22" på vintern, inga problem), och när man slog på sport blev inte bilen sportig, MEN den höll emot iaf. På Zeekrn känns alla ojämnheter även med mjukaste läget, på hårdaste läget vill bilen bara rulla runt och spela död i kurvorna. Har även haft passat GTR med ställbart chassi, även den var mycket bättre dämpning och bättre ihållning vid mer aktiv körning.
Kan fortsätta i en timme, men jag stannar här. Kanske kommer en fortsättning =)
Sett till ovanstående, det är fortfarande väldigt mycket för pengarna sett till motoreffekt och utrustning, så jag är fortfarande nöjd med att ha köpt en 7X i stället för en Juniper. Men, det känns som att Zeekr totalt tappat en möjlighet. Varför inte gjort bilen mer europeisk. Svaret på det är väl att asien är marknaden de satsar på, och där ska det kanske vara direktörsbilar, mer är förarens bil.
Summa summarum: Du åker i en Zeekr, du kör en Tesla
Har kört både MY LR och P och ägt ett gäng BMW och Volvo.
A/C i Auto har jag inte heller fått kläm på, kanske går, kanske inte, men inget som stör mig. Förklaringen jag fått men ännu inte provat är att det är ett Maxvärde, fläkten justeras sedan nedåt så fort inställd temp är nådd likt på många andra modeller.
Enpedalsläget är mycket mer påtagligt i Teslan och ett enpedalsläge på riktigt. Gillar det mer chilla i 7X’n.
Chassit i sport tycker jag är hur bra som helst för en SUV och helt kunglig i de mer mjuka settingsen. Förstår som tur är inte din kritik alls vad gäller att svälja ojämnheter och det verkar inte Tesla Björn mfl göra heller, men vill man drifta i rondeller är detta helt klart fel bil. Smaksak så klart och jämför man med en strippad, lätt och låg banracing bil som Tesla Y’n så blir det bara konstigt, den är mer som en GT 3a i familjeformat och direkt olämplig på dalavägar, grus, vinter mm.
Drivlinan 0-100km/h och framför allt 100-180+ levererar som ett jäkla monster helt utan glapp och avbrott, de faktiska siffrorna skulle visa på annat om det fanns glapp/avbrott. Jag kan också känna enskilda små, små glapp vid vissa farter/pedallägen men aldrig när effekten behövs och inget som vare sig stör eller påverkar.
Förbrukningen är hur bra som helst i jämförelse med alla bilar förutom just den lätta och på all utrustning helt strippade, fetlåga banracing MY’n. Den till och med överpresterar angiven räckvidd i långkörningstesterna. I 7X forumet har en person snittat 1.7 i blandad långkörning och det är inte patetiskt för en stor, tung, SUV.
Interfacen och mjukvaran är snabb, responsiv och har fungerat klockrent. Kineserna har säkert kopierat Tesla på mycket här vilket definitivt märks. Förstår inte kritiken här heller men smaken är som sagt som baken.
Jag är iaf både imponerad och nöjd, en fröjd varje gång jag ska ta bilen på en tur.
Re: Zeekr 7X
Newgusa skrev: ↑17 jul 2025 08:18Välskrivet men smaken är här garanterat som baken och dina upplevelser är inte fel, bara dina.Strebern skrev: ↑16 jul 2025 17:14Har haft bilen ett tag, och än så länge inga fel.
Många efterfrågar skillnader mellan tesla och zeekr, och många stämmer in i kör och säger att zeekr vinner "på det mesta".
Det är absolut inte fallet.
En liten jämförelse:
-Gasrespons. Zeekrn har ingenting på tesla. Kör man komfort händer absolut ingenting, kör man normal så funkar bilen rimligt bra, men man kan inte stämpla och få lite tryck i maskin. Kör man sport så är bilen så fruktansvärt dåligt programmerad, det rycker och hackar, om man trycker eller lyfter 1 mm på pedalen så ska den skicka på en massa eller släppa av en massa. Väldigt omjukt och mycket mindre premium än tesla
-Inkoppling motorer: Zeekr verkar inte vara permanent 4-hjulsdriven, det är lite hack och ryck vid in och urkopplingar. Otroligt irriterande, anledningen till att köra elbil är ju att man vill ha den sammetslena transsmissionen.
-Drivlina: Zeekr har transmissionsglapp liknande en ICE. Otroligt förvånande. Otroligt irriterande, anledningen till att köra elbil är ju att man vill ha den sammetslena transsmissionen.
