Kinesiska Great Wall Motors har visat intresse för att exportera Ora R1.
Den är en av marknadens billigaste elbilar.
Här är elbilen som bara kostar 81 000 kr.
Kinas kraftigt subventionerade elbilstillverkare börjar rikta blickarna mot exportmarknaden. Ett exempel är Ora R1. Märkets första småbil kostar bara 81 000 kr – men ännu är den bara en inhemsk angelägenhet.
Tesla meddelade nyligen att man sänker priset på sin ”folk-elbil” Model 3, där den billigaste versionen ska landa på 330 000 kr. Det skedde tämligen omedelbart efter avtäckningen av Polestar 2. Elbilen från Volvos underbolag bjuder på 408 hk och har ett tänkt instegspris på 412 000 kr, så Elon Musk kan ha skäl att darra i sina skor.
Men inom en snar framtid kan konkurrensen styvna ytterligare. Kina har en uppsjö av elbilstillverkare som hittills bara riktat sig mot den inhemska marknaden. Många av dem börjar nu blicka mot exportmarknaden – och de kommer sannolikt pressa priserna rejält.
Kinas regering stimulerar sin bilbransch med inriktning på stora volymer av billiga fordon. Enligt Forbes. varje elbil i snitt ett bidrag på 10 000 dollar som delas mellan Kinas centrala myndighet och lokala program.
Ora R1 har räckvidd om 31 mil
Ett exempel ur floran är Ora R1, som kostar drygt 81 000 kr. Modellen är Great Wall Motors första elektrifierade småbil under det nya varumärket Ora. Ett batteripack på 35 kWh ger Ora R1 en räckvidd på 312 km. Motorn levererar dock bara 47 hk, vilket ska räcka till en topphastighet på omkring 100 km/h. I dagsläget erbjuds modellen bara i Kina, men Great Wall Motors har visat intresse för att exportera Ora R1.
Ett sätt som bilmärket håller sina kostnader nere är genom att skära bort återförsäljarledet och istället erbjuda en affärsmodell där man säljer direkt till kund. Det paras med en treårig garanti för hela bilen som täcker 120 000 km – samt en åttaårig garanti, eller 150 000 km, på bilens ”kärnkomponenter”.
Då är det faktiskt bättre att köpa en SEAT mii (eller Skoda Citigoe IV eller Volkswagen e-Up, samma bil olika märken på nosen) för 205 tusen efter bonus. Bättre räckvidd, toppfart och (troligtvis) krocksäkerhet.
Då är det faktiskt bättre att köpa en SEAT mii (eller Skoda Citigoe IV eller Volkswagen e-Up, samma bil olika märken på nosen) för 205 tusen efter bonus. Bättre räckvidd, toppfart och (troligtvis) krocksäkerhet.
Korrekt pris hade inte genererat lika många klick och så hade de inte fått chansen att ge en känga till Elon Musk.
Re: Kommer Great Wall Motors exportera Ora R1 till Europa?
Postat: 17 jun 2020 14:30
av PoloPrinsen
Frågan är om det kommer finnas någon elbil till salu för under 240000 sek innan statens system med subvention på 60000 sek försvunnit/ändrats. Lägre utgångspris gör ju så blir det ju inte 60000 sek från staten.
Hade varit intressantare med ett fast avdrag på tex 50000 oavsett pris om bilen säljs för låt säga max 400000. Och avdrag på 75000 om bilen kostar minst 400001.
Halva summan bör gå till utbyggnad av laddinfrastruktur så att man kan ladda sin bil enkelt oavsett vart i landet man åker.
Mvh PP.
Re: Kommer Great Wall Motors exportera Ora R1 till Europa?
Postat: 17 jun 2020 14:35
av Zalman3
PoloPrinsen skrev:
Frågan är om det kommer finnas någon elbil till salu för under 240000 sek innan statens system med subvention på 60000 sek försvunnit/ändrats. Lägre utgångspris gör ju så blir det ju inte 60000 sek från staten.
Hade varit intressantare med ett fast avdrag på tex 50000 oavsett pris om bilen säljs för låt säga max 400000. Och avdrag på 75000 om bilen kostar minst 400001.
