Sugen på att flyga igen?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Sugen på att flyga igen?

Inlägg av Zalman3 »

Flög en gång Moskva-Karachi-Bangkok.
En timmas mellanlandning i Karachi för att tanka.
Fick inte kliva ur planet, började lukta flygbränsle rejält i planet.
Och AC var avslagen.
Så det började bli upp mot +40 i planet och den otäcka flygbränslelukten stack i näsan!

Åker aldrig mera Aeroflot!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bonden Roger

Inlägg av Bonden Roger »

Såg på nyheterna i september att Heart Aerospace hade startat på Säve för att utveckla 19 passagerars flygplan. Tomas Eneroth och Prins Daniel var där. Tänkte då att det inte var möjligt.

Lyssnade på Poden "Allt du behöver veta om ny teknik" Avsnitt #23 om Heart Aerospace VD.
Jag ändrade då uppfattning. Dom skall med den teknik som finns idag ta fram 19-sitsig flygplan med 400 km räckvidd (med dom batterier som finns nu). 4 elmotorer med vardera 2 batteripack lika stora som Model S (sitter ihop med elmotorn). Dom håller redan på att testa ut detta "motorpacket" på Säve. Skall vara i trafik 2026.

Hittade drönare Zipline som levererar medicin i flera Afrikanska länder (som jag inte trodde fanns) Visserligen fel tråd.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Bonden Roger skrev:
Jerker skrev:
Jag har bara flugit 2 ggr i mitt liv. En gång på 90-talet och en gång 2009, båda inom Europa. Jag är totalt ointresserad av att besöka andra länder, så att avstå från flyg är verkligen ingen uppoffring för mig. Däremot skulle jag vilja testa elflyg nån gång i framtiden!
Aeroklubben i Göteborg (Säve) fick en Pipistrel (2 sitsig) som första elflygplan godkänd för skolning i Europa (i september). Vet att andra klubbar har varit där och provflugit. Borde vara lågt underhåll och billigt att flyga (fast dyr i inköp men tror att Serneke har sponsrat). Borde vara fler klubbar som skaffar elflyg. Kolla med KSAK.se. Kanske Nyköping ?
Tack för tips! Jag håller ögonen på utvecklingen och det ska nog bli en provtur framöver!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag är en inbiten bilåkare. Har aldrig gillat att åka tåg. Jag gillar inte allt bök med packning, transporter till och från tåget, problem med transporter på resmålet, att frotteras med andra människor, passa tider osv. Nej, tacka vet jag egen bil!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Banane skrev:
martinot skrev:
Banane skrev:
martinot skrev:
Banane skrev:
Det du beskriver gör jag när jag tittar ut genom fönstret på tåget. Då kan man verkligen fantisera bort, nicka till, eller slumra till. Mycket säkrare, och skönare!
Ja det kan man också göra. Dock behöver jag nåt litet att göra för att inte bli rastlös. Vilket jag blir på tåg och flyg.

Läs en bok. Titta på en film. Ring och snacka med någon. Gå och käka lite. Spela lite spel. Ta en promenad (även om kortare). Svara på mail och passa på att jobba lite (brukar alltid slänga in lite betalda timmar när man ändå reser). Snacka med lite folk. Ta en öl och lite snacks. Surfa på datorn. Skriv i trådar på TCS! :D
Förstår absolut men för mig är bilen överlägsen. Bara att rodda småbarn och ett berg av packning på ett tåg eller en flygplats är en mardröm. Bilen är perfekt för oss.
Tycker det fungerat fint. Flög med vår dotter till Rom när hon bara var ett år. Fick förtur och prio i incheckning och alla köer (utan att ha betalat extra för det). Alla var supertrevliga och hjälpsamma. Helt perfekt! :)

Lite knöligt att köra med barnvagn på gatorna i Rom (väldigt olika typer och kvalitet på trottoarer), och alla restauranger gillar inte barnvagnar.

Men exakt samma problem hade man ju även haft även om man åkt bilen hela vägen ner. Skönt att slippa åka långa bilresor, och speciellt med barn tycker jag! :)
Vi kan spela tjafs-tennis i timmar. Har själv flugit med småbarn många ggr. Det går bra det med. Men jag gillar verkligen bilkörning. Svårt att förklara för nån som inte förstår.
It takes two to tango. ;)

Men jag gillar verkligen inte trista oinspirerad långa sträckkörningar med bil. Varken med eller utan familj. Svårt att förklara för nån som inte förstår. :lol:
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
Jag är en inbiten bilåkare. Har aldrig gillat att åka tåg. Jag gillar inte allt bök med packning, transporter till och från tåget, problem med transporter på resmålet, att frotteras med andra människor, passa tider osv. Nej, tacka vet jag egen bil!
Fast du sa ju nyss att du ogillade att resa utomlands? Att du mest ville vara hemma? Får inte helt ihop detta.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

KnightRider skrev:
Vi flyger nog inte fler gånger dit. Däremot brukar vi flyga när vi är killgäng som åker ner och stannar mindre än en vecka. Då hyr vi minibuss så då blir det inte så dyrt per person.

