Klarar Volkswagen konkurrensen?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Klarar Volkswagen konkurrensen?

Inlägg av Zalman3 »

Volkswagen är oroliga över en allt hårdare konkurrens.
Kineserna kommer i lågprissegmentet och Tesla har framgång i det högre prisläget.

Volkswagen har sålt hyfsat av sina flaggskepp ID3 och ID4 I Europa.
Men i Kina och USA har man usel försäljning av sina elbilar.
Screenshot_20211002-182349_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Re: Klarar Volkswagen konkurrensen?

Inlägg av Dexter »

Volkswagen har tydligen haft problem att sälja sina ID modeller ett tag i Kina.
Tydligen börjar det komma många nya kinesiska elbils märken på deras marknad.
Frågan är vad som händer när de kommer till europa och börjar konkurrera med det utbudet vi har här förnärvarande.
Titta på dessa.
https://en.xiaopeng.com/p7.html
https://www.nio.com/et7
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

VW bygger bra bilar, men när det kommer till elbilar har de en del kvar att önska. Kinesernas elbilar är billigare, koreanernas elbilar är bättre, och så finns ju Tesla såklart. Det straffar sig att man har stoppat huvudet i sanden alldeles för länge. Allt detta borde ju VW rimligen känna till. De är nog smärtsamt medvetna om att de inte är bäst. Och att kineserna nu inte ens vill köpa VWs elbilar måste vara ett jättebekymmer för dem.
Fast jag ser det egentligen som nåt positivt. VW måste ta sig i kragen och komma med bättre produkter. Annars är de rökta. Jag hoppas och tror inte att de gör en Kodak, och då är enda alternativet att ta fram bättre elbilar fortast möjligt. Jag hoppas jag har rätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mats E

Inlägg av Mats E »

Det är nog i Norrlands och Sveriges intresse att VW-koncernen lyckas med sina elbilar. De har ju investerat stora pengar i Northvolt och står för en stor del av den fulltecknade orderstocken de närmaste åren. De tyska biltillverkarna inom VW och BMW ska ju köpa svenska batterier till stor del. De är viktiga för vår framtida export.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Mats E skrev:
Det är nog i Norrlands och Sveriges intresse att VW-koncernen lyckas med sina elbilar. De har ju investerat stora pengar i Northvolt och står för en stor del av den fulltecknade orderstocken de närmaste åren. De tyska biltillverkarna inom VW och BMW ska ju köpa svenska batterier till stor del. De är viktiga för vår framtida export.
Jag vill ju givetvis att Northvolt lyckas.
Men får signaler om att Northvolt bara satsar på NMC batterier.
LFP verkar vara det som gäller för en stor marknad nu.
Elon sa väl att han trodde att LFP skulle ta 67% av marknaden.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

mati skrev:
VW bygger bra bilar, men när det kommer till elbilar har de en del kvar att önska. Kinesernas elbilar är billigare, koreanernas elbilar är bättre, och så finns ju Tesla såklart. Det straffar sig att man har stoppat huvudet i sanden alldeles för länge. Allt detta borde ju VW rimligen känna till. De är nog smärtsamt medvetna om att de inte är bäst. Och att kineserna nu inte ens vill köpa VWs elbilar måste vara ett jättebekymmer för dem.
Fast jag ser det egentligen som nåt positivt. VW måste ta sig i kragen och komma med bättre produkter. Annars är de rökta. Jag hoppas och tror inte att de gör en Kodak, och då är enda alternativet att ta fram bättre elbilar fortast möjligt. Jag hoppas jag har rätt.
Det största problemet för VW är att Kina är deras största marknad och det är viktigt för dem att fortsätta vara det.
Sen säljer de jättedåligt där nu har jag hört och knappast någon vinst heller på bilarna de säljer.
Om de inte gör något drastiskt nu så kan gå som för Nokia telefonerna
backe

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Volkswagen är oroliga över en allt hårdare konkurrens.
Kineserna kommer i lågprissegmentet och Tesla har framgång i det högre prisläget.

