Sida 4 av 11
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 08:03
av backe
Luma skrev: ↑16 jan 2025 07:25
Om det nu är så politiskt besvärande att fortsätta köra Tesla. Sälj Teslan och logga ut från det här forumet. Beträffande information om andra elbilsmärken förslår jag att du ställer frågan i respektive märkes eget forum.
Om du inte gillar hur forumet är uppbyggt och modererat med en sektion för Tesla och en för andra bilmärken så rekommenderar jag dig att logga ut och starta ett eget forum där det strikt är positiva Teslainlägg som gäller.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 08:12
av backe
Nya BMW som kommer i år kanske är något att vänta på, den växer i utseende för mig och kommer vara betydligt mer genomarbetad än tidigare modeller och med bra effektivitet.
https://www.bmwgroup.com/en/news/genera ... w-era.html
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 09:00
av Kriper
Luma skrev: ↑16 jan 2025 07:25
Om det nu är så politiskt besvärande att fortsätta köra Tesla. Sälj Teslan och logga ut från det här forumet. Beträffande information om andra elbilsmärken förslår jag att du ställer frågan i respektive märkes eget forum.
Tack för uppmaningen.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 09:28
av Kriper
backe skrev: ↑16 jan 2025 08:12
Gillar verkligen das Neue Klasse skarpt. Det ryktas ju också att Alfa Romeo släpper sin Gulia EV 2025. Den är min drömbil, förmodligen helt utanför budget.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 09:48
av Luma
backe skrev: ↑16 jan 2025 08:03
Luma skrev: ↑16 jan 2025 07:25
Om det nu är så politiskt besvärande att fortsätta köra Tesla. Sälj Teslan och logga ut från det här forumet. Beträffande information om andra elbilsmärken förslår jag att du ställer frågan i respektive märkes eget forum.
Om du inte gillar hur forumet är uppbyggt och modererat med en sektion för Tesla och en för andra bilmärken så rekommenderar jag dig att logga ut och starta ett eget forum där det strikt är positiva Teslainlägg som gäller.
Nä, jag gillar inte alls hur det här forumet utvecklats. Anser att den här typen av forum ska vara opolitiska. Vilket det också var innan det hijackades av personer som ser som livsuppgift att driva politisk kampanj emot Elon Musk och Tesla. (Det finns många andra plattformar man kan gör det på).
Hoppas att Teslaforumet kan hitta tillbaka dit det en gång var: ett forum där kunniga personer delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter kring Tesla, Teslabilar och elbilslivet i allmänhet. (Forumet var för övrigt en viktig anledning till att jag köpte en Tesla)
Tills dess hörsammar jag Backes uppmaning och loggar ut.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 10:02
av Dreas89
Luma skrev: ↑16 jan 2025 09:48
backe skrev: ↑16 jan 2025 08:03
Luma skrev: ↑16 jan 2025 07:25
Om det nu är så politiskt besvärande att fortsätta köra Tesla. Sälj Teslan och logga ut från det här forumet. Beträffande information om andra elbilsmärken förslår jag att du ställer frågan i respektive märkes eget forum.
Om du inte gillar hur forumet är uppbyggt och modererat med en sektion för Tesla och en för andra bilmärken så rekommenderar jag dig att logga ut och starta ett eget forum där det strikt är positiva Teslainlägg som gäller.
Nä, jag gillar inte alls hur det här forumet utvecklats. Anser att den här typen av forum ska vara opolitiska. Vilket det också var innan det hijackades av personer som ser som livsuppgift att driva politisk kampanj emot Elon Musk och Tesla. (Det finns många andra plattformar man kan gör det på).
Hoppas att Teslaforumet kan hitta tillbaka dit det en gång var: ett forum där kunniga personer delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter kring Tesla, Teslabilar och elbilslivet i allmänhet. (Forumet var för övrigt en viktig anledning till att jag köpte en Tesla)
Tills dess hörsammar jag Backes uppmaning och loggar ut.
