Tar Tesla bort fri supercharging?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

tomwas
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 maj 2021 21:45

Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av tomwas »

Jag har just köpt en begagnad Tesla S via Kvarndammen. Den är från 2015 och det var fri supercharging som väntat när jag körde hem med bilen. Nu har jag dock hört rykte (och även läst på någon amerikansk sida som försöker reda ut alla regler) att Tesla kan avlägsna denna förmån om bilen säljs via tredje part. KVD kommer vara registrerade en dag i och med att de förmedlat köpet... Är detta riktigt eller är det som jag trodde och som det står på Teslas hemsida – att fri supercharging följer med bilen hela dess livslängd? Någon som vet (innan jag själv får en obehaglig överraskning)?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av Remuz »

Tesla tar bara bort det på de bilar som byts in via dom
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7258
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av fth »

När bilen säljs via Tesla så tas fri SuC bort, inte när den säljs via tredje part. Det finns förstås risk att bilen sålts via Tesla tidigare, men om det står fri SuC på bilen på ditt konto så skall det vara ok.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5566
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av Gustafsson »

tomwas skrev:
Jag har just köpt en begagnad Tesla S via Kvarndammen. Den är från 2015 och det var fri supercharging som väntat när jag körde hem med bilen. Nu har jag dock hört rykte (och även läst på någon amerikansk sida som försöker reda ut alla regler) att Tesla kan avlägsna denna förmån om bilen säljs via tredje part. KVD kommer vara registrerade en dag i och med att de förmedlat köpet... Är detta riktigt eller är det som jag trodde och som det står på Teslas hemsida – att fri supercharging följer med bilen hela dess livslängd? Någon som vet (innan jag själv får en obehaglig överraskning)?
Det kan de knappast göra. Bilen är såld med fri laddning under bilens livslängd.
Skulle ändå gissa att förmånen med gratisladdning inte är av väldigt stort värde om du laddar hemma?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
wheels
Inlägg: 546
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av wheels »

Gustafsson skrev:
tomwas skrev:
Jag har just köpt en begagnad Tesla S via Kvarndammen. Den är från 2015 och det var fri supercharging som väntat när jag körde hem med bilen. Nu har jag dock hört rykte (och även läst på någon amerikansk sida som försöker reda ut alla regler) att Tesla kan avlägsna denna förmån om bilen säljs via tredje part. KVD kommer vara registrerade en dag i och med att de förmedlat köpet... Är detta riktigt eller är det som jag trodde och som det står på Teslas hemsida – att fri supercharging följer med bilen hela dess livslängd? Någon som vet (innan jag själv får en obehaglig överraskning)?
Det kan de knappast göra. Bilen är såld med fri laddning under bilens livslängd.
Skulle ändå gissa att förmånen med gratisladdning inte är av väldigt stort värde om du laddar hemma?
Har han en SuC någorlunda i närheten så kommer han säkert att vara en frekvent besökare där, särskilt om han är en nybliven elbilsägare.
Viljan att köra "gratis" skall inte underskattas
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5566
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av Gustafsson »

Så sant. Jag har gratis laddning och är rätt nöjd med det :-).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av Zalman3 »

wheels skrev:
Gustafsson skrev:
tomwas skrev:
Jag har just köpt en begagnad Tesla S via Kvarndammen. Den är från 2015 och det var fri supercharging som väntat när jag körde hem med bilen. Nu har jag dock hört rykte (och även läst på någon amerikansk sida som försöker reda ut alla regler) att Tesla kan avlägsna denna förmån om bilen säljs via tredje part. KVD kommer vara registrerade en dag i och med att de förmedlat köpet... Är detta riktigt eller är det som jag trodde och som det står på Teslas hemsida – att fri supercharging följer med bilen hela dess livslängd? Någon som vet (innan jag själv får en obehaglig överraskning)?
Det kan de knappast göra. Bilen är såld med fri laddning under bilens livslängd.
Skulle ändå gissa att förmånen med gratisladdning inte är av väldigt stort värde om du laddar hemma?
Har han en SuC någorlunda i närheten så kommer han säkert att vara en frekvent besökare där, särskilt om han är en nybliven elbilsägare.
Viljan att köra "gratis" skall inte underskattas
Kan bara hålla med. Min Tesla blev 4 år den 20 mars.
Kan inte ladda hemma och är så himla nöjd med gratis laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
tomwas
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 maj 2021 21:45