Elbil är kanon för Europaresor.
Fast duger inte för ert killgäng tydligen. ;)
Bild
Banane

Inlägg av Banane »

martinot skrev:
Jerker skrev:
Fast du sa ju nyss att du ogillade att resa utomlands? Att du mest ville vara hemma? Får inte helt ihop detta.

Sverige är ett stort land. Finns mycket att se här hemma också.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Bonden Roger skrev:
Såg på nyheterna i september att Heart Aerospace hade startat på Säve för att utveckla 19 passagerars flygplan. Tomas Eneroth och Prins Daniel var där. Tänkte då att det inte var möjligt.

Lyssnade på Poden "Allt du behöver veta om ny teknik" Avsnitt #23 om Heart Aerospace VD.
Jag ändrade då uppfattning. Dom skall med den teknik som finns idag ta fram 19-sitsig flygplan med 400 km räckvidd (med dom batterier som finns nu). 4 elmotorer med vardera 2 batteripack lika stora som Model S (sitter ihop med elmotorn). Dom håller redan på att testa ut detta "motorpacket" på Säve. Skall vara i trafik 2026.

Hittade drönare Zipline som levererar medicin i flera Afrikanska länder (som jag inte trodde fanns) Visserligen fel tråd.
Kul, det måste kollas under julen :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
Jerker skrev:
Måste tågresa innebära att man åker utomlands?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Banane skrev:
martinot skrev:
Tycker det är trist och jobbigt att köra långt. Köra kortare sträckor, lite race:igt och hårt kan däremot vara kul. Men ren långmilsnötning ger mig inget. Då flyger jag hellre eller åker hellre tåg. Eller låter någon annan köra så man kan sova eller koppla av.

Skulle jag inte flyga till tex. Berlin, så skulle jag mycket hellre ta tåget än att tvingas köra bil och nöta asfaltsmil. Då kan man läsa en bok, sätta sig i restaurangvagnen, prata med lite nya människor, eller sätta sig och sova lite. Avkopplande! :)

Ser gärna fram emot den dagen vi har riktig FSD. Kommer att göra stor skillnad för bilåkandet (även om jag ändå tycker bra tåg med bra räls är bekvämare).
Tycker bilkörning är som meditation. Jag sitter och tänker på det jag ser. Fantiserar om orter vi åker förbi, bilar som passeras. Undrar vart de är på väg. Hur livet är i de här trakterna. Längtar efter en öl eller två på kvällen... Jag tycker att det är underbart att köra bil.
Måste säga att jag är väldigt lika! :)
Jag ÄLSKAR att köra bil, speciellt när jag har cykeln med mig och är på väg till några episka backar i Norge tex,
det ligger mycket i min motivation att fantisera om att cykla i alla byar och backar jag åker förbi längs vägen och
ibland blir det ett spontanstopp för ett rejs :) mycket av cyklingen sitter i huvudet :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Förstår inte varför alla tycker själva flygresan är så trist. Det gäller ju bara att välja rätt bolag som har rätt litteratur :D
image.jpeg
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Bonden Roger skrev:

Med Teslas 4680-celler och liknade teknik samt Solid-state batterier kommer vi få världens renässans för propellerflyget säger min kristallkula.
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

Banane skrev:
martinot skrev:
Det du beskriver gör jag när jag tittar ut genom fönstret på tåget. Då kan man verkligen fantisera bort, nicka till, eller slumra till. Mycket säkrare, och skönare!
Ja det kan man också göra. Dock behöver jag nåt litet att göra för att inte bli rastlös. Vilket jag blir på tåg och flyg.
Där är jag också. Älskar det här med elbil och planera resan. Är väll lite därför jag i Norrlands inland till trots köpte en e-tron. Man blir allt annat än rastlös. Se om planen håller. Börja med lite ecodriving för att se vad väder och vind ställer till med. Efter 7-8 mil kan man börja köra lite mer inspirerat. Det har till och med hänt att jag haft race mot någon Tesla sista 5-10 milen. Då har det gått riktigt fort.(inte så säkert direkt men roligt, hoppas man växer upp någon gång) Tror att det är något visst med Tesla vs Audi.