Det var inte forumet som spårade först om man säger så.
Man måste kunna erkänna att Musks inblandning i politiken är problematisk och han har vissa åsikter som är osmakliga.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 10:16
av Teslared
Peugeot e-3008 long range har batteri från Frankrike och bilen tillverkas i landet, ganska europeiskt, men har nog en del kinesdelar.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 10:21
av Kriper
Nu har jag kollat pris på försäkringen till BMW i4 edrive40. I de fall som vagnsskadegarantin finns kvar så hamnar jag som lägst runt 8-900 kr/mån, men när tre år gått så skjuter kostnaderna i höjden. Trygghansa vill ha 1900 kr/månad och LF Stockholm, där vi idag betalar 740 kr/mån för Teslan vill ha 2200 kr/mån. Så därmed blir det nog ingen I4 för vår del. Min kontaktperson på LF förklarade den höga premien med att BMW är ovanligt skadedrabbade och att det stjäls delar ur bilarna som rattar och delar av instrumenteringen. Men KIA hade de bra priser på!
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 10:24
av backe
Teslared skrev: ↑16 jan 2025 10:16
Peugeot e-3008 long range har batteri från Frankrike och bilen tillverkas i landet, ganska europeiskt, men har nog en del kinesdelar.
Tror ingen ny bil idag är helt utan komponenter tillverkade i Kina.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 10:27
av SwedishAdvocate
Kriper skrev: ↑16 jan 2025 10:21
Nu har jag kollat pris på försäkringen till BMW i4 edrive40. I de fall som vagnsskadegarantin finns kvar så hamnar jag som lägst runt 8-900 kr/mån, men när tre år gått så skjuter kostnaderna i höjden. Trygghansa vill ha 1900 kr/månad och LF Stockholm, där vi idag betalar 740 kr/mån för Teslan vill ha 2200 kr/mån. Så därmed blir det nog ingen I4 för vår del. Min kontaktperson på LF förklarade den höga premien med att BMW är ovanligt skadedrabbade och att det stjäls delar ur bilarna som rattar och delar av instrumenteringen. Men KIA hade de bra priser på!
Verkar som även BMW skulle kunna tjäna pengar på att starta eget försäkringsbolag – förslagsvis tillsammans med resten av den tyska bilindustrin för att få ett större kundunderlag. Undrar om det verkligen stjäls lika mycket rattar och delar av instrumenteringen från BMW:s elbilar…
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 10:30
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 10:27
Kriper skrev: ↑16 jan 2025 10:21
Nu har jag kollat pris på försäkringen till BMW i4 edrive40. I de fall som vagnsskadegarantin finns kvar så hamnar jag som lägst runt 8-900 kr/mån, men när tre år gått så skjuter kostnaderna i höjden. Trygghansa vill ha 1900 kr/månad och LF Stockholm, där vi idag betalar 740 kr/mån för Teslan vill ha 2200 kr/mån. Så därmed blir det nog ingen I4 för vår del. Min kontaktperson på LF förklarade den höga premien med att BMW är ovanligt skadedrabbade och att det stjäls delar ur bilarna som rattar och delar av instrumenteringen. Men KIA hade de bra priser på!
Verkar som även BMW skulle kunna tjäna pengar på att starta eget försäkringsbolag – förslagsvis tillsammans med resten av den tyska bilindustrin för att få ett större kundunderlag. Undrar om det verkligen stjäls lika mycket rattar och delar av instrumenteringen från BMW:s elbilar…
Hamnar inte en stor del av försäkringspengarna ändå hos BMW eller deras återförsäljare idag genom att det är där nyare bilar repareras? Var finns marginalen som skulle försvinna om dom öppnade eget?