Halva summan bör gå till utbyggnad av laddinfrastruktur så att man kan ladda sin bil enkelt oavsett vart i landet man åker.
Mvh PP.
Bidraget för elbilar utvärderas hela tiden.
Man kommer INTE att ge elbilsbidrag så att inköpspriset blir billigare än en fossilbil.
För pluginbilar kan bidraget försvinna redan 1 januari 2021.
Re: Kommer Great Wall Motors exportera Ora R1 till Europa?
Postat: 17 jun 2020 14:44
av PoloPrinsen
Kan ju enkelt kontras med nån paragraf att biltillverkarens billigaste alternativ får ej vara en ren elbil utan måste vara en fossilbil. Haha. Typ.
Mvh PP.
Edit. WV kanske kommer med en tvåpipig turbodiesel med o,4 liters slagvolym som jobbar lite som BMWs i3rex. Finns det bara dollars så finns det vilja... typ.
Re: Kommer Great Wall Motors exportera Ora R1 till Europa?
Postat: 18 jun 2020 23:02
av Zalman3
Mera Ora filmer.
Re: Kommer Great Wall Motors exportera Ora R1 till Europa?
Postat: 31 jul 2020 08:16
av Zalman3
Nu kommer Ora R2 med ett större batteri och en räckvidd på över 400km NEDC.
2021 ORA R2 (White cat)
Length: 3.625 mmWidth: 1.660 mm
Height: 1.530 mm
Wheelbase: 2.490 mm
Weight: 10.010/1.032 kg
Range: 360/401 km (NEDC)
Battery: 34/38 kWh (SVOLT cells)
Motor: 35/45 kW and 125/130 N.m of torque
Maximum speed: 102 km/h
On-board charger: 6,6 kW is standard in long range versions and optional in standard range versions for 1.000 yuan (122 euros)
DC fast charging: 5-80 % in 40-45 minutes
Price (after subsidies): from 75.800 to 88.800 yuan (9.278 to 10.870 euros)
If we convert the 401 km (249 miles) NEDC range to the more realistic WLTP we get around 301 km (187 miles), not bad for an electric car with a 38 kWh battery that before government subsidies costs 111.300 yuan (13.623 euros).
Re: Kommer Great Wall Motors exportera Ora R1 till Europa?
Postat: 14 okt 2022 13:50
av Zalman3
Ora 300 Pro har nu fått svenskt pris. Den kan privatleasas på antingen tolv, 24 eller 36 månader från 2 995 kronor i månaden, eller köpas från 414 900 kronor.
Vi vet sedan tidigare att det inledningsvis kommer finnas sex show rooms/återförsäljare i Stockholm, Göteborg,
Malmö och Uppsala – men vi får vänta ytterligare ett par veckor innan man avslöjar vilka återförsäljarna blir. Försäljningen startar den 19 november. https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... nskt-pris/
Re: Ora 300 Pro kostar från 2.995kr i månaden
Postat: 14 okt 2022 15:54
av mati
Det är inte direkt prisvärt för en kinesisk småbil.
Re: Ora 300 Pro kostar från 2.995kr i månaden
Postat: 14 okt 2022 23:26
av Zalman3
mati skrev:
Det är inte direkt prisvärt för en kinesisk småbil.
Det märkliga i dagens bilmarknad är frågan. När kan man leverera. Det är väldigt stor skillnad om det är 3 månader eller 12-15 månader.
På blocket hittar jag bara Leaf 40kWh under 3.000kr i månaden och som kan leverera i år.
Kan kineserna ha korta leveranstider, då tror jag att de kan ha viss framgång.
Re: Ora 300 Pro kostar från 2.995kr i månaden
Postat: 16 okt 2022 01:13
av martinot
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Det är inte direkt prisvärt för en kinesisk småbil.
Det märkliga i dagens bilmarknad är frågan. När kan man leverera. Det är väldigt stor skillnad om det är 3 månader eller 12-15 månader.
På blocket hittar jag bara Leaf 40kWh under 3.000kr i månaden och som kan leverera i år.
