Långresor/Europa med Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JazzMatazz
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 03 feb 2021 15:20

Långresor/Europa med Model 3?

Inlägg av JazzMatazz »

Snart är det förhoppningsvis dags att lägga en beställning på en LR eller Performance. Tack för bra delning av erfarenheter i separat tråd.

Jag har noterat intressanta berättelser här om att dra upp till fjällen med familj och full packning, hur bilen tål kyla, stressen (eller oftast bekvämligheten) av att kunna ladda längs vägen eller på plats, osv. Men hur är det att dra på road trips längre söderut? Någon som har varit nere med fullpackad bil och sladdat runt på kontinenten? Smidigt, knepigt?

Jag och lilla familjen har lust att dra på äventyr ofta och mycket, men det misstänker jag att de flesta här också gör.

Vet att det finns hur mycket information som helst om det här på YouTube och i andra kanaler men jag tycker det här forumet känns mer personligt, dessutom när många fler chippar in med sina erfarenheter. Finns det redan en tråd om detta får ni gärna peka mig rätt och bortse från denna.

Vänligen, J.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Långresor/Europa med Model 3?

Inlägg av Svenssons »

Finns en hel avdelning för långresor och de flesta är söderut:

viewforum.php?f=47

En klassiker är annars denna berättelse:

https://teslaclubsweden.se/stockholm-an ... appsfritt/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långresor/Europa med Model 3?

Inlägg av fth »

Finns massor av berättelser här på TCS om långresor söderut, med Model 3 och andra bilar, sammanfattningsvis kan man nog beskriva det som tämligen problemfritt ;)

Jag har själv kört många, långa resor i Europa med min X de senaste åren, det har varit helt bekymmersfritt.

Förbrukningen brukar t.ex. ligga rejält under min normala, sannolikt pga högre temperatur och vägbeläggning med lägre friktion söderut, och SuC bara funkar.

Nu har jag av kända skäl inte rest så mycket under 2020, men det ryktas om att SuC-nätverket kan vara mer belastat nu när Model 3 har blivit vanligare.

Under mina resor har jag dock aldrig någonsin behövt vänta på laddning, tvärtom har jag oftast varit enda bil på stationen när jag har laddat.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
JazzMatazz
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 03 feb 2021 15:20

Re: Långresor/Europa med Model 3?

Inlägg av JazzMatazz »

Pang! Se där, tack för input.

Tror ni att en Performance är jobbig/stötig att köra långt med?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långresor/Europa med Model 3?

Inlägg av fth »

JazzMatazz skrev:
Pang! Se där, tack för input.

Tror ni att en Performance är jobbig/stötig att köra långt med?
Vill du optimera räckvidd och bekvämlighet så är det förstås LR med 18" Aero som gäller.

Jag tror nog iofs att båda modellerna funkar utmärkt för dina syften, både map räckvidd och bekvämlighet.

"Villhöver" du P så ska du köpa det ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Långresor/Europa med Model 3?

Inlägg av martinot »

Går det att montera 18" hjul på en P med sk. "spacers"?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långresor/Europa med Model 3?

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Går det att montera 18" hjul på en P med sk. "spacers"?
Inte Aero, men det finns tydligen tredjepartsfälgar 18" som funkar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Långresor/Europa med Model 3?

Inlägg av Elix747 »

Tänkte sätta på mina Aero-kåpor igen inför nästa längre sträcka för att spara lite förbrukning. Någon som vet hur man får av navkapslarna utan att ta av hjulet?
20A97B17-FD23-4269-969C-A080FB3AEA85.jpeg
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2438
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Långresor/Europa med Model 3?

Inlägg av NiklasTesla »

Elix747 skrev:
Tänkte sätta på mina Aero-kåpor igen inför nästa längre sträcka för att spara lite förbrukning. Någon som vet hur man får av navkapslarna utan att ta av hjulet?
20A97B17-FD23-4269-969C-A080FB3AEA85.jpeg
Räcker med en liten plattmejsel för att ta bort "centrumkåpan" sedan på med Aerokåpan.

MVH
Användarvisningsbild
Waymoot
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 nov 2016 12:44
Ort: Kista

Re: Långresor/Europa med Model 3?

Inlägg av Waymoot »

Elix747 skrev:
Tänkte sätta på mina Aero-kåpor igen inför nästa längre sträcka för att spara lite förbrukning. Någon som vet hur man får av navkapslarna utan att ta av hjulet?
Sett att vissa använder billiga "sugkoppar" som de sätter på centrumdelen och drar ut den.

Bara ett exempel som jag råkade hitta
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Långresor/Europa med Model 3?

Inlägg av taliz »

JazzMatazz skrev:
Pang! Se där, tack för input.

Tror ni att en Performance är jobbig/stötig att köra långt med?
Nej, den är inte stenhård som tyska prestandabilar. Skillnaden komfortmässigt mot LR är knappt noterbar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2438
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Långresor/Europa med Model 3?

Inlägg av NiklasTesla »

JazzMatazz skrev:
Snart är det förhoppningsvis dags att lägga en beställning på en LR eller Performance. Tack för bra delning av erfarenheter i separat tråd.

Jag har noterat intressanta berättelser här om att dra upp till fjällen med familj och full packning, hur bilen tål kyla, stressen (eller oftast bekvämligheten) av att kunna ladda längs vägen eller på plats, osv. Men hur är det att dra på road trips längre söderut? Någon som har varit nere med fullpackad bil och sladdat runt på kontinenten? Smidigt, knepigt?

Jag och lilla familjen har lust att dra på äventyr ofta och mycket, men det misstänker jag att de flesta här också gör.

Vet att det finns hur mycket information som helst om det här på YouTube och i andra kanaler men jag tycker det här forumet känns mer personligt, dessutom när många fler chippar in med sina erfarenheter. Finns det redan en tråd om detta får ni gärna peka mig rätt och bortse från denna.

Vänligen, J.
PM ;)
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Långresor/Europa med Model 3?

Inlägg av Elix747 »

NiklasTesla skrev:
Elix747 skrev:
Tänkte sätta på mina Aero-kåpor igen inför nästa längre sträcka för att spara lite förbrukning. Någon som vet hur man får av navkapslarna utan att ta av hjulet?
20A97B17-FD23-4269-969C-A080FB3AEA85.jpeg
Räcker med en liten plattmejsel för att ta bort "centrumkåpan" sedan på med Aerokåpan.

MVH
Tack för tipsen.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Skriv svar