Gäller ju samma för Tesla.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 10:32
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 10:30
SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 10:27
Kriper skrev: ↑16 jan 2025 10:21
Nu har jag kollat pris på försäkringen till BMW i4 edrive40. I de fall som vagnsskadegarantin finns kvar så hamnar jag som lägst runt 8-900 kr/mån, men när tre år gått så skjuter kostnaderna i höjden. Trygghansa vill ha 1900 kr/månad och LF Stockholm, där vi idag betalar 740 kr/mån för Teslan vill ha 2200 kr/mån. Så därmed blir det nog ingen I4 för vår del. Min kontaktperson på LF förklarade den höga premien med att BMW är ovanligt skadedrabbade och att det stjäls delar ur bilarna som rattar och delar av instrumenteringen. Men KIA hade de bra priser på!
Verkar som även BMW skulle kunna tjäna pengar på att starta eget försäkringsbolag – förslagsvis tillsammans med resten av den tyska bilindustrin för att få ett större kundunderlag. Undrar om det verkligen stjäls lika mycket rattar och delar av instrumenteringen från BMW:s elbilar…
Hamnar inte en stor del av försäkringspengarna ändå hos BMW eller deras återförsäljare idag genom att det är där nyare bilar repareras? Var finns marginalen som skulle försvinna om dom öppnade eget?
Gäller ju samma för Tesla.
I det här fallet med Kriper skulle de väl tjäna pengar på att sälja ytterligare en i4 – eller? Gissar att det finns fler i samma sits när det gäller försäkringspremier som Kriper är i…
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 10:36
av SwedishAdvocate
Kriper skrev: ↑16 jan 2025 10:21
Nu har jag kollat pris på försäkringen till BMW i4 edrive40. I de fall som vagnsskadegarantin finns kvar så hamnar jag som lägst runt 8-900 kr/mån, men när tre år gått så skjuter kostnaderna i höjden. Trygghansa vill ha 1900 kr/månad och LF Stockholm, där vi idag betalar 740 kr/mån för Teslan vill ha 2200 kr/mån. Så därmed blir det nog ingen I4 för vår del. Min kontaktperson på LF förklarade den höga premien med att BMW är ovanligt skadedrabbade och att det stjäls delar ur bilarna som rattar och delar av instrumenteringen. Men KIA hade de bra priser på!
IF, Folksam, och Moderna Försäkringar? Är inte det också vettiga försäkringsbolag? Finns det fler?
Vet att t.ex. VW har märkesförsäkring via IF. Tesla har ju märkesföräkring via Trygg Hansa (väl)?… Har inte BMW också märkesförsäkring via ett bolag? Den vägen kanske det går att få en rimlig försäkringspremie…
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 10:51
av Kriper
Har kollat med IF BMW-försäkring mellan 1620 - 1814 kr/mån för helförsäkring och 912 för halv. På tok för mycket pengar.
Moderna är Trygg hansa. Folksam 1400 kr/mån hel om man tar hemförsäkringen där.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 10:57
av Jaegaern
Anderzzon skrev: ↑15 jan 2025 15:51
ermase skrev: ↑15 jan 2025 14:55
Kriper skrev: ↑14 jan 2025 10:27
spacecoin skrev: ↑14 jan 2025 10:14
Är det en Model S du vill ersätta? Hur mycket behöver du lasta, dragkrok? Komfort? etc.
Med utflugna barn så behöver inte vår nästa bil vara så rymlig eller lasta en massa. Men dragkrok vill vi ha.
Jag sitter i precis samma sits. Elon Musks galenskaper var för 7-8 år sedan när jag hoppade på Teslatåget uppfriskande. Idag har karln flippa ur fullständigt, tyvärr visar det sig nu att fler techbolagsdirektörer följer i Elons fotspår. Jag har därför lämnat samtliga sociala medier. Till Tesla är jag däremot mer ambivalent. Om man bortser från Elon Musk skulle jag kunna köpa en Tesla då? Ja, absolut. Är det t.o.m. så att Tesla är den elbilstillverkare jag helst skulle välja? Ja jag tror det. Inget företag har bidragit mer till elektrifieringen än Tesla. Teslas egen slogan "Påskyndar världens övergång till hållbar energi" är tilltalande och de leder fortfarande elbilsutvecklingen.