Volkswagen har sålt hyfsat av sina flaggskepp ID3 och ID4 I Europa.
Men i Kina och USA har man usel försäljning av sina elbilar.
Screenshot_20211002-182349_Samsung Internet.jpg

Fram till för några veckor sedan sålde Tesla bara model 3 I Europa och nu ingen MS eller MX, man borde vara oroliga när man har tappat hela övre marknadsskiktet i Europa som nu ägs av Audi och Porsche.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

backe skrev:
Fram till för några veckor sedan sålde Tesla bara model 3 I Europa och nu ingen MS eller MX, man borde vara oroliga när man har tappat hela övre marknadsskiktet i Europa som nu ägs av Audi och Porsche.
Det beror på. MS och MX är väl ganska begränsat även i USA, och levereras väl inte heller till Kina?

Sedan är det väl inga enorma mängder som Audi säljer av MS/M3-konkurrentenerna Taycan och e-tron GT.
Credde skrev:
Tesla Model Y klar etta i september: 1213
Model 3: 766
X och S: 0 (säkert denna siffran fram till Q2/Q3 nästa år!)
Kia Niro: 858
ID.4: 643
ID.3: 404
MG ZS EV: 854
Skoda Enyaq: 347
Polestar 2: 188
Nissan Leaf: 256
Audi E-Tron: 191
Audi Q4 E-Tron: 178
Ford Mustang Mach-E: 277
Zoe: 112
Huynday Kona: 109
Mercedes EQC: 50
BMW I3: 108
BMW IX3: 45
Porsche Taycan: 30
Audi E-Tron GT: 20
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
backe

Inlägg av backe »

martinot skrev:
backe skrev:
Det beror på. MS och MX är väl ganska begränsat även i USA, och levereras väl inte heller till Kina?

Sedan är det väl inga enorma mängder som Audi säljer av MS/M3-konkurrentenerna Taycan och e-tron GT.
Credde skrev:

Min poäng är att vad jag har läst så säljer VW allt man fraktar över till USA, sen om det är mycket eller inte spelar mindre roll så länge man inte har mer där. Så att säga att man säljer dåligt där så kan man lika gärna ta upp vad dåligt Tesla säljer av flera av sina bilmodeller i Europa.

Sen om man säljer dåligt när man öppnar fabrikerna där, då tror jag VW kan börja bli nervösa.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

backe skrev:
martinot skrev:
backe skrev:

Credde skrev:

Min poäng är att vad jag har läst så säljer VW allt man fraktar över till USA, sen om det är mycket eller inte spelar mindre roll så länge man inte har mer där. Så att säga att man säljer dåligt där så kan man lika gärna ta upp vad dåligt Tesla säljer av flera av sina bilmodeller i Europa.

Sen om man säljer dåligt när man öppnar fabrikerna där, då tror jag VW kan börja bli nervösa.
Tror på att nästa generations Taycan och e-tron, som bygger på PPE, kommer bli effektivare och bättre elbilsmässigt.