-Aircondition. Verkar inte finnas ett autoläge på fläktstyrkan. Man måste manuellt ange fläktstyrka. Det verkar inte finnas som på andra bilar "soft, medium, full", dvs att man sätter tempen och sen justerar bilen fläktstyrkan efter hur varmt det är, ex vis 50 grader i kupen, då vill man ju att bilen ska ställa på rätt bra, men inte zeekrn, den kör på läge 1 om man satt in det.... Teslan fattade poängen.
-Lastutrymmen. Skuffen i Zeekrn är väldigt mycket mindre än MY, den är något bredare, typ 5 cm, men ca 10-15 cm kortare, och skuffluckan är väldigt lutande på insidan vilket gör att man behöver skjuta in matkassarna kanske 30 cm innanför bakluckan. Frunken är mycket, mycket mindre.
-Autodörrarna. Väldigt fränt och coolt, men det är ett evigt förklarande för alla som ska in och ut ur bilen hur man ska stå och trycka, även inifrån, och det var ett väldigt gnäll på teslas handtag.... de är superenkla i jämförelse
-Förbrukning. Zeekrn är tung, och det ger en patetisk förbrukning, ca 2 kw mot teslas 1,4 kw på sommaren som jag hade.
-Batterivikt. Zeekrn har väl kanske 250 kg mer batterier, det märks
-Bilvikt. 2,5 ton. Det är en direktörsvagn, det går INTE att drifta runt en rondell, köra race, gå på sladd ur en kurva med zeekr som med tesla, zeekr vill mest bara kränga, häva och gå och sova i diket.
-Upphängning. Zeekrs har den mjukaste upphängningen (bussningar) jag sett i en bil, har säkert haft runt 20 bilar. Bilen är totalt livsfarlig sett till effekt i motor. Varför, varför bygger man en bil på 2,5 ton med 630 hästar med en chassisättning som en volvo
740....
-Luftfjädring. Patetisk. Har haft en bil förut med luftfjädring, en touareg med 2-kammare, vilken är sämre än ex vis porsche som har 3-kammare. Touaregen flöt som på moln över ojämnheter, märkte ingenting (hade 20" på sommar och 22" på vintern, inga problem), och när man slog på sport blev inte bilen sportig, MEN den höll emot iaf. På Zeekrn känns alla ojämnheter även med mjukaste läget, på hårdaste läget vill bilen bara rulla runt och spela död i kurvorna. Har även haft passat GTR med ställbart chassi, även den var mycket bättre dämpning och bättre ihållning vid mer aktiv körning.
Kan fortsätta i en timme, men jag stannar här. Kanske kommer en fortsättning =)
Sett till ovanstående, det är fortfarande väldigt mycket för pengarna sett till motoreffekt och utrustning, så jag är fortfarande nöjd med att ha köpt en 7X i stället för en Juniper. Men, det känns som att Zeekr totalt tappat en möjlighet. Varför inte gjort bilen mer europeisk. Svaret på det är väl att asien är marknaden de satsar på, och där ska det kanske vara direktörsbilar, mer är förarens bil.
Summa summarum: Du åker i en Zeekr, du kör en Tesla
Har kört både MY LR och P och ägt ett gäng BMW och Volvo.
A/C i Auto har jag inte heller fått kläm på, kanske går, kanske inte, men inget som stör mig. Förklaringen jag fått är att det är ett maxvärde och sen justeras fläkten nedåt så fort inställd temp är nådd.
Enpedalsläget är mycket mer påtagligt i Teslan och ett enpedalsläge på riktigt. Gillar det mer chilla i 7X’n.
Chassit i sport tycker jag är hur bra som helst för en SUV och helt kunglig i de mer mjuka settingsen. Förstår som tur är inte din kritik alls vad gäller att svälja ojämnheter och det verkar inte Tesla Björn mfl göra heller, men vill man drifta i rondeller är detta helt klart fel bil. Smaksak så klart och jämför man med en strippad, lätt och låg banracing bil som Tesla Y’n så blir det bara konstigt, den är mer som en GT 3a i familjeformat och direkt olämplig på dalavägar, grus, vinter mm.
Drivlinan 0-100km/h och framför allt 100-180+ levererar som ett jäkla monster helt utan glapp och avbrott, de faktiska siffrorna skulle visa på annat om det fanns glapp/avbrott. Jag kan också känna enskilda små, små glapp vid vissa farter/pedallägen men aldrig när effekten behövs och inget som vare sig stör eller påverkar.