Elon Musk har blivit ett enormt problem, så frågan är ju om man sätter likhetstecken mellan Tesla och Elon eller inte.
Hela situationen är så extremt motsägelsefull, där Elon stöttar högerextrema krafter som verkligen inte alls stöttar Teslas vision snarare precis tvärtom, så det här kan bara sluta i en härdsmälta. Min förhoppning är att Tesla kickar ut Elon. I och för sig lär Trump kicka ut Elon först, påhejade av MAGA rörelsen.
Gällande val av bil så är sanningen är att med din spec så är det Model 3 LR som ger klart mest värde för pengarna.
Man ska dock komma ihåg att en del av anledningen till att Tesla
har kunnat bidra så mycket till elektrifieringen är p.g.a. att Elon har tillåtits ljuga och skarva kring framförallt självkörningen och på så sätt manipulerat aktiepriset.
Tesla som bolag har ganska liten nytta av aktievärdet då aktierna säljs när de börsnoteras och det är då pengarna kommer in.
Anställda som får optioner gillar det ju dock. Men för Tesla AB, motsvarande är det inte direkt mer klirr i kassan.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 10:58
av SwedishAdvocate
Kriper skrev: ↑16 jan 2025 10:51
Har kollat med IF BMW-försäkring mellan 1620 - 1814 kr/mån för helförsäkring och 912 för halv. På tok för mycket pengar.
Moderna är Trygg hansa.
En ID.7 kanske skulle kunna vara något i alla fall då?…
Eller kanske en av de där Stellantis-kombibilarna – Pegga 308/Opel Astra…
Gissar att Audi A6 också kan bli dyr…
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 11:04
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 10:32
Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 10:30
SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 10:27
Kriper skrev: ↑16 jan 2025 10:21
Nu har jag kollat pris på försäkringen till BMW i4 edrive40. I de fall som vagnsskadegarantin finns kvar så hamnar jag som lägst runt 8-900 kr/mån, men när tre år gått så skjuter kostnaderna i höjden. Trygghansa vill ha 1900 kr/månad och LF Stockholm, där vi idag betalar 740 kr/mån för Teslan vill ha 2200 kr/mån. Så därmed blir det nog ingen I4 för vår del. Min kontaktperson på LF förklarade den höga premien med att BMW är ovanligt skadedrabbade och att det stjäls delar ur bilarna som rattar och delar av instrumenteringen. Men KIA hade de bra priser på!
Verkar som även BMW skulle kunna tjäna pengar på att starta eget försäkringsbolag – förslagsvis tillsammans med resten av den tyska bilindustrin för att få ett större kundunderlag. Undrar om det verkligen stjäls lika mycket rattar och delar av instrumenteringen från BMW:s elbilar…
Hamnar inte en stor del av försäkringspengarna ändå hos BMW eller deras återförsäljare idag genom att det är där nyare bilar repareras? Var finns marginalen som skulle försvinna om dom öppnade eget?
Gäller ju samma för Tesla.
I det här fallet med Kriper skulle de väl tjäna pengar på att sälja ytterligare en i4 – eller? Gissar att det finns fler i samma sits när det gäller försäkringspremier som Kriper är i…
Du utgår från att försäkringspremien skulle bli lägre om BMW själva drev försäkringsbolag.
Det är ju egentligen bara försäkringsbolagens marginal man skulle kunna spela på och det finns ju försäkringsbolag som inte är vinstdrivande. LF t.ex.
Om man skulle börja reparera folks bilar till en lägre kostnad så ska ju dom pengarna hämtas hem på något sätt. Sen sjunker ju försäkringspremier i takt med att försäkringskollektivet ökar. BMW skulle ju inte kunna slå ut kostnaderna på dom i4 som rullar i sverige.
