Sida 1 av 2

Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 24 jul 2021 06:42
av Johlei
Jag ska köra ut i obygden nästa vecka med M3 LR och ett näst på fullastat obromsat släp med totalvikt 750 kg, samt 4 pers i bilen.

Funderar på vad förbrukningen kommer hamna på och hur jag ska tänka med laddningen.

15 mil enkel väg.

Vad drar bilen i snitt när jag kör 70-80 km/h med ovanstående last? I ABRP kan jag ställa in maxfarten till 80 km/h men jag undrar vilken referensförbrukning jag borde lägga in.

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 24 jul 2021 08:31
av Jerker
Jag har ett släp med gallergrind som jag körde tomt mellan Nyköping och Halmstad och lastat med ett antal fönster tillbaka samma väg. Inget kapell. Det kan inte ha vägt över 750 kg.
Tom: 247 Wh/km, lastad: 266

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 24 jul 2021 08:39
av Jerker
Sen har ju dragit det här släpet också, men det innebar en liiite högre elkonsumtion. ;)

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 24 jul 2021 10:14
av Johlei
Jerker skrev:
Sen har ju dragit det här släpet också, men det innebar en liiite högre elkonsumtion. ;)
:-O Då får SuC ligga tätt!

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 24 jul 2021 10:17
av Johlei
Jerker skrev:
Jag har ett släp med gallergrind som jag körde tomt mellan Nyköping och Halmstad och lastat med ett antal fönster tillbaka samma väg. Inget kapell. Det kan inte ha vägt över 750 kg.
Tom: 247 Wh/km, lastad: 266
Tack det ger en vägledning. Resan är i alla fall görbar sluter jag mig till.

Mitt galler är lite högre och kapellet kanske orsakar mer luftmotstånd än den rätt luftiga packningen på din bild. Men det borde bli lägre förbrukning än din andra bild :-)

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 24 jul 2021 10:20
av Jerker
Johlei skrev:
Jerker skrev:
Jag har ett släp med gallergrind som jag körde tomt mellan Nyköping och Halmstad och lastat med ett antal fönster tillbaka samma väg. Inget kapell. Det kan inte ha vägt över 750 kg.
Tom: 247 Wh/km, lastad: 266
Tack det ger en vägledning. Resan är i alla fall görbar sluter jag mig till.

Mitt galler är lite högre och kapellet kanske orsakar mer luftmotstånd än den rätt luftiga packningen på din bild. Men det borde bli lägre förbrukning än din andra bild :-)
Jag diskuterade det där med Bonath, som är medlem här, som har varit lokförare. Han hade egendomliga erfarenheter av att ett tåg med tomma vagnar avsedda för timmer genererade mer luftmotstånd än samma vagnar fyllda med timmer. Kan vara så att kapell på släpet ger lägre luftmotstånd. Har kört många sådana resor men inte brytt mig om att kolla förbrukningen.

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 24 jul 2021 10:29
av metchristian
Johlei skrev:
Jag ska köra ut i obygden nästa vecka med M3 LR och ett näst på fullastat obromsat släp med totalvikt 750 kg, samt 4 pers i bilen.

Funderar på vad förbrukningen kommer hamna på och hur jag ska tänka med laddningen.

15 mil enkel väg.

Vad drar bilen i snitt när jag kör 70-80 km/h med ovanstående last? I ABRP kan jag ställa in maxfarten till 80 km/h men jag undrar vilken referensförbrukning jag borde lägga in.
Jag kör med ett 900kg släp debon cargo (tjänstevikt 450 lastvikt 450kg) med den fullt brukar jag ligga på ca 260-280 så ca dubbelt mot normalt så kommer jag 12,5mil på ca 30% dvs så ca 60% me släp

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 25 jul 2021 09:40
av uncle_bob
Jag körde Gbg -> Falkenberg ToR med gallerkärra för att hämta ett några balar överbliven stenull i stugan, tom kärra dit och hyfsat full tillbaka, osäker på vikten men rejäl kärra och gallren var högre än min M3LR. Kollade inte skillnad på lastad kontra lastad men den drog drygt 240Wh/km i snitt på resan, ullen vägde ju inte jättemycket men fyllde kärran så luftmotståndet på tillbakaresan borde motsvara en kärra med kapell.