Kan kineserna ha korta leveranstider, då tror jag att de kan ha viss framgång.
Mini Cooper SE, med 32 kWh-batteri, fick vi ca. 7 veckor efter beställning. Då hade den specialbeställts efter våra exakta önskemål, tillverkats i fabriken, skeppats till Sverige, trafikregistrerats och förberetts av ÅF innan vi hämtade ut den. Var riktigt imponerad av hur snabbt och smidigt det gick.
Då fick vi dessutom en liten kul elbil som är underbart pigg och körglad. Många potenser roligare att köra än en e-Up/Mii/Citi-Go. Dessutom grymt hög byggkvalitet och interiörkvalitet (inte bara chassi som är fantastiskt). Kan rekommendera varmt!
Re: Ora 300 Pro kostar från 2.995kr i månaden
Postat: 16 okt 2022 05:52
av Jerka
Kul att läsa trådstarten. Model 3 skulle kosta från 330 000 kr och Polestar 2 från 420. Det blev inte riktigt så. Teslan kostar 630 000, Polestaren från 519, och för 420 000 kronor får man en… Ora 300 Pro.
Re: Ora 300 Pro kostar från 2.995kr i månaden
Postat: 16 okt 2022 09:13
av mati
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Det är inte direkt prisvärt för en kinesisk småbil.
Det märkliga i dagens bilmarknad är frågan. När kan man leverera. Det är väldigt stor skillnad om det är 3 månader eller 12-15 månader.
På blocket hittar jag bara Leaf 40kWh under 3.000kr i månaden och som kan leverera i år.
Kan kineserna ha korta leveranstider, då tror jag att de kan ha viss framgång.
Mini Cooper SE, med 32 kWh-batteri, fick vi ca. 7 veckor efter beställning. Då hade den specialbeställts efter våra exakta önskemål, tillverkats i fabriken, skeppats till Sverige, trafikregistrerats och förberetts av ÅF innan vi hämtade ut den. Var riktigt imponerad av hur snabbt och smidigt det gick.
Då fick vi dessutom en liten kul elbil som är underbart pigg och körglad. Många potenser roligare att köra än en e-Up/Mii/Citi-Go. Dessutom grymt hög byggkvalitet och interiörkvalitet (inte bara chassi som är fantastiskt). Kan rekommendera varmt!
En rolig bil, men 32kWh är inte jättemycket. Klarar den 20 mil?
Re: Ora 300 Pro kostar från 2.995kr i månaden
Postat: 16 okt 2022 11:19
av martinot
mati skrev:
En rolig bil, men 32kWh är inte jättemycket. Klarar den 20 mil?
Ja, den har en räckvidd på ca 25 mil på sommaren och strax under 20 mil på vintern. Räckvidden är i stort sett den exakt samma som Volkswagen e-Golf när norska NAF testat den. Precis som e-Golf och e-UP så är bilen är väldigt energisnål (drivlinan kommer från den av BMW beprövade och effektiva i3S).
Tycker det fungerar utmärkt som 3:e-bil för oss. Jag kör oftast Teslan, medans min fru kan i vardagen slippa köra sin stora Merca E-klass diesel och kan istället köra billigt och miljövängligare med Minin för privata vardagsärenden. Kör själv även ofta med den som alternativ/omväxling till Teslan. Sällan man behöver större batteri i en elbil till 99% i vardagen.
Visst, måste vi lasta stora skrymmande saker eller dra tunga släp så blir det dieselkombin som gäller (den är helt perfekt för det, vi kallar den "vår traktor"), men det är ändå ganska få resor som vi har det behovet privat. För långa semesterresor, eller mina längre tjänsteresor, så är den nog inte förstahandsvalet (då är det vår snåla diesel eller M3 LR som gäller). Men Minin är däremot en helt perfekt bil i den normala vardagen.
Har även fällt en 60-delen av baksätet (60/40) så att vi mer eller mindre har en permanent hundbur där för vår rätt stora australian shepherd/border collie. Så vi kan alltid lätt ta med hunden i vår lilla "hundkoja" utan några som helst problem.