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av tomwas »

Tack för svar. Det kommer installeras en ny superchargerstation i Örebro nu i höst (nya typen) så det blir ju väldigt bra att ladda där. Visst ska jag ladda hemma i normala fall. Men det kan också vara så att jag ska pendla då och då till en stad i Norge för att göra jobb där och då kan det vara av yttersta vikt och betyda många tusenlappar på sikt.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2298
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av frippe »

tomwas skrev:
Tack för svar. Det kommer installeras en ny superchargerstation i Örebro nu i höst (nya typen) så det blir ju väldigt bra att ladda där. Visst ska jag ladda hemma i normala fall. Men det kan också vara så att jag ska pendla då och då till en stad i Norge för att göra jobb där och då kan det vara av yttersta vikt och betyda många tusenlappar på sikt.
Glöm inte att bilen måste vara uppgraderad med CCS-laddning. Teslor från 2015 har inte den möjligheten utan uppgradering för 3400.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av Jwe »

Beklagar, men måste på goda grunder varna för supercharging.

Tesla reglerar ned laddhastigheten (hela laddkurvan) till ca 50 -60 % av vad den ursprungligen hade via uppgradering av mjukvaran efter ett visst antal kWh laddade på Supercharger.

Tesla förnekade att denna åtgärd utförts initialt (ca under ett halvårs tid) men har sedan hävdat att man gjort det för att skydda batterierna, men att det inte är något fel på dessa. Ingen anledning till åtgärd.

Tesla stämd i USA, Danmark, Norge pga detta. (flera länder ??)

I Norge har det utfallit så att Tesla skall ersätta de 30 bilägarna som deltar i stämningen med drygt 130 000 Nkr vardera.
Hur Tesla reagerar på detta återstår att se.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av Jwe »

Litet mer upplysning om bakgrunden till utslaget angående ersättning till de 30 klagande i Norge

https://e24.no/naeringsliv/i/2dQvX4/tes ... liksraadet

Som framgår är det potentiellt ytterligare 10 000 Teslaägare i Norge som drabbats.
Därtill alla vi i andra länder.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7258
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av fth »

Jwe skrev:
Beklagar, men måste på goda grunder varna för supercharging.

Tesla reglerar ned laddhastigheten (hela laddkurvan) till ca 50 -60 % av vad den ursprungligen hade via uppgradering av mjukvaran efter ett visst antal kWh laddade på Supercharger.

Tesla förnekade att denna åtgärd utförts initialt (ca under ett halvårs tid) men har sedan hävdat att man gjort det för att skydda batterierna, men att det inte är något fel på dessa. Ingen anledning till åtgärd.

Tesla stämd i USA, Danmark, Norge pga detta. (flera länder ??)

I Norge har det utfallit så att Tesla skall ersätta de 30 bilägarna som deltar i stämningen med drygt 130 000 Nkr vardera.
Hur Tesla reagerar på detta återstår att se.
Nerfningen är förstås inte bra, jag drabbades själv av den under en period (jag har dock fått min laddeffekt återställd med råge nu), Teslas hantering av frågan har också varit under all kritik.

Med det sagt så är fortfarande en "gammal" och nerfad Tesla i kombination med SuC-nätverket helt överlägsen 99% av alla andra bilmärkens erbjudande för långresor.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
JanA
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 mar 2017 18:32

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av JanA »

Så här skriver Tesla om 3e parts handlare när det gäller frisuc.
Betyder detta att alla biilar som säljs via KVD har frisuc borrtagna ?
Skärmbild 2023-04-23 093341.png
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av BigEasy »

JanA skrev: 23 apr 2023 09:34
Så här skriver Tesla om 3e parts handlare när det gäller frisuc.
Betyder detta att alla biilar som säljs via KVD har frisuc borrtagna ?

