Imolarot skrev: ↑19 aug 2024 14:22
Är ju lite över min kunskapsnivå men det låter om jag läser översättningen som att han inte direkt är ett fan av hur Tesla tar ut mer effekt? Tolkar jag det rätt så säger han att det är på bekostnad av hållbarhet och han inte tycker det är en bra bil att köpa begagnad?
Jag känner eivissa, har t.o.m jobbat med honom några dagar.
Ja, hans korta resume utanför texten i tff-forum är att den är brutal mot batteriet.
Vi vet sedan innan att LG-batteriet inte riktigt orkar leverera det gamla M3P behöver.
Den nya tar ut mer torque i botten och bibehåller effekten mycket längre upp i fart.
Med låg SOC låter den spänningen sjunka rejält när man ger fullt för att leverera power vilket han är lite orolig för. (Jag och han har dock inte diskuterat att just LG-cellerna har 2.0V som lägsta vid urladdning om man läser LG’s specification på det närmsta man hittar det som sitter i LG-packet.
LG-cellerna är inte några high power celler alls egentligen, det kunde vi läsa oss till redan tidigt 2021 innan det ens sålts bilar med de batterierna. Så det är ett litet tveksamt val just därför på speciellt nya M3P men i övrigt är de cellerna jäkligt bra så det är inget att proa sig för. De flesta kör inte full gas 20s i sträck flera ggr varje dag ändå.
Jämför med en Plaid. 100kWh batteri och 800-900kW batterieffekt. Den som får för sig att 8-9C inte sliter hårt på cellerna också misstar sig.
Jag hade några 0-200 och många 0-150 och fler 0-100 men det är väldigt korta bursts och man kör inte fullt hela tiden, det blir normalt återhämtning mellan burst:sen.
När jag fort på ett nedlagt flygfält så tappade mitt batteri 2kWh efter 2ggr på fältet på ett par dagar.
Ett helt gäng 0-200, ett par toppfarter osv, sedan hade jag 95kWh, mot 97 kWh innan.
Bilen har nu, ett par månader och 500 mil senare börjar gnugga upp kapaciteten igen , så nu ligger vi på 96 kWh.
Skulle man göra det ofta skulle det synas på kapaciteten och den skulle inte hinna komma tillbaka.
För en ny M3P: räkna med att hård körning där man tar ut mer än 5s fullgas flera ggr eller ofta kommer synas på kapaciteten…men så kommer det vara med alla elbilar med mycket effekt i vart fall med dagens batterier.
Panasonic har mer kapacitet från början men tappar mer än LG i normalfallet, så för en LR som gubbkörs är LG att föredra för det.
På en M3P som körs hårt är det möjligt att Panasonic står emot power lite bättre men det skulle nog märkas där med. Så på M3P kan jag tänka mig att den som kör hårt länge och ofta hade fått mindre degradering pga hårda cykler med Panasonic, men för de flesta kommer LG tappa mindre kapacitet.
Panasonic är hursom inget val här men bara för att få en jämförelse mellan dem.
Prestandan eivissa mätte fram var likvärdig med gamla M3P 0-100 (3.4s med dragy).
Jag har många godkönda mellan 3.31 och 3.4s dock med Panasonic…
Nya har väsentligt mer kraft över 100 km/h och det tycker jag är mycket bra!