Är en underbart liten kul och smidig elbil!
Re: Ora 300 Pro kostar från 2.995kr i månaden
Postat: 16 okt 2022 15:38
av nek0
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Det är inte direkt prisvärt för en kinesisk småbil.
Det märkliga i dagens bilmarknad är frågan. När kan man leverera. Det är väldigt stor skillnad om det är 3 månader eller 12-15 månader.
På blocket hittar jag bara Leaf 40kWh under 3.000kr i månaden och som kan leverera i år.
Kan kineserna ha korta leveranstider, då tror jag att de kan ha viss framgång.
Mini Cooper SE, med 32 kWh-batteri, fick vi ca. 7 veckor efter beställning. Då hade den specialbeställts efter våra exakta önskemål, tillverkats i fabriken, skeppats till Sverige, trafikregistrerats och förberetts av ÅF innan vi hämtade ut den. Var riktigt imponerad av hur snabbt och smidigt det gick.
Då fick vi dessutom en liten kul elbil som är underbart pigg och körglad. Många potenser roligare att köra än en e-Up/Mii/Citi-Go. Dessutom grymt hög byggkvalitet och interiörkvalitet (inte bara chassi som är fantastiskt). Kan rekommendera varmt!
Du glömde skriva att den kostar runt dubbelt så mycket som e-Up/Mii/Citi-Go
Re: Ora 300 Pro kostar från 2.995kr i månaden
Postat: 16 okt 2022 15:46
av apkungen
Jerka skrev:
Kul att läsa trådstarten. Model 3 skulle kosta från 330 000 kr och Polestar 2 från 420. Det blev inte riktigt så. Teslan kostar 630 000, Polestaren från 519, och för 420 000 kronor får man en… Ora 300 Pro.
Ja jag trodde att model 3 skulle bli Sveriges bäst säljande bil men det var när jag trodde att den skulle kosta 350 kkr efter bonus... Mycket tråkigt.
Re: Ora 300 Pro kostar från 2.995kr i månaden
Postat: 16 okt 2022 16:26
av vigge50
Jerka skrev:
Kul att läsa trådstarten. Model 3 skulle kosta från 330 000 kr och Polestar 2 från 420. Det blev inte riktigt så. Teslan kostar 630 000, Polestaren från 519, och för 420 000 kronor får man en… Ora 300 Pro.
Du får nog se det från ett annat perspektiv, den artikeln är skriven långt efter att Model 3 hade börjat säljas här i Sverige men de diskuterar priserna på den kinesiska marknaden. Där är det tillverkaren som får subventionen för elbilen och inte köparen vilket gör att det priset antagligen är efter subvention.
Vad Model 3 kostade i Kina efter subventioner för två år sedan men att säga att det inte blev så stämmer inte, de kan mycket väl stämma det som skrevs i artikeln men vi har helt andra priser här i Sverige tyvärr.
Re: Ora 300 Pro kostar från 2.995kr i månaden
Postat: 16 okt 2022 17:06
av martinot
nek0 skrev:
Du glömde skriva att den kostar runt dubbelt så mycket som e-Up/Mii/Citi-Go
Nja, du har fel. Kostar snarare oändligt mycket mer. Du "glömde" nämligen att nämna faktumet att e-Up/Mii/Citi-Go inte längre finns att köpa.
Sedan så jämförde jag med Ora 300 Pro (och inte e-Up/Mii/Citi-Go - tror du snurrat till det och blandat ihop trådarna).
Re: Ora 300 Pro kostar från 2.995kr i månaden
Postat: 16 okt 2022 17:33
av nek0
martinot skrev:
nek0 skrev:
Du glömde skriva att den kostar runt dubbelt så mycket som e-Up/Mii/Citi-Go
Nja, du har fel. Kostar snarare oändligt mycket mer. Du "glömde" nämligen att nämna faktumet att e-Up/Mii/Citi-Go inte längre finns att köpa.
Sedan så jämförde jag med Ora 300 Pro (och inte e-Up/Mii/Citi-Go - tror du snurrat till det och blandat ihop trådarna).