Sen har ju många biltillverkare redan märkesförsäkringar. Men istället för att sköta det själv köper man in den tjänsten från ett externt försäkringsbolag. IF är ju stora där.
Så hur mycket lägre tror ni premien skulle bli om BMW tog över istället för det icke vinstdrivande LF?
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 11:06
av Fredrik j
Kriper skrev: ↑16 jan 2025 10:51
Har kollat med IF BMW-försäkring mellan 1620 - 1814 kr/mån för helförsäkring och 912 för halv. På tok för mycket pengar.
Moderna är Trygg hansa.
Skulle det kunna vara så att det är vad bilarna faktiskt kostar att reparera utspritt på försäkringstagarna?
Det mest rättvisa skulle ju naturligtvis vara om alla betalade sina egna skador....
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 11:11
av Kriper
Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 11:06
Kriper skrev: ↑16 jan 2025 10:51
Har kollat med IF BMW-försäkring mellan 1620 - 1814 kr/mån för helförsäkring och 912 för halv. På tok för mycket pengar.
Moderna är Trygg hansa.
Skulle det kunna vara så att det är vad bilarna faktiskt kostar att reparera utspritt på försäkringstagarna?
Det mest rättvisa skulle ju naturligtvis vara om alla betalade sina egna skador....
Hur kommer det då sig att vår MS 100D kostar 740 kr/månaden hos LF? Värdet på bilen är ju lägre än en nyare BMW men kostnader för skadereparationer borde vara likvärdiga.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 11:13
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 11:04
SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 10:32
Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 10:30
SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 10:27
Kriper skrev: ↑16 jan 2025 10:21
Nu har jag kollat pris på försäkringen till BMW i4 edrive40. I de fall som vagnsskadegarantin finns kvar så hamnar jag som lägst runt 8-900 kr/mån, men när tre år gått så skjuter kostnaderna i höjden. Trygghansa vill ha 1900 kr/månad och LF Stockholm, där vi idag betalar 740 kr/mån för Teslan vill ha 2200 kr/mån. Så därmed blir det nog ingen I4 för vår del. Min kontaktperson på LF förklarade den höga premien med att BMW är ovanligt skadedrabbade och att det stjäls delar ur bilarna som rattar och delar av instrumenteringen. Men KIA hade de bra priser på!
Verkar som även BMW skulle kunna tjäna pengar på att starta eget försäkringsbolag – förslagsvis tillsammans med resten av den tyska bilindustrin för att få ett större kundunderlag. Undrar om det verkligen stjäls lika mycket rattar och delar av instrumenteringen från BMW:s elbilar…
Hamnar inte en stor del av försäkringspengarna ändå hos BMW eller deras återförsäljare idag genom att det är där nyare bilar repareras? Var finns marginalen som skulle försvinna om dom öppnade eget?
Gäller ju samma för Tesla.
I det här fallet med Kriper skulle de väl tjäna pengar på att sälja ytterligare en i4 – eller? Gissar att det finns fler i samma sits när det gäller försäkringspremier som Kriper är i…
Du utgår från att försäkringspremien skulle bli lägre om BMW själva drev försäkringsbolag.
Det är ju egentligen bara försäkringsbolagens marginal man skulle kunna spela på och det finns ju försäkringsbolag som inte är vinstdrivande. LF t.ex.
Om man skulle börja reparera folks bilar till en lägre kostnad så ska ju dom pengarna hämtas hem på något sätt. Sen sjunker ju försäkringspremier i takt med att försäkringskollektivet ökar. BMW skulle ju inte kunna slå ut kostnaderna på dom i4 som rullar i sverige.
Sen har ju många biltillverkare redan märkesförsäkringar. Men istället för att sköta det själv köper man in den tjänsten från ett externt försäkringsbolag. IF är ju stora där.
