Min åsikt: Relevansen när det gäller klimatforskning 2023 verkar vara ungefär... noll.
Fascinerande att någon på ett elbilsforum inte kan se att teknikutvecklingen i samhället påverkar koldioxidutsläppen och därför blir av avgörande betydelse för forskningen.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Fler av dina egna åsikter som inte är underbyggda med några som helst referenser...
5. Seriöst?(!)... Jämför du på fullaste allvar forskning om hästskit runt ~1895 och diverse prognoser om ek till flottfartyg fram till ~1850 med dagens klimatforskning?(!)
6 Vadå för 'mängd kol'?
...] 6. Man har grubblat massor på hur mycket ved och kol som kommer gå åt i framtiden i eldstäder och ånglok. På 1700-talet tillsatte den svenske kungen en utredare för att komma på hur man skulle spara ved. Prognoserna överlever inte teknikskiften.
Min åsikt: Relevansen när det gäller klimatforskning 2023 verkar vara ungefär... noll.
Fascinerande att någon på ett elbilsforum inte kan se att teknikutvecklingen i samhället påverkar koldioxidutsläppen och därför blir av avgörande betydelse för forskningen.
Min åsikt: Här påstår du något som är fullständigt felaktigt.
Och eftersom alla andra nu kan se hela konversationen citat för citat står det var och en fritt att bilda sig en egen uppfattning om hur det ligger till med den saken.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Postat: 26 dec 2023 14:59
av HenrikC
Vi kan ta följande beskrivning av SSP2, det scenario som är mitt i.
Se tabell 1 i artikeln. Energy technology change: Directed toward fossil fuels; alternative sources not actively pursued.
Traditional biomass use: Rapid phase-out
Scenariot bygger på snabb ekonomisk tillväxt och en teknikutveckling inriktad på att utvinna mer fossila bränslen och avveckla traditionell biomassa.
Jag hittar inte referensen just nu, men oljeförbrukningen per person bedöms öka flera gånger om. Det avviker kraftigt från den historiska utvecklingen.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Men du har ju fått ett nytt problem nu, hur ska du någonsin kunna köpa en bil med färre hästar än 1000 hk?
Bara det är ju en enorm kostnad
Faktiskt sant.
Livet blev lite tråkigare med plaid hemma, vetskapen att man typ aldrig kommer toppa det liksom …
Du får väl vänta tills Roadstern 2.0 kommer den bör ju prestandamässigt toppa Plaid
Köp en Rimac. Roadster 2 lär vi inte se förrän 2030, eller?
Vad får man pynta för en Rimac? ~20 mille? En Roadster 2 kanske man kan få för ~2 mille...
En Caterham Project V annars kanske? Verkar kunna hamna runt ~80K pund. Gissar att den blir lättare än en Roadster, så sannolikt roligare att svänga med...
Men du har ju fått ett nytt problem nu, hur ska du någonsin kunna köpa en bil med färre hästar än 1000 hk?
Bara det är ju en enorm kostnad
Faktiskt sant.
Livet blev lite tråkigare med plaid hemma, vetskapen att man typ aldrig kommer toppa det liksom …
Du får väl vänta tills Roadstern 2.0 kommer den bör ju prestandamässigt toppa Plaid
Köp en Rimac. Roadster 2 lär vi inte se förrän 2030, eller?
Vad får man pynta för en Rimac? ~20 mille? En Roadster 2 kanske man kan få för ~2 mille...
Kanske det. Men den lär vara jävligt mycket roligare att köra än en Plaid. Om det sedan är värt pengen är upp till var och en. Plaid är en jättefin kombo av familjebil och sportbil, så på det sättet är ju Plaiden fantastisk.
En Roadster 2 (med oklar körglädje) kan du inte köpa ens om du vill lägga 100 miljoner eftersom den bara finns på papperet trots att den "lanserades" för snart sex år sedan.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Postat: 26 dec 2023 18:35
av Verdi_
Eftersom så många har "gratis Roadster" att inkassera efter forna tiders referral-program så lär den aldrig serietillverkas.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Livet blev lite tråkigare med plaid hemma, vetskapen att man typ aldrig kommer toppa det liksom …
Du får väl vänta tills Roadstern 2.0 kommer den bör ju prestandamässigt toppa Plaid
Köp en Rimac. Roadster 2 lär vi inte se förrän 2030, eller?
Vad får man pynta för en Rimac? ~20 mille? En Roadster 2 kanske man kan få för ~2 mille...
Kanske det. Men den lär vara jävligt mycket roligare att köra än en Plaid. Om det sedan är värt pengen är upp till var och en. Plaid är en jättefin kombo av familjebil och sportbil, så på det sättet är ju Plaiden fantastisk.
En Roadster 2 (med oklar körglädje) kan du inte köpa ens om du vill lägga 100 miljoner eftersom den bara finns på papperet trots att den "lanserades" för snart sex år sedan.
Well... Den kostar ju hur mycket som helst och ska du dessutom bruksa den så lär det kosta ännu mer...
