Kan den sänkta toppfarten bidra till förbättrad effektivitet?
Sänkt utväxling kanske?
Eller lägre hastighetsklassning på nya däcken?
Det sitter Michelin e Primacy på någon bild iallafall. Det är extremt lättrullade med klassning A.
Det lär vara W, dvs godkända upp till 270km/h så ni får nog leta upp någon annan anledning.
Sänkt utväxling som sagt.
Borde inte det innebära högre förbrukning?
Nej, du tänker fossilt. En förbränningsmotor får högre verkningsgrad ju högre total kompression man har, hög växel och mer behov av torque ger högre ingastryck - högre total kompression och högre verkningsgrad.
Jag tror inte på sänkt utväxling. Samma motorer, samma 0-100-tid är väl angiven. Sänker man utväxlingen bör bilen accelerera bättre, i vart fall till 100. I högre farter (varvtal) kommer ”field weakening” i lägre fart om man växlar ned vilket kan ge sämre prestanda.
Bilen går i huvudsak bara på bakre motorn vid normal körning, som är en permanentmagnetmotor med högre verkningsgrad än induktionsmotorn fram.
(Man kunde tänka sig att tesla kunde byta till permanentmagnet fram, men den är dyrare och eftersom bilen nästan bara driver bak när det inte behövs mer effekt böir det en dyr modd som troligen inte sparar just nåt).
Bilden på principen för permanentmagnetmotorer, man ser att det högeffektiva området är väldigt stort i både varvtal och vridmoment.
Det finns ingen direkt anledning att växla om bilen skulle jag tro. Minnesbilden är att model 3 gör ca 5000 rpm vid 100km/h.
Friktionsförlusterna är mer eller mindre försumbara i en sån elmotor. Tänkt inte gammal sur-rökig fossilare här, då blir det fel .
Testade en s utan spakar med yoke tycker enda var lite knepigt med att blinka ut ur rondeller då knapparna ofta var långt ifrån händerna
När rondellen är så pass liten att styret är uppochner tycker jag att det är lättast att blinka ut med höger tumme. Funkar bra.
När rondellen är så liten lär det väl vara en fil dessutom, då känns det inte så viktigt att blinka.
Vi ska skita i trafikreglerna pga bilens lösningar?
Nä, jag skojjar bara. Har haft besök av två model S med yoke, bägge hade vant sig fullständigt och tyckte det fungerade hir bra som helst.
Jag gick ju händelserna i förväg, köpte buttons för att jag var anti yoke men ändå ville ge det en chans.
Men buttons på framsidan av yoke än hittar jag rätt blinkers oavsett rattläge utan att ens släppa rattgreppet. Fynkar precis som växelpaddlarna på min Audi.
Frågar man mig borde Tesla byggt yoken så direkt, magiskt bra.
En liten ”nackdel” med att jag monterade blinkerspaddlar på en gång är att jag inte testat orginal blinkknapparna speciellt mycket, eftersom det inte behövs. Jag litar dock till 100% på de som besökt mig och jag pratat personligen med att blinkersknapparna går fort att lära in i ryggmärgen.
Det kan teoretiskt vara enklare med knappar på en yoke, då man alltid ser tydligt på rattens form/läge ungefär var knapparna är. (Funderade lite i de banorna i början när jag var emot yoke.)
Testade en s utan spakar med yoke tycker enda var lite knepigt med att blinka ut ur rondeller då knapparna ofta var långt ifrån händerna
När rondellen är så pass liten att styret är uppochner tycker jag att det är lättast att blinka ut med höger tumme. Funkar bra.
När rondellen är så liten lär det väl vara en fil dessutom, då känns det inte så viktigt att blinka.
Vi ska skita i trafikreglerna pga bilens lösningar?
Nä, jag skojjar bara. Har haft besök av två model S med yoke, bägge hade vant sig fullständigt och tyckte det fungerade hir bra som helst.
Jag gick ju händelserna i förväg, köpte buttons för att jag var anti yoke men ändå ville ge det en chans.
Men buttons på framsidan av yoke än hittar jag rätt blinkers oavsett rattläge utan att ens släppa rattgreppet. Fynkar precis som växelpaddlarna på min Audi.
Frågar man mig borde Tesla byggt yoken så direkt, magiskt bra.
En liten ”nackdel” med att jag monterade blinkerspaddlar på en gång är att jag inte testat orginal blinkknapparna speciellt mycket, eftersom det inte behövs. Jag litar dock till 100% på de som besökt mig och jag pratat personligen med att blinkersknapparna går fort att lära in i ryggmärgen.
