+ längre räckvidd och fördubblad laddhastighet....tesla newbie skrev: ↑07 dec 2025 17:40Allt beror väl på vad man värdesätter. Dörrklangen på min 2021 Model Y är ganska ”klonkig” och bakluckan smäller igen hårt om en dörr är öppen. Båda dessa problem är avhjälpta på Juniper. För mig är Junipers byggkvalitet ”good enough” och jag vill inte betala 100 kkr mer för enbart bättre byggkvalitet. Om det kan kombineras med bättre köregenskaper blir det dock en annan femma.Rennwagen skrev: ↑07 dec 2025 13:14Det är en helt annan nivå på BMW förutom kanske 1 och 2 serie. Titta på lack, panelgap, inredningsdetaljer. Jag hade massor av stenskottsskador på min Model S på skärmarna framför bakhjulen efter en vinter (ingen garanti) på den ultratunna lacken. Vid avhämtning såg panelgliporna ut som en Trabant från 70-talet och hatthyllan på Model S skulle vilken 12 åring som helst kunnat snickra ihop i träslöjden. Det som är verkligt bra är som vi alla vet infotainement, laddinfrastruktur och räckvidd.mikebike skrev: ↑07 dec 2025 12:20Jag har bara erfarenhet av Z3, 330e och i4. De känns ju mycket exklusivare än MY.
Mycket ligger i materialval, skinnklädsel vs plast t.ex.
Även min XC60 kändes mer premium, med skinn i säten, ratt och instrumentpanel.
Att jämföra med någon basic 318 känns inte relevant.
BMW iX3
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9975
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW iX3
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3768
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMW iX3
Jag jämförde BMW i4 innan jag köpte min M3LR Highland och kan verkligen inte hålla med om att det är en helt annan nivå på BMW. Huruvida lacken kommer att hålla bra eller inte är för tidigt att säga, men vad gäller panel gaps så är det ingen skillnad. Däremot kan äldre Teslor, inte minst från Fremont-fabriken i USA, uppvisa märkliga panelgap. Vad gäller inredningen så är det klart mer billig hårdplast i BMW i4 än i Model 3 Highland. Allt i inredningen sitter också fast bra. Dörrklangen är snarast bättre i Teslan. Det område där Teslan framför allt ligger efter BMW:n är fjädringen. Trots att Highland är bättre i det avseendet än den äldre Model 3 jag hade förut, är ändå BMW i4 komfortablare avfjädrad, utan att bli svampig.Rennwagen skrev: ↑07 dec 2025 13:14Det är en helt annan nivå på BMW förutom kanske 1 och 2 serie. Titta på lack, panelgap, inredningsdetaljer. Jag hade massor av stenskottsskador på min Model S på skärmarna framför bakhjulen efter en vinter (ingen garanti) på den ultratunna lacken. Vid avhämtning såg panelgliporna ut som en Trabant från 70-talet och hatthyllan på Model S skulle vilken 12 åring som helst kunnat snickra ihop i träslöjden. Det som är verkligt bra är som vi alla vet infotainement, laddinfrastruktur och räckvidd.
Har för övrigt ägt sju BMW genom åren.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.