Hur går det till? Betalar Tesla bilhandlare för att gå med på detta?
JanA
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 mar 2017 18:32

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av JanA »

BigEasy skrev: 23 apr 2023 10:06
JanA skrev: 23 apr 2023 09:34
Så här skriver Tesla om 3e parts handlare när det gäller frisuc.
Betyder detta att alla biilar som säljs via KVD har frisuc borrtagna ?

Hur går det till? Betalar Tesla bilhandlare för att gå med på detta?
Jag misstänker när bilen har passerat Tesla efter 2017 så kan Tesla göra som dem vill.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av BigEasy »

JanA skrev: 23 apr 2023 10:47
BigEasy skrev: 23 apr 2023 10:06
JanA skrev: 23 apr 2023 09:34
Så här skriver Tesla om 3e parts handlare när det gäller frisuc.
Betyder detta att alla biilar som säljs via KVD har frisuc borrtagna ?

Hur går det till? Betalar Tesla bilhandlare för att gå med på detta?
Jag misstänker när bilen har passerat Tesla efter 2017 så kan Tesla göra som dem vill.
"Eller annan bilfirma" står det.
Fredrik j
Inlägg: 11056
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av Fredrik j »

Tesla kan väl inte ta bort fri laddning bara bilen passerar en annan bilhandlare?
Det skulle ju ställa till det för inbyte av en sån bil där värdet av fri laddning skulle behöva sättas till noll.

Men visst finns det senare varianter av fri laddning som bara gällde första ägaren?
JanA
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 mar 2017 18:32

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av JanA »

Fredrik j skrev: 23 apr 2023 13:23
Tesla kan väl inte ta bort fri laddning bara bilen passerar en annan bilhandlare?
Det skulle ju ställa till det för inbyte av en sån bil där värdet av fri laddning skulle behöva sättas till noll.
Det är precis vad Tesla säger så lite skumt är det
Mao privatförsäljning till privat behåller frisuc
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av Curik »

Det kan ju vara ett missförstånd också, det finns ju olika sorters "gratis" SuC.
Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jun 2017 21:39

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av MikeeSouth »

Fortsätter lite off topic men hur vet man vilken sorts gratis laddning man har? Jag har en Model S 75 som beställdes juni 2017 och hämtades ut september 2017. I beställningsbekräftelsen står det "Gratis Supercharger-laddning: Inkluderat".

Är den gratis för nästa ägare även om jag säljer bilen vidare via t ex Riddermark eller KVD?
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av MrRun »

MikeeSouth skrev: 25 apr 2023 13:41
Fortsätter lite off topic men hur vet man vilken sorts gratis laddning man har? Jag har en Model S 75 som beställdes juni 2017 och hämtades ut september 2017. I beställningsbekräftelsen står det "Gratis Supercharger-laddning: Inkluderat".

Är den gratis för nästa ägare även om jag säljer bilen vidare via t ex Riddermark eller KVD?
https://teslaclubsweden.se/gratis-super ... alla-fall/
För begagnade Teslor gäller det att om bilen beställts av sin första​ ägare innan 15 januari 2017 har den gratis Supercharger laddning bilens livslängd ut. Men om bilen beställts efter det gäller gratis Supercharging endast den första ägaren – inte dig som köper bilen begagnad! Var beredd på förvirring kring exakt vilka bilar som kommer ha gratis Supercharging även för ägare nummer två och vilka inte. Var beredd på att inte ens säljaren vet exakt vad som gäller. (Köper du en bil från 2016 eller tidigare har den dock alltid gratis Supercharging.)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jun 2017 21:39