Det kan teoretiskt vara enklare med knappar på en yoke, då man alltid ser tydligt på rattens form/läge ungefär var knapparna är. (Funderade lite i de banorna i början när jag var emot yoke.)
Nu har man ju flyttat tutan till mitten men det gick fort att lära sig vart den fanns med Yoke. Som jag håller i yoken med höger hand så hamnar yttre tumleden över höger skrollhjul och då är tutan under fingerblomman på tummen (Ljustutan på motsvarande sätt på vänster sida). Tog några morgnar på ensam väg till slalombacken i Bygdsiljum (reklam) att träna in. Tror jag haft lite hjälp med att träna in nya muskelminnen genom alla olika motorcyklar jag haft med olika placeringar av diverse knappar…..
Jag tror inte på sänkt utväxling. Samma motorer, samma 0-100-tid är väl angiven. Sänker man utväxlingen bör bilen accelerera bättre, i vart fall till 100. I högre farter (varvtal) kommer ”field weakening” i lägre fart om man växlar ned vilket kan ge sämre prestanda.
Är väl vedertaget att det är helt styrt i mjukvara.
Är ju inte som att motorn ger 100% effekt bara för att du har plattan i mattan.
Tidigare SR var snabbare, och LR kan man ju köpa boost till...
Som sagt är man van vid MC är blinkersknappar 0 problem.
Ser nästan ut som skärmen sitter närmare ratten nu också(?), dvs typ samma avstånd för att "växla" som förr.
Verkar smidigare än på min ID4 hursomhelst. Där fick man vrida på en grunka som satt ihop med skärmen.
Tro mig. Har provat. Har också kört MC i många år. Var inte alls bekväm med avsaknad av spakar och min fru skulle vägra helt att köra den bilen = fetbort.
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 sep 2023 13:07
av SkipperO
Avsaknaden av blinkersspak verkar ju helt klart vara något som får många att tveka. Sätter en peng på att 2025 års modeller, inklusive S/X, kommer med blinkersspak som tillval. Helt enkelt för att få sälja mer bilar när tillverkningskapaciteten inte är begränsande längre. Gissar att det t.o.m. är förberett för det med typ fästen och kontakt.
Tesla gör ju mycket okonventionellt, med de lyssnar ju också på sina kunder och fler sålda Teslor hjälper ju till på många sätt i deras mission.
Avsaknaden av blinkersspak verkar ju helt klart vara något som får många att tveka. Sätter en peng på att 2025 års modeller, inklusive S/X, kommer med blinkersspak som tillval. Helt enkelt för att få sälja mer bilar när tillverkningskapaciteten inte är begränsande längre. Gissar att det t.o.m. är förberett för det med typ fästen och kontakt.
Tesla gör ju mycket okonventionellt, med de lyssnar ju också på sina kunder och fler sålda Teslor hjälper ju till på många sätt i deras mission.
Finns ju folk som monterat spakarna från Model 3 i nya S.
Ska inte vara ngt större problem.
Kan den sänkta toppfarten bidra till förbättrad effektivitet?
Sänkt utväxling kanske?
Eller lägre hastighetsklassning på nya däcken?
I den här videon (12:37) säger presentatören att den sänkta toppfarten beror på de nya däcken. Man får väl anta att han fått den informationen av en Tesla-representant.
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 sep 2023 13:30
av Fredrik j
Har ju inte sett bilen i verkligheten men baserat på carwows youtube-video så tycker jag utseendet framifrån är betydligt bättre. Mer proportionerligt än den gamla. Kanske berör det på att huven upplevs som större när strålkastarna blivit mindre. Stötfångaren upplevs också som större.
Kan den sänkta toppfarten bidra till förbättrad effektivitet?
Sänkt utväxling kanske?
Eller lägre hastighetsklassning på nya däcken?
I den här videon (12:37) säger presentatören att den sänkta toppfarten beror på de nya däcken. Man får väl anta att han fått den informationen av en Tesla-representant.
Tror att det finns en begränsning i.om centrifugalkraften.
Däcken kanske riskerar att krängas av vid höga hastigheter och/eller att de blir för varma?
Min gamla M3 LR blev flytande och svajig i höga hastigheter.
Exempel på som håller på att krängas av, kolla på dragracing, däcken är ovala i slowmotion.
