Elbilar är så dyra!

SeatMii

“Jag skulle gärna skaffa elbil, men de är ju så dyra!” brukar man höra folk säga. Eller så påstår de att elbilar är bara leksaker för miljonärer. Att en elbil kostar en miljon kronor är en “sanning” som fortfarande sitter kvar i folks huvud. För så var det ju för några år sedan när en Tesla kostade så mycket. Att du nuförtiden kan få en Tesla för halva det priset har fortfarande inte nått ut till folks medvetande. Och många tycker dessutom att även det är för mycket att spendera på en bil.

Men nu kommer billiga elbilar på bred front. Seat Mii Electric till exempel (bilden ovan) kostar från 204,900 kronor efter elbilsbonus. För de pengarna får man en elbil med 36 kWh batterier och 26 mils WLTP räckvidd.

Eller så kan du köpa dess syskonbilar Skoda Citigoe IV eller Volkswagen e-Up för 208,400 resp 213,600 kronor efter elbilsbonus. I grund och botten samma bil alla tre. Seat, Skoda och VW är de nya “trillingarna” ungefär som Mitsubishi i-Miev, Peugeot iOn och Citroën C-Zero var för tio år sedan.

Zoe2020

Snäppet ovan dem finns senaste versionen av Renault Zoe från 306,990 kronor efter elbilsbonus, då får du hela 52 kWh batterier och 38 mils WLTP räckvidd. Läs vår artikel om den här.

Tiden då elbilar var dyra och hade mikroskopiska räckvidd är förbi. Elbilar har rasat i pris och ändå ökat rejält i räckvidd. 26-38 WLTP mil räcker inte bara för alla dina resor i staden – den klarar även av en och annan semesterresa utan alldeles för stora bekymmer.

Så tycker folk att din Tesla kostade “jättemycket” pengar och mena att de inte har råd med sånt kan du ju tipsa om att det finns billigare elbilar, som kostar från 200 tusen kronor. Det där med att elbilar är löjligt dyra är inte sant längre.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 13 Responses to Elbilar är så dyra!

    1. Björn Forslund says:

      Fast Zoe priset är väl med batterihyra. Den kostar 306k efter subvention om man köper batteriet. e-Up, Mii, Citigo blir alltså betydligt billigare än Zoe, om än då också med kortare räckvidd också.

    2. johannesbrorsson says:

      Ser fram emot skärpta bonus/malus. Ännu billigare elbilar till folket!

    3. Patrik Hast says:

      Min förra bil kostade 4000:- i lån och 5000:- bensin i månaden, min nuvarande Tesla Model X kostar 9000:- i lån i månaden. Ingen bensin, service eller skatt. Blir ju billigare ju!!

    4. Björn Forslund says:

      Det som är intressant med e-Up, Citigo, Mii är väl att de är billiga samt ändå har ett hyfsat stort batteripack. 36 kWh räcker bra för vårat behov av andra bil. Nu vill jag ser något mer i ID.3 storlek med motsvarande batteripack och pris. Låt säga <= 300k före subvention.

    5. Kenneth says:

      Kruxet är nog inte de som har råd att köpa ny bil när vi försöker ställa om. “Problemet” är att andrahandsvärdet är så högt. Som min första bil gav jag bara ett par tusen kronor för när jag fyllt 18. Vad kostar en begagnad elbil?

      • Eldaria says:

        Jo begagnatmarknaden har inte kommit igång än, de äldsta “riktiga” elbilarna är ju inte så gamla än. Men ett par tusen lär det inte komma ner i, om det inte var typ väldigt länge sedan och du inte tagit höjd för inflation. Hur många år sedan hur gammal och i vilket skick var den bilen du köpte för 2000Kr, var den ens laglig att köra med? 😀

        • Kenneth says:

          Detta var 1990 och bilen var en Corolla från 79. Och jodå, bilen var laglig. Men den höll bara i 14 månader innan jag sålde den vidare. 54 hp “stark” motor. 0-100 på full tank ungefär. Kanske motsvara en bil för 20 000 idag då. Men om man bortser från förstabil och tänker en ensamstående eller småbarnsfamilj kan kanske inte ta lån på vad en elbil kostar men kan få lån för en äldre bil, även om kostnaden i slutänden med bensin blir ungefär den samma i månaden. (Se Patrik Hasts inlägg nedan)

          • Eldaria says:

            Så då var bilen 11 år gammal när du köpte den, och vad jag kan hitta en massproducerad generisk småbil. Kikade på Kvd, och den äldsta elbilen just nu är en Tesla Model S från 2013 senaste budet 300 000. Men den passar knappast i kategorin massproducerad generisk småbil, Det gör inte heller den nästa, en e-golf från 2015 var budet ligger på 126 000. Elbilar i producerad i volymer och klass som Corolla finns knappt än, de verkar ju vara i startgroparna hos flera aktörer. Så vi får ta upp frågan igen 2030. Då finns det nog sådana att köpa. Annars finns det en Toyota Prius från 2008 för 34 000. 🙂

            • larsemil says:

              Dessutom ska man ju ha i åtanke att bilar idag håller längre och överlag har ett högre andrahandsvärde. Förut var en bil dödsdömd när den gått 20 000 mil. Nu köper man sådana bilar för 50 000+.

              Elbilar har en enorm efterfrågan och dessutom säljs många tyvärr till norge.

      • Top 12 says:

        Vad kostar det att fylla tanken på en bensinbil ? Närmare 1000kr så redan efter några tankningar börjar man tjäna man på att inte köpa en bil för ett par tusen. 😉

    6. Patrik Hast says:

      Har även solceller hemma (före ens tanken på elbil dök upp) med en årsproduktion på 6000kwh/år. Frun laddar gratis på jobbet, Teslas supercharger är gratis och skulle jag mot förmodan behöva betala fullt pris på en 3:e parts laddare skulle det kosta ca, 3-4:- per mil. Jo, så lite kostar det men inte mer än en hundring i månaden kanske.

    Lämna ett svar