Så hur mycket lägre tror ni premien skulle bli om BMW tog över istället för det icke vinstdrivande LF?
Jag föreslog ju faktiskt att BMW skulle gå ihop resten av den tyska bilindustrin i ett sånt försäkringsbolag. Men det kanske inte räcker det heller. De kanske skulle behöva Renault och Stellantis också. Eller så har du rätt i att inte heller det skulle räcka. Jag erkänner att jag bara spånar fritt och inte har räknat på det.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 11:16
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 11:13
Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 11:04
SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 10:32
Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 10:30
SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 10:27
Verkar som även BMW skulle kunna tjäna pengar på att starta eget försäkringsbolag – förslagsvis tillsammans med resten av den tyska bilindustrin för att få ett större kundunderlag. Undrar om det verkligen stjäls lika mycket rattar och delar av instrumenteringen från BMW:s elbilar…
Hamnar inte en stor del av försäkringspengarna ändå hos BMW eller deras återförsäljare idag genom att det är där nyare bilar repareras? Var finns marginalen som skulle försvinna om dom öppnade eget?
Gäller ju samma för Tesla.
I det här fallet med Kriper skulle de väl tjäna pengar på att sälja ytterligare en i4 – eller? Gissar att det finns fler i samma sits när det gäller försäkringspremier som Kriper är i…
Du utgår från att försäkringspremien skulle bli lägre om BMW själva drev försäkringsbolag.
Det är ju egentligen bara försäkringsbolagens marginal man skulle kunna spela på och det finns ju försäkringsbolag som inte är vinstdrivande. LF t.ex.
Om man skulle börja reparera folks bilar till en lägre kostnad så ska ju dom pengarna hämtas hem på något sätt. Sen sjunker ju försäkringspremier i takt med att försäkringskollektivet ökar. BMW skulle ju inte kunna slå ut kostnaderna på dom i4 som rullar i sverige.
Sen har ju många biltillverkare redan märkesförsäkringar. Men istället för att sköta det själv köper man in den tjänsten från ett externt försäkringsbolag. IF är ju stora där.
Så hur mycket lägre tror ni premien skulle bli om BMW tog över istället för det icke vinstdrivande LF?
Jag föreslog ju faktiskt att BMW skulle gå ihop resten av den tyska bilindustrin i ett sånt försäkringsbolag. Men det kanske inte räcker det heller. De kanske skulle behöva Renault och Stellantis också. Eller så har du rätt i att inte heller det skulle räcka. Jag erkänner att jag bara spånar fritt och inte har räknat på det.
Men en ägare av en Renault kanske inte vill vara med och betala för en BMW-ägares skador. Man kommer ju inte ifrån att försäkringskostnaderna är kopplade till reparationskostnad och skadefrekvens.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 11:20
av Fredrik j
Kriper skrev: ↑16 jan 2025 11:11
Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 11:06
Kriper skrev: ↑16 jan 2025 10:51
Har kollat med IF BMW-försäkring mellan 1620 - 1814 kr/mån för helförsäkring och 912 för halv. På tok för mycket pengar.
Moderna är Trygg hansa.
Skulle det kunna vara så att det är vad bilarna faktiskt kostar att reparera utspritt på försäkringstagarna?
Det mest rättvisa skulle ju naturligtvis vara om alla betalade sina egna skador....
Hur kommer det då sig att vår MS 100D kostar 740 kr/månaden hos LF? Värdet på bilen är ju lägre än en nyare BMW men kostnader för skadereparationer borde vara likvärdiga.
Även om LF delar ut sin vinst till sina försäkringstagare så behöver väl dom också göra en riskbedömning. Varför antar vi att reparationskostnaderna är likvärdiga? Det beror ju på hur bilarna vanligtvis skadas.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 11:21
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 11:16
SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 11:13
Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 11:04
SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 10:32
Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 10:30
Hamnar inte en stor del av försäkringspengarna ändå hos BMW eller deras återförsäljare idag genom att det är där nyare bilar repareras? Var finns marginalen som skulle försvinna om dom öppnade eget?