Kommer bli mycket intressant att kika på de, och om de lyckas där, och tillsammans med ny fabrik, så kan de nog få upp volymerna och större framgångar.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Dexter skrev:
Det största problemet för VW är att Kina är deras största marknad och det är viktigt för dem att fortsätta vara det.
Sen säljer de jättedåligt där nu har jag hört och knappast någon vinst heller på bilarna de säljer.
Om de inte gör något drastiskt nu så kan gå som för Nokia telefonerna
Jag har min lilla personliga teori varför de inte lyckas, och den bygger såklart på mina egna premisser när det gäller val av elbil. VW har alltid varit dyra, och det har alltid funnits biltillverkare där kunden har fått mer bil för pengarna än hos VW. Och så är det fortfarande. Men ändå så har VW alltid kunnat liksom "lura" kunderna med tysk kvalitet och teknik. Jag menar, dåliga bilar har de såklart aldrig byggt, bilarna har alltid varit bra, men dyra som sagt.
VWs elbilar däremot är dyra och man får ändå inte den spjutspetsteknik som många elbilsköpare är ute efter, samtidigt som man känner att VWs fossilbilar faktiskt är bättre, de känns inte lika plastiga osv. Man undrar ju lite om de verkligen menar allvar med sin elbilssatsning.
Koreanerna till exempel har gjort precis tvärtom. De har sett till att Ioniq5 och EV6 inte bara bjuder på den senaste tekniken inom eldrift, bilarna är dessutom på mångt och mycket bättre än koncernens fossilbilar. Samtidigt som man precis som tidigare får mer utrustning för pengarna än hos VW.
Att kineser hellre köper kinesiska elbilar är inte så konstigt med tanke på prislappen och - återigen - hur mycket elbil man får för pengarna. VWs gamla premium-meriter fungerar inte för deras elbilar.
Som jag skrev tidigare. Antingen så ser de till att elbilarna blir bättre, eller så måste de bli billigare. Och det sistnämnda är osannolikt att det kommer ske. Det tredje alternativet är att VW inte klarar sig, eller åtminstone att de blir betydligt mindre i framtiden än vad de är idag.
Mats E

Inlägg av Mats E »

Det som är positivt för koncernen är att de verkar fullt inriktade på elektrifieringen. De sticker inte huvudet i sanden och tror att fossildrivet är framtiden. Det finns ju vissa andra stora tillverkare som knappt har vaknat ännu, eller tappat år i utvecklingen då de satsat på annan teknik.

Vi ska inte dissa Diess och hans avsikter :D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Mats E skrev:
Det som är positivt för koncernen är att de verkar fullt inriktade på elektrifieringen. De sticker inte huvudet i sanden och tror att fossildrivet är framtiden. Det finns ju vissa andra stora tillverkare som knappt har vaknat ännu, eller tappat år i utvecklingen då de satsat på annan teknik.
Precis, VW har i större grad fattat vad det handlar om, jämfört med många andra etablerade tillverkare. Kanske det visar sig att dieselgate var väldigt bra för VW-koncernen, för den skandalen gav nog Diess bättre förutsättningar att skifta fokus jämfört med om den inte inträffat.
Jag tänker att den viktigaste aspekten i jämförelser mellan olika etablerade biltillverkares framtidsutsikter är deras investeringar i produktionskapacitet. Sådana siffror är kanske inte så lätta att få fram, men det är nog där nyckeln till framtida överlevnad ligger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Man ska inte glömma bort att VW har väldigt många befintliga kunder som är mycket nöjda med sina bilar.
Ibland är det svårt att se vad andra tycker.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Man ska inte glömma bort att VW har väldigt många befintliga kunder som är mycket nöjda med sina bilar.
Nja, men just befintliga kunder kanske skräms bort när elbilarna inte känns lika ombonade och "premium" som fossilbilarna. Inte bara att man måste ta steget bort från den trygga förbränningsmotorn, utan man måste dessutom acceptera att bilen känns billigare och sämre utrustad än vad man är van vid. Till ett mycket högre pris dessutom.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Nja, men just befintliga kunder kanske skräms bort när elbilarna inte känns lika ombonade och "premium" som fossilbilarna. Inte bara att man måste ta steget bort från den trygga förbränningsmotorn, utan man måste dessutom acceptera att bilen känns billigare och sämre utrustad än vad man är van vid. Till ett mycket högre pris dessutom.
Jag har provkört både id3 och id4 och tyckte dom kändes som ganska typiska VW-produkter.
Jag tror det haft stor betydelse under utvecklingen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Jag har provkört både id3 och id4 och tyckte dom kändes som ganska typiska VW-produkter.
Jag vet inte. Jag valde bort ID3 och behöll vår "gamla" Golf just eftersom jag upplevde Golfen som den bättre bilen. ID3 påminde mig mer om sambons f d Toypta Yaris, fast för 4 gånger det priset.
Samma med ID4, åtminstone den bakhjuldrivna. GTX:en tyckte jag var trevligare. Men jag har å andra sidan inte provat någon likvärdig fossil-VW. Jag har inget att jämföra med.
Återigen, det är inga dåliga bilar. Men de är för dyra med tanke på vad man får, eller snarare inte får.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Jag vet inte. Jag valde bort ID3 och behöll vår "gamla" Golf just eftersom jag upplevde Golfen som den bättre bilen. ID3 påminde mig mer om sambons f d Toypta Yaris, fast för 4 gånger det priset.
Samma med ID4, åtminstone den bakhjuldrivna. GTX:en tyckte jag var trevligare. Men jag har å andra sidan inte provat någon likvärdig fossil-VW. Jag har inget att jämföra med.
Återigen, det är inga dåliga bilar. Men de är för dyra med tanke på vad man får, eller snarare inte får.
Jag tror VW-ägare nog är lite extra konservativa när det gäller nya bilar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Dvs dom köper inte VWs elbilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Dvs dom köper inte VWs elbilar.
Jag tror alla kommer förr eller senare gå över till elbil.
Du menar att VW-ägaren hellre behåller sin gamla bil i större utsträckning?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