Dessutom finns det en gräns för hur roligt det går att ha på allmän väg innan det först blir olagligt och sen rent av vårdslöst för sig själv och andra. Särskilt nu med dagens prestandasiffror. Visst är det kul att brassa på i 150 knyck på smala kurviga vägar men det håller liksom inte i längden.
Finns massor av andra aktiviteter som ger mig personligen en mycket större upplevelse till en mycket mindre risk och kostnad. Nu på vintern rekommenderas skidåkning t ex. Eller varför inte något så enkelt som gokart? Enormt roligt till en beskedlig kostnad. Mycket roligare än att köra lagligt på vägen.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Postat: 26 dec 2023 18:38
av spacecoin
Tror inte den kommer att göras heller. För lik Plaid.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
De är inte särskilt lika.om du bortser från färgen.
Jag menade inte bara utseendemässigt utan även prestanda. Men det blir ju jävligt hypotetiskt eftersom det är en bil som sannolikt aldrig kommer att göras. Tesla har CT och en eventuell budgetmodell eller två att få ordning på först.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
De är inte särskilt lika.om du bortser från färgen.
Jag menade inte bara utseendemässigt utan även prestanda. Men det blir ju jävligt hypotetiskt eftersom det är en bil som sannolikt aldrig kommer att göras. Tesla har CT och en eventuell budgetmodell eller två att få ordning på först.
...och Semin.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
De är inte särskilt lika.om du bortser från färgen.
Jag menade inte bara utseendemässigt utan även prestanda. Men det blir ju jävligt hypotetiskt eftersom det är en bil som sannolikt aldrig kommer att göras. Tesla har CT och en eventuell budgetmodell eller två att få ordning på först.
...och Semin.
Den räknar jag som "finns inte". Att leverera 10-20st till Pepsi är inte "produktion" utan snarare någon form av R&D-samarbete. Men visst, görs det flera Semi så händer det före Roadster2.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Men, tyvärr är laddtiderna redan så låga att det där löpbandet lär bli outnyttjat oavsett.
Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.
Det är helt orimligt vi lär köra fossilbilar till minst 2050 om inte längre
Jag respekterar din åsikt men vi befinner oss i ett klimatnödläge. Vi kan inte riskera en framtida klimatkatastrof där hetta och havsnivåerna stiger i rasande fart.
Jag säger inför förbud 2030 för fossila transporter. Tyvärr, många kommer bli drabbade hårt men det är lindrigt i jämförelse med alternativet.
Har man inte råd med elbil idag får man se till att antingen åka kollektivt alt. flytta.
Hur tänker du dig att detta ska införas och ska det gälla bara i sverige?
Det bästa vore just nu att FN blev en klimatregering för alla 193 anslutna!
Vi har inte tid att diskutera längre, HANDLINGSKRAFT är A och O just nu!
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.
Det är helt orimligt vi lär köra fossilbilar till minst 2050 om inte längre
Jag respekterar din åsikt men vi befinner oss i ett klimatnödläge. Vi kan inte riskera en framtida klimatkatastrof där hetta och havsnivåerna stiger i rasande fart.
Jag säger inför förbud 2030 för fossila transporter. Tyvärr, många kommer bli drabbade hårt men det är lindrigt i jämförelse med alternativet.
Har man inte råd med elbil idag får man se till att antingen åka kollektivt alt. flytta.
Hur tänker du dig att detta ska införas och ska det gälla bara i sverige?
Det bästa vore just nu att FN blev en klimatregering för alla 193 anslutna!
Vi har inte tid att diskutera längre, HANDLINGSKRAFT är A och O just nu!
Du skriver " förbud 2030 för fossila transporter" och "HANDLINGSKRAFT är A och O just nu".
Så, vilka konkreta åtgärder föreslår du?
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Nackdelen är långresor. Ska ofta långt och har brådis. Har aldrig långa pauser och tar dessa på enskilda platser så man kan njuta av natur och slippa stressen på bensinmackar.
Det där är faktiskt en stor nackdel, nästan alla laddplatser är placerade på ganska tråkiga ställen och speciellt med ganska tråkiga matställen.
Här krävs en livsstilsförändring tills det att batterierna kan snabbladdas likt tankning av en fossilbil. Vi måste, för klimatet och vår barns framtid skull.
Där nya superladdare kommer byggas ut kommer förmodligen 24/7 butiker poppa up samt lekplatser. De nya samhällena kommer kretsa kring laddstationerna, små gröna microsamhällen kommer byggas där alla förnödenheter kommer finnas samtidigt som tillgång till underhållning. I det nya samhället kanske du drar av ett löppass på löpbandet 5 m ifrån där du snabbladdar din Tesla eller Volvo.
Så är det, en omställning vi måste göra.
Men, tyvärr är laddtiderna redan så låga att det där löpbandet lär bli outnyttjat oavsett.
Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.
Förbud är inte lösningen, bättre att styra nybilsköpare mot elbilar med subventioner på t.ex. skatt som det är idag, eller förmånsvärden.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.