Gäller ju samma för Tesla.
I det här fallet med Kriper skulle de väl tjäna pengar på att sälja ytterligare en i4 – eller? Gissar att det finns fler i samma sits när det gäller försäkringspremier som Kriper är i…
Du utgår från att försäkringspremien skulle bli lägre om BMW själva drev försäkringsbolag.
Det är ju egentligen bara försäkringsbolagens marginal man skulle kunna spela på och det finns ju försäkringsbolag som inte är vinstdrivande. LF t.ex.
Om man skulle börja reparera folks bilar till en lägre kostnad så ska ju dom pengarna hämtas hem på något sätt. Sen sjunker ju försäkringspremier i takt med att försäkringskollektivet ökar. BMW skulle ju inte kunna slå ut kostnaderna på dom i4 som rullar i sverige.
Sen har ju många biltillverkare redan märkesförsäkringar. Men istället för att sköta det själv köper man in den tjänsten från ett externt försäkringsbolag. IF är ju stora där.
Så hur mycket lägre tror ni premien skulle bli om BMW tog över istället för det icke vinstdrivande LF?
Jag föreslog ju faktiskt att BMW skulle gå ihop resten av den tyska bilindustrin i ett sånt försäkringsbolag. Men det kanske inte räcker det heller. De kanske skulle behöva Renault och Stellantis också. Eller så har du rätt i att inte heller det skulle räcka. Jag erkänner att jag bara spånar fritt och inte har räknat på det.
Men en ägare av en Renault kanske inte vill vara med och betala för en BMW-ägares skador. Man kommer ju inte ifrån att försäkringskostnaderna är kopplade till reparationskostnad och skadefrekvens.
Även ett sånt här fiktivt bolag ägt av X aktörer inom bilindustrin kan ju ha differentierade försäkringpremier för olika bilmodeller precis som de existerande bolagen har idag. Ägare av en Renault är ju med och betalar BMW-ägares skador i de idag befintliga försäkringsbolagen vare sig de vill eller inte…
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 11:25
av Anderzzon
Jaegaern skrev: ↑16 jan 2025 10:57
Anderzzon skrev: ↑15 jan 2025 15:51
ermase skrev: ↑15 jan 2025 14:55
Kriper skrev: ↑14 jan 2025 10:27
spacecoin skrev: ↑14 jan 2025 10:14
Är det en Model S du vill ersätta? Hur mycket behöver du lasta, dragkrok? Komfort? etc.
Med utflugna barn så behöver inte vår nästa bil vara så rymlig eller lasta en massa. Men dragkrok vill vi ha.
Jag sitter i precis samma sits. Elon Musks galenskaper var för 7-8 år sedan när jag hoppade på Teslatåget uppfriskande. Idag har karln flippa ur fullständigt, tyvärr visar det sig nu att fler techbolagsdirektörer följer i Elons fotspår. Jag har därför lämnat samtliga sociala medier. Till Tesla är jag däremot mer ambivalent. Om man bortser från Elon Musk skulle jag kunna köpa en Tesla då? Ja, absolut. Är det t.o.m. så att Tesla är den elbilstillverkare jag helst skulle välja? Ja jag tror det. Inget företag har bidragit mer till elektrifieringen än Tesla. Teslas egen slogan "Påskyndar världens övergång till hållbar energi" är tilltalande och de leder fortfarande elbilsutvecklingen.
Elon Musk har blivit ett enormt problem, så frågan är ju om man sätter likhetstecken mellan Tesla och Elon eller inte.
