Jag har försökt att läsa på om batteridegradering men hittar inga riktigt klockrena svar desto mer tyckande.
Har sammanställt och värderat det jag hittat så här långt.
Orsaker som jag hittat till batteridegradering i subjektiv

prioritetsordning
1. Antal laddcykler
Dock är fler korta laddcykler klart bättre än några långa
Notera att ett litet batteri har fler laddcykler per mil än ett stort batteri. 1000 mil med ett 60 kwh batteri motsvarar samma antal laddcykler som 1670 mil med ett 1000 kwh batteri eller 1250 mil med ett 75 kwh batteri
2. Ålder. Svårt att bedöma men eftersom batterigarantin är på 8 år med oberänsat antal mil så lär åldern vara av avgörande betydelse.
3. Tid i extremlägen d.v.s. 0-10% och 90-100% och då främst 0-10%
Laddar man fullt bör man använda bilen omgående och samma sak om man tömmer helt bör man ladda tämligen omgående. ” Never allow the Battery to fully discharge”, ” Discharging the Battery to 0% may permanently damage the Battery”. Dessutom är det bättre att ha bilen stående med 80% än 90% och 70% är troligen ännu lite bättre men om den optimala laddnivå för en Tesla i vila är 50% är svårt att avgöra men Teslas egen laddapp möjliggör inte laddnivåer under 50% så min gissning är att 60-70% är den optimala laddnivån om man vill spara på batteriet.
4. Värme
Borde vara ett ickeproblem i Sverige kan man tycka, men om man plågar sin Tesla med riktigt hård körning (upprepade accelerationer, körning på racebana, etc.) så kan batteriet bli överhettat trots vattenkylningen. Dessutom om man kör med ”Range mode ON” för länge eller när batteriet redan är varmt så riskerar man även då att batteriet blir för varmt i och med att kylningen av batteriet stängs av / reduceras. Själv kör jag med Range mode on så länge regen är begränsad sen slår jag av.
5. Oinkopplad Tesla
Tesla själv rekommenderar att man alltid ska ha sin Tesla inkopplad, ” The most important way to preserve the Battery is to LEAVE YOUR VEHICLE PLUGGED IN” tyvärr har jag inte läst på varför
6. Laddeffekt
Hög laddeffekt (Superchager/snabbladdare) degraderar ett batteri mer än långsam laddning på låg effekt även om det finns statistik på motsatsen gällande just Supercharger. Men om 3 kW är bättre än 11 kW eller 22 kW har jag inte läst någonstans, men troligen är den lägsta effekten skonsammast, dock när det är kallt behöver man ha lite mer effekt för att kunna värma batteriet och bilen.
7. Extrem kyla
Ett batteri i vila mår egentligen bra av att vara kallt, men troligen inte hur kallt som helst och ett kallt batteri i arbete fungerar sämre, både effekten och laddningen försämras. Om degraderingen påverkas av kyla har jag inte kunnat läsa mig till men troligen bör stora temperaturskillnader påverka degraderingen, därför är nog den nya batterivärminingen bra så att man kan undvika att köra med ett batteri som är riktigt kallt. Frågan är om allt över 0 grader inte kan anses som kallt i och med att den nya batterivärmaren inte slås på då? I så fall bör man nog vara noga med att köra batterivärmning vid minusgrader.