Förbrukningen är hur bra som helst i jämförelse med alla bilar förutom just den lätta och på all utrustning helt strippade, fetlåga banracing MY’n. Den till och med överpresterar angiven räckvidd i långkörningstesterna. I 7X forumet har en person snittat 1.7 i blandad långkörning och det är inte patetiskt för en stor, tung, SUV.
Interfacen och mjukvaran är snabb, responsiv och har fungerat klockrent. Kineserna har säkert kopierat Tesla på mycket här vilket definitivt märks. Förstår inte kritiken här heller men smaken är som sagt som baken.
Jag är iaf både imponerad och nöjd, en fröjd varje gång jag ska ta bilen på en tur.
Re: Zeekr 7X
Enligt andra ägare i Facebookgruppen Zeekr 7X - Owners Group Sweden så är det exakt så det fungerar i den här bilen också.DanneLKPG skrev: ↑16 jul 2025 17:24Det är inte som i till exempel BMW då? I min BMW i3S när den var på auto så ställde man fortfarande in fläktstyrka, men i auto-läget så är fläktstyrkan man väljer det som den max får använda i auto. Så om man satt i varm bil så märkte man hur den sänkte automatiskt sen när det blev närmre måltemperatur. Inte lika tydligt för den som inte vet om det.Strebern skrev: ↑16 jul 2025 17:14-Aircondition. Verkar inte finnas ett autoläge på fläktstyrkan. Man måste manuellt ange fläktstyrka. Det verkar inte finnas som på andra bilar "soft, medium, full", dvs att man sätter tempen och sen justerar bilen fläktstyrkan efter hur varmt det är, ex vis 50 grader i kupen, då vill man ju att bilen ska ställa på rätt bra, men inte zeekrn, den kör på läge 1 om man satt in det.... Teslan fattade poängen.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Zeekr 7X
Egentligen smart bara man vet om det, dock aldrig hört talas om det förrän du skrev om det här. Inte alltid man vill ha storm i bilen utan kanske kan låta klimatanläggningen ta någon minut extra att få ner/upp temperaturen. Borde väl kunna spara några watt ocksåDanneLKPG skrev: ↑17 jul 2025 09:32Enligt andra ägare i Facebookgruppen Zeekr 7X - Owners Group Sweden så är det exakt så det fungerar i den här bilen också.DanneLKPG skrev: ↑16 jul 2025 17:24Det är inte som i till exempel BMW då? I min BMW i3S när den var på auto så ställde man fortfarande in fläktstyrka, men i auto-läget så är fläktstyrkan man väljer det som den max får använda i auto. Så om man satt i varm bil så märkte man hur den sänkte automatiskt sen när det blev närmre måltemperatur. Inte lika tydligt för den som inte vet om det.Strebern skrev: ↑16 jul 2025 17:14-Aircondition. Verkar inte finnas ett autoläge på fläktstyrkan. Man måste manuellt ange fläktstyrka. Det verkar inte finnas som på andra bilar "soft, medium, full", dvs att man sätter tempen och sen justerar bilen fläktstyrkan efter hur varmt det är, ex vis 50 grader i kupen, då vill man ju att bilen ska ställa på rätt bra, men inte zeekrn, den kör på läge 1 om man satt in det.... Teslan fattade poängen.
Re: Zeekr 7X
Det är intressant att se att du hela tiden försöker försvara Tesla. Du säger att det finns massa utrymmen i Teslan som inte kan utnyttjas. Varför gäller inte det de andra bilarna? 7X har ju frunk t.ex som inte rymmer någon låda. Kollar man Björns test av 7X så ser man ju tydligt att det finns massor av luft som inte kunde utnyttjas. Ungefär som alla bilar skulle jag tro. Teslan är inget undantag och missgynnas inte mer än någon annan bil.flamman skrev: ↑16 jul 2025 23:36Bra med fakta och koll. Min kommentar stämmer fortsatt, finns plats för saker som bananabox inte visar.
Och som du konstaterar är Tesla Model Y störst av de du listar, om än med mindre marginal än vad vissa kanske typiskt hävdar eller tror (”ingen kommer i närheten” är ju en överdrift men vem läser biltester på feber.se…?).
Ska bli intressant vad Zeekr får i VDA-testet, min gissning är i linje med de modeller du listar men nog inte mer än MY. 7X får in 9 bananabox i bagage, dvs samma som MY och på MY tillkommer sidofack och frunk. Men fakta är bättre än gissning så om någon håller koll på VDA-tester framåt så uppdatera gärna här!
Jag håller med om att ett test av ADAC ska bli intressant att se. Vi får väl vänta och se om det kommer så småningom.
Men jag tror inte vi kommer längre i denna diskussion så jag avslutar detta nu.