Gustafsson skrev: ↑25 maj 2025 09:08
Min 100D hade 50,2 mil när den var ny.
Nu 7 år senare och 20000 mil- 44,7 mil. Den laddas huvudsakligen med SuC numera. Motsvarar knappt 0,8 % /år. Låter som en lägre degradering än förväntat.
Jag har, förutom att ha plaidat 30 mil idag igen

, försökt mig på en beräkning utifrån data jag hittat på nätet (pålitliga data).
Observera, att det absolut inte är att jag vill skjuta din glädje över låg degradering i sank, utan jag vill att vi ska ha korrekta fakta.
Det kan komma att göra lite ont, det är dock inte alls det jag vill.
Detta är en screen grab på en 2017 S100D*
För 2018 finns ingen EPA-test då de gått på exakt samma bil 2018.
Notera följande värden från BMS:
Nominal full pack: 90.6 kWh
Usable remaining: 55.3 kWh
Buffer: 4 kWh
Rated range: 198 mi (318.6 km)
Full rated range: 310 mi (499 km)
Den maximala rangen bilen visar är ~502km, detta stödjs av teslalogger som har de flesta ”nyträffarna” där, men någon enstaka topp på 505km.
Det saknas bara 3km till maximal range för bilen ifråga så vi kan förstå att degraderingströskeln ligger väldigt nära de 90.6 kWh som bilen har.
Konstanten:
90600/310 = 292,258
292,258/1.609 = 181,64Wh/km
Detta är alltså konstanten.
Range vid 100% x konstanten = total batterikapacitet.
Energivärdet för varje km på displayen:
Wh/km 100-0%:
4/90.6 = 0,0442 bufferns andel just nu
1-0.0442 = 0,956
181.64x0.956 = 173,648 Wh/km
Varje km förändring av visad räckvidd är värd 173,6Wh.
Vi kontrollerar att allt är korrekt räknat. Rated range x energivärdet för varje km ska bli Usable capacity;
318.6 x 173.6 = 55 308,96Wh Usable.
Det stämmer.
Nu kan vi räkna ut kapaciteten för ’Gus bil när den visar 447km vid 100%:
447x 181.64 = 81 193,08Wh.
Vi vet att S100D med batteri defakto levererade 99.6 kWh i några tester, så mindre kapacitet än så hade inte ett nytt batteri efter 1000 miles.
(I EPA-ansökan anger Tesla, indirekt, att batteriet är på 100kWh.)
Degradering: 81.2/99.6=0,815 eller 18.5%
Årlig degradering (även om jag motsätter mig det sättet att uttrycka det pga hur degraderingen i verkligheten fungerar):
18.5/7 =2,643%.
En liten passus på att det är något som inte stämmer, men jag skulle kalla detta i det närmaste bekräftat då jag använt data som kommer från BMS.
Jämför vi med normalt förväntad calendar aging är det roughly 5 x roten (7)= 13%, sedan har bilen såklart gått en del och har lite cyclic aging som faktiskt märks.
@Gustavsson: Hoppas det inte gjorde alltför ont…
*)källa finns:
https://teslamotorsclub.com/tmc/thread ... 90.138554/