Framförallt markant skillnad i backar, aldrig tänkt så mycket på det innan men E6 mellan Kungsbacka och Varberg är rätt kuperad, och jag var inte helt bekväm när jag efter de första kullarna på ditvägen började få under 250km som beräknad räckvidd (med tom kärra) då jag behövde drygt 200 totalt för att inte behöva stanna och ladda, men det var inga som helst problem när det planade ut efter Varberg.

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 25 jul 2021 09:54
av Johlei
Det verkar som att det blir lugnt att köra dit 145 km och sedan några dagar senare hemåt igen 6 mil för att nå tätort med 50kW-laddare. Batteriet *kanske* räcker till det…

Jag har en båttransport att tajma på utvägen så därför blir det knepigt att ladda på vägen ut. Det finns nämligen exakt två 50 kW-laddare och ett gäng 11 kW-laddare i tätorten och chansen att 50 kW är ledig när jag kommer är väl inte jättehög. Laddkö har jag inte tid med…

Detta hade varit en no-brainer om det hade funnits 4-6 st 150+ kW-laddare i tätorten. Då hade jag känt mig trygg med att kunna ladda även på vägen ut.

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 25 jul 2021 10:06
av [JM]
Johlei skrev:
Jag ska köra ut i obygden nästa vecka med M3 LR och ett näst på fullastat obromsat släp med totalvikt 750 kg, samt 4 pers i bilen.

Funderar på vad förbrukningen kommer hamna på och hur jag ska tänka med laddningen.

15 mil enkel väg.

Vad drar bilen i snitt när jag kör 70-80 km/h med ovanstående last? I ABRP kan jag ställa in maxfarten till 80 km/h men jag undrar vilken referensförbrukning jag borde lägga in.
Du har ju två komponeneter som påverkar förbrukningen.
1* Luftmotståndet
2* Rullmotståndet

Luftmotståndet är ju lite knepigt att gissa men rullmotståndet kan man räkna på.
Den teoretiska ökningen från vikten är ca 4wh/km per 100kg extralast.
Så 3 pers extra i bilen kanske blir 150kg och sen 750kg släp. Totalt 900kg extra (utöver föraren)
Dvs 9*4=36wh/km högre förbrukning av bara vikten.

Har sett folk rapportera 400wh/km med husvagn efter en model X.
En husvagn på 1500kg blir ju 45wh/km extra pga vikt.
En X drar ju under 200wh/km när man kör 90 (som man typ gör med husvagn)
Räknar man då med att totalen pga vikt blir 195+45=240wh/km så gör luftmotståndet resten upp till 400wh/km. Dvs 160wh/km.

Killgissar man då att ett gallersläp ligger på 100 så blir det för din M3 typ 150 wh/km (eller vad du nu har i 90km/h) + 35 (för vikten) + 100 (uppskattat luftmotstånd) = 285wh/km.

Rapportera gärna efter resan vad det blev :D

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 25 jul 2021 10:34
av Johlei
[JM] skrev:
Rapportera gärna efter resan vad det blev :D
Det ska jag. Det bär av i nästa vecka.

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 25 jul 2021 10:35
av gunnand
Man kan enkelt räkna med dubbel förbrukning mot normal. Vi körde med en liten husvagn (omkring 800 kg) förra sommaren och hade en förbrukning på 260 W/km och när det regnade hela färden upp till 280 W/km. Och då körde vi i alla fall över 450 mil med husvagn. Tesla mod 3 LR 2020

https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... ssemester/

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 25 jul 2021 10:44
av Johlei
gunnand skrev:
Man kan enkelt räkna med dubbel förbrukning mot normal. Vi körde med en liten husvagn (omkring 800 kg) förra sommaren och hade en förbrukning på 260 W/km och när det regnade hela färden upp till 280 W/km. Och då körde vi i alla fall över 450 mil med husvagn. Tesla mod 3 LR 2020

https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... ssemester/
Aha. Både större och tyngre än mitt släp. Nu känner jag mig lugnare. Fin berättelse om er semester på länken också! Tack.