Hela situationen är så extremt motsägelsefull, där Elon stöttar högerextrema krafter som verkligen inte alls stöttar Teslas vision snarare precis tvärtom, så det här kan bara sluta i en härdsmälta. Min förhoppning är att Tesla kickar ut Elon. I och för sig lär Trump kicka ut Elon först, påhejade av MAGA rörelsen.
Gällande val av bil så är sanningen är att med din spec så är det Model 3 LR som ger klart mest värde för pengarna.
Man ska dock komma ihåg att en del av anledningen till att Tesla
har kunnat bidra så mycket till elektrifieringen är p.g.a. att Elon har tillåtits ljuga och skarva kring framförallt självkörningen och på så sätt manipulerat aktiepriset.
Tesla som bolag har ganska liten nytta av aktievärdet då aktierna säljs när de börsnoteras och det är då pengarna kommer in.
Anställda som får optioner gillar det ju dock. Men för Tesla AB, motsvarande är det inte direkt mer klirr i kassan.
Men det måste ju ha gjort det betydligt enklare att utfärda nyemissioner när värdet är högt? Sedan har de ju även betalat köp av tex Solar City med aktier.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 16 jan 2025 11:32
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 11:21
Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 11:16
SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 11:13
Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 11:04
SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 10:32
I det här fallet med Kriper skulle de väl tjäna pengar på att sälja ytterligare en i4 – eller? Gissar att det finns fler i samma sits när det gäller försäkringspremier som Kriper är i…
Du utgår från att försäkringspremien skulle bli lägre om BMW själva drev försäkringsbolag.
Det är ju egentligen bara försäkringsbolagens marginal man skulle kunna spela på och det finns ju försäkringsbolag som inte är vinstdrivande. LF t.ex.
Om man skulle börja reparera folks bilar till en lägre kostnad så ska ju dom pengarna hämtas hem på något sätt. Sen sjunker ju försäkringspremier i takt med att försäkringskollektivet ökar. BMW skulle ju inte kunna slå ut kostnaderna på dom i4 som rullar i sverige.
Sen har ju många biltillverkare redan märkesförsäkringar. Men istället för att sköta det själv köper man in den tjänsten från ett externt försäkringsbolag. IF är ju stora där.
Så hur mycket lägre tror ni premien skulle bli om BMW tog över istället för det icke vinstdrivande LF?
Jag föreslog ju faktiskt att BMW skulle gå ihop resten av den tyska bilindustrin i ett sånt försäkringsbolag. Men det kanske inte räcker det heller. De kanske skulle behöva Renault och Stellantis också. Eller så har du rätt i att inte heller det skulle räcka. Jag erkänner att jag bara spånar fritt och inte har räknat på det.
Men en ägare av en Renault kanske inte vill vara med och betala för en BMW-ägares skador. Man kommer ju inte ifrån att försäkringskostnaderna är kopplade till reparationskostnad och skadefrekvens.
Även ett sånt här fiktivt bolag ägt av X aktörer inom bilindustrin kan ju ha differentierade försäkringpremier för olika bilmodeller precis som de existerande bolagen har idag. Ägare av en Renault är ju med och betalar BMW-ägares skador i de idag befintliga försäkringsbolagen vare sig de vill eller inte…
Ja, naturligtvis. Har Renaultföraren inga skador själv så är man med och betalar BMW förarens skador men BMW föraren betalar mer.
Så teorin är att försäkringsbolagen gör stora vinster som istället borde tillfalla försäkringstagarna? Som LF redan gör. Skulle biltillverkarna kunna hålla sig från att inte behålla den marginalen själva? Det skulle ju inte finnas någon konkurrens om det bara fanns ett alternativ...
Förmodligen skulle konkurrensmyndigheterna ha synpunkter på om biltillverkarna debiterade andra högt för reparationer medans det interna bolaget skulle repararera för självkostnadspris.
Det är väl en avreglerad marknad? Det är väl fritt fram för tillverkarna att starta eget försäkringsbolag redan nästa vecka? Om det nu är en så vinstdrivande verksamhet.