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av MikeeSouth »

https://teslaclubsweden.se/gratis-super ... alla-fall/
För begagnade Teslor gäller det att om bilen beställts av sin första​ ägare innan 15 januari 2017 har den gratis Supercharger laddning bilens livslängd ut. Men om bilen beställts efter det gäller gratis Supercharging endast den första ägaren – inte dig som köper bilen begagnad! Var beredd på förvirring kring exakt vilka bilar som kommer ha gratis Supercharging även för ägare nummer två och vilka inte. Var beredd på att inte ens säljaren vet exakt vad som gäller. (Köper du en bil från 2016 eller tidigare har den dock alltid gratis Supercharging.)
Tack för svar. Fruktansvärt rörigt men då verkar det som att min gratis SuC inte flyttas med till nästa ägare.

Vet man hur och när gratis SuC tas bort i och med ägarbytet? Ska troligen sälja via KVD och det låter som att nästa ägare inte får med sig gratis SuC men jag skulle inte bli förvånad om om Tesla missar (eller inte har koll på) att stänga av gratis SuC i samband med ägarbyte så att det följer med. Jag får väl be KVD rulla över till en SuC och testa när de flyttat registreringen till sig antar jag. Om gratis SuC skulle följa med så skulle det ge en del boost till andrahandsvärdet såklart.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7258
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av fth »

MikeeSouth skrev: 25 apr 2023 14:12
https://teslaclubsweden.se/gratis-super ... alla-fall/
Tack för svar. Fruktansvärt rörigt men då verkar det som att min gratis SuC inte flyttas med till nästa ägare.

Vet man hur och när gratis SuC tas bort i och med ägarbytet? Ska troligen sälja via KVD och det låter som att nästa ägare inte får med sig gratis SuC men jag skulle inte bli förvånad om om Tesla missar (eller inte har koll på) att stänga av gratis SuC i samband med ägarbyte så att det följer med. Jag får väl be KVD rulla över till en SuC och testa när de flyttat registreringen till sig antar jag. Om gratis SuC skulle följa med så skulle det ge en del boost till andrahandsvärdet såklart.
Ja, det är rörigt, och man kan inte räkna med att varken ägare eller bilhandlare har koll på detta, det bästa är väl att kontrollera "option codes" för bilen, där skall det framgå vilken modell (om någon) av gratis SuC du har.
SC01: The car has unlimited free supercharging enabled and this is transferable to the next owner via a private sale. This can only occur on cars registered before April 2017 but not all cars will have it.
SC04: The car has supercharging enabled but you pay for each charge. Any referral miles will give you a credit towards the supercharging cost.
SC05: The car has unlimited free supercharging currently enabled but this is not transferable to the next owner and the car will revert to SC04 following a sale. This can be on any car but is most common on cars from April 2017 and still registered to the first owner.
Fri SuC brukar tas bort när bilen registreras om till ny ägare/konto hos Tesla, och jag har för mig att några har "löst" detta genom att låta nya ägaren ta över Tesla-kontot också, jag tvivlar dock starkt på att detta egentligen är tillåtet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
JanA
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 mar 2017 18:32

Re: Tar Tesla bort fri supercharging?

Inlägg av JanA »

MikeeSouth skrev: 25 apr 2023 13:41
Fortsätter lite off topic men hur vet man vilken sorts gratis laddning man har? Jag har en Model S 75 som beställdes juni 2017 och hämtades ut september 2017. I beställningsbekräftelsen står det "Gratis Supercharger-laddning: Inkluderat".

Är den gratis för nästa ägare även om jag säljer bilen vidare via t ex Riddermark eller KVD?
Gör så här:
Du kan själv också kolla om du hittar koden $SC01 när du loggar in på ditt Tesla konto och högerklickar på bilen. Sen väljer du Copy image adress och läser koderna du har sparat.
$SC01 betyder att frisuc följer med bilen
342064530_3483358188657939_9081404277501755551_n.jpg
Skriv svar