Tror också att de flesta Teslaägare älskar att köra bil och egentligen inte längtar efter FSD. Om Tesla kommer fokusera på billigare bilar med FSD tror jag många teslaägare kommer tycka att dom blir tråkiga och kommer byta märke.(exempelvis till Audi. Tror det vattnas i munnen på många av dom nu när reklamen till GT'n går) :D ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
martinot skrev:
Jerker skrev:
Nej, inte flyg heller. Men de flesta som flyger på semester gör ju så till utlandet. Så att flygbolagen tappar just dig som kund gråter de nog inte så extremt mycket över (de har nog pandemi och annat som ställer till det). Var det två gånger på 25 års tid som du hade flugit? Tappet av dig som kund märks nog inte direkt. Var mer det jag ville ha sagt. :)
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Pontus skrev:
Förstår inte varför alla tycker själva flygresan är så trist. Det gäller ju bara att välja rätt bolag som har rätt litteratur :D

Bild
Ser gott och fint ut! :)

Så skönt att slippa sitta instängd 10-30 timmar i en bil och äta på sunkiga bensinmackar eller flottiga vägkrogar.

Bättre att dricka lite champagne, äta lite nötter, läsa något trevligt och slippa sträckköra bil/buss! Komma fram utvilad och relaxad! :D
Bild
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
Jerker skrev:
martinot skrev:
Jerker skrev:
Nej, inte flyg heller. Men de flesta som flyger på semester gör ju så till utlandet. Så att flygbolagen tappar just dig som kund gråter de nog inte så extremt mycket över (de har nog pandemi och annat som ställer till det). Var det två gånger på 25 års tid som du hade flugit? Tappet av dig som kund märks nog inte direkt. Var mer det jag ville ha sagt. :)
Fast nu handlade det ju det här sidospåret om hur opraktiskt och otrevligt vissa av oss upplever en tåg- kontra bilresa. Många fokuserar på hur bra det är att kunna göra annat eller att kunna röra sig fritt under själva tågresan. Men det är ju inte enbart den förflyttningen mellan punkt A och B som går att göra med tåg (eller flyg, för den delen) som är hela resan. Man ska ju dessutom ta sig till punkt A från hemmet, och på punkt B ska man också förflytta sig med all packning osv. osv.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
martinot skrev:
Jerker skrev:
martinot skrev:
Jerker skrev:
Fast nu handlade det ju det här sidospåret om hur opraktiskt och otrevligt vissa av oss upplever en tåg- kontra bilresa. Många fokuserar på hur bra det är att kunna göra annat eller att kunna röra sig fritt under själva tågresan. Men det är ju inte enbart den förflyttningen mellan punkt A och B som går att göra med tåg (eller flyg, för den delen) som är hela resan. Man ska ju dessutom ta sig till punkt A från hemmet, och på punkt B ska man också förflytta sig med all packning osv. osv.
Absolut. Tänkte på som i mitt exempel i tråden om man skall åka från någon stad i Sverige till Berlin. Då kan man faktiskt välja just mellan flyg, tåg och bil. Alla tre fungerar nog utmärkt (iaf. i andra tider än pandemitider).

Men menade att en sådan resa hade nog aldrig varit aktuell för dig. Du vill endast hålla dig inom Sveriges gränser. Så där falla alla färdmedel - oavsett - för dig.

Om jag förstått dig riktigt så finns det inget intressant att besöka utanför Sverige?
Bild
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
Om jag förstått dig riktigt så finns det inget intressant att besöka utanför Sverige?
Nja, det finns säkert mycket som är intressant. Lite svårt att förklara, men kanske så här: Det mesta som andra människor beskriver som det som gör resandet till en bra upplevelse är sådant som får mig att må dåligt eller känna mig obekväm och börja längta hem. Jag har nog ett väldigt stort kontrollbehov (alltså gällande mig själv; har definitivt inget intresse av att kontrollera andra) och att resa i främmande kulturer och språkområden försätter mig väldigt långt utanför min bekvämlighetszon och jag ser ingen poäng i det.

Dessutom gillar jag inte, och mår inte bra av, värme och solsken så det sållar bort de flesta resmål söderöver. Och dessutom är mina största intressen sådana som jag kan sköta hemma eller bara kan sköta hemma, så jag har aldrig lockats av resande, iaf inte utanför Norden.

Så jag kan titta på TV-program om andra länder och deras sevärdheter och det räcker bra för mig.
Skriv svar