https://teslaclubsweden.se/volkswagen-m ... till-2024/

Skulle du själv köpa elbil av en tillverkare som har som målsättning att komma ikapp Tesla om tre år, mao erkänns att man ligger tre år efter - och var är Tesla 2024? Kommer försprånget att ha krympt för att Tesla inte vidareutvecklat sina produkter? I think not.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

Zalman3 skrev:
Mats E skrev:
Jag vill ju givetvis att Northvolt lyckas.
Men får signaler om att Northvolt bara satsar på NMC batterier.
LFP verkar vara det som gäller för en stor marknad nu.
Elon sa väl att han trodde att LFP skulle ta 67% av marknaden.
De täcker ju två olika behov. För familjebilar som kommer att kräva längre räckvidd och lättare bilar.( för att till exempel kunna dra mer utan ökad körkortsbehörighet) Samt få plats i en vanlig kombi utan att sitta som en gräshoppa i baksätet. Så är LFP inte ett alternativ. Inte heller för långtgående tung trafik funkar LFP. (Scania har väll också avtal med Northvolt)
LFP funkar ju däremot utmärkt för små pendlarbilar.
Utveckling går ändå mot högre energidensitet och det är fördelaktigt i alla bilar på sikt. Var det inte Elon som skröt på batteryday om just deras höga energidensitet? Verkar gå sisådär, så nu är det LFP som gäller.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

De täcker ju två olika behov. 
Håller helt med om att det finns flera behov.
Men hade känts tryggare om Northvolt kunnat tillverka 33% NCM och 67% LFP som verkar vara marknadens behov.
Robertrimmevik
elbilist

Zalman3 skrev:

De täcker ju två olika behov. 
Håller helt med om att det finns flera behov.
Men hade känts tryggare om Northvolt kunnat tillverka 33% NCM och 67% LFP som verkar vara marknadens behov.
Jag tror att batterifabrikerna i norra Skandinavien kommer att räknas som premium då de kommer ha de renaste batterierna. Tunga LFP batterier känns inte så premium.
Bara positivt för det Skandinaviska batteribältet om Tesla och de stora batteridrakarna stannar upp i utvecklingen och fokuserar på LFP istället. Precis som hotet av strafftullar på norska batterier har fått Panasonic att stanna till på sin Norgesatsning.
Robertrimmevik
elbilist

Mats E skrev:
Jag tror att BMW's IX kommer att bli succé. Räckvidd och kvalitet som hör hemma i premiumsegmentet. Dessutom tycker jag att den groteska grillen från fossilbilarna inte ser ut som en grill där utan ett snyggt designelement som ser lite futuristisk ut gör sig riktigt bra på IX.
Skriv svar