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 sep 2023 14:03
av taliz
Verkar vara "Michelin e-Primacy" på 18" nu.
Tidigare var det ju Pilot Sport 4.
Bör vara snålare och kanske lite mer hållbara.
Verkar vara "Michelin e-Primacy" på 18" nu.
Tidigare var det ju Pilot Sport 4.
Bör vara snålare och kanske lite mer hållbara.
Helt rätt däck, det torde vara överlägset för låg förbrukning. Hade köpt det till min M3P om det fanns när det var bytesdags. Fanns inte heller i rätt dim. för min A5 Sportback, hade blitt det om det hade funnits i annat än tant-dimensioner (vill inte kränka någon tant förstås.)
Tror att det finns en begränsning i.om centrifugalkraften.
Däcken kanske riskerar att krängas av vid höga hastigheter och/eller att de blir för varma?
Min gamla M3 LR blev flytande och svajig i höga hastigheter.
Exempel på som håller på att krängas av, kolla på dragracing, däcken är ovala i slowmotion.
Nej, nu är vi lite ute och cyklar.
Dragracing däck av diagonaltyp är gjorda för att både skrynkla sig i asfalten samt svälla i hög fart för att öka utväxlingen. (har såna på min hobbybil).
Det finns inget sånt gemensamt med ett modernt radialdäck. Hastighetsbegränsningen brukar bero på att däcket ska klara värmen som, uppstår coh inte heller utveckla lika mycket värme.
Tror att det finns en begränsning i.om centrifugalkraften.
Däcken kanske riskerar att krängas av vid höga hastigheter och/eller att de blir för varma?
Min gamla M3 LR blev flytande och svajig i höga hastigheter.
Exempel på som håller på att krängas av, kolla på dragracing, däcken är ovala i slowmotion.
Nej, nu är vi lite ute och cyklar.
Dragracing däck av diagonaltyp är gjorda för att både skrynkla sig i asfalten samt svälla i hög fart för att öka utväxlingen. (har såna på min hobbybil).
Det finns inget sånt gemensamt med ett modernt radialdäck. Hastighetsbegränsningen brukar bero på att däcket ska klara värmen som, uppstår coh inte heller utveckla lika mycket värme.
Precis. Att dragracingdäcken skrynklar sig är för att få bättre grepp. Ett styvt lågprofildäck hade bara förgasats. Det går inte att överföra rakt av till vanliga personbilsdäck.
Testade en s utan spakar med yoke tycker enda var lite knepigt med att blinka ut ur rondeller då knapparna ofta var långt ifrån händerna
När rondellen är så pass liten att styret är uppochner tycker jag att det är lättast att blinka ut med höger tumme. Funkar bra.
När rondellen är så liten lär det väl vara en fil dessutom, då känns det inte så viktigt att blinka.
Nu blev jag triggad.
Känslor har inget med trafikregler att göra.
När man lämnar en cirkulationsplats ska man blinka höger. Punkt.
Ok boomer.
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 sep 2023 14:28
av taliz
Ser ut att vara 4-5db skillnad i ljudnivå i 70kmh. Det är ju rätt rejält.
Stor skillnad på fjädringen också.
Men hur är det med sätena? Är de större? Iom 2021 refresh blev de för små IMO.
Ryktades att Tesla skulle gå tillbaka till Recaro-säten. Är de det nu tro?
Ser ut att vara 4-5db skillnad i ljudnivå i 70kmh. Det är ju rätt rejält.
Stor skillnad på fjädringen också.
Men hur är det med sätena? Är de större? Iom 2021 refresh blev de för små IMO.
Ryktades att Tesla skulle gå tillbaka till Recaro-säten. Är de det nu tro?
Någon skrev i något internationellt att en mycket större del av bilen var gjord inhouse iom uppdateringen. Det blir garanterat billigare, och kanske sämre eftersom allt tesla tar i brukar bli dålig kvalute och ramla sönder.
Recaro låter som outsourcing istället för tvärtom.
Radarn i S/X är ett exempel på byte från köp av färdig produkt till inhouse-tillverkning.
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 sep 2023 15:33
av kenjon
Varför har de satt båda blinkersknapparna på vänster sida av ratten? Jag vill ha den vänstra på vänster sida, och den högra på höger sida.
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 sep 2023 15:38
av Nect
Tyckte den blev bra mycket snyggare i fronten och ser inte längre ut som en groda.
Om en P släpps fram mot sommaren så kan det mycket väl bli en sådan då