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 25 jul 2021 13:16
av TAEJW
Dubbel förbrukning eller halverad räckvidd stämmer väldigt bra. Körde 2000 km med Tesla X 75 D med boggi transport trailer med ca 1800 kg total vikt. Enligt bilen 310 km räckvidd, vilket resulterade i 150 km i verkligheten. Knappt man når mellan Tesla SC på vissa sträckor. :o

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 25 jul 2021 21:52
av Xeik
gunnand skrev:
Man kan enkelt räkna med dubbel förbrukning mot normal. Vi körde med en liten husvagn (omkring 800 kg) förra sommaren och hade en förbrukning på 260 W/km och när det regnade hela färden upp till 280 W/km. Och då körde vi i alla fall över 450 mil med husvagn. Tesla mod 3 LR 2020

https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... ssemester/
Kul att läsa!
Är ni nöjda med vagnen? Är den stabil att köra med? Vi är lite sugna på att skaffa en sådan..

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 26 jul 2021 07:52
av gunnand
Kul att läsa!
Är ni nöjda med vagnen? Är den stabil att köra med? Vi är lite sugna på att skaffa en sådan..


Vagnen är bra och går bra att köra. Vi tyckte den passade mycket bra våra behov. Nu är den relativ liten och har inga lyxsängar utan lite smala sittbänkar man sover på.

När vi parkerade på ett ställe med flera miljoner mygg runtomkring kom dom in i vagnen trots myggnät och liknade. Vi vet fortfarande inte hur myggen tog sig in.

Redan från början hade jag monterat en huvudbrytare till husvagnsbatteriet. Jag ville undvika att Teslan laddar batteriet under färd.

Dock sålde vi den när vi kom hem under augusti. Så var det planerat från början eftersom vi inte ha någon vinterförvaring. Och fick nästan alla pengar tillbaka vi hade betalat för den. Och hade vi haft tre stycken hade vi kunnat sälja de andra med. Nyare mindre husvagnar är det stor efterfrågan på även på hösten. Älgjakt o.s.v. och långa leveranstider för nya vagnar!

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 26 jul 2021 17:14
av Jerker
Idag var jag ute och körde med släpet. Jag körde rivningsmaterial till tippen, lättbetong, och även om betongen inte är så tung så väger den ju trots allt en del. Vi har en fordonsvåg i Nyköping, så jag stannade till vid den och jag log lite inombords när släpet visade sig väga exakt 1000 kg! ;)

Jag körde c:a 3 mil, och med kapell och totalvikt 1000 kg drog bilen 247 Wh/km, utomhustemp 27 grader. Hemvägen med tomt släp blev det 170 Wh/km.

Jämfört med min Halmstadresa förra sommaren så visar det att kapellet drar ner konsumtionen rejält!

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 26 jul 2021 17:27
av R2_m3
Ja eller om man kör med tomt släp och tar bort lemmarna så sjunker det rejält. Bara stoppa in dem i skuffen :)

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 26 jul 2021 17:33
av Jerker
R2_m3 skrev:
Ja eller om man kör med tomt släp och tar bort lemmarna så sjunker det rejält. Bara stoppa in dem i skuffen :)
:shock: Vilka lemmar tar du bort, och hur påverkar det förbrukningen? Har du redan FSD, för hur kan du annars köra?