Vad menar du med detta eller är det någon annan som skrev det? "Många potenser roligare att köra än en e-Up/Mii/Citi-Go."
Om detta inte är jämförelse, vet jag inte vad en jämförelse är för något.
Re: Ora 300 Pro kostar från 2.995kr i månaden
Postat: 16 okt 2022 19:43
av martinot
nek0 skrev:
martinot skrev:
nek0 skrev:
Du glömde skriva att den kostar runt dubbelt så mycket som e-Up/Mii/Citi-Go
Nja, du har fel. Kostar snarare oändligt mycket mer. Du "glömde" nämligen att nämna faktumet att e-Up/Mii/Citi-Go inte längre finns att köpa.
Sedan så jämförde jag med Ora 300 Pro (och inte e-Up/Mii/Citi-Go - tror du snurrat till det och blandat ihop trådarna).
Vad menar du med detta eller är det någon annan som skrev det? "Många potenser roligare att köra än en e-Up/Mii/Citi-Go."
Om detta inte är jämförelse, vet jag inte vad en jämförelse är för något.
Visst, det var en lite OT-kommentar av mig. Men det är som sagt inte det som tråden handlar om, eller jämför priset med.
Men framför allt så kvarstår det faktum att e-Up och & Co (tyvärr) inte går att köpa längre. Inte i Sverige ivf.
Sedan har du galet helt fel i att det är/var det dubbla priset. När de gick att köpa så var e-Up ca 266 papp och Minin ca 366 papp. Dvs. e-Up var ca. 27% lägre i pris jämfört med Minin (inte i närheten av halva priset som du hittar på).
Re: Ora 300 Pro kostar från 2.995kr i månaden
Postat: 16 okt 2022 20:01
av nek0
martinot skrev:
nek0 skrev:
martinot skrev:
nek0 skrev:
Du glömde skriva att den kostar runt dubbelt så mycket som e-Up/Mii/Citi-Go
Nja, du har fel. Kostar snarare oändligt mycket mer. Du "glömde" nämligen att nämna faktumet att e-Up/Mii/Citi-Go inte längre finns att köpa.
Sedan så jämförde jag med Ora 300 Pro (och inte e-Up/Mii/Citi-Go - tror du snurrat till det och blandat ihop trådarna).
Vad menar du med detta eller är det någon annan som skrev det? "Många potenser roligare att köra än en e-Up/Mii/Citi-Go."
Om detta inte är jämförelse, vet jag inte vad en jämförelse är för något.
Visst, det var en lite OT-kommentar av mig. Men det är som sagt inte det som tråden handlar om, eller jämför priset med.
Men framför allt så kvarstår det faktum att e-Up och & Co (tyvärr) inte går att köpa längre. Inte i Sverige ivf.
Sedan har du galet helt fel i att det är/var det dubbla priset. När de gick att köpa så var e-Up ca 266 papp och Minin ca 366 papp. Dvs. e-Up var ca. 27% lägre i pris jämfört med Minin (inte i närheten av halva priset som du hittar på).
MINI Cooper SE inklusive Essentialpaket 378.430 kr https://www.holmgrensbil.se/kampanjer/p ... i/electric
Visst hade jag fel pris men skrev inte dubbla, utan runt dubbla. Vet att en kollega på jobbet fick sin e-up for 175000kr och glömde bonus på 70 000kr
Re: Ora 300 Pro kostar från 2.995kr i månaden
Postat: 16 okt 2022 20:10
av martinot
nek0 skrev:
martinot skrev:
nek0 skrev:
martinot skrev:
nek0 skrev:
Du glömde skriva att den kostar runt dubbelt så mycket som e-Up/Mii/Citi-Go
Nja, du har fel. Kostar snarare oändligt mycket mer. Du "glömde" nämligen att nämna faktumet att e-Up/Mii/Citi-Go inte längre finns att köpa.
Sedan så jämförde jag med Ora 300 Pro (och inte e-Up/Mii/Citi-Go - tror du snurrat till det och blandat ihop trådarna).
Vad menar du med detta eller är det någon annan som skrev det? "Många potenser roligare att köra än en e-Up/Mii/Citi-Go."
