Ja, bra tillägg.Legato skrev: ↑18 apr 2025 17:22Jag tror det du säger stämmer, men det finns fler faktorer som jag upplevt:mussla skrev: ↑18 apr 2025 16:50Jag tror att de som köper på bilfirma tycker att det känns tryggt och enkelt. En hel del gör ett inbyte samtidigt och då är det smidigt att lämna av sin gamla bil samtidigt som de hämtar den de bytt upp sig till. Tryggheten och enkelheten betalar många gärna lite mer för jämfört med att köpa och sälja privat vilket nog är det vanligaste alternativet folk tänker på. Kvd tror jag inte att de flesta känner till. Eller möjligen ser som en lite udda väg att köpa bilar som är lite småfix på.pejvic skrev: ↑18 apr 2025 11:31Absolut. Men då menar du alltså att de som köper på bilfirma medvetet betalar mer än anser att bilen är värd??mussla skrev: ↑12 apr 2025 21:21Min teori är att många lägger bud under vad de tycker bilen är värd i hopp om att göra en bra affär. Det innebär i förlängningen att bud som inte når acceptpris endast säger vad budgivarna hoppades få köpa bilen för.
Kom ihåg att de som budar på kvd till största delen är mycket priskänsliga och endast vill köpa om de får ett bra pris.
Ja det kan nog vara så.
Men jag förstår inte varför. Har bilen garanti så förstår jag inte vad man betalar extra för och varför.
Min teori är att budgivarna på kvd är mycket prismedvetna och hoppas på att göra en bra affär. En del har nog som specialintresse att följa slutpriser och posta om det på internetforum.![]()
Vad är marknadspriset? Det är rimligen ett genomsnitt av priserna som både säljare och köpare accepterar för en viss model i ett visst skick på samtliga försäljningar - inte bara kvd. Att ta acceptpriset på kvd för det korrekta marknadspriset tror jag är fel eftersom kvd får anses som en specialkanal som endast står för en liten del av omsättningen av begagnade bilar. Har de 5% av marknaden?
Det är lätt att bli hemmablind om man läser denna tråd och följer kvds auktioner. De flesta bilspekulanter gör inte det.
* De flesta vill veta vad en produkt kostar. Att lägga tid på och följa auktioner för att sedan ofta "förlora" bilen man siktat in sig på är tråkigt. Detta är också skälet till att KVD säljer mycket bilar till fastpris trots att de priserna nästan alltid är högre än auktionsavsluten.
* Många som köper bil är inte intresserade av att lägga tid och pengar på att reparera, polera, rekonda osv det första de gör. Man vill att bilen är fin vid leverans och man är beredd att betala lite extra för att slippa fixa själv.
* KVD har dyr finansiering och de flesta vill ha finansiering vid köp.
* Många vill ha tips och råd om vad som är en lämplig bil för ens egna förutsättningar. Detta gäller nog särskilt elbilar som fortfarande är nytt för väldigt många.
* Många känner (med rätta imo) en större trygghet med de garantier handlare erbjuder än vad man får via KVD.
* Vid företagsleasing så tar många handlare ansvar trots att de inte är bundna vid några garantier. Köper eller leasar man som företag via KVD så tar de nära noll ansvar för eventuella fel som dyker upp, oavsett om de redovisats eller ej.
PS. Jag redigerade mitt inlägg ovan och la till att KVDs marknadsandelar är kring 1% av begbilsförsäljning. DS