Det är helt orimligt vi lär köra fossilbilar till minst 2050 om inte längre
Jag respekterar din åsikt men vi befinner oss i ett klimatnödläge. Vi kan inte riskera en framtida klimatkatastrof där hetta och havsnivåerna stiger i rasande fart.
Jag säger inför förbud 2030 för fossila transporter. Tyvärr, många kommer bli drabbade hårt men det är lindrigt i jämförelse med alternativet.
Har man inte råd med elbil idag får man se till att antingen åka kollektivt alt. flytta.
Hur tänker du dig att detta ska införas och ska det gälla bara i sverige?
Det bästa vore just nu att FN blev en klimatregering för alla 193 anslutna!
Vi har inte tid att diskutera längre, HANDLINGSKRAFT är A och O just nu!
Mycket bra förslag låt MP leda och driva dessa frågor särskilt förbud mot alla fossila transporter efter 2030 tror det hade varit toppen för valrörelsen 2026
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Det där är faktiskt en stor nackdel, nästan alla laddplatser är placerade på ganska tråkiga ställen och speciellt med ganska tråkiga matställen.
Här krävs en livsstilsförändring tills det att batterierna kan snabbladdas likt tankning av en fossilbil. Vi måste, för klimatet och vår barns framtid skull.
Där nya superladdare kommer byggas ut kommer förmodligen 24/7 butiker poppa up samt lekplatser. De nya samhällena kommer kretsa kring laddstationerna, små gröna microsamhällen kommer byggas där alla förnödenheter kommer finnas samtidigt som tillgång till underhållning. I det nya samhället kanske du drar av ett löppass på löpbandet 5 m ifrån där du snabbladdar din Tesla eller Volvo.
Så är det, en omställning vi måste göra.
Men, tyvärr är laddtiderna redan så låga att det där löpbandet lär bli outnyttjat oavsett.
Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.
Förbud är inte lösningen, bättre att styra nybilsköpare mot elbilar med subventioner på t.ex. skatt som det är idag, eller förmånsvärden.
Ett generellt förbud mot alla fossildrivna SUVar och Crossovers är väl alldeles utmärkt. Det borde krävas tillstånd för att få köpa/köra en sån bil.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Här krävs en livsstilsförändring tills det att batterierna kan snabbladdas likt tankning av en fossilbil. Vi måste, för klimatet och vår barns framtid skull.
Där nya superladdare kommer byggas ut kommer förmodligen 24/7 butiker poppa up samt lekplatser. De nya samhällena kommer kretsa kring laddstationerna, små gröna microsamhällen kommer byggas där alla förnödenheter kommer finnas samtidigt som tillgång till underhållning. I det nya samhället kanske du drar av ett löppass på löpbandet 5 m ifrån där du snabbladdar din Tesla eller Volvo.
Så är det, en omställning vi måste göra.
Men, tyvärr är laddtiderna redan så låga att det där löpbandet lär bli outnyttjat oavsett.
Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.
Förbud är inte lösningen, bättre att styra nybilsköpare mot elbilar med subventioner på t.ex. skatt som det är idag, eller förmånsvärden.
Ett generellt förbud mot alla fossildrivna SUVar och Crossovers är väl alldeles utmärkt. Det borde krävas tillstånd för att få köpa/köra en sån bil.
Absolut försök lägga till det i MPs partiprogram kommer bli toppen ser rekordsiffror framför mig i valet 2026
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.
Det är helt orimligt vi lär köra fossilbilar till minst 2050 om inte längre
Jag respekterar din åsikt men vi befinner oss i ett klimatnödläge. Vi kan inte riskera en framtida klimatkatastrof där hetta och havsnivåerna stiger i rasande fart.
Jag säger inför förbud 2030 för fossila transporter. Tyvärr, många kommer bli drabbade hårt men det är lindrigt i jämförelse med alternativet.
Har man inte råd med elbil idag får man se till att antingen åka kollektivt alt. flytta.
Hur tänker du dig att detta ska införas och ska det gälla bara i sverige?
Det bästa vore just nu att FN blev en klimatregering för alla 193 anslutna!
Vi har inte tid att diskutera längre, HANDLINGSKRAFT är A och O just nu!
Den enda som visar verklig handlingskraft och vilja är Tesla med Elon i spetsen.
Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?
Ett generellt förbud mot alla fossildrivna SUVar och Crossovers är väl alldeles utmärkt. Det borde krävas tillstånd för att få köpa/köra en sån bil.
Förbjud folk att skaffa barn så löser det sig. Förbjud även glesbyggd och vinter. Och fattiga.
ps. Det krävs tillstånd för att köra SUV och Crossover.
[En aptråkig filmsnutt som jag såg några få sekunder av.]
Vi ska nå nollutsläpp. Det går säkert jättebra om alla fortsätter köra fossildrivna SUVar och Crossovers...
Så var och en får väl själv bestämma – en framtid för alla de små gulliga barnen eller en framtid för alla Precious, Precious, Shiny Fossil Fuel Burning SUVs/Crossovers...