Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 11 jun 2025 00:31
Fredrik j skrev: 31 maj 2025 22:56
SwedishAdvocate skrev: 31 maj 2025 22:44
Fredrik j skrev: 31 maj 2025 22:17
deddly skrev: 31 maj 2025 22:09

Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.

"Köp en villa" eller "byt bostad" är helt enkelt inte en lösning många kan välja.
Med begränsade resurser behöver man satsa på det som ger bäst effekt. Alla dom som redan bor i villa och som fortfarande kör fossilt är den lågt hängande frukten. En majoritet av bilägare i sverige har redan bra möjligheter att ladda den elbil dom ännu inte bytt till. Många kommuner är ju rent fientligt inställda till bilar i stadsmiljö. Det finns ju ofta långt färre parkeringsplatser än hushåll i stadskärnor. Framförallt i nyare stadsdelar.
Enligt klimatvetenskapen finns det en gräns för hur mycket fossila bränslen vi kan bränna upp utan att riskera t.ex. en avsevärd havsnivåhöjning. Med dagens globala konsumtion av fossila bränslen kommer vi passera den gränsen om ~4 år… Så… Såvida det inte är något som jag missar, så är tiden då det räckte att endast plocka den lågt hängande frukten förbi. Från och med nu kommer vi även behöva plocka den frukt som finns kring nationens flerfamiljshus.
Hur mycket uppskattar du att hyresgästerna är beredda att betala för garanterad tillgång till laddmöjlighet?
Jag uppskattar att de är beredda att betala ungefär lika mycket som Sveriges alla bostadsrättsinnehavare som har en egen personlig parkeringsplats med laddmöjlighet ägd av sin BRF betalar. Och hur mycket har dessa BRF:er i genomsnitt fått i skattesubventioner av alla svenska skattebetalare när dom satte upp sina laddstolpar? Och hur mycket har Sveriges alla villaägare i genomsnitt fått i skattesubventioner av alla svenska skattebetalare när dom satte upp sina laddstolpar?
Jag fick ca 5000 i bidrag när jag satte upp laddbox.

Jag tror hyresgästen generellt har sämre ekonomiska förutsättningar än bostadsrättsinnehavaren.
Skriv svar