Om detta inte är jämförelse, vet jag inte vad en jämförelse är för något.
Visst, det var en lite OT-kommentar av mig. Men det är som sagt inte det som tråden handlar om, eller jämför priset med.
Men framför allt så kvarstår det faktum att e-Up och & Co (tyvärr) inte går att köpa längre. Inte i Sverige ivf.
Sedan har du galet helt fel i att det är/var det dubbla priset. När de gick att köpa så var e-Up ca 266 papp och Minin ca 366 papp. Dvs. e-Up var ca. 27% lägre i pris jämfört med Minin (inte i närheten av halva priset som du hittar på).
MINI Cooper SE inklusive Essentialpaket 378.430 kr https://www.holmgrensbil.se/kampanjer/p ... i/electric
Visst hade jag fel pris men skrev inte dubbla, utan runt dubbla. Vet att en kollega på jobbet fick sin e-up for 175000kr och glömde bonus på 70 000kr
Du har fel priser. Pris för e-Up när den såldes senast var 266 500 kr, medans priset för Mini Essential vid den tidpunkten var 366 900. Det är som sagt ca 27% lägre pris för e-Up.
e-Up var 226 500 kr efter avdrag för supermiljöbilspremie, och Mini 296 900 kr efter avdrag för supermiljöbilspremie. Så om du räknar med bonusen så är det endast ca. 23-24% lägre pris för e-Up.
Oavsett om du räknar med eller utan bonus, så handlar det alltså om ca fjärdedel lägre pris. Dvs. pris hälften av halva priset (som du fortsatt ljuger om).
Re: Ora 300 Pro kostar från 2.995kr i månaden
Postat: 16 okt 2022 20:34
av nek0
martinot skrev:
nek0 skrev:
martinot skrev:
martinot skrev:
nek0 skrev:
Nja, du har fel. Kostar snarare oändligt mycket mer. Du "glömde" nämligen att nämna faktumet att e-Up/Mii/Citi-Go inte längre finns att köpa.
Sedan så jämförde jag med Ora 300 Pro (och inte e-Up/Mii/Citi-Go - tror du snurrat till det och blandat ihop trådarna).
Vad menar du med detta eller är det någon annan som skrev det? "Många potenser roligare att köra än en e-Up/Mii/Citi-Go."
Om detta inte är jämförelse, vet jag inte vad en jämförelse är för något.
Visst, det var en lite OT-kommentar av mig. Men det är som sagt inte det som tråden handlar om, eller jämför priset med.
Men framför allt så kvarstår det faktum att e-Up och & Co (tyvärr) inte går att köpa längre. Inte i Sverige ivf.
Sedan har du galet helt fel i att det är/var det dubbla priset. När de gick att köpa så var e-Up ca 266 papp och Minin ca 366 papp. Dvs. e-Up var ca. 27% lägre i pris jämfört med Minin (inte i närheten av halva priset som du hittar på).
MINI Cooper SE inklusive Essentialpaket 378.430 kr https://www.holmgrensbil.se/kampanjer/p ... i/electric
Visst hade jag fel pris men skrev inte dubbla, utan runt dubbla. Vet att en kollega på jobbet fick sin e-up for 175000kr och glömde bonus på 70 000kr
Du har fel priser. Pris för e-Up när den såldes senast var 266 500 kr, medans priset för Mini Essential vid den tidpunkten var 366 900. Det är som sagt ca 27% lägre pris för e-Up.
e-Up var 226 500 kr efter avdrag för supermiljöbilspremie, och Mini 296 900 kr efter avdrag för supermiljöbilspremie. Så om du räknar med bonusen så är det endast ca. 23-24% lägre pris för e-Up.
Oavsett om du räknar med eller utan bonus, så handlar det alltså om ca fjärdedel lägre pris. Dvs. pris hälften av halva priset (som du fortsatt ljuger om).
Vad är det jag ljuger om?
Priset på MINI Cooper SE är från Holmgrens bil och 175000kr för eUp är från min arbetskollega som köpte den sista eUp som Atteviks hade i Växjö. Sedan skrev jag att jag hade fel pris.