Jag antar att du menar lämmarna? ;) Förlåt, kunde inte låta bli... :roll:

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 26 jul 2021 17:52
av R2_m3
måste få vara rolig ibland :)

Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 26 jul 2021 18:08
av BrooklynS
Bild

Ca 270 Wh/km med farthållaren på 80. Släpet lätt lastat men stadigt uppför från kust till fjäll. Skall kolla vad det blir ”nedför”.

Nedför blev det ca 250 Wh/km. Kör man 70 går det ned till ca 220. Vid 60 strax under 200!

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 27 jul 2021 07:32
av Johlei
Släpet nära 750 kg totalt, fyra vuxna med fullt bagage. 20C ute och ganska vindstilla när vi startade före kl 6 från Huddinge med 100% batteri i min 2 år gamla M3 LR som gått knappt 4000 mil.

Snittade knappt 250 W/km på motorvägen (i 80km/h). Nådde Norrtälje energi och deras gratis 50 kW-laddare med 70% SoC vilket är bättre än jag hade trott.

Var tvungen att få hjälp med fjärrstart pga app-/laddar-strul men InCharge-supporten svarade ögonblickligen så det löste sig ju bra ändå.

Laddar med 41 kW, nu med 83% SoC.

Tack Norrtälje Energi för strömmen!

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 27 jul 2021 07:44
av Matthiaz
Jag körde ett släp en gång som nog var det värsta man kan ha när det gäller luftmotstånd samt vägde ganska exakt 1000kg samt vinter och -7 grader.
Blev rätt hög förbrukning, SR+ 2019
Men det va ett bra test. Då vet man vad maxförbrukning är så alla vanliga släp borde bli lägre förbrukning.
Skulle köra 5 mil och hade bara ca 55% batteri när jag startade, fick sakta ner rejält efter ett tag för att komma fram…

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 01 aug 2021 20:01
av Johlei
Nu är jag tillbaka. Utresan förbrukade ganska exakt 51% av batteriet för de 14,5 milen, så t.o.r. hade inte varit möjligt utan laddning. Men ändå rätt bra tycker jag. Kan köra 25+ mil på en laddning sommartid med fullastat släp :-)

Borde dock finnas underlag för en SuC runt Norrtälje eller Grisslehamn - många teslor på vägarna och rätt skralt med 50+ kW-möjligheter, samt Ålandsfärjan i Grisslan.

Vi laddade på Norrtälje Energi även på väg tillbaka men det strulade igen med appen. Supporten var hjälpsam och startade om stolpen 3 ggr och de bad mig avinstallera appen och installera den på nytt.

Totalt tog själva supportsamtalet ca 15 min så det var i slutänden mer strultid än laddtid… :-/ varför ska apparna/infran vara så erbarmerligt instabila om det inte står Tesla på dem?

Tesla har verkligen en seriös chans att bli en dominerande ”laddmackkedja” om de öppnar upp för andra bilmärken på rätt sätt.

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Postat: 02 aug 2021 13:34
av [JM]
Johlei skrev:
Nu är jag tillbaka. Utresan förbrukade ganska exakt 51% av batteriet för de 14,5 milen, så t.o.r. hade inte varit möjligt utan laddning. Men ändå rätt bra tycker jag. Kan köra 25+ mil på en laddning sommartid med fullastat släp :-)

Borde dock finnas underlag för en SuC runt Norrtälje eller Grisslehamn - många teslor på vägarna och rätt skralt med 50+ kW-möjligheter, samt Ålandsfärjan i Grisslan.

Vi laddade på Norrtälje Energi även på väg tillbaka men det strulade igen med appen. Supporten var hjälpsam och startade om stolpen 3 ggr och de bad mig avinstallera appen och installera den på nytt.

Totalt tog själva supportsamtalet ca 15 min så det var i slutänden mer strultid än laddtid… :-/ varför ska apparna/infran vara så erbarmerligt instabila om det inte står Tesla på dem?

Tesla har verkligen en seriös chans att bli en dominerande ”laddmackkedja” om de öppnar upp för andra bilmärken på rätt sätt.
Ca 260 i förbrukning då?